Gå til innhold

Kan en allmenlege gi psykisk diagnose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare spør...etter å ha vært på legevakt mange ganger med hjerteproblemer som er bekreftet av hjertespesialist,,så fikk jeg tilsendt noen epikriser. Til min store forbauselse stod det "diagnose psykisk lidelse" Kan en lege gi slike diagnoser helt ut av det blå?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det kan allmennlegen (men ikke ut av det blå).

Svært mange som har hjertelidelse oppsøker legevakt med det de selv mener er hjerteproblemer, men som egentlig er psykisk.

Skrevet

En diagnose er ikke en diagnose... når en psykiatrisk diagnose kommer fra en psykiater har den selvsagt større troverdighet enn om den kom fra hudlegen.

Og, kommer den fra overlegen har den også større troverdighet enn om den kom fra lege i psykiatri-spesialisering.

(Men man har egentlig aldri noen garanti for at det ikke var hudlegen som kom med den beste diagnosen.)

Skrevet (endret)

Hjerteproblemene til ts er bekreftet av hjertespesialist, står det..

Endret av hww
Skrevet

Det ene trenger ikke utelukke det andre.

Jeg har fra hjertespesialist en "hjertediagnose" i ICD-10, nemlig ekstrasystoler (i49.1). Hvis jeg går til legevakten med dette, så får jeg en psykiatridiagnose. Nå vet jeg ikke hvilke hjerteproblemer TS har, men det er i alle fall ganske mange hjertesymptomer (og diagnoser) som enten kommer av eller forsterkes av psykiske årsaker, fordi hjertet er så styrt av det autonome nervesystem som det er.

Skrevet

Det ene trenger ikke utelukke det andre.

Jeg har fra hjertespesialist en "hjertediagnose" i ICD-10, nemlig ekstrasystoler (i49.1). Hvis jeg går til legevakten med dette, så får jeg en psykiatridiagnose. Nå vet jeg ikke hvilke hjerteproblemer TS har, men det er i alle fall ganske mange hjertesymptomer (og diagnoser) som enten kommer av eller forsterkes av psykiske årsaker, fordi hjertet er så styrt av det autonome nervesystem som det er.

Jeg har en her hjemme med hjerteproblemer som IKKE vil oppsøke legevakta når han har symptomer jeg... Hva skal man gjøre i slike tilfeller? Det er veldig fortvilende..

Skrevet

Jeg har en her hjemme med hjerteproblemer som IKKE vil oppsøke legevakta når han har symptomer jeg... Hva skal man gjøre i slike tilfeller? Det er veldig fortvilende..

Det er et utrolig vanskelig spørsmål å svare på.

Det er jo slik at vi alle har en autonomi (selvbestemmelsesrett). Vil man ikke til legen, motta behandling eller ta de grep som er nødvendig for egen helse, så kan jo ingen tvinge oss. 

Med det sagt, så synes jeg det er utrolig egoistisk (litt følgende samme logikk som jeg mener om at noen tar livet sitt, uten sammenligning for øvrig) når man har en familie å ivareta, og spesielt når du allerede sliter med ditt. Jeg synes det forplikter han til å gjøre det han kan for å ta best mulig vare på seg selv slik at han kan gjøre det samme for dere.

Jeg vet ikke om årsaken er at han har gitt opp eller at han føler seg for frisk for behandling?

Skrevet

Det er jo slik at vi alle har en autonomi (selvbestemmelsesrett). Vil man ikke til legen, motta behandling eller ta de grep som er nødvendig for egen helse, så kan jo ingen tvinge oss. 

Med det sagt, så synes jeg det er utrolig egoistisk (litt følgende samme logikk som jeg mener om at noen tar livet sitt, uten sammenligning for øvrig) når man har en familie å ivareta, og spesielt når du allerede sliter med ditt. Jeg synes det forplikter han til å gjøre det han kan for å ta best mulig vare på seg selv slik at han kan gjøre det samme for dere.

Jeg vet ikke om årsaken er at han har gitt opp eller at han føler seg for frisk for behandling?

Jeg synes også det er egoistisk, og det har jeg sagt til han flere ganger. Fastlegen hans sa jeg kom til å bli sint på han når hamn nektet å la seg legge inn øyeblikkelig (fikk overtalt han dagen etter da).

Jeg vet ikke hva som er årsaken bortsett fra at han hater sykehus.

Skrevet

Jeg vet ikke hva som er årsaken bortsett fra at han hater sykehus.

