AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Hei Randi Leste med stor innteresse ditt svar anngående vitamin K2 i NU blad nr 50,Jeg er operert i 1980 og fjernet hele tykktarmen på grunn av sykdomen ulcerøs kolitt.Du skriver at vitamin K2 produseres lenger nede i tarmen, mener du då tykktarmen, som jeg ikke har? Nå de siste åra er jeg plaget med slitasje i bena på høyre fot vrist og er tilbudt operasjon, stive av bena, men ingen løfter om at det blir smertefritt etterpå.Jeg ønsker så sterkt å kunne gå tur uten smerter. Nå er spørsmålet mitt: Kan denne slitasjen skyldes mangel på vitamin K2 og hvordan kan jeg få vite det ? Viser en blodprøve det ? Håper du vil svare meg på dette. Hilsen en som ønsker hjelp. Anonymous poster hash: 71d5d...acd 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/402803-k2/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ern.fysiol Randi Norheim Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Hei, Mangel på vitamin K kan absolutt forekomme om man har nedsatt absorpsjon, og i ditt tilfelle der du ikke har egenproduksjon vil dette kunne være tilfelle. Du bør da være spesielt nøye med å få inn gode kilder til vitamin K gjennom mat, samtidig som du spiser noe fett når du inntar vitaminet, da vitaminet er fettløselig. Vi har liten mulighet for lagring av vitamin K, derfor trenger vi et hyppig inntak av vitaminet. Nyere forskning viser at lave inntak av vitamin K kan være en viktig faktor for beinskjørhet og muligens for hjerte- og karsykdommer. Fordi vitaminet virker inn på beintettheten er det ikke umulig at det er dette som er problemet med dine bein, uten at jeg har noen mer informasjon om din spesifikke situasjon. Osteoporose gir ikke nødvendigvis smerter i skjelettet, men en del osteoporosepasienter rapporterer om smerter i kroppen. Du kan ikke måle vitamin K direkte i blod, men du kan få legen til å sjekke INR-statusen din, da vitamin K påvirker koagulasjonsfaktorer i kroppen. Har du høye verdier vil dette tyde på lav vitamin K status. Du kan få utført en dexa-måling på sykehuset for å finne ut om beintettheten din er tilfredsstillende, men husk at skjelettvedlikehold er et samspill mellom vitamin D, vitamin K og kalsium. Du kan gjerne sjekke din vitamin D-status, da de med kort tarm kan ha for lave nivåer av dette fettløselige vitaminet også. Vitamin D kan blant annet gi osteomalasi, en sykdom som også gir en dårlig mineralisering av skjelettet, Vitamin D mangel kan lett gi smerter i både ledd og muskulatur. Videre bør du sørge for å få i deg nok omega 3, dersom du har smerter i kroppen. Bruk fisk, og gjerne fet fisk så ofte som mulig, både som middag og pålegg. Et inntak på over 3 g omega-3 pr dag kan virke betennelsesdempende, så her kan du gjerne kombinere fiskeinntak med et tilskudd av tran hver dag. Pass på å få i deg nok frukt og grønnsaker dersom du startet med et høyt inntak av omega-3, slik at antioksidantene beskytter fiskeoljene mot å oksidere. Lykke til, Håper du får mindre smerter etter hvert og at du greier å ha et aktivt liv! Hilsen Randi Vassbotn Norheim Klinisk ernæringsfysiolog www.matfordeg.no 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/402803-k2/#findComment-3593467 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.