Gå til innhold

Hvem har ansvar for juleforberedelsene?

Anbefalte innlegg

Ganske interessant mekanisme som gjør at i svært mange parforhold mener begge at de selv har hovedansvaret for både julehandel, vask og matlaging.

Sitat:

"Mennene oppgir seg selv som hovedansvarlig i 27 prosent av tilfellene, mens 4 prosent av kvinnene synes mannen tar hovedansvaret frem mot julefeiringen."

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Norske-menn-Vi-steller-mye-mer-for-jul-enn-det-kvinner-mener--7836186.html

Har mistanke om at begge voksne hjemme hos oss mener de har hovedansvaret for julemat og julegaver - hehe. Men vi er antakelig enige om at husarbeid deler vi på (godt hjulpet av vaskehjelp) og ryddingen tar mannen mest av.

Hvordan er det hos dere - og ville du og partneren svart det samme?

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/402859-hvem-har-ansvar-for-juleforberedelsene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Det er ikke tvil om at hun tar mest ansvar, og jeg tror begge synes det er ok. Hun gjør ikke mer enn meg, men tar styringen over hva vi skal prioritere. Jeg tar meg av rydding og storhandling av mat, juletre gaver til min side av familien. 

Tror nok at min mann glatt ville innrømme at det er jeg som gjør det meste. Vi diskuterer gaver sammen og lager en plan for innkjøp - der ca 80% kjøpes av meg, tenker jeg. Han tar ansvar for litt grovrydding og bortkjøring på søpla, mens jeg og ungene gjør vanlig rent (pluss at jeg vasket vinduer) og pynter og kjøper juletre. Jeg og ungene baker, og svigermor + jeg lager mat.

Han er imidlertid primus motor for skiaktivitetene der vi skal være i romjula, og gleder seg som en unge til å komme ut i snøen. Han og ungene renner glatt fra meg i slalåmbakken, og storkoser seg der (jeg også, men det går ikke så fort med meg).

Fruen ordner det praktiske med gaver til venners barn + store deler av pakkingen og logistikken. Vasking/rydding gjøres i fellesskap, men under hennes ledelse. Alt med mat og drikke ordnes av meg, og det tror jeg alle er glade for, da jeg duker til gilde få har sett maken til de siste 100 årene.

Vi deler på. :) Skriver handleliste (julemat) sammen og ofte er det han som drar ut og handler. Gavene til hans side handler vi sammen, han handler selv til meg og jeg handler selv til ham og mine. Rydding, vasking og pynting har vel hovedansvaret for, men det er helt greit for meg, da får jeg det som jeg vil ha det. ;) Han står for å lage julematen da, jeg holder meg til å fikse poteter og grønnsaker, mens han står for ribba/kalkunen/steika og sausen. Ypperlig arbeidsfordeling. :) Riskremen lager vi i lag, den må smakes til grundig. :)

Vi deler på. :) Skriver handleliste (julemat) sammen og ofte er det han som drar ut og handler. Gavene til hans side handler vi sammen, han handler selv til meg og jeg handler selv til ham og mine. Rydding, vasking og pynting har vel hovedansvaret for, men det er helt greit for meg, da får jeg det som jeg vil ha det. ;) Han står for å lage julematen da, jeg holder meg til å fikse poteter og grønnsaker, mens han står for ribba/kalkunen/steika og sausen. Ypperlig arbeidsfordeling. :) Riskremen lager vi i lag, den må smakes til grundig. :)

Den er vel klassisk den at mannen steker kjøttet, mens fruen står for alt annet som skal på bordet, og så er det mannen som får skryten ;). Vi har også ganske klassisk fordeling akkurat der.

For øvrig er selvfølgelig det viktigste at man finner en arbeidsfordeling begge/alle trives med, og at man ser det den andre gjør så vel som det man selv gjør.

Endret av Xtra

Annonse

Den er vel klassisk den at mannen steker kjøttet, mens fruen står for alt annet som skal på bordet, og så er det mannen som får skryten ;). Vi har også ganske klassisk fordeling akkurat der.

