Madelenemie Skrevet 31. desember 2014 Del Skrevet 31. desember 2014 Hei! Da jeg ikke klarer forventingspress, trenger jeg noen svar, på hvordan unngå det , samt noe mer. Jeg har skrevet en del historier for barn, og tegnet litt til disse, jeg liker godt å drive med dette, men har hatt lite tid til å jobbe med det. Jeg tenker nå at siden min livssituasjon er slik at jeg bør tenke på å jobbe mer skjermet og i tråd med den introverte personen jeg også er, så vurderer jeg, jobbe litt mer på bøkene. Jobbe hjemme med noe sånt ville jo vært perfekt, men det må da bli noe av det! Jeg vil gjerne ha en jobb, så jeg vil gjerne, jobbe litt systematisk med dette, og da med tanke på å gi dem ut, for da har jeg jo en jobb, En ga meg råd her om å si kun jeg jobber på noen prosjekter, da jeg ikke ønsker si jeg skriver bok! Det er ok, men hvis andre spør mer, hva disse prosjektene går ut på, hva kan jeg svare da? Så jeg både er høflig og unngår skape et press og en forventning jeg ikke takler. Ellers har jeg en del spørsmål til selve skriveprosessen, dvs en del skriveteknisk, er det noe sted jeg kan få råd og tips med dette? Samt fins det noen form for skrivering...jeg tenker da på et sted jeg kan treffe andre skriveglade, dele tekster, få tilbakemeldinger på det gramatikalske, jeg er litt usikker på gramatikken... Jeg har mine historier, de er søte og nære, varme og jordnære, det liker jeg ved dem, men selve språket, ordene, slik jeg bruker dem, tegn, pauser, tid, alt sånt føler jeg meg litt ustødig i. Takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403013-skrive-barnebok/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 31. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2014 (endret) Dette medfører et lite forsiktig smil: - Omlag 1/3 av alle manus vi får inn til vurdering er myntet på barn/ungdom. Vi er på utkikk etter de gode historiene, og ikke minst de gode bildebøkene! Dersom du har et manuskript myntet på barn/ungdom, setter vi også pris på om du sender inn illustrasjoner samtidig. Kanskje har du noen talentfulle malere/tegnere i din omgangskrets? Jeg har tegnet selv:-) Jeg tegnet mye, og jeg er kjent for mine tegninger, så jeg tror de er bra nok, men så er det gramatikken da...:-( Endret 31. desember 2014 av Madelenemie 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403013-skrive-barnebok/#findComment-3595247 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 31. desember 2014 Del Skrevet 31. desember 2014 En ga meg råd her om å si kun jeg jobber på noen prosjekter, da jeg ikke ønsker si jeg skriver bok! Det er ok, men hvis andre spør mer, hva disse prosjektene går ut på, hva kan jeg svare da? Så jeg både er høflig og unngår skape et press og en forventning jeg ikke takler.. Du kan bare svare at du ikke vil si noe om det foreløbig. Det er helt i orden å si det, hvis de da fortsetter å mase så er det de som er uhøflige, ikke du. Det høres spennende ut at du har lyst til å skrive for barn - jeg håper jeg får anledning til å lese dem en gang om du får dem utgitt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403013-skrive-barnebok/#findComment-3595266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 31. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2014 Du kan bare svare at du ikke vil si noe om det foreløbig. Det er helt i orden å si det, hvis de da fortsetter å mase så er det de som er uhøflige, ikke du. Det høres spennende ut at du har lyst til å skrive for barn - jeg håper jeg får anledning til å lese dem en gang om du får dem utgitt. Takk:-) Da skal jeg sende deg og umakenverdt og kayila en pm:-) Da tenker jeg det sånn. Jeg føler meg faktisk så beredt at jeg jammen får lyst til å sette i gang... altså når skolen starter, og jeg får timer med tid og fri, jeg må lage en arbeidsplan og følge denne uansett, altså