Gå til innhold

Min drømmejuleferie

Anbefalte innlegg

Min drømmejuleferie hadde vært å ha fri fra jobb og bare vært hjemme. Kunne gjerne hatt overnattingsbesøk to-tre dager, og gjerne både invitert folk på middag og gått på besøk - men ikke reist bort.

Vi reiser alltid til Vestlandet i jula. Annethvert år jul der eller nyttår der. Greit på en måte å komme opp i snøen og treffe mannens slektninger, men vi bor hos svigermor, og det er så trangt både fysisk og psykisk. ..

De årene vi drar dit i romjula, pleier svigermor å komme til oss først og feire jul. Dermed blir det dobbelt opp: Hun kom hit lørdag, vi drar til Vestlandet hele hurven i morgen, og skal være sammen der ca en uke...

Jeg har i alle år tenkt at det er riktig at mann og barn får noe av jula på Vestlandet. Kanskje det er det. Men det blir så lite av egne sløve feriedager da.... pluss den evinnelige reisingen og pakkingen. Mannen min har aldri spurt hva jeg egentlig har lyst til i jula, og jeg føler meg "slem" om jeg er ærlug.

Nå håper jeg bare at kommende uke passerer uten altfor mange kultutkrasj. Svigermor er glad i oss alle, men er av den strenge husmoderlige typen, og jeg går som en buffer mellom henne og barna. Jentene vil ikke være der uten at jeg er der.

Jeg har blitt flinkere de siste par årene til å sette grenser når det gjelder disse besøkene. Men juleferien er en vanskelig nøtt å knekke...

Anonymous poster hash: 133dc...c27

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/402915-min-dr%C3%B8mmejuleferie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er alltid vanskelig å forandre på tradisjoner som har festet seg godt.  Jeg antar at mannen din er enebarn, siden det kun er dere det er aktuelt å besøke for svigermor. 

Jeg tror dette lett blir en trist og dyp konflikt hvis du prøver å endre det ved å sette foten ned og si at du er lei.  Jeg tror du må gjøre det ut fra en mer listig taktikk av typen "ting forandrer seg, slik at det er naturlig".  Det som forandrer seg, er at svigermor blir eldre og barna blir nesten voksne, og så må du prøve å lure inn noen endringer som passer til denne situasjonen.  Det jeg hadde blitt mest sprø av, ville vært å ha svigermor rundt meg de siste dagene av mine egne forberedelser, så jeg ville prøvd å endret det først.  Det kan ikke være nødvendig at hun kommer til dere nesten en uke før julaften når dere skal være med henne vestover etterpå.  Forsøk å få mannen din med på at nå når barna er så store og kan hjelpe deg med forberedelsene eller har for mange aktiviteter til at de har tid til å være sammen med henne eller hva du nå kan finne på, så får hun komme lille julaften hvis hun skal feire jul hos dere.  Det burde være enklest å snu på dette, for det er faktisk dere som bestemmer over egne liv og eget hjem. 

Du skal ikke prøve å nekte mannen din å være sammen med familien sin i juleferien. Men det går an å forberede det som før eller senere vil komme, nemlig at dere ikke reiser alle sammen hvert eneste år: Fortsett å dra dit hele familien hvis dere skal være der i julen, men kjør en mindre variant når det er nyttår på Vestlandet og svigermor har vært hos dere først:  Mannen din kan dra alene eller ta med seg de av barna som har noen jevnaldrende de treffer der eller som setter mest pris på det man kan gjøre der (gå på ski eller hva det nå er).  De eldste barna begynner vel å få lyst til å ha noe av ferien uten program også?  Men da må du ikke føle det som et nederlag at kjernefamilien ikke er samlet hele tiden, mannen din må kunne reise dit som før.

Mitt beste argument i slike saker er at man må forandre på tradisjonene før det egentlig er nødvendig: Selv om svigermor sikkert er frisk og sprek og en racer til å stelle til jul og nyttår, vil en forandring tvinge seg fram før eller senere.  Det er ofte vanskelig å forandre ting da, for de eldste vil ikke innse at det trengs.  F.eks. når hun ikke klarer å ta imot dere til jul på den samme perfekte måten lenger, blir det dere som må ordne opp hos henne for at det ikke skal bli så synlig at hun ikke klarer det lenger.  Det er mye lettere å takle den situasjonen hvis de tidligere faste mønstrene har gjennomgått en "naturlig nedtrapping" på forhånd.  Håper du skjønner hva jeg mener.  F.eks. hvis dere klarer å vri det til at dere overnatter et annet sted av praktiske årsaker, blir det ikke samme katastrofen den dagen hun faktisk ikke orker å ha overnattingsgjester.  

