Gå til innhold

Blir tvunget til å danse foran klassen, hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei, er usikker på om noen faktisk er på forumet så tidlig på morgenen, men håper på noen tips eller svar iløpet av dagen..

 

Altså er jeg i gruppe med 3 andre jenter, og vi må danse foran klassen. Ingen av oss er noe særlig flinke, og vi har spurt læreren om å kun fremføre det for han, men dette godtok han ikke. Jeg sitter bokstaveligtalt å gråter nå, Har våknet flere ganger gjennom natten fordi jeg gruer meg så fælt. 

Og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Skal jeg si til jentene at jeg ikke kan bli med? 

og jeg har allerede "ikke vurdert" på 2 av 3 vurderinger vi har hatt pga. skade (har hatt med legeattest), vil enda en "ikke vurdert" være veldig dårlig?

 

Medfølelse er ikke noe læreren har, utrolig streng på alt er han. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre! 

 

hilsen en i vg2.

 

Fortsetter under...

Hvorfor synes du det er så ille å måtte være med på fremføringen? Det er jo mange elever som misliker denne formen for fremføringer, kanskje særlig i dans - men det er en stor fordel for deg å gjennomføre slik at du får en vurdering.

Det er selvfølgelig uheldig om du får enda en "ikke vurdert", såpass uheldig at jeg synes du burde trosse gruingen og gjennomføre det.

 

Tenk på resten av gruppa - dette er ikke lystbetont for dem heller.  Men dere er et team, og dere kommer gjennom det.  Ikke ødelegg for dem eller deg selv. 

 

Det kommer garantert flere slike situasjoner der du må gjøre ting du ikke er særlig god til og ikke har særlig lyst til - både mens du er under utdanning, i arbeidslivet og i privatlivet.  Løsningen er nesten alltid å overstyre lysten til å rømme fra det, men gjennomføre.

 

Dette tar sikkert ikke all verdens tid.  Tenk på et tidspunkt etterpå, hvor fint alt kommer til å føles da, når dere har hatt framføringen og kan snakke om det og le av det sammen.  Det tidspunktet (altså når dere er ferdige) kommer uansett hvordan det går.  For noen  kan det i slike situasjoner hjelpe å tenke hardt på akkurat det: Gjenta i tankene om igjen og om igjen at "klokka blir 11 (eller hva den nå er når dere er ferdige) i dag også, det kan bli ubehagelig det siste kvarteret, men den blir 11 og da er det over". 

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke helt hva slags skole og fag det er snakk om. Er det en skole i dans? Er det gymtimer det er snakk om? Hvis ikke så syns jeg at læreren skal respektere at dere ikke ønsker å danse foran de andre. 

Skal det gi grunnlag for karakterer? Jeg tror ikke det står noe i mønsterplanen om krav til å danse foran andre elever?

 

Kanskje du kan forklare situasjonen bedre for oss.



Anonymous poster hash: 4f6bd...66e

 

Jeg skjønner ikke helt hva slags skole og fag det er snakk om. Er det en skole i dans? Er det gymtimer det er snakk om? Hvis ikke så syns jeg at læreren skal respektere at dere ikke ønsker å danse foran de andre. 

Skal det gi grunnlag for karakterer? Jeg tror ikke det står noe i mønsterplanen om krav til å danse foran andre elever?

 

Kanskje du kan forklare situasjonen bedre for oss.

Anonymous poster hash: 4f6bd...66e

 

Vedkommende sier hun går i andre klasse på vgs, og faget er sannsynligvis kroppsøving. Et av kompetansemålene i faget er "praktisere treningsmetodar for å forbetre ferdigheiter i individuelle idrettar, dans og alternative rørsleaktivitetar", og jeg vil anta at at den omtalte dansen er et ledd i vurdering av ferdigheter i dans. Dette gjøres på mange skoler både på ungdomstrinnet og på vgs, og jeg vil anta at unntak krever dokumentasjon av spesielle vansker.

Hvorfor synes du det er så ille å måtte være med på fremføringen? Det er jo mange elever som misliker denne formen for fremføringer, kanskje særlig i dans - men det er en stor fordel for deg å gjennomføre slik at du får en vurdering.

 

Det er selvfølgelig uheldig om du får enda en "ikke vurdert", såpass uheldig at jeg synes du burde trosse gruingen og gjennomføre det.

