Gå til innhold

Venstrehendt 4 åring

Anbefalte innlegg

Har en jente som jeg har merket siden hun var ganske liten at hun foretrekker venstre.

Hun bruker til tider begge hendene, men jeg ser til stadig at hun foretrekker venstre, f.eks. når hun tegner,

baker, lager ting osv. Kan man se så tidlig at de er skeivhendte?
Jeg spurte helsesøster, hun vi gikk til denne gangen var av den eldre garde (50-60 år)

og sa vi kunne oppmuntre henne til å bruke høyre.... (jeg vet at forrige generasjon ofte tvang barn til å bruke høyre selv om de egentlig kanskje var venstrehendte), men dette er jo noe vi er født med?
Mannen min sier at ingen i hans familie er skeivhendte, men dette har jo ikke nødv. med arv å gjøre?

Ingen i min slekt heller - bortsett fra ene onkelen min.

Jeg har hørt det kan være fordeler med å være skeivhendt pga de bruker den andre hjernehalvdelen mer enn høyrehendte (det var visst omvendt, at venstrehendte bruker høyre hjernehalvdel som er den kreative?)

Merker i alle fall at hun har god fantasi, dikter opp historier :)

Den andre jenta mi er høyrehendt og har alltid foretrukket den.

Hva syns dere om å oppmuntre til å bruke høyre? Jeg har foreslått til henne å prøve den andre,

hun prøver den litt, men sier at høyrehånda er til å tegne hår med.... hehe :)

Så går hun over til venstre igjen.

En annen ting er at de i barnehagen sier hun sliter litt med blyantgrepet samt å klippe med saks.

En kollega av meg sier at det er vanskelig for venstrehendte å få til skikkelig blyantgrep pga de må holde blyanten på en annen måte og at hun sliter fortsatt i voksen alder.
og det med sakser - kan det være at venstrehendte må bruke såkalte venstrehendtsakser? Finnes de? De saksene man vanligvis bruker er jo laget for høyrehendte, så kan jo være derfor hun strever litt? Hun klarer jo å klippe, så vi får trene litt på det i jula, men hvis problemet er at hun trenger en venstrehendtsaks (hvis det finnes) så bør vi kanskje få tak i det? Og barnehagen likeså?

Erfaringer med venstrehendte?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/402857-venstrehendt-4-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har to barn som er venstrehendte. Det har aldri vært noe problem utover at de skriver veldig stygt, men det går uansett bra for alle bruker datautskrifter.

Det finnes sakser for venstrehendte, mine fikk slike på skolen men lærte fort å bruke vanlige sakser fordi de aldri fant spesialsaksene.

Minstemann fikk lov å skrive eksamensoppgaver på PC på høyskolen, pga uleselig håndskrift.

Det heter ikke keivhendt men venstrehendt.

Vi har venstrehendte i familien, på begge sider.

Faren min er egentlig venstrehendt med ble tvunget til å bruke høyre og det har han slitt med hele livet, derfor lot vi barna bruke den hånd de foretrakk og som er naturlig for de å bruke. Broren til mannan min er venstrehendt og han sa at det ikke var noe problem.

Barne bruker venstre fot til å sparke fotball med.

Jeg visste fra barna var nyfødte at de var venstrehendte for de brukte venstre hånd og fot først, konsekvent i alt de gjorde, nå var jeg kanskje ekstra oppmerksom iom at vi har det i både fars og mors familie..

I våre dager heter det kun venstrehendt, men det har i hvert fall ingenting med skeiv å gjøre. 

Er hun venstrehendt, skal dere la henne være det.  Datteren min er venstrehendt, som den eneste i familien på begge sider.  Lillebroren er høyrehendt.

"Problemet" er svært mye mindre etter at fyllepennen ble historie.  Det finnes både sakser og andre ting for venstrehendte.

Det er mange som sliter med blyantgrep, uansett hvilken hånd de bruker.  Kjøp noen blyanter som er litt tykke med "trekantform", da er det vanskeligere å ha helt feil grep.  Det finnes også en plastdings man kan sette på skaftet på vanlige blyanter.   

Endret av laban

Annonse

Det er ingen stor sak i dag å være ventrehendt, og la henne for all del bruke den hånden som er naturlig for henne. Jeg er vestrehendt, det går stort sett uten problemer. Man er jo så vant til at verden er lagt opp etter høyrehendte.

Jeg hadde fordel av det da jeg spilte håndball og sikkert andre ganger også uten at jeg husker det, føler meg jo ganske så normal.

Ikke bekyre deg, dette er ikke noe problem :)

Anonymous poster hash: 94cfe...0f5

Jeg har også en venstrehendt datter.  Kjenner ikke til andre venstrehendte i familien.

Hun skriver ikke så pent, ellers er det uproblematisk.  Heldigvis (for henne) lever vi i en tid hvor håndskrift blir mindre og mindre brukt.  De fleste lekser utføres og leveres på datamaskinen.  

Ordet keivhendt er litt utdatert og lite politisk korrekt.  Antakelig fordi det antyder at noe er feil/skeivt.  Venstrehendthet er en nevrologisk medfødt variant, og kan derfor ikke endres.

Forskere har faktisk funnet ut at om man får venstrehendte til å skrive med høyre hånd, vil det føre til endringer i hjernen - uten at man blir høyrehendt av den grunn:

Når hjernen skifter side

Mannen min sier at ingen i hans familie er skeivhendte, men dette har jo ikke nødv. med arv å gjøre?

Har venner der begge foreldrene er venstrehendte, men ingen av barna er det. Begge mine foreldre var høyrehendte, men jeg har to søsken (vi er seks søsken til sammen) som er venstrehendte, så jeg tror nå helst det slår til tilfeldig. :)

Ellers tror jeg det beste er å la henne gjøre sånn som det føles naturlig for henne. Jeg har en bror som ble tvunget til å bruke høyre hand når han lærte å skrive, og han skriver ikke fint. Samme gjelder søstra mi som fikk bruke venstre. Men det er nå mange som ikke skriver særlig fint, helt uavhengige av om de er venstre- eller høyrehendte.

Fordi klipping er litt finmotorisk, så hadde jeg nok kjøpt henne en venstrehandssaks. Bortsett fra det, så lærer ho fint å bruke høyrehandsprodukter med det meste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...