Gå til innhold

Middag på julaften

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da ungene var små begynte vi med å spise kl. 16 så det ikke skulle bli så sent for dem og det har vi fortsatt med. :) Vi holder jo på med pakkene i timesvis og vil jo skravle litt underveis og etterpå også og siden flere av oss skal kjøre ganske langt etterpå så avslutter vi i 23-midnatt-tiden.

Annonse

Jeg skulle gjerne gjort det tidlig pga ungene blir trøtte og kvelden blir lang, men mannen min har tradisjon hjemmefra om at julemiddagen inntas kl 17 når julen ringes inn, gjerne med Sølvguttene spillende svakt i bakgrunnen for en skikkelig julestemning. Da er vi også skrubbsultne og pinnekjøttet smaker ekstra godt, for den har putret i 3 timers tid og fristet oss med sin vidunderlige lukt mmmmmmmmm :)

Det passer egentlig best kl 17 og med tanke på at jeg må jobbe til kl 12. Da blir det rett hjem, sette på pinnekjøttet, skrelle poteter og kålrot, sette de til kok på slutten, lage kålrabistappe og dampe svinemør og annet tilbehør.

Annonse

Det passer egentlig best kl 17 og med tanke på at jeg må jobbe til kl 12. Da blir det rett hjem, sette på pinnekjøttet, skrelle poteter og kålrot, sette de til kok på slutten, lage kålrabistappe og dampe svinemør og annet tilbehør.

Hvis du synes det blir mye styr på julaften kan du godt skrelle poteter og kålrot (og evt. gulrot) dagen før, legge i vann i kasserollene og sette dem litt kjølig (ikke frost!) over natten. :) Det går helt utmerket, det gjør vi alltid til jul.

Hvis du synes det blir mye styr på julaften kan du godt skrelle poteter og kålrot (og evt. gulrot) dagen før, legge i vann i kasserollene og sette dem litt kjølig (ikke frost!) over natten. :) Det går helt utmerket, det gjør vi alltid til jul.

Takk for tips, sikkert lurt :) (om jeg får tid i morgen kveld hehe).

Er det egentlig riktig å feire jul?

Har vi noe å feire, egentlig?

Vi feirer at solen snur, det går mot lysere og varmere tider, vi er taknemmelige for det vi har og hverandre, dritglade for å ikke bo i krigsherjede og sultkatastroferammede områder.

I min familie har vi mye å være taknemmelige for, relativt friske barn, stabile jobber og bor ett av verdens absolutt beste land å leve i. Siden vi har elektrisitet (og varmepumpe),  samt ikke driver jordbruk, er ikke det med 'mørke' og 'udyrkbar mark' så fryktelig viktige momenter. Vi minnes de som har tatt naturlig avgang med dette livet, og setter pris på oss som er igjen, med god mat, drikke og barnslig iver med gaver til barna, som vi prøver holde på et edrulig, men gjennomtenkt nivå.

Og så spiser vi ca kl 17.00, som svar til trådstarter :)

Vi har ikke noe helt fast tidspunkt, men vanligvis spiser vi i femtida, mens Sølvguttene synger jula inn på TV. I år skal vii kirka først klokka 16.15 fordi koret mitt skal synge da - og da setter vi oss nok ikke til bords før tidligst 17.30. Litt seint er det, men slik blir det nå.

Vi går som regel en tur om formiddagen, og så i kirka, deretter middag (som regel melder svigermor seg frivillig til å være hjemme og passe middagen - regner med at hun vil det i år og). Så er det litt pause før vi starter med pakker. Så har vi som regel en pause der vi drikker kaffe og spiser julekaker, og så fortsetter pakkene. I 23 tida har vi sjømat (krabbe/hummer(ræger) og loff. Det siste er de årene vi er hjemme - når vi er på Vestlandet, er det ikke noe sjømat å få ;-)

Vi har ikke noe helt fast tidspunkt, men vanligvis spiser vi i femtida, mens Sølvguttene synger jula inn på TV. I år skal vii kirka først klokka 16.15 fordi koret mitt skal synge da - og da setter vi oss nok ikke til bords før tidligst 17.30. Litt seint er det, men slik blir det nå.

Vi går som regel en tur om formiddagen, og så i kirka, deretter middag (som regel melder svigermor seg frivillig til å være hjemme og passe middagen - regner med at hun vil det i år og). Så er det litt pause før vi starter med pakker. Så har vi som regel en pause der vi drikker kaffe og spiser julekaker, og så fortsetter pakkene. I 23 tida har vi sjømat (krabbe/hummer(ræger) og loff. Det siste er de årene vi er hjemme - når vi er på Vestlandet, er det ikke noe sjømat å få ;-)

Skulle til å si at 17.30 ikke var sent med middag (for andre ;) ), men skjønner jo det blir sent om dere skal ha sjømat utpå kvelden og diverse kaker i mellom ;). Hos oss har vi ikke noe måltid etter kakene, men kan hende tar vi litt snacks utpå kvelden (gjerne sammen med en longdrink etter at barna er i seng, men spørs hvordan det blir nå som de er blitt så store ;)).

Er det egentlig riktig å feire jul?

Har vi noe å feire, egentlig?

Julen er et velkomment lyspunkt på den mørkeste tiden av året.   Vi blir opptatt med forberedelser, setter opp ekstra lys ute og inne, og er travle og stresset på et tidspunkt som ellers kanskje bare ville vært en ekstra tung tid.

Er det riktig eller ikke å feire jul? Har vi noe å feire?  Disse spørsmålene er for meg helt irrelevante, som du skjønner :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...