Snakk med mannen din om dette lenge før jul, ikke vent til alle er i ferd med å forberede same procedure as every year.  Start med den forandringen du tror blir lettest å få til, jeg kjenner ikke ham.  Dere er nødt til å stå sammen om nye vrier på dette.         

Endret av laban

Dette er vel det evinnelige dilemmaet dere har hvert år?  ;)

Jeg mener at man strekker seg langt for familien, og især for den delen av familien som ikke har så mange andre. Regner med at dette er tilfellet med mannen din, at han er enebarn? Er det ikke mulig å gjøre det til fast tradisjon at svigermor kommer til dere i jula? Ungene er store nå, og det er mer og mer naturlig at de tilbringer tida sammen med venner i stedet for å være hos bestemor på landet. 

Jeg forstår ikke helt hvorfor dere på død og liv må være samla i flokk gjennom hele jula. Går det ikke an å dele seg litt, slik at de som vil stå på ski drar til vestlandet, mens de som trenger noen dagers rekreasjon hjemme gjør det?

Jeg for min del hadde aldri i verden gått med på å tilbringe ei uke frivillig der denne skulle bestå av vinteraktiviteter, men sånn er nå jeg. Jeg er selvfølgelig farga av både det at jeg bor aleine med ungene og har et anstrengt forhold til jula, men jeg skal love deg at mine dager hjemme aleine ville vært meget, meget sterkt hegna om. Når jeg først har "fri" fra både jobb og unger, hadde uten å blunke tilbragt noen dager der jeg ikke ville strukket meg en millimeter i forhold til å gjøre andre til lags. Jeg trenger ferie når jeg har muligheten. Sånn sett er ikke våre livssituasjoner helt sammenlignbare, men hvis jeg var i dine sko, vill jeg ihvertfall strukket meg langt for å tilby svigermor en hyggelig jul hjemme hos meg, og så ville jeg kanskje tilbragt et par dager der dersom jeg følte at det var innafor hva som føles greit. Ikke mer.

Dere er nødt til å ta denne diskusjonen i god tid før neste jul. Du er på overtid for lengst i forhold til den. 

Alternativt kan du begynne å jobbe som lærer og skylde på høye rettebunker. Da trenger du mange dager for deg sjøl i alle ferier.  :lol:

Det er alltid vanskelig å forandre på tradisjoner som har festet seg godt.  Jeg antar at mannen din er enebarn, siden det kun er dere det er aktuelt å besøke for svigermor. 

Jeg tror dette lett blir en trist og dyp konflikt hvis du prøver å endre det ved å sette foten ned og si at du er lei.  Jeg tror du må gjøre det ut fra en mer listig taktikk av typen "ting forandrer seg, slik at det er naturlig".  Det som forandrer seg, er at svigermor blir eldre og barna blir nesten voksne, og så må du prøve å lure inn noen endringer som passer til denne situasjonen.  Det jeg hadde blitt mest sprø av, ville vært å ha svigermor rundt meg de siste dagene av mine egne forberedelser, så jeg ville prøvd å endret det først.  Det kan ikke være nødvendig at hun kommer til dere nesten en uke før julaften når dere skal være med henne vestover etterpå.  Forsøk å få mannen din med på at nå når barna er så store og kan hjelpe deg med forberedelsene eller har for mange aktiviteter til at de har tid til å være sammen med henne eller hva du nå kan finne på, så får hun komme lille julaften hvis hun skal feire jul hos dere.  Det burde være enklest å snu på dette, for det er faktisk dere som bestemmer over egne liv og eget hjem. 

Du skal ikke prøve å nekte mannen din å være sammen med familien sin i juleferien. Men det går an å forberede det som før eller senere vil komme, nemlig at dere ikke reiser alle sammen hvert eneste år: Fortsett å dra dit hele familien hvis dere skal være der i julen, men kjør en mindre variant når det er nyttår på Vestlandet og svigermor har vært hos dere først:  Mannen din kan dra alene eller ta med seg de av barna som har noen jevnaldrende de treffer der eller som setter mest pris på det man kan gjøre der (gå på ski eller hva det nå er).  De eldste barna begynner vel å få lyst til å ha noe av ferien uten program også?  Men da må du ikke føle det som et nederlag at kjernefamilien ikke er samlet hele tiden, mannen din må kunne reise dit som før.

