Gå til innhold

Medisiner og levealder

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en stund siden var det et innlegg her om antipsykotika og levealder. Det påstås at bruk av antipsyk kan redusere levealderen med opptil 20 år! Det er jo ganske skremmende.

Kommer dette av medisinene i seg selv eller er det en usunn livsstil som forårsaker dette? Må man være ekstra påpasselig med livsstilen sin når man står på disse medisinene eller hjelper det lite? Er det forskjell på 1. generasjons og 2. generasjons antipsyk?

Jeg orker ikke tanken på å slutte, men kunne tenke meg å leve litt lenger enn 60 år.

Skrevet

Du står jo på en veldig lav dose for det første. For det andre gjelder det nok mest livsstil. Mennesker med psykiske lidelser lever i gjennomsnitt kortere, og det skyldes ikke primært suicidalitet. Det skyldes usunne vaner som røyking, kronisk stress, overspising og at man tar dårlig vare på seg selv. Ikke medisiner i seg selv.

Skrevet

Du står jo på en veldig lav dose for det første. For det andre gjelder det nok mest livsstil. Mennesker med psykiske lidelser lever i gjennomsnitt kortere, og det skyldes ikke primært suicidalitet. Det skyldes usunne vaner som røyking, kronisk stress, overspising og at man tar dårlig vare på seg selv. Ikke medisiner i seg selv.

Tankevekkende svar :)

Skrevet

For en stund siden var det et innlegg her om antipsykotika og levealder. Det påstås at bruk av antipsyk kan redusere levealderen med opptil 20 år! Det er jo ganske skremmende.

Kommer dette av medisinene i seg selv eller er det en usunn livsstil som forårsaker dette? Må man være ekstra påpasselig med livsstilen sin når man står på disse medisinene eller hjelper det lite? Er det forskjell på 1. generasjons og 2. generasjons antipsyk?

Jeg orker ikke tanken på å slutte, men kunne tenke meg å leve litt lenger enn 60 år.

Dette er hva helsedirektoratet sa i 2013 i faglige retningslinjer for psykoselidelser:

En betydelig reduksjon i forventet levealder er felles for alle alvorlige psykiske lidelser,

i snitt er redusert levealder ca. 20 ar (138).

Arsaksforholdene er ikke endelig kartlagt, men data tyder pa at pasienter med misbruksrelaterte

lidelser har kortest levetid, etterfulgt av pasienter med schizofreniforme

lidelser

og personlighetsforstyrrelser. Hjertesykdom, andre somatiske lidelser og selvmord

er de hyppigste arsakene til en tidlig dod. Royking, inaktivitet og overvekt er viktige

arsaksfaktorer. Det er omdiskutert hva slags rolle behandling med antipsykotiske legemidler

spiller i denne sammenhengen. Noen antipsykotiske legemidler gir overvekt som

et resultat av bivirkninger, mens andre ser ut til a ha en beskyttende effekt mot for tidlig

dod (139).

Kilde: http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/nasjonal-faglig-retningslinje-for-utredning-behandling-og-oppfolging-av-personer-med-psykoselidelser/Publikasjoner/nasjonal-faglig-retningslinje-for-utredning-behandling-og-oppfolging-av-personer-med-psykoselidelser.pdf

Slik jeg ser det, så må man i alle sammenhenger vurdere nytte og kost når man bruker medikamenter. Dersom nytten er stor, så synes jeg man skal tåle den usikkerheten som ligger i mulige negative virkninger av medikamenter på lang sikt. Dersom man derimot er usikker på om det overhodet foreligger effekt eller bivirkningene er betydelige, så bør man sammen med kompetent fagperson løpende vurdere hva som er mest hensiktsmessig.

Skrevet

Slik jeg ser det, så må man i alle sammenhenger vurdere nytte og kost når man bruker medikamenter. Dersom nytten er stor, så synes jeg man skal tåle den usikkerheten som ligger i mulige negative virkninger av medikamenter på lang sikt. Dersom man derimot er usikker på om det overhodet foreligger effekt eller bivirkningene er betydelige, så bør man sammen med kompetent fagperson løpende vurdere hva som er mest hensiktsmessig.

+1

Det må bli slutt på denne dop-kulturen i psykisk helsevern.

