Gå til innhold

"fri vilje" har vi egentlig det ?

Anbefalte innlegg

Men det går nå ikke an å bevise noen som helst livssyn eller filosofi... uansett. Det er helt kurant å være litt "agnostisk" om en kan kalle det det. Men uansett kan jeg garantere deg at du aldri i fremtiden vil få noe bevis for noen ting på dette området.

Fullstendig enig :) Og jeg lever godt med å være litt "agnostisk", og antar det finnes en del flere som gjør det også. Men jeg har forståelse både for de som finner religionen og de som lever med et deterministisk syn. Selv om jeg vet hva jeg selv heller mest mot, mener jeg de begge er naturlige måter å forstå noe som ikke kan bevises på.

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• skrevet

19

• umakenverdt

16

• Loft

3

• Trollings

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Gargamel

Fri vilje er et menneskeskapt begrep som ikke har så mye mening om man prøver å bryte det ned til fysikk og kjemi.

Begrepet har en praktisk betydning. For eksempel går det dårlig med det som tror de ikke kan påvirke sin egen skjebne, og dermed ikke gjør noen ting.

Fri vilje er et menneskeskapt begrep som ikke har så mye mening om man prøver å bryte det ned til fysikk og kjemi.

Begrepet har en praktisk betydning. For eksempel går det dårlig med det som tror de ikke kan påvirke sin egen skjebne, og dermed ikke gjør noen ting.

Helt enig. Men jeg tar det for større sannhet som har relasjoner til fysikk enn det som har relasjoner til "praktisk nytte". Selv om man ikke kan bevise noe. :)

Hvis viljen var absolutt ville vel neppe samtlige av oss være produkter av tiden og stedet vi er plassert inn i. Du kan jo selvfølgelig kalle det et reelt valg om du har hus, 2 barn, hund og volvo og slutte gå på jobben uten videre forklaring, men virkeligheten tar deg fort inn.

Absolutt fri vilje er et konsept som benyttes stort sett av religiøse, som forklaringsmodell på hvorfor alle de milliarder av mennesker som ikke tror på akkurat det du tror på kan 'velge' som de gjør. de 'velger' bort sannheten. Det er lettere å svelge overtroisk svada når man er hellig overbevist om at alle andre trodd det samme som deg om de bare hadde 'villet nok'.

er samme konseptet som american dream.. alle kan bil president i USA bare de vil nok, alle som ikke kommer dit vil det bare ikke like mye som de som klarer det.

Gjest Gargamel

Hvis viljen var absolutt ville vel neppe samtlige av oss være produkter av tiden og stedet vi er plassert inn i. Du kan jo selvfølgelig kalle det et reelt valg om du har hus, 2 barn, hund og volvo og slutte gå på jobben uten videre forklaring, men virkeligheten tar deg fort inn.

Absolutt fri vilje er et konsept som benyttes stort sett av religiøse, som forklaringsmodell på hvorfor alle de milliarder av mennesker som ikke tror på akkurat det du tror på kan 'velge' som de gjør. de 'velger' bort sannheten. Det er lettere å svelge overtroisk svada når man er hellig overbevist om at alle andre trodd det samme som deg om de bare hadde 'villet nok'.

er samme konseptet som american dream.. alle kan bil president i USA bare de vil nok, alle som ikke kommer dit vil det bare ikke like mye som de som klarer det.

Det ligger ikke inne i begrepet "fri vilje" at man er beskyttet mot konsekvensene av egne valg. Tvert om er spesielt de religiøse veldig opptatt av at egne valg har enorme konsekvenser.

Har man hus, 2 barn og bil er det ganske opplagt et dårlig valg å ikke gå på jobb. Hadde det ikke hatt noen konsekvenser ville jeg nok blitt hjemme i dag. Derfor bør i alle fall ikke jeg beskyttes 100% mot konsekvensen av egne valg.

