Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvordan gå ned i vekt på bra måte? Hver gang jeg prøver å gå ned i vekt overdriver jeg så mye. Sist gang trente jeg 2 ganger tilsammen en time bare løping, spiste kjempelite. Dette var over 3 uker. Gikk ned MYE. 15 kilo ca. Ble normalvektig igjen. De ble til og med bekymret fordi jeg gikk ned på fort og spiste så lite, men det gikk over av seg selv og vekta gikk selvfølgelig opp.....

Men sånt varer ikke lenge. Fra jeg var 12-15 holdt jeg meg under 50 kilo fordi jeg kastet opp. Men da var jeg undervektig. Vil ikke være det. Vil bare være helt normal. Nå vil jeg si jeg er litt lubben. Trives ikke sånn.

Noen råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403159-g%C3%A5-ned-i-vekt-m%C3%A5te/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Spis 75-80% av det du spiser i dag. Dropp det du kan av søtsaker/brus/kaker/kjeks. Mindre fete sauser, mer frukt og grønt. Drikk vann og ikke mye melk. 

Må du ha feks sjokolade av og til, spis IKKE hele, men feks 1/3 av den. 

Anonymous poster hash: f2067...f0d

Spis 75-80% av det du spiser i dag. Dropp det du kan av søtsaker/brus/kaker/kjeks. Mindre fete sauser, mer frukt og grønt. Drikk vann og ikke mye melk. 

Må du ha feks sjokolade av og til, spis IKKE hele, men feks 1/3 av den. 

Jeg liker ikke vann. Sjokolade og andre ting kan jeg klare tror jeg. Frukt gjør at tennene mine iser. Liker ikke så godt brød. Men derimot usunn middag er det vanskeligste

AnonymBruker

Vel, det er bedre å spise 75-80 % av en usunn middag enn 100%. Det er haugevis av gode middagsoppskrifter å finne på nettet som er sunne. Iser tennene av frukt, spis grønnsaker. Evnt lag deg smoothie av bær. Vann smaker ingenting, så jeg forstår ikke de som sier at de ikke liker det. Og liker man det ikke??? Åpne opp munnen og hell det ned mens du holder deg for nesa.

Annonse

Vel, det er bedre å spise 75-80 % av en usunn middag enn 100%. Det er haugevis av gode middagsoppskrifter å finne på nettet som er sunne. Iser tennene av frukt, spis grønnsaker. Evnt lag deg smoothie av bær. Vann smaker ingenting, så jeg forstår ikke de som sier at de ikke liker det. Og liker man det ikke??? Åpne opp munnen og hell det ned mens du holder deg for nesa.

Sant. Tror jeg spiser formye når jeg spiser det.

Ja tennene kan ise mot det, har ganske syreskader

smothie er godt og sunt, men ikke bra for tenna

Jeg elsket vann før. Jeg drakk masse vann. Men etter man har svelget masse paracet tabletter flere ganger så smaker det bare paracet. Holder på å kaste opp bare jeg drikker to små slurker. Så har ikke drukket vann på.. hm.. siden oktober i gymtimen

Drikk vann og hold deg for nesa. Da smaker det ingenting. Det smaker ikke paracet av vann. Det sitter i hodet. Hvorfor er ikke smoothie bra for tenna? Iser det også?

Ser litt dumt ut gå rundt å gjøre det da hehehe

Ja, vet det sitter i hodet. Aner bare ikke hvordan jeg skal få det bort.

Drikker smothie innimellom,men drikker/spiser jeg mye frukt /juice aktig iløpet av en dag merker jeg det på tennene

AnonymBruker

Det gjør vel ingenting om det ser dumt ut? Må man, så må man. Du behøver ikke drikke/spise MYE frukt/juice aktig, få i deg litt iløpet av uka. Spis/drikk mere grønt om det ikke plager tenna. Lær deg alt med måte. Dette fungerer svært godt på det meste. Se muligheter, i stedet for hindringer.

Det gjør vel ingenting om det ser dumt ut? Må man, så må man. Du behøver ikke drikke/spise MYE frukt/juice aktig, få i deg litt iløpet av uka. Spis/drikk mere grønt om det ikke plager tenna. Lær deg alt med måte. Dette fungerer svært godt på det meste. Se muligheter, i stedet for hindringer.

