Gå til innhold

Min drømmejuleferie

Anbefalte innlegg

Jeg vet det er vanskelig å se det slik når man står midt oppi det, men jeg misunner dere veldig en familie som er glade i dere og som vil se dere, som reiser og som deltar i barnas liv. Kanskje kan man tenke at uoverenstemmelser og konflikter faktisk er en del av familielivet og ikke ta det så tungt, men heller tenke at det er en del av livet og forhold?

Hei!

Viktig å huske på det aspektet også.

Jeg står for tiden mellom to fronter:-(

Irritasjonen, baksnakket og overdrivelsene til min storfamilie, og min bror og hans familie.

Det er hans kone som får raseriet og baksnakket frem, han blir kanskje dårlig behandlet, og han arbeider svært mye, men han er glad i sin kone og sine barn, og jeg er den eneste i familien hans kone liker. Så jeg vil ikke komme i konflikt med dem, da jeg er veldig glad i mine små nevøer. Så ille som familien beskriver denne kvinnen, er det vanskelig å se og forstå at hun er, men min mann er enig med "alle":-(

Vel jeg tok Froskens råd, om at jeg faktisk ikke kan gjøre noe med dette, så jeg fortsetter bare å være søster, tante og svigerinne, og sa nettopp til alle de andre at "det er ingenting vi kan gjøre med dette".

Det er de uenige i, så jeg står nokså alene, men mine små nevøer betyr mye for meg.

Så jeg syns dine ord der også ble viktige, vi må ta vare på små og store i en familie, og bære over med hverandre på best mulig måte.

Fortsetter under...

Så heldig du er som har vært på skitur! Her blir det muligens en kunstskiløype på 2 (!!!) km tilgjengelig i løpet av dagen, og muligens totalt 3,5 km et par dager senere. Så jeg vurderer å gå rundt og rundt i kø senere i dag;-)

Ja, det er gøy å komme seg på ski! Vi har oppdaget noen "nye" løyper, mye nærmere der vi bor :-) På søndag gikk vi 6 km der, og i dag gikk jeg 12 km alene :-) Lokalbefolkningen er visst såpass bortskjemte med skiforhold at de på en grå dag ikke gidder å gå. Det var bare 4-5 småbarnsfamilier og et eldre ektepar som gikk, ellers hadde jeg skogen for meg selv (oppkjørt i dag med både klassisk- og skøytespor). Sånn bare for å erte deg, kan jeg jo si at jeg kunne velge mellom 4 km, 6 km, 7,5 km og 10 km ;-)

Anonymous poster hash: 133dc...c27

Jeg vet det er vanskelig å se det slik når man står midt oppi det, men jeg misunner dere veldig en familie som er glade i dere og som vil se dere, som reiser og som deltar i barnas liv. Kanskje kan man tenke at uoverenstemmelser og konflikter faktisk er en del av familielivet og ikke ta det så tungt, men heller tenke at det er en del av livet og forhold?

Jeg vet du har rett i dette. Jeg ER jo glad for at barna har besteforeldre somer glad i dem og som bryr seg om dem. Og alle familier har nok mer eller mindre av gnisninger og konflikter. Men llikevel - jeg kjenner av og til et lite stikk av misunnelse på de som ikke trenger å ta hensyn til noen svigerfamilie... Vet at det er egoistisk av meg, men jeg kjenner nå på det likevel..

Hei!

Det er fint du gjør det du gjør, jeg gjør mye det samme med mine, men i tillegg har jeg satt absolutte grenser, som var nødvendig, dvs. jeg måtte gå til det skritt å be min mor oppføre seg eller forlate vårt hjem. Hun forlot det, rasende og fornærmet, og vendte tilbake med bedre oppførsel noen dager/ uker senere, og selv om dette er mange år siden nå, oppfører hun seg fortsatt pent.

Det lille som er, klarer vi leve med.

Anonymous poster hash: 022ea...86b

Takl for svar. Det funker best når jeg gjør som jeg gjør. Ikke alltid jeg rekker å være i forkant, men som regel. Det hjelper også godt at 13-åringen har ei venninne i nabohuset som hun er mye sammen med når vi er her.

Jeg kunne aldri vært en uke hos noen andre, er for hjemmekjær til det. Hva med om bare mannen din var der noen dager alene?

Han reiser hit alene et par ganger i året uten oss. Men i jula har vi i alle år valgt å reise alle. Får se hvordan det blir neste år. Det har faktisk gått ganske greit denne gangen, selv om jeg helst ville ha vært hjemme.

Han reiser hit alene et par ganger i året uten oss. Men i jula har vi i alle år valgt å reise alle. Får se hvordan det blir neste år. Det har faktisk gått ganske greit denne gangen, selv om jeg helst ville ha vært hjemme.

Godt det har gått greit denne gangen da, i julen skal man jo kose seg :-)

Annonse

Jeg vet du har rett i dette. Jeg ER jo glad for at barna har besteforeldre somer glad i dem og som bryr seg om dem. Og alle familier har nok mer eller mindre av gnisninger og konflikter. Men llikevel - jeg kjenner av og til et lite stikk av misunnelse på de som ikke trenger å ta hensyn til noen svigerfamilie... Vet at det er egoistisk av meg, men jeg kjenner nå på det likevel..

Jeg er av de som synes det er svært egoistisk å ikke ønske å ta hensyn til svigerfamilie, fordi jeg har sett eksempler på folk som nettopp lever ut dette for fullt i sin hverdag. Du gjør jo ikke det, men fordi jeg har sett denne formen for hensynsløshet og egoisme spille seg ut for fullt, så er jeg av dem som ikke skjønner logikken i at man skal hensyn til egne foreldre men ikke partners foreldre - ut i fra de behov de nå engang har.

Dette handler for meg til syvende og sist om hvem man ønsker å være som medmenneske og hvilke verdier man ønsker å fremme - og stå som rollemodell for.

I år og neste år er det enkelt å få ganske lang juleferie.  I 2016 faller helligdagene på lørdager og søndager, så da blir den "naturlige" ferien mye kortere.  Kanskje lurt å tenke alternativt før den tid ;)

Det er vanskelig når de eldste i familien bor langt borte og det ikke er noen å "dele" dem med.  Selvfølgelig tar man hensyn til både egne og partnerens foreldre (selv giftet jeg meg også til noen barnløse tanter som etter hvert ble ganske så krevende), men det kan være en øvelse i balansekunst som krever litt overskudd.

Men plutselig er man selv i familiens eldste generasjon og håper at barna har tid til å holde kontakten :mellow:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...