Gå til innhold

PK-Sverige slår til igjen: - Ikke uskyldige personer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Utenrikskorrespondent i Sveriges Radio, Alice Petrén, har fått skarp kritikk etter en uttalelse om angrepet på satiremagasinet Charlie Hebdo i går.

- Det er jo ikke uskyldige personer i dette tilfellet, sa hun på Sveriges Radio, ifølge nyheteridag.se, og fortsatte:

- Det dreier seg om en redaksjon som har angrepet med karikaturtegninger av Muhammed, som har hatt en rekke satiretegninger, og som så sent som i natt la ut en karikaturtegning.

En rekke radiolyttere og journalister har reagert på hvordan Petrén formulerte seg.

http://www.dagbladet.no/2015/01/08/kultur/charlie_hebdo/ytringsfrihet/magasin/tv_og_medier/37065932/

Anonymous poster hash: d4621...173

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Det er bra å se at svenskene også reagerer på det, og at hun i alle fall trekker det tilbake.

Hun kaller det en glipp, men det virker som litt mer enn en glipp når hun bruker ord som at "redaksjon som har angrepet med karikaturtegninger (...)" .

Med ytringsfriheten er man også fri til å ære uenig i ytringene til dette bladet, men det er feil å legge noen vekt på det i det hele tatt når angrepet ikke står i noe som helst forhold til provokasjonen.

Jeg skjønte veldig godt at hun mente tilfeldige og ikke uskyldige - og har (siden jeg sitter i glasshus) også forståelse for at man kan bruke feil ord... Nå bør hun jo som korrespondent selvsagt ha bedre kontroll på sine ord enn jeg - halvsenil som jeg er - men likevel.

AnonymBruker

Hva i all verden har dette med ytringsfrihet å gjøre?

Siden en mann i Jyllandposten fant ut at han skulle lage noen tegninger, og kalle disse for Muhammed, så har vi hatt et helvete.

Hvorfor må man på død (bokstavelig talt) og liv terge disse islamsistene på denne måten?

Nei, dette hat ikke noe med ytringsfrihet å gjøre.

En direkte provokasjon og et hån er dette.

Bare å vente på neste "bølge" av "nødvendige" tegninger.

Herregud.

Anonymous poster hash: a694e...996

Annonse

AnonymBruker

Hva i all verden har dette med ytringsfrihet å gjøre?

Siden en mann i Jyllandposten fant ut at han skulle lage noen tegninger, og kalle disse for Muhammed, så har vi hatt et helvete.

Hvorfor må man på død (bokstavelig talt) og liv terge disse islamsistene på denne måten?

Nei, dette hat ikke noe med ytringsfrihet å gjøre.

En direkte provokasjon og et hån er dette.

Mener du det samme om karrikaturer av politikere, eller gjelder det spesielle regler for religion?

vzmQG.jpg

AnonymBruker

Det har med ytringsfrihet å gjøre at man kan si dumme ting uten å risikere livet.

Man har ikke ytringsfrihet hvis man bare kan si ting alle er enige i.

Så hvis jeg vil kalle en dame for en hore, så er det helt greit?

AnonymBruker

Mener du det samme om karrikaturer av politikere, eller gjelder det spesielle regler for religion? vzmQG.jpgAnonymous poster hash: d4621...173

Jeg ønsker ikke spesielle regler for noen.

Men jeg ønsker respekt. Enten dette gjelder politisk syn eller hva man måtte tro på.

Disse idiotiske tegningene har ingen annen betydning enn å skape et hån og som resultatet vi ser, - gang på gang blir et helvete.

AnonymBruker

Jeg ønsker ikke spesielle regler for noen.

Men jeg ønsker respekt. Enten dette gjelder politisk syn eller hva man måtte tro på.

Disse idiotiske tegningene har ingen annen betydning enn å skape et hån

Nei, disse TEGNINGENE (ja, det er snakk om tegninger!) illustrerte utfordringene med islamisme. Med god grunn viste det seg i ettertid. Men du er sikkert en av dem som syntes voldtektsoffre bare bør takke seg selv.