 

Tenk på resten av gruppa - dette er ikke lystbetont for dem heller.  Men dere er et team, og dere kommer gjennom det.  Ikke ødelegg for dem eller deg selv. 

 

Det kommer garantert flere slike situasjoner der du må gjøre ting du ikke er særlig god til og ikke har særlig lyst til - både mens du er under utdanning, i arbeidslivet og i privatlivet.  Løsningen er nesten alltid å overstyre lysten til å rømme fra det, men gjennomføre.

 

Dette tar sikkert ikke all verdens tid.  Tenk på et tidspunkt etterpå, hvor fint alt kommer til å føles da, når dere har hatt framføringen og kan snakke om det og le av det sammen.  Det tidspunktet (altså når dere er ferdige) kommer uansett hvordan det går.  For noen  kan det i slike situasjoner hjelpe å tenke hardt på akkurat det: Gjenta i tankene om igjen og om igjen at "klokka blir 11 (eller hva den nå er når dere er ferdige) i dag også, det kan bli ubehagelig det siste kvarteret, men den blir 11 og da er det over". 

 

 

Jeg skjønner ikke helt hva slags skole og fag det er snakk om. Er det en skole i dans? Er det gymtimer det er snakk om? Hvis ikke så syns jeg at læreren skal respektere at dere ikke ønsker å danse foran de andre. 

Skal det gi grunnlag for karakterer? Jeg tror ikke det står noe i mønsterplanen om krav til å danse foran andre elever?

 

Kanskje du kan forklare situasjonen bedre for oss.

Anonymous poster hash: 4f6bd...66e

 

Takk skal dere ha for svar. Rakk bare å lese det første svaret som fikk meg til å tenke på hvorfor jeg egentlig skulle bry meg om hva de andre elevene syntes, og det ville vært er flaut å droppe det og ødelegge for meg selv og dem også,tenkte også at jeg må gjøre det jeg ikke liker for å komme over det, som du sa Laban. 

Jeg endte opp med å danse, og er usikker på vurderingen men det var ikke så ille.

 

og anon, jeg går på vanlig studiespess vg2. Men som jeg sa er læreren veldig streng på trossalt alt.

 

Takk igjen  :)  :D

Annonse

Takk skal dere ha for svar. Rakk bare å lese det første svaret som fikk meg til å tenke på hvorfor jeg egentlig skulle bry meg om hva de andre elevene syntes, og det ville vært er flaut å droppe det og ødelegge for meg selv og dem også,tenkte også at jeg må gjøre det jeg ikke liker for å komme over det, som du sa Laban. 

Jeg endte opp med å danse, og er usikker på vurderingen men det var ikke så ille.

 

og anon, jeg går på vanlig studiespess vg2. Men som jeg sa er læreren veldig streng på trossalt alt.

 

Takk igjen  :)  :D

Så flott at du gjennomførte:-) Jeg har hørt en god del ungdom være frustrert over mengden dans i gymtimene, så du er i alle fall ikke alene om å ikke synes denne formen for fremføring er det morsomste i verden.

Det hadde jeg nektet.

Anonymous poster hash: 4b653...778

Hva positivt hadde kommet ut av det? Jeg synes det er flott at trådstarter gjennomførte til tross for motstand. Å tåle å måtte vise seg fra en ikke fullkommen side tror jeg kan komme godt med videre i livet :) Endret av frosken

Bra jobba, bacooo! Bruk dette neste gang du gruer deg til noe: "Jeg trodde jo ikke jeg ville klare å danse foran klassen heller, men det gjorde jeg - og overlevde med klar margin" ;-)

Tusen takk, det ska jeg :-)

 

Så flott at du gjennomførte:-) Jeg har hørt en god del ungdom være frustrert over mengden dans i gymtimene, så du er i alle fall ikke alene om å ikke synes denne formen for fremføring er det morsomste i verden.

 

Hva positivt hadde kommet ut av det? Jeg synes det er flott at trådstarter gjennomførte til tross for motstand. Å tåle å måtte vise seg fra en ikke fullkommen side tror jeg kan komme godt med videre i livet :)

Ja, hehe.. grunnen til det er vel mest pga. det å fremføre det foran hele klassen..  <_<  :P 

Sant det du sier, frosken! 