tegne og skrive selv om jeg ikke har lyst, den skal jeg begynne på 2 januar. Jeg tenker kanskje litt sånn nå at siden jeg er en autist-mamma, så har heller ikke jeg så store forventinger til meg selv, om jeg bare skriver rent notatene, tegner ferdig/ maler ferdig tegningene, så vil det uansett bli til glede for barna:-) Og da har jeg egentlig gjort noe som er viktig for meg! Gjør jeg dette, får jeg et riktig fint semester i 2015:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403013-skrive-barnebok/#findComment-3595271 Del på andre sider Flere delingsvalg…
umakenverdt Skrevet 31. desember 2014 Del Skrevet 31. desember 2014 Hei! Da jeg ikke klarer forventingspress, trenger jeg noen svar, på hvordan unngå det , samt noe mer. Jeg har skrevet en del historier for barn, og tegnet litt til disse, jeg liker godt å drive med dette, men har hatt lite tid til å jobbe med det. Jeg tenker nå at siden min livssituasjon er slik at jeg bør tenke på å jobbe mer skjermet og i tråd med den introverte personen jeg også er, så vurderer jeg, jobbe litt mer på bøkene. Jobbe hjemme med noe sånt ville jo vært perfekt, men det må da bli noe av det! Jeg vil gjerne ha en jobb, så jeg vil gjerne, jobbe litt systematisk med dette, og da med tanke på å gi dem ut, for da har jeg jo en jobb, En ga meg råd her om å si kun jeg jobber på noen prosjekter, da jeg ikke ønsker si jeg skriver bok! Det er ok, men hvis andre spør mer, hva disse prosjektene går ut på, hva kan jeg svare da? Så jeg både er høflig og unngår skape et press og en forventning jeg ikke takler. Ellers har jeg en del spørsmål til selve skriveprosessen, dvs en del skriveteknisk, er det noe sted jeg kan få råd og tips med dette? Samt fins det noen form for skrivering...jeg tenker da på et sted jeg kan treffe andre skriveglade, dele tekster, få tilbakemeldinger på det gramatikalske, jeg er litt usikker på gramatikken... Jeg har mine historier, de er søte og nære, varme og jordnære, det liker jeg ved dem, men selve språket, ordene, slik jeg bruker dem, tegn, pauser, tid, alt sånt føler jeg meg litt ustødig i. Takk for svar. Hvis du vil svare noe mer, kan du også si at du skriver litt, men at det er tidlig i prosessen ennå, så du er litt usikker på hva det blir til. Da synes jeg du er høflig og ikke bygger opp forventninger eller krav til deg selv. Du kan også si at du holder på med noen kreative prosjekter, men at det er vanskelig å si noe mer om det nå. Når det gjelder det skrivetekniske, kan det kanskje være en ide å spørre noen nær deg om de vil lese det, hvis du synes at det ikke blir for mye forventninger knyttet til det. Du kan også kanskje, når du kommer litt lenger, prøve dem ut på noen barn du kjenner for å se om de liker dem. Det finnes sikkert også steder på internett der du kan få gode skrivetekniske råd, men jeg er ikke så mye inne i det, så jeg vet dessverre ikke om noen steder selv. Jeg synes også det er et kjempefin tankegang at uansett hva som skjer med bokprosjektet, så vil det uansett bli til glede for barna. Så dette er et vinn-vinn prosjekt, som jeg tror og håper både du og andre kan få mye glede av 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403013-skrive-barnebok/#findComment-3595293 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 31. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2014 Takk:-) Skal lese det bedre i natt når jeg kommer hjem eller imorgen... Jeg er sliten, men må holde ut 1,5 time mer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403013-skrive-barnebok/#findComment-3595332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Hei! Da jeg ikke klarer forventingspress, trenger jeg noen svar, på hvordan unngå det , samt noe mer. Jeg har skrevet en del historier for barn, og tegnet litt til disse, jeg liker godt å drive med dette, men har hatt lite tid til å jobbe med det. Jeg tenker nå at siden min livssituasjon er slik at jeg bør tenke på å jobbe mer skjermet og i tråd med den introverte personen jeg også er, så vurderer jeg, jobbe litt mer på bøkene. Jobbe hjemme med noe sånt ville jo vært perfekt, men det må da bli noe av det! Jeg vil gjerne ha en jobb, så jeg vil gjerne, jobbe litt systematisk med dette, og da med tanke på å gi dem ut, for da har jeg jo en jobb, En ga meg råd her om å si kun jeg jobber på noen prosjekter, da jeg ikke ønsker si jeg skriver bok! Det er ok, men hvis andre spør mer, hva disse prosjektene går ut på, hva kan jeg svare da? Så jeg både er høflig og unngår skape et press og en forventning jeg ikke takler. Ellers har jeg en del spørsmål til selve skriveprosessen, dvs en del skriveteknisk, er det noe sted jeg kan få råd og tips med dette? Samt fins det noen form for skrivering...jeg tenker da på et sted jeg kan treffe andre skriveglade, dele tekster, få tilbakemeldinger på det gramatikalske, jeg er litt usikker på gramatikken... Jeg har mine historier, de er søte og nære, varme og jordnære, det liker jeg ved dem, men selve språket, ordene, slik jeg bruker dem, tegn, pauser, tid, alt sånt føler jeg meg litt ustødig i. Takk for svar. Jeg ville bare ønske deg lykke til. Uansett om det blir en bok eller ikke er det helt sikkert noe dine barn kommer til å sette stor pris på :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403013-skrive-barnebok/#findComment-3595410 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 1. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2015 Jeg ville bare ønske deg lykke til. Uansett om det blir en bok eller ikke er det helt sikkert noe dine barn kommer til å sette stor pris på :-) Takk:-) Jeg skal google imorgen. Trenger en del hjelp, så jeg vet ikke, roter fælt, og mangler skrivekunnskap. Jeg skal tenke på det i natt, prøve finne motivasjon til å samle tekster og illustrasjoner, om det bare blir i familien, så vet jeg barna vil like å ha det samlet slik, fortellingene elsker de, og tegningene bruker de når de trenger en illustrasjon, men jeg tegner fort nye:-) Men jeg trenger å klare jobbe disiplinert og ikke etter inspirasjon, det betyr at jeg må klare skrive, sitte ved PC når jeg ikke har lyst, eller avslutte en fugleakvarell jeg ikke har lyst til, det er en utfordring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403013-skrive-barnebok/#findComment-3595419 Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Takk:-) Jeg skal google imorgen. Trenger en del hjelp, så jeg vet ikke, roter fælt, og mangler skrivekunnskap. Jeg skal tenke på det i natt, prøve finne motivasjon til å samle tekster og illustrasjoner, om det bare blir i familien, så vet jeg barna vil like å ha det samlet slik, fortellingene elsker de, og tegningene bruker de når de trenger en illustrasjon, men jeg tegner fort nye:-) Men jeg trenger å klare jobbe disiplinert og ikke etter inspirasjon, det betyr at jeg må klare skrive, sitte ved PC når jeg ikke har lyst, eller avslutte en fugleakvarell jeg ikke har lyst til, det er en utfordring. Hvorfor må du avslutte fugleakavarellen? Kan du ikke jobbe med den når du trenger pauser fra de andre prosjektet ditt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403013-skrive-barnebok/#findComment-3595420 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 1. