Gå til innhold

Tynn 16-åring

deerhound

Anbefalte innlegg

Min sønn på 16 1/2 år er av den absolutte slanke utgaven. I mine øyne er han en flott gutt som jeg regner med vil vokse også litt i "bredden" etterhvert. Han er 185 cm høy. Matinntaket hans kunne nok vært større til tider, men det er ingen grunn til bekymring i den retning - han er bare ikke en "matmann".

MEN - så er det problemet da - han sliter med dette selv - vil så gjerne legge på seg litt. Som han sier selv - jeg er drit lei av alle som kommenterer at jeg er så tynn og bør legge på meg litt. Jeg prøver å forklare at han nok vil bli litt mindre tynn med tiden. Han sier han ikke har tid til å vente.

Finnes det noen gode råd for å legge på seg litt fornuftig for denne unge karen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Deerhound,

For å gå opp i vekt, må man ha et høyere inntak av kalorier enn det kroppen bruker daglig. Siden fett er det næringsstoffet man får mest kalorier, vil jeg anbefale et høyere inntak av dette. Nå hører vi mye om faren ved et høyt inntak av fett. Men det er viktig å merke seg at det er ikke nødvendigvis mengden av fett i maten som er farlig, men typen av fett. Den berømte Middelhavsdietten er temmelig høy i fett, men mesteparten av fettet kommer fra enumettede fettsyrer. Enumettede fettsyrer finner du mye av i olivenolje, rapsolje, peanutolje, peanøtter, og cashewnøtter. Flerumettede fettsyrer finnes bl.a i solsikkeolje, maisolje, og fet fisk.

Vær litt mer raus med olivenolja når middagen lages, oppmuntre sønnen din til å bruke en olje/sitronsaft dressing over salaten, ta seg en håndfull nøtter til dessert og snacks, dryss solsikkefrø over salaten eller frokostblandingen. Jeg vil derimot anbefale å være forsiktig med et høyere inntak av mettet fett (som det finnes mye av i melk, melkeprodukter og kjøtt). Dette fettet er en stor risikofaktor i utvikling av mange livsstilssykdommer.

Samtidig vil jeg anbefale mer aktivitet for å øke muskelmassen. Dette vil også hjelpe din sønn til å ikke se fullt så tynn ut. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Deerhound,

For å gå opp i vekt, må man ha et høyere inntak av kalorier enn det kroppen bruker daglig. Siden fett er det næringsstoffet man får mest kalorier, vil jeg anbefale et høyere inntak av dette. Nå hører vi mye om faren ved et høyt inntak av fett. Men det er viktig å merke seg at det er ikke nødvendigvis mengden av fett i maten som er farlig, men typen av fett. Den berømte Middelhavsdietten er temmelig høy i fett, men mesteparten av fettet kommer fra enumettede fettsyrer. Enumettede fettsyrer finner du mye av i olivenolje, rapsolje, peanutolje, peanøtter, og cashewnøtter. Flerumettede fettsyrer finnes bl.a i solsikkeolje, maisolje, og fet fisk.

Vær litt mer raus med olivenolja når middagen lages, oppmuntre sønnen din til å bruke en olje/sitronsaft dressing over salaten, ta seg en håndfull nøtter til dessert og snacks, dryss solsikkefrø over salaten eller frokostblandingen. Jeg vil derimot anbefale å være forsiktig med et høyere inntak av mettet fett (som det finnes mye av i melk, melkeprodukter og kjøtt). Dette fettet er en stor risikofaktor i utvikling av mange livsstilssykdommer.

Samtidig vil jeg anbefale mer aktivitet for å øke muskelmassen. Dette vil også hjelpe din sønn til å ikke se fullt så tynn ut. Lykke til!

Vennlig hilsen

Takk for svar/kommentarer

Dette med trening er igang - vektstang har stått høyt på ønskelista til jul - og det fikk han. Så det løftes, stønnes, telles og måles her om dagen.

I tillegg har han skrevet nøtter på handlelista til mor...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...