Annonse

Det jeg skulle kommentere i innlegget over (sitat blir bare tull fra hjemmePCen og telefonen), var følgende:

 

De er jo delt inn i grupper og alle skal danse for hverandre.  Noen er gode i dans og synes det går greit, andre gruer seg og må stålsette seg litt ekstra når det er deres tur.  Akkurat som når det er individuell framføring i norsk, presentasjon av gruppearbeid i samfunnsfag eller høytlesning i fremmedspråk.

 

Kanskje hadde 80% av gruppen følelsen av å dumme seg ut i dette danseprosjektet.  Så kommer det et nytt tema, livet går videre og dansen blir glemt.  Ingen grunn til å la dette vokse til en kjempesak.

Det jeg skulle kommentere i innlegget over (sitat blir bare tull fra hjemmePCen og telefonen), var følgende:

 

De er jo delt inn i grupper og alle skal danse for hverandre.  Noen er gode i dans og synes det går greit, andre gruer seg og må stålsette seg litt ekstra når det er deres tur.  Akkurat som når det er individuell framføring i norsk, presentasjon av gruppearbeid i samfunnsfag eller høytlesning i fremmedspråk.

 

Kanskje hadde 80% av gruppen følelsen av å dumme seg ut i dette danseprosjektet.  Så kommer det et nytt tema, livet går videre og dansen blir glemt.  Ingen grunn til å la dette vokse til en kjempesak.

 

 

Vi hadde ikke dans i gymmen :) Derimot var gymtimene jungelens lov, var virkelig viktig å tilhøre 'massen' der husker jeg. Åpenlys mobbing var lov, de to samme folka fikk velge lag hver gang, de samme 2-3 var 'røkla' som 'dere kunne få' hver gang. En stakkar jævel pleide få bandykølle, vått hånkle eller annet pisket over seg i garderobem, klærne kastet inn i den nå låste gymsalen, dusjen skrudd på isklald eller skoldevarmt med han inni.ø Jo mer jeg tenker på det i voksen alder, jo mer forbanna er jeg egentlig på lærerene på skolen jeg gikk på, feige kødder som lot et par folk gå gjennom helvete i 3 år.

Vi hadde ikke dans i gymmen :) Derimot var gymtimene jungelens lov, var virkelig viktig å tilhøre 'massen' der husker jeg. Åpenlys mobbing var lov

Jeg tror også det finnes langt verre ting enn at man må danse gruppevis mens de andre gruppene ser på.

 

Jeg har også opplevd lærere som utnyttet den autoriteten de hadde den gangen, på en måte som (heldigvis) ville vakt reaksjoner i dag. Og det var absolutt ikke bare gymlærere.  Men det var også mange som gjorde en veldig bra jobb.

 

Jeg skjønner ikke helt hva slags skole og fag det er snakk om. Er det en skole i dans? Er det gymtimer det er snakk om? Hvis ikke så syns jeg at læreren skal respektere at dere ikke ønsker å danse foran de andre. 

Skal det gi grunnlag for karakterer? Jeg tror ikke det står noe i mønsterplanen om krav til å danse foran andre elever?

 

Kanskje du kan forklare situasjonen bedre for oss.

Anonymous poster hash: 4f6bd...66e

 

 

I gymtimene på ungdomsskolen her, er dans ett av temaene de øver på, fremfører og får karakter i.  Andre temaer er fotball, svømming, turn, egentrening (lage eget treningsprogram), friidrett. 

Jeg tror også det finnes langt verre ting enn at man må danse gruppevis mens de andre gruppene ser på.

 

Jeg har også opplevd lærere som utnyttet den autoriteten de hadde den gangen, på en måte som (heldigvis) ville vakt reaksjoner i dag. Og det var absolutt ikke bare gymlærere.  Men det var også mange som gjorde en veldig bra jobb.

 

Hehe, digresjon, husker vi hadde en macho gymlærervikar en gang. Var en av gutta i klassen som sparka i bommen mens jeg balanserte på den, så jeg gjorde samme mot han. Han datt ned med en fot på hver side, med dertil tilhørende ekstremsmerte midt på. Problemløsningen til læreren var at han ba meg følge andre karen til sykesøsteren, og så skulle vi 'ordne opp' oss imellom før vi kom tilbake.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...