AnonymBruker

Nei, - nå må du ikke trekke gale konklusjoner her. Da synker du ned på et nivå jeg ikke blir med på her.

Jeg er absolutt FOR pressefrihet, men disse karikaturenen har ingen annen misjon enn å skape et helvete.

Det er diskusjoner i høye kretser om hvor viktige diss karikaturene er.

Vi vet hva islam står for m.t.p. både kvinnesyn, homofili og så videre.

Og for å dra den litt videre : ja, jeg er veldig skeptisk til all denne islam innvandringen til vesten.

Det eneste vi hører på nyhetene, er jo bråk rundt muslimer og hva de forårsaker.

AnonymBruker

Nei. Skjønte du ikke innlegget mitt?

Nei, jeg gjorde tydeligvis ikke det.

Ytringsfrihet betyr ikke at man kan si hva man vil, om hvem man vil når man vil.

Det finnes "trå varsomt" plakater for mange ting.

Du skal få ett spørsmål : Hva ønsker DU at man skal oppnå med å fortsatt provosere muslimer med disse karikaturene?

Når du kommer med et svar, så spør du deg selv : Finnes det en bedre måte å nå frem på enn dette?

Og så spør du deg : Hvor mange menneskeliv er du villig å ofre på noen tegninger som provoserer så forferdelig for muslimer?

Og så kan du spørre deg selv : Disse karikaturtegningene : ordner de et større gap mellom muslimer og oss, eller lager de et enda større gap?

Annonse

Gjest Gargamel

Nei, jeg gjorde tydeligvis ikke det.

Ytringsfrihet betyr ikke at man kan si hva man vil, om hvem man vil når man vil.

Det finnes "trå varsomt" plakater for mange ting.

Du skal få ett spørsmål : Hva ønsker DU at man skal oppnå med å fortsatt provosere muslimer med disse karikaturene?

Når du kommer med et svar, så spør du deg selv : Finnes det en bedre måte å nå frem på enn dette?

Og så spør du deg : Hvor mange menneskeliv er du villig å ofre på noen tegninger som provoserer så forferdelig for muslimer?

Og så kan du spørre deg selv : Disse karikaturtegningene : ordner de et større gap mellom muslimer og oss, eller lager de et enda større gap?

Jo, ytringsfrihet det betyr at man skal kunne si hva man vil uten å bli skutt eller arrestert.

Det er ikke det samme som at man *bør* si alt mulig som støter andre.

Jeg er absolutt FOR pressefrihet, men disse karikaturenen har ingen annen misjon enn å skape et helvete.

Det er diskusjoner i høye kretser om hvor viktige diss karikaturene er.

Vi vet hva islam står for m.t.p. både kvinnesyn, homofili og så videre.

Og for å dra den litt videre : ja, jeg er veldig skeptisk til all denne islam innvandringen til vesten.

Det eneste vi hører på nyhetene, er jo bråk rundt muslimer og hva de forårsaker.

Enig, spesielt det merket med rødt. Karrikaturene er dårlig egent til å fortelle sannheten om islams bakside.

Hvis media vil drive kritikk mot islam, hadde de kommet lenger med fakta - vis at islam er årsak til forfølgelse over alt der islam er majoritetsreligion, vis hvordan og ikke minst hvem som blir forfulgt!

Anonymous poster hash: f411d...797

Gjest Gargamel

Tenk at en kvinne kaller mannen sin en dust, og så tar han frem hagla og skyter henne.

Støre (og anonyme brukere på dol) skriker sikkert opp om at, vel er det tragisk at hun ble skutt, men at kvinner også må slutte å være frekke mot mennene sine.

Selv om jeg isolert sett er enig i at man skal være høflig synes jeg det fokuset blir helt grotesk.

Nå har jeg ikke sett noen skrike opp her inne. Om du er uenig i synspunker, så sier jeg det igjen: ikke trekk gale konklusjoner på andres vegne.

Mangel på respekt er totalt fraværende for mange. Derfor leser man artikler som : snakker du med barna dine hvordan de skal oppføre seg på skolen og så videre.

