Gå til innhold

15-åringer bruker opp mot 10.000 kroner på skoleball

Anbefalte innlegg

http://www.oblad.no/15__ringer_bruker_opp_mot_10_000_kroner_p__skoleball-5-68-2612.html

Snart er det nyttårsball for elevene på Risil ungdomsskole. 400 kroner koster det for å komme inn på ballet, men Susanne Almaas Lien (15) fra Vestby må ha kjole og limousin i tillegg. Da ble ballet 2600 kroner dyrere. 

– Det er ingenting i forhold til noen andre. Enkelte ungdommer bruker opp mot 10.000 kroner på skoleball, sier hun.

Hun forteller at mange ikke får lov av foreldrene sine å dra på ballet, fordi det koster for mye.

– Dette er en sosial ting som de fleste vil være en del av, og ikke alle familier har råd til å dekke det, noe som selvfølgelig er utrolig trist.

Har ungdommen i dag et uvettig forhold til penger?

Anonymous poster hash: 33c4e...551

Fortsetter under...

Det høres helt vilt ut. Jeg kjenner meg absolutt ikke igjen.

Mine to ungdomsskoleelever var på skoleball i forrige uke. Det kostet 150 kr pr stk. Festen var på skolen i gymsalen og elever, lærere og foreldre stelte i stand.

300 elever kom stivpyntet i flotte dresser og kjoler, og mange hadde sikkert kjøpt nytt tøy. Men mange brukte også tøy fra konfirmasjonen eller fra i fjor..

Jenta mi passet julekjolen fra 2012 og brukte mine nye sko (200 kr). Eneste vi kjøpte var neglelakk (50 kr) og maskerademaske) (37 kr). Gutten min passet heldigvis 17. maidressen ( som han forøvrig arvet av sønnen til min kollega). Skoene var han vokset ut av og vi rakk ikke kjøpe nye, men han lånte farens. Skjorta kjøpte han i England i sommer.

Ingen brukte limousin, selv om dette er i byens "rikeste" område. De blw kjøet til og fra av foreldrene. Jeg var vakt i noen timer og hjalp til m serveringen og passet på at ingen var alene.

For en flott ungdomsgjeng!

Det er jo bare tull. Den unge damen MÅ på ingen måte ha ny kjole og limousin, jeg vedder på at hun har flere fine kjoler i klesskapet fra før som hun kunne ha brukt og foreldrene har sikkert minst en fin bil de kan kjøre henne i.

Jeg kjenner meg heldigvis overhodet ikke igjen i dette vanvittige styret. Guttungen var ikke på ballet på ungdomsskolen, men jentungen har vært på noen ball, men det har aldri vært noe i nærheten av dette.

http://www.oblad.no/15__ringer_bruker_opp_mot_10_000_kroner_p__skoleball-5-68-2612.html

Snart er det nyttårsball for elevene på Risil ungdomsskole. 400 kroner koster det for å komme inn på ballet, men Susanne Almaas Lien (15) fra Vestby må ha kjole og limousin i tillegg. Da ble ballet 2600 kroner dyrere. 

– Det er ingenting i forhold til noen andre. Enkelte ungdommer bruker opp mot 10.000 kroner på skoleball, sier hun.

Hun forteller at mange ikke får lov av foreldrene sine å dra på ballet, fordi det koster for mye.

– Dette er en sosial ting som de fleste vil være en del av, og ikke alle familier har råd til å dekke det, noe som selvfølgelig er utrolig trist.

Har ungdommen i dag et uvettig forhold til penger?

Anonymous poster hash: 33c4e...551

Hei!

Det er tradisjon også i Oslo med limosin til skoleball, det har også vært helikopter etc..

Dette handler mer om foreldre enn barn, barna blir som sine foreldre og det miljø de vokser opp i, så enkelt er det, så voksne bør slutte å klage.

Selvsagt føler flertallet av barn seg berettiget til samme livsførsel som sine foreldre! Noe annet ville vært mer rart.

Jeg har hørt nok dobbeltmoral, de sier en ting og gjør noe helt annet, foreldre altså!

Hei!

Det er tradisjon også i Oslo med limosin til skoleball, det har også vært helikopter etc..

Dette handler mer om foreldre enn barn, barna blir som sine foreldre og det miljø de vokser opp i, så enkelt er det, så voksne bør slutte å klage.

Selvsagt føler flertallet av barn seg berettiget til samme livsførsel som sine foreldre! Noe annet ville vært mer rart.

Jeg har hørt nok dobbeltmoral, de sier en ting og gjør noe helt annet, foreldre altså!

Helikoper til skoleball er bare sykt. Noen har tydeligvis for mye penger.

Anonymous poster hash: 9ddac...b72

Vet du, dette tror jeg du har helt rett i.

Annonse

Gjest Gargamel

Helt enig. Synes det er påfallende hvordan fokus er på barna når det gjelder overforbruk. Hvor mye de får i gaver etc.