Skrevet

Jeg leste at genene som koder for schizofreni/psykose også koder for hjertesykdom

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Medisiner er nok en av de minst viktige faktorer i dette.

Den finske professor Tiihonen har vist at de beste medisinene mot schizofreni også er de som gir lengst forventet levealder selv om de beste også er de som er mest ugunstig når det gjelder metabolske bivirkninger. Ikke minst er de også bedre enn ingen medisinering.

Den viktigste årsaken til lavere levealder nevnes bare av de som er mest oppdatert: De gener som koder for alvorlige sinnslidelser som Schizofreni og BP1, koder også for hjerte-karsykdom og for diabetes.

Vi vet fra før, for alle, at kombinasjonen genetisk disposisjon og negative livsstilsfaktorer er en svært farlig kombinasjon. For genetisk disponerte er det derfor enda viktigere å droppe røyken, mosjonere og spise sunn mat.

Skrevet

Medisiner er nok en av de minst viktige faktorer i dette.

Den finske professor Tiihonen har vist at de beste medisinene mot schizofreni også er de som gir lengst forventet levealder selv om de beste også er de som er mest ugunstig når det gjelder metabolske bivirkninger. Ikke minst er de også bedre enn ingen medisinering.

Den viktigste årsaken til lavere levealder nevnes bare av de som er mest oppdatert: De gener som koder for alvorlige sinnslidelser som Schizofreni og BP1, koder også for hjerte-karsykdom og for diabetes.

Vi vet fra før, for alle, at kombinasjonen genetisk disposisjon og negative livsstilsfaktorer er en svært farlig kombinasjon. For genetisk disponerte er det derfor enda viktigere å droppe røyken, mosjonere og spise sunn mat.

Sier du det ikke er en korrelasjon mellom bruk av antipsykotika og fysisk inaktivitet og overvekt, justert for korrelasjon ift. sykdom som behandles med medisinene?

Det er vel i såfall kontroversielt ift. helsemyndigheters syn.

Merk at dette ikke er et retorisk spørsmål.

Skrevet

Sier du det ikke er en korrelasjon mellom bruk av antipsykotika og fysisk inaktivitet og overvekt, justert for korrelasjon ift. sykdom som behandles med medisinene?

Det er vel i såfall kontroversielt ift. helsemyndigheters syn.

Merk at dette ikke er et retorisk spørsmål.

Jo, det er det/kan det godt være. Tross dette viste Tiihonen at de beste schizofrenimedisinene, Leponex og Zyprexa, var de som ga pasientene lengst levealder. Dette til tross for at disse har en bivirkningsprofil som ikke er gunstig verken for vekt eller blodlipider. Her mener jeg at det er Levealder som er den viktige faktoren, ikke totalkolesterol eller LDL.

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke livskvalitet det viktigste?

Anonymous poster hash: b2b53...be6

Skrevet

Jo, det er det/kan det godt være. Tross dette viste Tiihonen at de beste schizofrenimedisinene, Leponex og Zyprexa, var de som ga pasientene lengst levealder. Dette til tross for at disse har en bivirkningsprofil som ikke er gunstig verken for vekt eller blodlipider. Her mener jeg at det er Levealder som er den viktige faktoren, ikke totalkolesterol eller LDL.

Vel... nå er ikke jeg fagperson, og har heller ikke lest studien... så jeg lurer egentlig da på, premissene for denne studien:

Det er ganske mange som bruker antipsykotika. For mange ulike indikasjoner. Leponex er en veldig "sterk" medisin som jeg vil anta det store flertall av brukere av antipsykotika ikke bruker. Har de da målt brukere av Leponex opp mot alle brukere av antipsykotika? Eller har de (f.eks.) testet Leponex opp mot f.eks. Abilify på en gruppe pasienter som egentlig burde hatt kraftigere medisiner enn Abilify? (I sistenevnte tilfelle kan jo høyere levealder med Leponex forklares med inadekvat behandling (og f.eks. høyere selvmordsrate) av sykdom med Abilify.)

Er det ikke rimelig å si, hvis man skal tolke studien til Tiihonen direkte og uten spørsmål, at Leponex bør brukes på alle tilfeller hvor andre antipsykotika brukes, og man bør slutte å restriktere den til "behandlingsresistent" schizofreni?