Du har rett i det. Alt med mate. Kanskje den viktiste regelen. Jeg er veldig dårlig på den.. men jeg kan jo endre meg til det bedre

Gjest Gargamel

Hvis vann er kjedelig kan du venne deg til Bris eller lignende. Fun-light funker også. Kanskje ikke optimalt, men det inneholder ikke alle fall ikke mye sukker. Juice inneholder veldig mye sukker og er ikke en tørstedrikk.

Jeg er ikke tilhenger av streng lavkarbo, men jeg tror det viktigste er å kutte ned på karbohydrater og ikke kutte inntaket av proteiner. Karbohydrater er drivstoff og protein er byggesteiner for musklene (kilde: barneskolen)

Annonse

Ern.fysiol Randi Norheim

Hei,

Du forteller ikke hvor gammel du er, eller hva du veier. Ei heller sier du noe om høyde eller aktivitetsnivå pr i dag. Men fordi du skriver at du ikke har drukket vann siden gymtimen i oktober stiller jeg meg spørsmål om du er yngre enn 18 år? I tillegg forteller du at du har en forhistorie med bulimi. Du sier ikke noe om du er frisk nå, eller om du fremdeles bedriver med noen renselsesmetoder?

Jeg vil være forsiktig med å gi noen slankeråd, da jeg ikke vet hva du mener når du beskriver deg selv som ”lubben”. Kanskje er det ikke vekten i seg selv som er så høy, men følelsen av at du er for tung? Dette blir kun spekulasjoner fra min side da jeg ikke vet vekten din, men jeg vet at mange føler seg fremmed i sin egen kropp av forskjellige årsaker. Noen tror de bør være tynnere enn de er på grunn av andres forventninger til utseende, mens andre egentlig bare trenger å stramme opp kroppen med muskler for å kjenne at fasongen er grei. Dersom du har en BMI mellom 20-25 er du normalvektig, og selv med en BMI 25-28 er det mye som kan bedres med å trene styrke for å øke muskelmassen.

Om du starter ditt voksenliv med å stadig være på slankekur vil dette kunne bidra til at du ikke blir fornøyd med kroppen din på lang sikt. En rask vektreduksjon resulterer som regel i en like rask vektøkning etterpå (noe du jo selv har erfart). Litt av problemet med et raskt vekttap er at du mister mye muskelmasse når man reduserer mye på kaloriinntaket. Fordi det er i muskulaturen at vi forbrenner mest energi vil resultatet bli at du får en lavere forbrenning etter vekttap –og lettere får på samme vekt noen måneder senere. Det beste for deg kan være å spise litt sunnere for å bevare en god helse, uten å anse det som en slankekur. De norske kostrådene fra Helsedirektoratet fremmer en sunn livsstil, med mye grønnsaker, grove kornvarer, magert kjøtt og både mager og fet fisk. Jeg legger ved en link til en brosjyre der du lett kan se hvilken mat som er bra for en god helse og et lettere liv. De aller fleste som går over fra et usunt kosthold til å leve etter disse rådene vil automatisk gå ned i vekt, uten at det er ansett som en diett i seg selv. http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/sma-grep-stor-forskjell-/Documents/kostholdsbrosjyre_28_9.pdf

Fordi du muligens ennå ikke er ”voksen”, dvs at kroppen (og hjernen!) fremdeles er i utvikling trenger du masse næring, altså vitaminer, mineraler, antioksidanter, det gode fettet, varierte proteinkilder og masse sunne, grove karbohydrater. Dersom du ikke drikker vann vil kroppen kjenne en økt sultfølelse på grunn av lettere dehydrering, så du bør absolutt få inn mer væske i løpet av dagen. Som tidligere nevnt i et av rådene fra medlemmene her kan du gjerne bruke Zero eller Fun light som smakstilsetter til vannet, eller ha i litt sitron, agurk eller appelsin for å få en annen smak på vannet. 

Hilsen Randi Vassbotn Norheim

Klinisk ernæringsfysiolog

www.matfordeg.no

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...