Mitt beste argument i slike saker er at man må forandre på tradisjonene før det egentlig er nødvendig: Selv om svigermor sikkert er frisk og sprek og en racer til å stelle til jul og nyttår, vil en forandring tvinge seg fram før eller senere.  Det er ofte vanskelig å forandre ting da, for de eldste vil ikke innse at det trengs.  F.eks. når hun ikke klarer å ta imot dere til jul på den samme perfekte måten lenger, blir det dere som må ordne opp hos henne for at det ikke skal bli så synlig at hun ikke klarer det lenger.  Det er mye lettere å takle den situasjonen hvis de tidligere faste mønstrene har gjennomgått en "naturlig nedtrapping" på forhånd.  Håper du skjønner hva jeg mener.  F.eks. hvis dere klarer å vri det til at dere overnatter et annet sted av praktiske årsaker, blir det ikke samme katastrofen den dagen hun faktisk ikke orker å ha overnattingsgjester.  

Snakk med mannen din om dette lenge før jul, ikke vent til alle er i ferd med å forberede same procedure as every year.  Start med den forandringen du tror blir lettest å få til, jeg kjenner ikke ham.  Dere er nødt til å stå sammen om nye vrier på dette.         

Du svarer som vanlig klokere og mer diplomatisk enn meg, laban. Og jeg tror du har helt rett: Nøkkelen er en proaktiv tilnærming til hele skiten, og å gjøre de endringene på hjemmebane i første omgang. :)

mariaflyfly (sitat virker ikke lenger på hjemmePC eller tlf): Det er ikke det at jeg er så innmari diplomatisk, jeg forstår det bare som at det ikke vil nytte uten list og lempe her.  Hvis forslaget til Lillemus hadde blitt mottatt uten såre følelser, hadde de jo ikke vært noe problem, men dette er ikke så enkelt.

Jeg observerte hvordan min egen mor måtte sørge for at 1. juledagstradisjonen hos min mormor ble opprettholdt etter at det egentlig ikke var mulig - hun måtte ordne middag for ti personer hjemme hos mora si uten at noen (spesielt ikke vertinnen) ble fornærmet og uten at det ble synlig hvordan tingene egentlig var.  Da bestemte jeg meg for at vi i neste generasjon aldri skulle ha noen fastlåste opplegg av typen annenhvert år her eller der, som det blir vondt og vanskelig å endre på når det blir nødvendig. 

En annen ting er at jeg aldri ville akseptert å starte en tradisjon der svigermor eller noen annen invaderte heimen mens juleforberedelsene våre var på høygir, men jeg er heldigvis heller ikke utstyrt med nær familie boende langt borte ;)     

Endret av laban

Annonse

Å, jeg er bare så glad i dere kloke damer! Fikk helt klump i halsen av det du skrev, Laban! Det er komplisert ja, mannen er enebarn og svigermor er enke. Hun har bare oss... Han er blitt flinkere til å ta seg noen dager eller ei uke der alene, og vi deler oss som regel i feriene nå. Vi burde helt klart ha snakket gjennom dette i god tid før jul, men det er så sårt og vanskelig. Lurt det å tenke endringer fordi tiden forandrer seg. Ungene liker best å feire jul på Vestlandet og nyttår hjemme.

Takk for svar alle tre!

Er det nødvendig at du går som buffer mellom din svigermor og barna? Hvorfor kan ikke de få ordne opp seg i mellom?

Jeg merker at jeg ikke synes synd på deg i denne sammenhengen ;-)  Jeg tenker at det er viktig at familier tar vare på også den eldre generasjonen, og at ungene dine sikkert har godt av en aktiv siste uke av juleferien. At din mann forsøker også å ivareta sin mor, viser etter min oppfatning at han er et bra menneske, - og du kan bruke resten av året til å sløve på alle fridagene dine.

God tur vestover:-)

En ting til. Grunnen til at hun kom så tidlig som lørdag (fire dager før jul) varpga været. Hun må over fjellet, og det var dårlug vær m kolonnekjøring fredag, søndag og mandag. Men hun er jo alltid tidlig ute da... I fjor reiste mannen dit en uke før jul mens ungene og jeg drøyde så lenge som mulig og reiste bittelillejulaften, tross elendig vær.

En ting til. Grunnen til at hun kom så tidlig som lørdag (fire dager før jul) varpga været. Hun må over fjellet, og det var dårlug vær m kolonnekjøring fredag, søndag og mandag. Men hun er jo alltid tidlig ute da... I fjor reiste mannen dit en uke før jul mens ungene og jeg drøyde så lenge som mulig og reiste bittelillejulaften, tross elendig vær.

Akkurat det med vær og føre kan i verste fall løses ved å ta fly. :)

Hun tør ikke fly. Har aldri gjort det. Det har ikke vært aktuelt for oss alle å fly fordi vi trenger bilen når vi er der (kjører mellom avigermors hus, gården, stølen og andre aktiviteter). Jeg har flydd noen ganger nåt jeg har kommet etter de andre. Det er jo veldig dyrt med fly for hele familien begge veier også.

