Gå til innhold

Alene på julaften?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg kjenner mange som drømmer om det. Som ønsker å få være alene med den ro og stillhet som preger julaften.

Men det er mange som ikke tørr å fortelle om sine lyster, da det blir sett på som grovt avvikende.

Det eneste som plager meg er at samfunnet har bestemt at jeg skal ha det fælt fordi jeg sitter alene.

--- skulle ønske det var større aksept for alternative julefeiringer, inkludert alenejul. Da ville det kanskje ikke føles så ille å gå glipp av den tradisjonelle familiejulen.

Anonymous poster hash: 6959f...15e

Jeg er veldig enig i dette. Jeg kjenner flere som pleier å være alene julaften,og som trives med dette, men hvis de forteller at de skal det, blir folk rundt dem ofte utilpass og medlidende. Selv har jeg opplevd alenejul et par ganger, både selvvalgt (da var det koselig) og ufrivillig (syk og i utlandet - det var grusomt).

(som alle andre dager) skal jeg være alene også på julaften. Trives utmerket godt med det.

Men selvsagt synd for de som ikke vil være alene men som er alene, men da må man bare få ræva i gir og prøve å treffe noen nye folk ikke sitte og deppe!

God Jul ;)

Jeg har det som Lillemus, så om det ikke var noe trist som lå bak at jeg måtte være alene hadde jeg gjort mitt for å lage en god dag ut av det, gjerne med egne "ritualer"/ tradisjoner. Om det lå noe trist under/ bak ville jeg nok følt på ensomhet og strevd mer med å ikke tenke at livet er kjipt, og jeg håper jeg ville vært sterk nok og jobbet for å få en annen opplevelse enn ensomhet og avvisning så jeg slapp å føle på det på julaften.

Min samboer ønsker å være alene på julaften. Da koser han seg med sin favorittrett ( som jeg ikke liker) og ser fiilmer. Jeg ville jo hatt ham med til min famile ( som består av bror og hans familie), men så lenge han ikke ønsker det er det helt greit Det synes dem også. Selv om jeg synes det er litt sært, så må han få gjøre det han vil.

Annonse

Det hadde ikke vært noe problem i det hele tatt. Når jeg legger meg på sofaen med en bok, er det bare den som betyr noe, og jeg blåser i hvilken dag det er.

Jeg kan ikke huske at jeg har vært alene en hel julaften, men de første årene jeg var sammen med min nåværende samboer, var han sammen med barna og eksen til et stykke ut på kvelden, og kom til meg etterpå.

Da var det godt for ham å ta av seg dressen og kose seg med øl, tullprat og kjærlighet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...