Det synes jeg er et dårlig argument. Det er vel ingen som akkurat elsker sykehus (kanskje med unntak av de som jobber der) men likevel er det stedet man skal dra hvis man er alvorlig syk. Jeg kunne ikke si til min tidligere samboer at jeg nektet å kjøpe mat fordi jeg hater å stå i kø i butikker. Som voksen må man jo bite i seg en del ting som ikke alltid er like hyggelig.

Men, har det dukket opp nye alvorlige symptomer som burde kreve legeundersøkelse eller innleggelse?

Skrevet

Hvorfor det? De fleste som tar selvmord føler seg presset til en vegg. De færreste har ikke lyst til å dø, men finner ingen annen løsning.

Skrevet

Det synes jeg er et dårlig argument. Det er vel ingen som akkurat elsker sykehus (kanskje med unntak av de som jobber der) men likevel er det stedet man skal dra hvis man er alvorlig syk. Jeg kunne ikke si til min tidligere samboer at jeg nektet å kjøpe mat fordi jeg hater å stå i kø i butikker. Som voksen må man jo bite i seg en del ting som ikke alltid er like hyggelig.

Men, har det dukket opp nye alvorlige symptomer som burde kreve legeundersøkelse eller innleggelse?

Nei, ikke nå - men tidligere har det det. Men jeg skal være med han på kontroll snart.

Skrevet

Hvorfor det? De fleste som tar selvmord føler seg presset til en vegg. De færreste har ikke lyst til å dø, men finner ingen annen løsning.

Jeg forstår selvmord i noen ytterst få situasjoner. 

Hvis man har en alvorlig sykdom som bare går en vei, og behandlingsalternativer ikke eksisterer, så vil jeg si at det er greit å ta livet sitt. Jeg forstår videre at noen med alvorlige psykiske lidelser ser på livet i et urealistisk lys og av den grunn får selvmordstanker. Men når disse menneskene er vel vitende om den enorme smerten de påfører de rundt seg ved å ta livet sitt, så sliter jeg med å forstå at de faktisk gjør det.

Skrevet

Hvis man har en alvorlig sykdom som bare går en vei, og behandlingsalternativer ikke eksisterer, så vil jeg si at det er greit å ta livet sitt. Jeg forstår videre at noen med alvorlige psykiske lidelser ser på livet i et urealistisk lys og av den grunn får selvmordstanker. Men når disse menneskene er vel vitende om den enorme smerten de påfører de rundt seg ved å ta livet sitt, så sliter jeg med å forstå at de faktisk gjør det.

Noen er så langt nede at det overskygger alt. Og noen har ikke andre rundt seg.

Skrevet

Nei, ikke nå - men tidligere har det det. Men jeg skal være med han på kontroll snart.

Situasjonen er nå annerledes for ham også enn den var for noen måneder siden. Prøv å se fremover og bruk heller kontrolltimen til å diskutere med legen hva som bør gjøres dersom han får symptomer på forverring (inklusive noen retningslinjer for når han bør oppsøke hjelp umiddelbart og når han kan se ting litt an).

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kan ikke gjentas for ofte. Det er dette som er å være voksen - at en gjør det som er nødvendig selv om det medfører ubehag.

Skrevet

Situasjonen er nå annerledes for ham også enn den var for noen måneder siden. Prøv å se fremover og bruk heller kontrolltimen til å diskutere med legen hva som bør gjøres dersom han får symptomer på forverring (inklusive noen retningslinjer for når han bør oppsøke hjelp umiddelbart og når han kan se ting litt an).

Det er bare noen uker siden.. 5-6..

AnonymBruker
Skrevet

issomethingwrong, on 03 Jan 2015 - 23:49, said:

For noen med angst for sykdom og død kan det kanskje være umulig å forstå. Jeg tror en må ha vært i nærheten selv for å fullt ut forstå det. Anonymous poster hash: 882ac...a28
Skrevet

For noen med angst for sykdom og død kan det kanskje være umulig å forstå. Jeg tror en må ha vært i nærheten selv for å fullt ut forstå det. Anonymous poster hash: 882ac...a28

Du kan nok ha rett i det..

Skrevet

Jeg kunne hindre et selvmord. Faen. Jeg så jo hva hun skrev. FØR hun gjorde det!!! Og hva gjorde jeg??? ingenting. Jeg er virkelig psykopat.

Skrevet

Det har dukket opp symptomer flere ganger på disse ukene som han ikke har tatt alvorlig. Så sent som i jula. Det har vært vanskelig å få han til lege. Men det er vel som dere sier umodent gjort av han. Skal ta en prat med kardiologen om dette når vi kommer til timen, da skal jeg som sagt være med.

Takk for svar :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...