En må liksom kjenne premissene for forskning før man kan tolke resultatene. :P

Skrevet

Livskvalitet er det viktigste slik jeg ser det.

Husk også at livsforlengelse alltid kommer på slutten av livet. Hvis du ellers ville blitt 85 og klarer å forlenge livet med 3 år, er det årene 86-88 du får ekstra.

Du får ikke 40, 41 og 42 en gang til :-(

Skrevet

Dette blir en logisk feilslutning etter min mening. Det tas for gitt at livskvaliteten er bedre med antipsykotika, og det argumenteres ut i fra det uten at at det er fastslått.

(Selvsagt er livskvaliteten i mange tilfeller bedre med antipsykotika.)

Skrevet

Jeg blir alltid deppa av slike ting det skrives om her, det minner meg om at jeg har kastet bort viktige år av livet mitt som følge av depresjoner og at jeg ikke satte pris på livet (som er kort) :(

Skrevet

Vel TS har ikke schizofrenidiagnose etter hva jeg forstår. Det snakkes om antipsykotika generelt, ikke hvordan det er for kun pasienter med schizofreni - som jeg antar får betydelig lavere selvmordsrate med en effektiv medisin som Leponex.

Etter hva jeg forstår er schizofrene brukere av antipsykotika i mindretall - dette er en personlig "erfaring", men ser du selv anbefaler antipsykotika på mange flere indikasjoner.

Men har ikke rukket å lese mer enn ingressen. Kanskje de har tatt plukket selvmord ut fra statistikken. For det som diskuteres er vel innvirkninger på somatisk helse? Jeg antar det er utenfor dette forumets målsetning å besvare.

Jeg har ingen betenkeligheter med at det settes schizofrene pasienter på antipsykotika. Men ta f.eks. schizotyp lidelse, så er det "tvilsomt" om antipsykotika har en effekt i det lange løp, altså sett bort i fra effekt i "dårlige" perioder.

Skrevet (endret)

Nei ikke meningen å forsøke på oppvigling til seponering av antipsykotika altså. Jeg har bare endel grublerier om hva som er best/verst for min egen del.

Jeg mener folk selv må finne ut hva de vil gjøre, men for å ta meg selv som eksempel: jeg ble innlagt på DPS og de snakket om "schizofrenien din", og sa jeg MÅTTE begynne på Risperdal - og jeg var paranoid og trodde jeg måtte adlyde for å ikke bli buret inne! Men senere så finner poliklinikken ut at jeg absolutt ikke har schizofreni!!!

Det var bare fjollete husmødre som sa jeg var schizofren! Likevel hadde de makt til å overtale meg til å begynne på sterke medisiner. Jeg registrerte litt av hvert på det stedet. En annen pasient som faktisk antagligvis var schizofren ble lurt i Zyprexa - de fortalte han at det var Sobril!!! Dette er førstehånds observasjoner.

Nei. Noe er galt.

Endret av skrevet
Skrevet

Jeg tror man blir hektet på antipsykotika. Man blir syk av å slutte. Det er abstinenser.

Skrevet

Jeg tror også at man kan få abstinenser av antipsykotika. Jeg holder nå på å trappe ned medisiner og klarer meg på lav dose. Det viktige ved nedtrapping er at man tar seg tålmodighet til å bruke veldig lang tid, gjerne flere år. Samtidig må man jobbe med seg selv slik at man får tak i alle følelser og tanker man får i ulike faser av sykdommen. Jeg tror hjernen kan håndtere mye hvis den blir trent til å håndtere kaotiske tankemønstre, og lære seg å gjenkjenne symptomer. Noen ganger kan det bli så mye kaos i hodet at det også er usunt for kroppen på grunn av forlite søvn, dårlig døgnrytme, rusmidler osv.

Så til det om levealder:

Jeg kjenner mange folk som bor i bofellekskap, de fleste av dem har schizofreni og psykoselidelser. De aller fleste av de jeg kjenner er svært overvektige, trener ikke, sover svært mye, røyker mye, drikker og bruker andre rusmidler. Så er nok flere grunner til at folk dør tidlig enn medisiner.

Skrevet

20 år, det var forjævlig å høre....... Trodde det var 10 jeg. Så en mann med schizofreni blir gjennomsnittelig bare 57 år? Dystert....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...