Gå til innhold

Hvorfor er antidepressiva eneste behandling...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

...når hovedproblemet ikke er depresjon, men at depresjonen skyldes elendig livskvalitet pga angst og problemer med sosialt samspill? Blir ikke det å begynne i feil endre? Det hjelper ihverfall ingen ting.

Anonymous poster hash: 9d4dd...247
Skrevet

...når hovedproblemet ikke er depresjon, men at depresjonen skyldes elendig livskvalitet pga angst og problemer med sosialt samspill? Blir ikke det å begynne i feil endre? Det hjelper ihverfall ingen ting.

Hvis du ønsker annen behandling, så kan du kanskje forsøke å finne noen som vil gi deg det?

Skrevet

Hvis behandleren din mener dette er eneste behandling sånn du beskriver problematikken, så bør du bytte behandler. For det er feil.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis behandleren din mener dette er eneste behandling sånn du beskriver problematikken, så bør du bytte behandler. For det er feil.

Har ingen behandler, bortsett fra fastlegen.

Skrevet

Har ingen behandler, bortsett fra fastlegen.

Du bør søke deg inn i psykiatrien. Har du fått avslag?

motorPrøysen
Skrevet

Du kan be fastlegen om å henvise deg til en psykolog eller psykiater som kan jobbe sammen med om å minske de sosiale vanskene. Når det er sagt kan antidepressiva hjelpe mot f.eks. sosial angst, ikke bare depresjon. Men om du har tatt medikamentet over tilstrekkelig tid og i høy nok dose og ikke ikke merker noen bedring bør du selvsagt slutte (i samarbeid med fastlegen).

AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen er ofte(min erfaring) ganske dyktige på det psykiske plan. Før var det enten fysisk eller psykisk, nå henger mye av det sammen og noen fastleger velger å lære endel om psykiatri.

men om din kan hjelpe deg, vet jeg ikke.

Prøv å få henvisning til DPS eller noe lignende hvis du trenger hjelp med det utover det fastlegen din kan hjelpe deg med.

Anonymous poster hash: b4c13...e62
Skrevet

Fastlegen er ofte(min erfaring) ganske dyktige på det psykiske plan. Før var det enten fysisk eller psykisk, nå henger mye av det sammen og noen fastleger velger å lære endel om psykiatri.

men om din kan hjelpe deg, vet jeg ikke.

Prøv å få henvisning til DPS eller noe lignende hvis du trenger hjelp med det utover det fastlegen din kan hjelpe deg med.

Anonymous poster hash: b4c13...e62

Ingen fastlegen kan vel foreta noen andre intervensjoner enn psykofarmaka, ved psykiske lidelser?

Skrevet

Jeg synes det varierer sånn med fastleger.

Noen er gode på rygg og skjelett, noen er gode på psykiatri, noen er gode på hjerte/kar, osv. Meningen er jo at en allmennlege skal kunne litt om alt, men det er jo klart at de har interesseområder og ulik jobberfaring de som alle andre.

Jeg har heldigvis en fastlege som en gang startet å spesialisere seg i psykiatri, som har jobbet ved psyk.sykehus i flere år. Jeg har fått god hjelp av vedkommende. Han er ikke veldig begeistret for medisiner som eneste behandling.

Skrevet

Hva slags behandling fikk du, ISW? Jeg trodde behandling kunne være psykofarmaka eller psykoterapi (samtaleterapi, miljøterapi etc). Og jeg trodde ikke fastlegen kunne tilby samtaler.

Skrevet (endret)

Hva slags behandling fikk du, ISW? Jeg trodde behandling kunne være psykofarmaka eller psykoterapi (samtaleterapi, miljøterapi etc). Og jeg trodde ikke fastlegen kunne tilby samtaler.

fastlegen min tilbydde samtale(terapi) (hos han) som ledd i behandlingen av min depresjon, ikke at jeg takket ja til det da, men men :P

Endret av Trollings
Skrevet

fastlegen min tilbydde samtale(terapi) (hos han) som ledd i behandlingen av min depresjon, ikke at jeg takket ja til det da, men men :P

Det tviler jeg på at min fastlege hadde giddi, selv om han mente han kunne noe om det. Det er presist på minuttet han henter meg, og så spør han hva problemet er, så sier jeg det, så gjør han noe, og så sier han noe oppmuntrende, og etter 8 min går jeg, og så går det 2 min og så henter han neste. Og sånn går nå dagene, tror jeg. :P

Skrevet

En ting er sikkert. Det hjelper ikke med medisiner mot depresjon hvis mye av problemene skyldes det sosiale og angst. Så du får ingen samtaler med fastlegen? Det syns jeg er sløvt. Noen får jo faste timer hos dem. Er enig med de andre. Du burde be han henvise deg til dps. Og så burde du fortelle at problemene dine ikke kan bare løses med medisiner. Kanskje han ikke har forstått situasjonen ordentlig.

Skrevet

Jeg fikk kognitiv terapi. Spesielt helseangsten var han dyktig på å jobbe med. Men da jeg fikk tvangstankene mine og angsten for psykisk sykdom, gikk jeg til psykiater. Starten av behandlingen der var litt preget av mitt behov for å benytte psykiater til samme formål som jeg tidligere benyttet kardiolog til (lete etter forsikringer). Men etterhvert har behandlingen blitt mer konstruktiv.

Skrevet

Det tviler jeg på at min fastlege hadde giddi, selv om han mente han kunne noe om det. Det er presist på minuttet han henter meg, og så spør han hva problemet er, så sier jeg det, så gjør han noe, og så sier han noe oppmuntrende, og etter 8 min går jeg, og så går det 2 min og så henter han neste. Og sånn går nå dagene, tror jeg. :P

Problemet med fastleger er at de har ca et kvarter på hver pasient. En halvtime hvis man er heldig. Mens på dps får man ganske mye lenger. Men er nok bedre for noen å bare gå til fastlege

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ingen fastlegen kan vel foreta noen andre intervensjoner enn psykofarmaka, ved psykiske lidelser?

Jeg synes ikke en skal generalisere om hva fastleger kan og ikke kan ut fra ens egen erfaring med n=1.

Jeg kjenner mange fastleger med god utdanning i kognitiv terapi.

Skrevet

Jeg synes ikke en skal generalisere om hva fastleger kan og ikke kan ut fra ens egen erfaring med n=1.

Jeg kjenner mange fastleger med god utdanning i kognitiv terapi.

Jeg snakker da om hva slags hjelp de skal yte. Jeg har aldri sagt de ikke er utdannelse i det, eller er gode i det. Men jeg har heller ikke sagt at de ikke skal yte slik hjelp; hvis du leser litt mer nøye ser du at det er et spørsmåltegn på slutten der.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan be fastlegen om å henvise deg til en psykolog eller psykiater

Har vært til grundig utredning på både DPS og HAB. Men så stoppet det opp.

Skrevet (endret)

Har vært til grundig utredning på både DPS og HAB. Men så stoppet det opp.

Tipper du har fått en diagnose de sier det ikke er terapi for... dette er jo en riktig avgjørelse om a ) en vet helt sikkert at det er korrekt diagnose, og b ) en vet helt sikkert at har du denne diagnosen, så hjelper ingen terapi.

Jeg kan være kategorisk jeg også, så jeg avviser muligheten for både a ) og b ).

Hvorfor skal du ha noe mindre rett på at de i det minste forsøker å hjelpe deg? En vet aldri før man prøver.

Du får bare kreve litt mer. Være litt 'mase-aspie'. :P;)

Endret av skrevet

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...