Jeg er enig i at USA går alt for langt i å overlate folk til seg selv. De er fornøyd med at folk har teoretiske muligheter til å lykkes, selv om statistikken viser at folk veldig sjelden bryter ut av mønsteret til familien og vennekretsen. 

Det ligger ikke inne i begrepet "fri vilje" at man er beskyttet mot konsekvensene av egne valg. Tvert om er spesielt de religiøse veldig opptatt av at egne valg har enorme konsekvenser.

Har man hus, 2 barn og bil er det ganske opplagt et dårlig valg å ikke gå på jobb. Hadde det ikke hatt noen konsekvenser ville jeg nok blitt hjemme i dag. Derfor bør i alle fall ikke jeg beskyttes 100% mot konsekvensen av egne valg.

Jeg er enig i at USA går alt for langt i å overlate folk til seg selv. De er fornøyd med at folk har teoretiske muligheter til å lykkes, selv om statistikken viser at folk veldig sjelden bryter ut av mønsteret til familien og vennekretsen. 

"fri vilje" begrepet innen kristendomen er vel mest myntet på om man 'velger å leve etter Guds ord eller ikke'. Men for at det skal gi noe mening, må man først være troende. En som ikke tror på kristne Gud har ikke noe 'valg' om å følge budene eller ikke, det blir bare for absurd.

Så min kjappe replikk om å ikke gå på jobb, er egentlig utenfor scopet til begrepet, jeg tar den.

Om jeg skal tenke noenlunde seriøst på temaet, så er svaret mitt 'jeg er usikker'. Vi er alle nødt til være ansvarlige for våre valg, det er jo liten tvil om det. For å dra den helt ut: om vi sier at alle som er drapsmenn har store sjelssvekkelser/er 'gale', så kunne vi ikke straffet noe.

Som et sidesprang til dette kan vi se på norske fengsler, hvem er de fulle av ? Er det BI utdannede barn av mangemillionærer, eller er det ubehandlede ADHD gutter fra indre øst ?

Vi er for mye produkter av den settingen vi er satt inn i, fremtiden er ikke lik for alle, uavhengig av eventuell potensiell kapasitet. Det er veldig lett å sitte på den 'riktige' siden og snakke om ansvar for egne handlinger/valg. Men igjen, så må vi jo ansvarliggjøre folk for deres handlinger også.

Men det blir nok å dra strikken for langt, min oppfattelse av 'fri vile' som snakkes om av en kristen,  handler, som du nok korrekt poengterer, om ansvar og konsekvens for egne valg.

Men derifra blir det litt mer .. vanskelig for en hedning for meg:

Jeg velger å gå på jobben, fordi konsekvensen av å ikke gjøre det er veldig stor. Det er ingen tolkning forbundet med det, eller en tro på noe usanselig og ubeviselig. Det er et fakta. Her er regelen, du kan velge å følge eller ikke. Her er min frie vilje: ha det ok eller ha det mindre ok.

En kristen vil i teorien leve etter bibelen fordi konsekvensene skal etter sigende være veldig store etter det jordlige liv. I motsetning til situasjonen med jobben, er det enorme mengder med fortolkningsbroblemer, veldig usanselig og helt ubeviselig, Den 'frie viljen' er i denne settingen helt absurd for alle andre enn de som er inne i samme gjeng.

Annonse

Selv om jeg ikke har fri vilje, så kan jeg fint bestemme meg for å gjøre noe helt annet enn det jeg på en måte er "penset" inn på. Selv om alle rundt meg gjør en ting eller er slik og slik, så kan jeg fint bli motstykket. Det fordi vi ikke kjenner alle prinsippene et menneske fungerer etter, og dermed kan dette gjøre tilsynelatende uforutsigbare ting.

Så selv om alle rundt deg er rusmisbrukere, så trenger du ikke være det, selv om du ikke har fri vilje. Det innebærer ikke at alle mennesker er "sauer".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...