Gå til innhold

Er man psykotisk om man har vrangforestillinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, har man psykose dersom man har vrangforestillinger? 

Anonymous poster hash: 9c220...259
Skrevet

Ja, om man med "vrangforestillinger" mener den psykiatriske definisjonen på det (det er jo noe mer enn "feiloppfatninger" liksom).

Skrevet

Ja, om man med "vrangforestillinger" mener den psykiatriske definisjonen på det (det er jo noe mer enn "feiloppfatninger" liksom).

Hvis man kun har vrangforestillinger er man da psykotisk også?

Skrevet

Hvis man kun har vrangforestillinger er man da psykotisk også?

Ja, etter hva jeg forstår så er vrangforestillinger det viktigste kjennetegnet på psykose.

På engelsk skiller man mellom "delusions" og "ideas". F.eks. "paranoid delusion" og "paranoid ideas". På norsk blir det kanskje "paranoide vrangforesillinger" og "paranoide tanker".

Skrevet

Ja, etter hva jeg forstår så er vrangforestillinger det viktigste kjennetegnet på psykose.

På engelsk skiller man mellom "delusions" og "ideas". F.eks. "paranoid delusion" og "paranoid ideas". På norsk blir det kanskje "paranoide vrangforesillinger" og "paranoide tanker".

Er man psykotisk om man har paranoide tanker da? Takk for svar, tror NHD kan svare sikkert på dette

Skrevet (endret)

Er man psykotisk om man har paranoide tanker da? Takk for svar, tror NHD kan svare sikkert på dette

Ja, det kan han sikkert. Nei, det er man ikke.

https://sml.snl.no/vrangforestillinger

Endret av skrevet
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er ikke absolutt, men vanligvis er man psykotisk dersom man har vrangforestillinger.

Et meget vanlig unntak er dersom mange nok har samme vrangforestillingen. Da er det ikke vanlig å kalle det psykose. Hvor mange som er "mange nok", kan jeg ikke si.

BrukerErHeltAnonym
Skrevet

Det er ikke absolutt, men vanligvis er man psykotisk dersom man har vrangforestillinger.

Et meget vanlig unntak er dersom mange nok har samme vrangforestillingen. 

Hva slags vrangforestillinger er det snakk om da? Religion?

Skrevet

Vi vet alle at Far i Himmelen er mer rasjonelt enn chemtrails.

Skrevet

Min behandler sier jeg har paranoide vrangforestillinger. Mener han at jeg da også har psykose? for det har han aldri sakt, vær så snill å hjelp

Skrevet

Ja, da er du psykotisk.

Skrevet

Ja, da er du psykotisk.

Takk for svaret, vet ikke om jeg er enig. Jeg er i allefall han som staret tråden om jeg bør reise til Syria å krige. Jeg er veldig plaget av kvinner fortiden, og frykter aller mest å bli avslørt på dommedag og frykter at kvinner i offentlige instanser vil komme bort til meg og erte og plage meg. Går på Abilfy og Zoloft. behandler sier jeg også har alvorlig tvangslidelse, og du sier jeg også har psykose, er det vanlig å ha ocd når man har psykose?

Skrevet

Ja, opptil 25% av de som har denne type psykoser har også tvang.

Skrevet

Er veldig lei livet! Jeg har ikke førerkort, ikke utdannelse, ikke jobb, ikke skole, ingenting!  er hjemme heletiden NHD. hvaslaks liv er dette? og samtidig frykter jeg å bli brent etter døden, tenk å leve sånn

og hadde kvinnene bare sluttet å plage meg i dette livet og plage meg på Dommedagen så hadde ting vært bedre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...