For øvrig er selvfølgelig det viktigste at man finner en arbeidsfordeling begge/alle trives med, og at man ser det den andre gjør så vel som det man selv gjør.

Tro meg - skulle jeg hatt ansvaret for ribbe og saus hadde det ikke blitt spiselig... Kjæresten får til verdens herligste sprø svor og den sausen.... Mmm... Han lager så mye at vi har til flere dager og den siste dagen er sausekjelen rundsleiket! ;) Så den skryten han får for maten er så absolutt vel fortjent! :)

Jeg er omtrent eneansvarlig for gaver (selv om vi bestemmer sammen hva vi skal gi), desserter, julekaker, julerengjøring, julekort, pynting og oppvask. 

Han er omtrent eneansvarlig for middagsmat, gjærbakst (vi pleier å ha noen spesielle flettebrød i jula) og for å få juletreet i foten og sette lys på det.  Dessuten for å få opp adventsstjerna og noen utelys.

Juletre og mat kjøper vi ofte sammen.  Noen ganger er jeg bare med på å skrive lista, så handler han inn. 

Jeg syntes iblant det var litt surt da vi hadde småbarn og jeg hadde gjort alt unntatt å lage julemiddagen samtidig med at jeg f.eks. passet på at en ettåring ikke raserte omgivelsene, visste at det ventet meg mye jobb med restehåndtering, oppvask og rydding etter at jeg (alene) hadde fått ungen i seng - og alle gjestene bare skrøt av ham som hadde laget middagen, som om jeg ikke var der i det hele tatt.  Men jeg har glemt det nå ;)     

Endret av laban

Ganske interessant mekanisme som gjør at i svært mange parforhold mener begge at de selv har hovedansvaret for både julehandel, vask og matlaging.

Sitat:

"Mennene oppgir seg selv som hovedansvarlig i 27 prosent av tilfellene, mens 4 prosent av kvinnene synes mannen tar hovedansvaret frem mot julefeiringen."

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Norske-menn-Vi-steller-mye-mer-for-jul-enn-det-kvinner-mener--7836186.html

Har mistanke om at begge voksne hjemme hos oss mener de har hovedansvaret for julemat og julegaver - hehe. Men vi er antakelig enige om at husarbeid deler vi på (godt hjulpet av vaskehjelp) og ryddingen tar mannen mest av.

Hvordan er det hos dere - og ville du og partneren svart det samme?

Hei!

Jeg tror vi deler ganske likt 50/50 :-)

Om min mann svarte tror jeg han vil si det samme.

Vi setter oss ned samtidig ofte, selv om han syns jeg er igang for tidlig. Nå satte jeg meg første gang ned siden tidlig i dag, mens min mann er fremdeles ute, jeg begynner på middagen nå, så jeg syns det er ganske likt. Det hender min mann sier "nei jeg gidder ikke dra tilbake til kjøpesenteret" hvis jeg har glemt noe, da svarer jeg, "ok", for det skjønner jeg godt.

Vi gjør forskjellige ting , jeg skriver lister og ordner mest hjemme, han handler mer enn meg, han er veldig flink på det, og blir ikke sliten av butikker, mens jeg er flinkere til å gjøre det hyggelig hjemme og planlegge innkjøpene, pakke inn gaver pent osv...

Men jeg handler pyntetingene, gavepapiret, silkebåndene sånt som han ikke forstår seg på.

Men selv det han sier han ikke forstår seg på er han flink til feks er han utrolig flink til å kjøpe klær til andre, han "ser" hva som andre vil like å kle.

Ja også baker jeg, lager mat, gaver min mann er stolt av osv..makroner, konfekt, oljer, balsamico osv...

Nå var jeg likevel i en kul butikk, selger bare våpen og rustninger, jeg kjøpte en samlerkniv.:-)

Også ønsker jeg meg en bok, jeg har glemt å si, så den får jeg vel sikkert ikke, men da skal jeg kjøpe den i romjulen.

Endret av Madelenemie

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...