De barna har ofte foreldre som bruker 10x så mye på ting til seg selv, enten det er bil, fine møbler, nytt kjøkken hvert tiende år, reiser eller stadig større båt.

Uansett er det noe sykt med at barn leker milliardærer og kommer i helikopter. Hvis de betaler med egne, hardt opptjente penger fra sommerjobb er det greit. Da må de få bruke det på hva de vil.

Når det gjelder tenåringer, er venner ofte langt viktigere enn foreldrene.  Mange har en periode da merkeklær og andre statussymboler er kjempeviktige, uansett hva slags livsstil foreldrene har. 

Det er på ingen måte så enkelt som at alle som ønsker seg dyre antrekk til skoleballet, har foreldre med et tilsvarende forbruk.

Her er det ikke nok med noen flasker brus og en skål potetløv skjønner jeg...

Hva med å sløyfe helikopter/limousin og gi litt til veldedige formål hvis man har råd til slik overdådighet?

Hva er det profilbildet ditt antyder?

Anonymous poster hash: 59943...2e9

Når det gjelder tenåringer, er venner ofte langt viktigere enn foreldrene.  Mange har en periode da merkeklær og andre statussymboler er kjempeviktige, uansett hva slags livsstil foreldrene har. 

Det er på ingen måte så enkelt som at alle som ønsker seg dyre antrekk til skoleballet, har foreldre med et tilsvarende forbruk.

vel jeg er enig med gargamel, det kan kort oppsumeres i det han skrev:

Helt enig. Synes det er påfallende hvordan fokus er på barna når det gjelder overforbruk. Hvor mye de får i gaver etc.

Annonse

Gjest Gargamel

Men hvor kommer pengene fra? Betaler barna med penger de har tjent selv er det jo uproblematisk.

Jeg synes i alle fall det er veldig kritikkverdig om foreldre med dårlig råd betaler for dyre merkeklær, helikopter til barna eller kjøper julekalender til 8000 for den saks skyld. Det blir jo en leksjon i økonomisk uansvarlighet i tillegg til overforbruk. Jeg forstår godt  at ungdom gjerne vil fly helikopter hvis foreldrene lar seg overtale til å betale.

Jeg tror forresten ikke at alle med god råd gir barna alt de peker på av merkeklær etc.

jeg tror maglor liker brann:-)

minner litt om plakatene til Islam.net

Jepp, jeg er pyroman og har egen brannlabb med god tilgang på ekplosiver på jobben :D

Burn baby, burn! sf-dance.gif

Men bildet er faktisk tatt fra VG i dag.

Endret av Maglor

Men hvor kommer pengene fra? Betaler barna med penger de har tjent selv er det jo uproblematisk.

Jeg synes i alle fall det er veldig kritikkverdig om foreldre med dårlig råd betaler for dyre merkeklær, helikopter til barna eller kjøper julekalender til 8000 for den saks skyld. Det blir jo en leksjon i økonomisk uansvarlighet i tillegg til overforbruk. Jeg forstår godt  at ungdom gjerne vil fly helikopter hvis foreldrene lar seg overtale til å betale.

Jeg tror forresten ikke at alle med god råd gir barna alt de peker på av merkeklær etc.

Jeg tror heller ikke at alle som har råd til det, blir med på det verste kjøret.

Jeg tror heller ikke at så mange som slett ikke har råd til det, bruker mye penger på sånt overdrevent forbruk.

De færreste ungdommer har egne inntekter i den størrelsen, så pengene kommer nok i stor grad fra foreldrene.

Det jeg er uenig i og som jeg kommenterte, var påstandene om at ungdommer som har eller ønsker å ha et slikt forbruk, har foreldre med samme forbruksmønster og at det er derfor de "blir sånn".  Mange tenåringer har en periode der de slett ikke er som sine foreldre, tvert imot.  Jeg synes det er altfor enkelt å påstå at materialistiske ungdommer også har foreldre som bruker masse penger på seg selv.  De kan få svært gode ideer om hva penger kan brukes til, selv om foreldrene er nøkterne.     

Jeg tror heller ikke at alle som har råd til det, blir med på det verste kjøret.

Jeg tror heller ikke at så mange som slett ikke har råd til det, bruker mye penger på sånt overdrevent forbruk.

De færreste ungdommer har egne inntekter i den størrelsen, så pengene kommer nok i stor grad fra foreldrene.

Det jeg er uenig i og som jeg kommenterte, var påstandene om at ungdommer som har eller ønsker å ha et slikt forbruk, har foreldre med samme forbruksmønster og at det er derfor de "blir sånn".  Mange tenåringer har en periode der de slett ikke er som sine foreldre, tvert imot.  Jeg synes det er altfor enkelt å påstå at materialistiske ungdommer også har foreldre som bruker masse penger på seg selv.  De kan få svært gode ideer om hva penger kan brukes til, selv om foreldrene er nøkterne.

vel du kan jo lese noen studier på barn og forbruk om hva som fører til materialisme hos barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...