Gå til innhold

Er det min skyld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At mannen min er alvorlig syk? Fordi jeg har stresset han opp?

Det er hjertet.

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

10

• Nils Håvard Dahl, psykiater

7

• Madelenemie

6

Skrevet

Fordi jeg har behandlet han dårlig og gjort så han har stresset seg opp.

Skrevet

Jeg regner med / håper at du ser det absurde i dette når du ser det svart på hvitt.

Det er ikke under noen omstendighet din skyld at mannen din er syk, og selv om du har stresset han (stress betyr egentlig ikke så mye som risikofaktor for hjertesykdom, det er andre forhold som røyk/overvekt/kolesterol/genetikk/arv/osv. som betyr mye mer) så ville det ikke være din skyld. Man kan velge fritt om man vil være i et forhold eller ikke.

Du gjør jo alltid ditt beste for alle andre. Så det er (objektivt sett) nesten ekstra påfallende at du tenker slik du gjør nå. Men det er jo ikke uvanlig for perfeksjonistiske mennesker å gjøre det.

Skrevet

Det er hjertet.

Det er ikke din skyld. Det er mange grunner for hjertesykdom som issom skriver. At du har behandlet han dårlig og stresset han opp, tror jeg du skal se fra begge sider. Det er sjelden at det bare er den ene part som skaper en slik situasjon. Jeg håper det går bra med mannen din, og også med deg. Legg bort skyldfølelsen. Den tjener ikke til noe.

Anonymous poster hash: 62f0f...552

Skrevet

Det er hjertet.

Jeg er overbevist om at du vet svaret på dette spørsmålet selv.

Skrevet

Enig med isw. Kanskje ikke helt, hva gjelder stress og sykdom. Hvordan man ser på stresset er avgjørende for om man blir syk eller ikke. Stress i seg selv er ikke farlig. Men det er ikke poenget her. Du har ikke klart å stresse på mannen din sykdom. Han er da voksen og styrer livet sitt selv. Jeg har vel en følelse av at han nok ikke oppfatter deg like stressende som du tror selv.

Skrevet

Fordi jeg har behandlet han dårlig og gjort så han har stresset seg opp.

Hvis du har behandlet ham dårlig, så er vel det noe du trenger å snakke med ham om og rydde opp i. Hvilken nytte har det for deg å skrive om dette på dol nå?

Skrevet

Vi har snakket om det. Unnskyld så mye for at jeg skrev om det på dol. Skjønner at jeg ikke skulle gjort det.

Skrevet

Vi har snakket om det. Unnskyld så mye for at jeg skrev om det på dol. Skjønner at jeg ikke skulle gjort det.

Når jeg spør om hvilken nytte du har av å skrive om dette på dol, så er ikke det for at du skal unnskylde at du har gjort det, men mer for å få deg til å tenke gjennom hvilken nytte dette evt. har for deg. Jeg tror kanskje det virker mot sin hensikt for din egen del på litt lengre sikt.

Skrevet

Så fint at dere har sanakket om det, håper at resultatet av samtalen ikke er at han har fått deg til å føle at hans plager er begrunnet i deg.

Forøvrig vil jeg legge til at det er trist å se at du beklager å ha brukt forumet til å spørre om noe du lurer på, selv om du fikk én kritisk bemerkning. Etter min mening er det helt ok og også forståelig at du skrev dette, og det er svært lenge siden jeg så deg utagere eller knekkes av å være på dol. Du har helt åpenbart - slik jeg ser det - brutt med et tidligere dårlig mønster, og det liker jeg å se. Etter min mening er det noen helt andre enn deg som kan tenke litt gjennom (og evt minnes om det) hvorfor de skriver det de skriver på dol. 

Håper julen byr på fine stunder hos dere, selv om det er sykdom i heimen. Klem :)

Skrevet

Hva mente mannen din om at du tenker det er din skyld at han er syk?

Syns ikke du skal unnskylde deg for å spørre om ting. Om noen syns det er et dumt spørsmål så får de heller la være å svare.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Etter det jeg har lest, så er ikke TKS nevnt blant risikofaktorene for iskemisk hjertesykdom.

Skrevet

Hva står TKS for?

Takk for gode ord og klem, kayia :)

Takk for de andre svarene også.

Skrevet

Hva står TKS for?

