Gå til innhold

Hvilket kamera anbefaler du ?

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Takk for tips, men Adobe Lightroom koster vel penger slik Photoshop gjør ?

Det er snart 2 år siden jeg begynte å bruke Picasa. Det er gratis og jeg synes det gir mange muligheter. Ser mange på en fotoside jeg er på sverger til Lightroom, men jeg må bli overbevist med å se gode bilder før jeg bytter nå :-)

Det tar lang til å lære å kjenne et redigeringsprogram skikkelig og jeg er litt sånn at når jeg har lært meg å kjøre en vei, så ikke kom og fortell meg at det finnes en vei som er bedre å kjøre :D

Men uansett takker jeg for tips. Kanskje jeg prøver det en dag :-)

Fortsetter under...

Jeg er veldig fornøyd med mitt Olympus OM-D kamera. Litt større enn de minste kameraene, men selve kamerahuset er lite og lett, og en kan bruke alle typer objektiver til. Det er et veldig godt kamera som jeg gleder meg til å lære bedre å bruke.

Jeg bruker også Lightroom, og synes det er suverent, selv om jeg ikke er veldig god på det. Skjønner godt at det er kjedelig å begynne med et nytt program når du omsider har lært deg ett.

Endret av Xtra
Gjest gjesteleser
Nicklusheletida

Xtra : Vil gjerne se bildene dine :-)

Du vet vel hvilken side jeg er på ( tror jeg? ) og jeg anbefaler deg å melde deg inn der hvis du er interessert i foto. Gir masse inspirasjon og se andres bilder og det er lærerikt :)

Jeg har tenkt å forsøke enten Lightroom eller Photoshop en dag, men har ikke kommet så langt enda. Det kan vel kombineres også.

Annonse

Tusen takk for svar Nhd :-) Det er egentlig RAW jeg burde satse på da skjønner jeg, siden jeg synes redigering er halve moroa. Skal lese linken din.

Liker du redigering er RAW et must, egentlig. Utrolig mye mer du kan gjøre, mange "dårlige" bilder kan lett reddes osv osv.

Takk for tips, men Adobe Lightroom koster vel penger slik Photoshop gjør ?

Lightroom koster penger, ja, men langt mindre enn Photoshop. Når det gjelder RAW, så finnes det knapt noe bedre for etterbehandling enn Lightroom. Jeg arbeider alltid først med bildene i Lr, retter opp farger, fikser over/undereksponering, retter opp om jeg har brukt feil hvitbalanse osv osv. Så jobber jeg videre med bildene i Photoshop, men der kan du nok like greit bruke f.eks Gimp som er gratis.

Endret av Mrs D
Gjest gjesteleser

Dette er også et meget godt alternativ om man vil ha et lite og kompakt kamera med gode egenskaper:

http://fovi.no/systemkamera/speillost-kamera/pentax-q-s1

For dem som vil utforske litt mer!

Endret av gjesteleser

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...