Gå til innhold

til ernæringsfysiologen og andre

Gjest en som lurer litt

Anbefalte innlegg

Gjest en som lurer litt

Har to spørsmål som jeg håper noen kunne svart meg på..

1) Er det sunt å drikke kaffe når man slanker seg?

Jeg drikker endel kaffe og vann og opplever at jeg går fortere ned i vekt av det. Er dette fordi kaffe virker vanndrivende?

2) Hva er idealvekta for en jente som er 154cm?

håper noen kan svare meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en som lurer litt

ca 50kilo.men d spørs hvor gammel du er.....

Jeg trener 3-4 ganger i uka(aerobick, spinning og styrke), veit ikke helt hvordan benbygging jeg har. Er 16 år og veier 48 kg. Skjønner ikke helt at idealvekta mi er 50kg for jeg har stor mage. ca 65cm. kan det hende jeg har stor fettandel på kroppen min da? er ikke undervektig i det hele tatt. håper du kan svare meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er anonym for denne gang

Hvordan kan du si det når du ikke kjenner til bygningen hennes?

Hei!

jeg ville bare si at jeg er enig med ann-kristin, om at ca 50 er idealvekta di.. det i forhold til høyden du oppgir.

er selv ikke så mye høyere, og har fått ca samme beskjed..av lege!

det at du sier at du har stor mage, vel.. stol på meg: du er i 'vokseperiode', du vil strekke deg, og hvis du da nå begynner å 'tulle' med mat, forbrenning osv...så.. ja, det er IKKE å anbefale (been there done that)

så hvis du kan stole på meg at den såkalte magen du sier du har nå, den kommer til å forsvinne :)

men jeg tror også at du ikke har så stor! det kan kanskje virke sånn for deg! men ta tiden til hjelp og se! bare ikke tull med maten!!! ikke gjør samme feilen som meg.. et lite tips bare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener 3-4 ganger i uka(aerobick, spinning og styrke), veit ikke helt hvordan benbygging jeg har. Er 16 år og veier 48 kg. Skjønner ikke helt at idealvekta mi er 50kg for jeg har stor mage. ca 65cm. kan det hende jeg har stor fettandel på kroppen min da? er ikke undervektig i det hele tatt. håper du kan svare meg...

et magemål på 65 cm trenger jo ikke være mye da...det kommer jo an på hvordan resten av målene er..you see? Hvis hoftene er 60, er det mye, men hvis hoftene feks. er 80-90 er det ikke mye. Dessuten er mitt inntrykk det at noen jenter er så uheldige..jeg er blant dem..arrg.. at de ikke kan få flat mage..jeg er veldig undervektig..men flat mage har jeg bare når jeg ikke har spist..

Vekta di høres helt fin ut..ikke slank deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ann-Kristin

Fordi helsesøster sa det til meg for ei uke siden. Jeg er 16 år og 155 høy. Helsesøster veide meg og sa at med min høyde ville hun at vekten min skulle ligge på rund 50kg.

DERFOR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi helsesøster sa det til meg for ei uke siden. Jeg er 16 år og 155 høy. Helsesøster veide meg og sa at med min høyde ville hun at vekten min skulle ligge på rund 50kg.

DERFOR

Alle passer ikke inn i et skjema! Helsesøsteren din burde kanskje fortalt deg det?

Alle har ulik kroppsbygning - selv om én vil ha en idealvekt på 50 kilo betyr det ikke at alle med samme høyde bør veie det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Kristin

men midjemålet ditt var da ikke stort!! Har selv et midjemål på 62 og jentene i klassen sier de misunner meg..... Det var nemlig helsesøsteren på skolen min som sa at vekten min burde ligge på rundt 50kg, og jeg er selv 155 høy. Jeg trener også ca tre ganger på helsestudio, og da styrke, aerobic og spinning. Har en del muskler på kroppen, og de veier jo mer enn fett vet du. Men hvis du syntes du har store mage kan jeg jo fortelle deg at fett lagres forskjellig på kroppen hos forskjellige mennesker. Så ja, du lagrer nok fett anderledes enn endre, og har da større fettandel noen steder på kroppen enn andre og omvendt.

48kg er jo sånn ca passe det vel? Så lenge du trener så mye som du gjør syntes jeg det høres bra ut! Pass på å trives med den kroppen du har du..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Kristin

men midjemålet ditt var da ikke stort!! Har selv et midjemål på 62 og jentene i klassen sier de misunner meg..... Det var nemlig helsesøsteren på skolen min som sa at vekten min burde ligge på rundt 50kg, og jeg er selv 155 høy. Jeg trener også ca tre ganger på helsestudio, og da styrke, aerobic og spinning. Har en del muskler på kroppen, og de veier jo mer enn fett vet du. Men hvis du syntes du har store mage kan jeg jo fortelle deg at fett lagres forskjellig på kroppen hos forskjellige mennesker. Så ja, du lagrer nok fett anderledes enn endre, og har da større fettandel noen steder på kroppen enn andre og omvendt.

48kg er jo sånn ca passe det vel? Så lenge du trener så mye som du gjør syntes jeg det høres bra ut! Pass på å trives med den kroppen du har du..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Kristin

........oss som er så lave har som oftest en liten til normal beinbygning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Kristin

et magemål på 65 cm trenger jo ikke være mye da...det kommer jo an på hvordan resten av målene er..you see? Hvis hoftene er 60, er det mye, men hvis hoftene feks. er 80-90 er det ikke mye. Dessuten er mitt inntrykk det at noen jenter er så uheldige..jeg er blant dem..arrg.. at de ikke kan få flat mage..jeg er veldig undervektig..men flat mage har jeg bare når jeg ikke har spist..

Vekta di høres helt fin ut..ikke slank deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei,

Det er nok ikke den vanndrivende effekten som gjør at du opplever vekttap - i så fall ville dette avta ganske fort. Koffein kan forårsake at forbrenningen øker litt, men jeg kan dessverre ikke si noe om dette er vedvarende. Jeg vil heller ikke si at det er sunt å drikke mye kaffe. Høyt inntak av koffein kan ha mange ”bivirkninger”, bl.a halsbrann, høyere og uregelmessig puls, økt blodtrykk, depresjon, og angst. Det er også noen studier som viser at høyt koffein inntak kan føre til kalsiumtap fra kroppen.

2 kopper kaffe daglig er helt greit, mer enn det er ikke anbefalt på grunn av mulige helseskadelige effekter. Husk også å drikke rikelig med vann for å forhindre dehydrering p.g.av den vanndrivende effekten.

Hva din idealvekt er kommer an på alder, høyde og aktivitetsnivå. Det er derfor vanskelig for meg å si noe basert på informasjonen du gir.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...