Takk for gode ord og klem, kayia :)

Takk for de andre svarene også.

Når du beklager at du overhodet stilte spørsmålet, så tenker jeg at du gjør noe av det samme som du gjør når du spør om du er skyld i din manns sykdom. Du kobler nærmest ut din egen fornuft og ditt eget standpunkt, og dermed gjør du deg avhengig av at andre tar det standpunktet at du ikke har skyld eller at du selvfølgelig har rett til å skrive. Jeg tenker at du innerst inne vet at du ikke er skyld i din manns sykdom, men du kan selvfølgelig lure på om du og resten av familien kan hjelpe ham mer enn dere gjør - blant annet ved å unngå konflikter. Det blir for meg noe helt annet enn om du roter deg inn i en tenkning om at du har skyld i hans hjertesykdom, for så allmektig tror jeg at du vet at du ikke er ;-) Noe av det samme når jeg stiller spørsmål ved måten du spør om dette på dol på, så går du raskt inn i en posisjon hvor du nærmest sier at du ikke har rett til å poste spørsmål her. Jeg har aldri ment at du ikke har rett til å poste spørsmål, men jeg tror du har mer å vinne på å ikke stille spørsmål som i såpass stor grad appellerer til full støtte fra andre. Kanskje gjør du også lurt i å ikke poste innlegg _akkurat_ når du er på ditt tristeste eller mest sårbare.

Jeg tror for øvrig flere på dol vil ha større nytte av å jobbe med å lære seg å trøste seg selv og gjøre seg noe mindre avhengig av grunnleggende støtte fra andre på nett. Det er noe med å være i stand til å romme og bære sine egne følelser, og heller bruke nett til å stille spørsmål ut i fra en litt annen posisjon inne i seg selv.

Skrevet

Etter at min mor ble syk, har jeg i perioder slitt med skyldfølelser. Jeg har tenkt "hvis jeg hadde gjort ting amnerledes, hadde det kanskje kunnet redusere risikoen for nytt slag". Det var det hun ønsket selv også. Dessverre gjorde jeg det ikke - jeg tok hennne ikke alvorlig. Det ble for sent.

Akkurat de samme følelsene har jeg hatt med min mann.

Skrevet

Etter at min mor ble syk, har jeg i perioder slitt med skyldfølelser. Jeg har tenkt "hvis jeg hadde gjort ting amnerledes, hadde det kanskje kunnet redusere risikoen for nytt slag". Det var det hun ønsket selv også. Dessverre gjorde jeg det ikke - jeg tok hennne ikke alvorlig. Det ble for sent.

Akkurat de samme følelsene har jeg hatt med min mann.

Hva _tenker_ du selv om disse følelsene?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg vil understreke betydningen av det frosken skriver i siste avsnitt i sitt innlegg kl. 21.20 "Jeg tror for øvrig ...".

Som noen vet, fikk jeg infarkt for vel et år siden. Jeg røkte ikke, hadde normalt BT, normalt kolesterol, normale triglycerider og blodsukker og var definitivt ikke utsatt for TKS - snarere tvert imot - KKS. Tross dette kom infarktet. Hvilket viser at gener og flaks/uflaks er det viktigste av det som påvirker vår helse.

TKS - Trasig Kvinnfolk Syndrom.

Skrevet

Frosken: Dette er jo en av grunnene til at jeg spurte om det er min skyld - fordi jeg tenker at jeg ved å stresse han opp kan gjøre han sykere. Han tåler lite påkjenninger.

Nhd: takk skal du ha for den - at jeg er et trasig kvinnfolk. Der gikk du langt over streken! At en profesjonell kan si noe slikt - helt utrolig. Lurer virkelig på hvilket syn du har på dine trasige pasienter nå :(

Skrevet

Frosken: Dette er jo en av grunnene til at jeg spurte om det er min skyld - fordi jeg tenker at jeg ved å stresse han opp kan gjøre han sykere. Han tåler lite påkjenninger.

Nhd: takk skal du ha for den - at jeg er et trasig kvinnfolk. Der gikk du langt over streken! At en profesjonell kan si noe slikt - helt utrolig. Lurer virkelig på hvilket syn du har på dine trasige pasienter nå :(

Han skriver jo ikke at DU er det. Han skriver jo (eller jeg tolker det) at selv ikke trasige kvinnfolk gir hjerteinfarkt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...