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2015 Hvorfor må du avslutte fugleakavarellen? Kan du ikke jobbe med den når du trenger pauser fra de andre prosjektet ditt? Jeg skriver og tegner nå, når jeg kjenner lyst og inspirasjon. Da jeg tok kunst utdanning sa min tegnelærer at "som kunstner, MÅ man kunne male/arbeide uten inspirasjon", Etter det sluttet jeg, dvs jeg fullførte to år, men tenkte jeg kan aldri jobbe som kunstner. Etter det tegnet jeg for barn, skrev historier for barn, men alt når jeg hadde lyst. Nå når jeg tenker at dette er jo et ideelt arbeide for en introvert:-) så tenker jeg at jeg MÅ klare male uten lyst og inspirasjon, skrive når jeg kjenner mer lyst til å gjøre noe annet, det er en disiplin, som musikk eller sport. Og jeg må lære meg lure grep/steg, hvis dette skal kjennes ok og noe jeg vil fortsette med. Jeg vil ikke leve utflytende, jeg vil arbeide. Det er ok å skirve eller tegne, men jeg må lære meg gjøre det som en jobb dvs også når jeg ikke har lyst. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403013-skrive-barnebok/#findComment-3595422 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 Jeg kjenner en som er ansatt som konsulent i et forlag og han gir ut barne - og ungdomsbøker. Han pleier å si at av 2000 innsendte bidrag blir kanskje 2 gitt ut. For å få større sjanse til å få akkurat din bok gitt ut er det lurt å sende ut en helt ferdig bok, ikke bare deler av et prosjekt o.l. Den bør også være gjennomarbeidet og ha en klar idé og helst skille seg litt ut, enten hva gjelder tegninger eller tekst - eller helst begge deler. Du tenger kanskje ikke være så redd for skrivefeil/grammatikk, for det kan jo forlaget rette på etter hvert, men på den annen side er jo språket viktig, og når de har så mange å velge mellom bør jo boken din gi et godt inntrykk ved første gjennomlesning. Det kan derfor være lurt at flere leser korrektur for deg før du eventuelt sender inn noe sted. Ellers er det selvsagt lurt å ikke ha for store forhåpninger med en gang og tåle mange refusjoner før du eventuelt får et positivt svar til slutt :-) Anonymous poster hash: 7d612...40f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403013-skrive-barnebok/#findComment-3595630 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 Hvis du skal leve av kunsten kan det bli magre tider hvis du bare skal jobbe når du er inspirert. Jeg kjenner noen få som bare jobber når de flommer over av inspirasjon, men de har enten kommet seg så høyt opp i gradene at arbeidene deres går for store summer, eller så har de trygd ved siden av eller ektefeller som tjener godt. Alle andre jobber mye, også når de er uinspirerte og ikke får det helt til. Selv opplever jeg ofte at inspirasjonen kommer når jeg bare greier å tvinge meg i gang. Det farlige for min del er å ta lange pauser eller stoppe opp helt. Da sliter jeg skikkelig med å komme i modus igjen. Det høres ut som "jobbe når inspirert" funker bra for deg, men det kan jo være at det skjer spennende ting hvis du presser deg til å jobbe uten inspirasjon også? Du som liker skjemaer og rutiner kan jo bare bestemme deg for å skrive fra klokka da til da:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403013-skrive-barnebok/#findComment-3595636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 2. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2015 Jeg kjenner en som er ansatt som konsulent i et forlag og han gir ut barne - og ungdomsbøker. Han pleier å si at av 2000 innsendte bidrag blir kanskje 2 gitt ut. For å få større sjanse til å få akkurat din bok gitt ut er det lurt å sende ut en helt ferdig bok, ikke bare deler av et prosjekt o.l. Den bør også være gjennomarbeidet og ha en klar idé og helst skille seg litt ut, enten hva gjelder tegninger eller tekst - eller helst begge deler. Du tenger kanskje ikke være så redd for skrivefeil/grammatikk, for det kan jo forlaget rette på etter hvert, men på den annen side er jo språket viktig, og når de har så mange å velge mellom bør jo boken din gi et godt inntrykk ved første gjennomlesning. Det kan derfor være lurt at flere leser korrektur for deg før du eventuelt sender inn noe sted. Ellers er det selvsagt lurt å ikke ha for store forhåpninger med en gang og tåle mange refusjoner før du eventuelt får et positivt svar til slutt :-) Anonymous poster hash: 7d612...40f Takk for svar. All tekst er ferdig, samt illustrasjonene, til den ene boken, det er de andre har sett og liker, men ingen har lest tekstene, det er altså billedbøker. Jeg tenkte det bør være ferdig, dvs godt gjennomarbeidet før jeg sender noe inn, så da tenkte jeg riktig:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403013-skrive-barnebok/#findComment-3595655 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 2. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2015 Hvis du skal leve av kunsten kan det bli magre tider hvis du bare skal jobbe når du er inspirert. Jeg kjenner noen få som bare jobber når de flommer over av inspirasjon, men de har enten kommet seg så høyt opp i gradene at arbeidene deres går for store summer, eller så har de trygd ved siden av eller ektefeller som tjener godt. Alle andre jobber mye, også når de er uinspirerte og ikke får det helt til. Selv opplever jeg ofte at inspirasjonen kommer når jeg bare greier å tvinge meg i gang. Det farlige for min del er å ta lange pauser eller stoppe opp helt. Da sliter jeg skikkelig med å komme i modus igjen. Det høres ut som "jobbe når inspirert" funker bra for deg, men det kan jo være at det skjer spennende ting hvis du presser deg til å jobbe uten inspirasjon også? Du som liker skjemaer og rutiner kan jo bare bestemme deg for å skrive fra klokka da til da:) Kanskje jeg skrev upresist, jeg mente at jeg idag har startet på en arbeidsplan, der dagen er delt opp i arbeidsøkter, dvs jeg må jobbe med dette prosjektet selv om jeg ikke har lyst mange dager, det var det jeg mente:-) Jeg har ikke bestemt meg, jeg driver idag og skriver oversikter, vurderer flere ting opp mot hverandre, og setter opp tidsskjema, det siste er jeg ikke begynt på, da jeg lager planer, alternativer, fordeler, ulemper og tenker... Innen mandag skal jeg har tatt en avgjørelse på mye. Jeg har min inntekt så jeg trenger ikke mer:-) Jeg må bare ha et arbeide, produsere noe, gjøre noe hyggelig, for både meg selv og andre, men jeg er enda ikke sikker. Min psykiater har egentlig tilbudt meg å bli med meg til forlag, dette i forbindelse med mine brev/ Mail til henne som hun ønsker skal utgis, det tror jeg ikke at jeg vil, men jeg kan jo spørre henne om hun vil lese gjennom og se på illustrasjonene mine. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403013-skrive-barnebok/#findComment-3595657 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 7. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2015 Hvis du skal leve av kunsten kan det bli magre tider hvis du bare skal jobbe når du er inspirert. Jeg kjenner noen få som bare jobber når de flommer over av inspirasjon, men de har enten kommet seg så høyt opp i gradene at arbeidene deres går for store summer, eller så har de trygd ved siden av eller ektefeller som tjener godt. Alle andre jobber mye, også når de er uinspirerte og ikke får det helt til. Selv opplever jeg ofte at inspirasjonen kommer når jeg bare greier å tvinge meg i gang. Det farlige for min del er å ta lange pauser eller stoppe opp helt. Da sliter jeg skikkelig med å komme i modus igjen. Det høres ut som "jobbe når inspirert" funker bra for deg, men det kan jo være at det skjer spennende ting hvis du presser deg til å jobbe uten inspirasjon også? Du som liker skjemaer og rutiner kan jo bare bestemme deg for å skrive fra klokka da til da:) Hei! Jeg fant et nettbasert kurs på hvordan skrive bøker, alt fra lære om skrivestiler, til inndeling, organisering osv.. Kan dette være lurt? Det er inndelt i moduler, også trener man seg underveis. Er du forfatter? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403013-skrive-barnebok/#findComment-3597066 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.