Vestlandsslektningene mine kjører også alltid bil dersom det er mer enn en som skal reise. Blir veldig dyrt om man både skal bruke penger på flybilletter til alle og evt. ha leiebil tilgjengelig.

Dersom det er enighet om at det hyggeligst er å ha selve julen i vest og nyttårsaften hjemme, så kan det vel hende at svigermor kan gå med på en endring?

Hun kjører selv? Det er en grei inngang til noe av problemstillingen: Om X år kommer vi ikke til å like tanken på at moren din kjører alene over fjellet på den verste tiden av året. Kan vi finne en vri på den tradisjonen før vi blir nødt / før vi blir nervevrak?

Annonse

Jeg tror ikke svigermor ville hatt noe i mot å slippe kjøringen over fjellet tiø oss i jula hvis vi kom til henne hvert år. Men da mister vi jo jul med mine foreldre, somm vi har annethvert år. Og det betyr mye for meg. Ikke lett dette her!

Og frosken, jeg vet jo at du har rett i det at det er en fin egenskap hos mannen min at han bryr seg om de gamle i slekta. Vi kom hit i går kveld til iskaldt hus (4 grader etter en times fyring), fordi svigermor ikke hadde turd å ha på varme andre steder enn bittelitt på badet da hun reiste til oss. Vi fikk fyrt godt og måket snø og fikk jo varme i hus og kropp etterhvert. Men vi merker det er et gammelt og kaldt hus. Mannen og jeg har pratet litt nå på morgenkvisten om hva vi ka gjøre fremover for de gamle i familien både på Vestlandet og på Sørlandet.

Det med å være buffer er fordi svigermor er rask til å irettesette ungene på en skarp måte, og de blir ofte veldig lei seg over hvordan hun snakker til dem. Vi har snakket mye om dette (barna og jeg), og de vet hun er glad idem, men likevel kan hun såre dem sterkt. Og jeg prøver å forebygge slike konfrontasjoner ved å minne dem på å sette ting på plass, minne dem på å takke for maten, si lavt til dem hva sonm er lurt å gjøre osv. Og trøste når de blur lei seg.

Men nå er det ny dag , med fint vær, og vu skal være mye ute! Må denne dagen bli god!

Foreløpig har dagene her gått litt bedre enn forventet. Ingen store krasj, bare et par mindre uoverensstemmelser. Håper likevel at vi kan reise hjem igjen så raskt som mulig etter nyttårsaften, slik at vi får litt tid hjemme før skole og jobb starter igjen.

Vi hadde vinterens første skitur i dag, og det var deilig!

Foreløpig har dagene her gått litt bedre enn forventet. Ingen store krasj, bare et par mindre uoverensstemmelser. Håper likevel at vi kan reise hjem igjen så raskt som mulig etter nyttårsaften, slik at vi får litt tid hjemme før skole og jobb starter igjen.

Vi hadde vinterens første skitur i dag, og det var deilig!

Så heldig du er som har vært på skitur! Her blir det muligens en kunstskiløype på 2 (!!!) km tilgjengelig i løpet av dagen, og muligens totalt 3,5 km et par dager senere. Så jeg vurderer å gå rundt og rundt i kø senere i dag;-)

Jeg vet det er vanskelig å se det slik når man står midt oppi det, men jeg misunner dere veldig en familie som er glade i dere og som vil se dere, som reiser og som deltar i barnas liv. Kanskje kan man tenke at uoverenstemmelser og konflikter faktisk er en del av familielivet og ikke ta det så tungt, men heller tenke at det er en del av livet og forhold?

Det med å være buffer er fordi svigermor er rask til å irettesette ungene på en skarp måte, og de blir ofte veldig lei seg over hvordan hun snakker til dem. Vi har snakket mye om dette (barna og jeg), og de vet hun er glad idem, men likevel kan hun såre dem sterkt. Og jeg prøver å forebygge slike konfrontasjoner ved å minne dem på å sette ting på plass, minne dem på å takke for maten, si lavt til dem hva sonm er lurt å gjøre osv. Og trøste når de blur lei seg.

Men nå er det ny dag , med fint vær, og vu skal være mye ute! Må denne dagen bli god!

Hei!

Det er fint du gjør det du gjør, jeg gjør mye det samme med mine, men i tillegg har jeg satt absolutte grenser, som var nødvendig, dvs. jeg måtte gå til det skritt å be min mor oppføre seg eller forlate vårt hjem. Hun forlot det, rasende og fornærmet, og vendte tilbake med bedre oppførsel noen dager/ uker senere, og selv om dette er mange år siden nå, oppfører hun seg fortsatt pent.

Det lille som er, klarer vi leve med.

Anonymous poster hash: 022ea...86b

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...