Terskelen for å harselere med andre mennesker er totalt borte.

Man skal harselere med barn som har downs syndrom, og man skal slange dritt og si hva en vil om hvem en vil.

Arve Opsahl stod frem på scenen og fortalte at det gjorde ikke HAN så mye om de fleipet med at han hadde amputert et ben, men det gjorde familen hans vondt.

Men hva skal en forvente i et samfunn hvor vi ser på "drittsekk" tv og skal stemme hverandre ut hele tiden?

Disse karikaturene av Muhammed er direkte stygge, og ja, jeg skjønner muslimene som synes de er fornærmende.

En ting vil jeg si til tegnerne : dere klarer å tegne mere respektfullt enn dette for å nå frem med det budskapet dere måtte ha.

Budskapet slik jeg ser det, er bare for å lage en større kløft og mere rabalder.

Journalister er generelt ute etter å lage bråk uansett. Enten det gjelder å provosere frem en uenighet mellom Petter og Martin, eller hva som helst.

Fortsett som dete stiler, og vi vil aldri få fred på jord.

Så ønsker jeg en god sportslørdag og innser en ting : vi blir ikke enige om dette som er debattert i denne tråden.

Gjest Gargamel

Nå har jeg ikke sett noen skrike opp her inne. Om du er uenig i synspunker, så sier jeg det igjen: ikke trekk gale konklusjoner på andres vegne.

Mangel på respekt er totalt fraværende for mange. Derfor leser man artikler som : snakker du med barna dine hvordan de skal oppføre seg på skolen og så videre.

Terskelen for å harselere med andre mennesker er totalt borte.

Man skal harselere med barn som har downs syndrom, og man skal slange dritt og si hva en vil om hvem en vil.

Arve Opsahl stod frem på scenen og fortalte at det gjorde ikke HAN så mye om de fleipet med at han hadde amputert et ben, men det gjorde familen hans vondt.

Men hva skal en forvente i et samfunn hvor vi ser på "drittsekk" tv og skal stemme hverandre ut hele tiden?

Disse karikaturene av Muhammed er direkte stygge, og ja, jeg skjønner muslimene som synes de er fornærmende.

En ting vil jeg si til tegnerne : dere klarer å tegne mere respektfullt enn dette for å nå frem med det budskapet dere måtte ha.

Budskapet slik jeg ser det, er bare for å lage en større kløft og mere rabalder.

Journalister er generelt ute etter å lage bråk uansett. Enten det gjelder å provosere frem en uenighet mellom Petter og Martin, eller hva som helst.

Fortsett som dete stiler, og vi vil aldri få fred på jord.

Så ønsker jeg en god sportslørdag og innser en ting : vi blir ikke enige om dette som er debattert i denne tråden.

Jeg synes det er respektløst å legge skylden på de som blir nettop har blitt drept.

Det har med folkeskikk, timing og empati å gjøre.

Gargamel, on 10 Jan 2015 - 15:34, said:

Jeg synes det er respektløst å legge skylden på de som blir nettop har blitt drept.

Det har med folkeskikk, timing og empati å gjøre.

Du virker være utrolig flink med å trekke konklusjoner på vegne av andre.

Hvor finner du at jeg har skrevet at jeg legger skylden på de som er drept?

Nå er det 20 år siden William Nygård ble forsøkt drept på grunn av det samme.)Sataniske vers av Salman Rushdie.)

Det er 10 år siden Jyllandposten kom med karikaturtegingene førte gang.

At folk som presenterer sånne provokajoner blir truet på livet, og forsøkt drept, er på ingen måte en hemmelighet.Tvert imot, så blir det automatisk utstedt en fatwa (dødsdom)

Hva synes du er oppnådd med dette? Er vi kommet noe nærmere hverandre, eller skaper vi en stadig større kløft mellom muslimer og andre?

Det er forbudt i henhold til islam å tegne pofeten deres.

Hvorfor MÅ man da gjøre akkurat det, - når en VET hva utfallet blir? Anonymous poster hash: a694e...996

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...