Gå til innhold

"Jobbe med seg selv"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, jeg forholder meg bare til vitenskapen jeg, og der har man "nature and nurture". Fra det deduserer jeg at fri vilje er en vrangforestilling, og at det ikke nytter å jobbe med seg selv med mindre det er slik det automatisk utvikler seg for deg.

står du i avmakt mener du ?
  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• skrevet

20

• stjernestøv

13

• AnonymBruker

6

• umakenverdt

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Tror tvangstanker må handle om ting som frykt for smitte, frykt for å være umoralsk, frykt for å være farlig for seg selv eller andre... jeg tror ikke paranoide tanker kan kalles tvangstanker (og her mener jeg ikke paranoide vrangforestillinger heller)...

Jeg kan tenke stygge tanker om folk, r ikke det tvangstanker da? De kommer ikke fra meg, bare kommer automatisk.

Skrevet

Nei, jeg forholder meg bare til vitenskapen jeg, og der har man "nature and nurture". Fra det deduserer jeg at fri vilje er en vrangforestilling, og at det ikke nytter å jobbe med seg selv med mindre det er slik det automatisk utvikler seg for deg.

Da kommer du nok langt... Selvsagt frister det til tider å gi seg over. Men for deg oppleves det da vel dog uansett som et valg eller som at det er du som bestemmer at du skal utvikle deg, selv om det egentlig var bestemt slik uansett.

Skrevet

står du i avmakt mener du ?

Kommer an på hva du mener. Mest fundamentalt sett, ja. Jeg er bare et takras - det er jo fysikkens lover som styrer et takras. Men fysikkens lover kan jo også styre dette takraset til å ta uvanlige eller uante vendinger - siden det er veldig mange faktorer som påvirker og man ikke har helt oversikten.

Skrevet

Jeg kan tenke stygge tanker om folk, r ikke det tvangstanker da? De kommer ikke fra meg, bare kommer automatisk.

Jeg tror ikke det er tvangstanker, men det betyr ikke at du liker eller aksepterer de tankene av den grunn. :)

Skrevet

Da kommer du nok langt... Selvsagt frister det til tider å gi seg over. Men for deg oppleves det da vel dog uansett som et valg eller som at det er du som bestemmer at du skal utvikle deg, selv om det egentlig var bestemt slik uansett.

Syns ikke mitt liv og mine "valg" har noe med saken å gjøre. ;)

Vitenskapen har jo "nature and nurture". Da er det overnaturlig å tro på fri vilje. Verre enn det er det ikke, og det har ikke noe med hvordan jeg "styrer" livet mitt å gjøre. ;)

Skrevet (endret)

Kommer an på hva du mener. Mest fundamentalt sett, ja. Jeg er bare et takras - det er jo fysikkens lover som styrer et takras. Men fysikkens lover kan jo også styre dette takraset til å ta uvanlige eller uante vendinger - siden det er veldig mange faktorer som påvirker og man ikke har helt oversikten.

slik jeg forstår avmakt handler det om en følelse av å være låst og ikke kunne gjøre noe med sin situasjon( Google for bedre forklaring). Fysikkens lover er jeg lykkelig uvitende om stort sett, dette høres uforutsigbart ut....men kan jo støtte meg til oms (?) lov- dine livsenergier / din takrasmentalitet kan gå over i andre mer konstruktive energiformer - kanskje med et vindkast, et sus i sivet...e. L Endret av En namnlaus
Skrevet

Jeg tror ikke det er tvangstanker, men det betyr ikke at du liker eller aksepterer de tankene av den grunn. :)

Hvis ikke det er tvangstanker hva er det da? Nei jeg liker ikke tankene, kan tenke noe om folk jeg snakker med som sletts ikke passer seg. Får trang til å si det høyt også.

Skrevet

Syns ikke mitt liv og mine "valg" har noe med saken å gjøre. ;)

Vitenskapen har jo "nature and nurture". Da er det overnaturlig å tro på fri vilje. Verre enn det er det ikke, og det har ikke noe med hvordan jeg "styrer" livet mitt å gjøre. ;)

Men siden dette handler om å jobbe med seg selv, tenker jeg at det er mye mer nærliggende å fokusere på ditt liv og dine "valg", enn hvorvidt det er overnaturlig å tro på fri vilje. Selv om det ikke er slik at du har fri vilje, må du jo likevel ta "valg", og det å prøve å flytte fokuset dit er vel det mest hensiktsmessige.

Skrevet

Hvis ikke det er tvangstanker hva er det da? Nei jeg liker ikke tankene, kan tenke noe om folk jeg snakker med som sletts ikke passer seg. Får trang til å si det høyt også.

Jeg vet ikke jeg altså, men alle mennesker, syke som friske, har jo mange slags tanker, noen som vekker gode følelser, og noen som vekker vonde - og alt midt i mellom. Som føles enten som "dette er meg", eller "dette er totalt ikke meg" (og midt imellom).

Skrevet

Men siden dette handler om å jobbe med seg selv, tenker jeg at det er mye mer nærliggende å fokusere på ditt liv og dine "valg", enn hvorvidt det er overnaturlig å tro på fri vilje. Selv om det ikke er slik at du har fri vilje, må du jo likevel ta "valg", og det å prøve å flytte fokuset dit er vel det mest hensiktsmessige.

Det er vel sant. :ph34r:

Nå skal jeg gjøre noe "bra". Om 5 min. :)

Skrevet

Det er vel sant. :ph34r:

Nå skal jeg gjøre noe "bra". Om 5 min. :)

Så bra :) Jeg kaster vel stein i glasshus her, men det får så være.

Skrevet

Jeg vet ikke jeg altså, men alle mennesker, syke som friske, har jo mange slags tanker, noen som vekker gode følelser, og noen som vekker vonde - og alt midt i mellom. Som føles enten som "dette er meg", eller "dette er totalt ikke meg" (og midt imellom).

Ja jeg fikk jo svar her tidligere at alle hadde slike tanker. Det er vel normalt da.

Skrevet

Så bra :) Jeg kaster vel stein i glasshus her, men det får så være.

Det vet jeg lite om. ;)

Ja jeg fikk jo svar her tidligere at alle hadde slike tanker. Det er vel normalt da.

Det kan jo sikkert være tvangstanker. Men da er det på en måte "ekstremt". Hvis, når du får sånne vonde tanker, at du frykter for et eller annet katastrofalt i forb. med dem, f.eks. "jeg har disse fryktelige tankene om andre. Det betyr at jeg er en fryktelig person, og bør ikke være sammen med andre, siden jeg er slem og bør dermed isolere meg".

Dette er bare sånn jeg tenker, da. Kan jo ta feil.

Det høres normalt ut på meg, selv om det likevel høres verre / kraftigere ut enn det som er gjennomsnittlig...

Men det er jo selvsagt behandleren din som har det beste svaret på dette da.

Skrevet

Det vet jeg lite om. ;)

Det kan jo sikkert være tvangstanker. Men da er det på en måte "ekstremt". Hvis, når du får sånne vonde tanker, at du frykter for et eller annet katastrofalt i forb. med dem, f.eks. "jeg har disse fryktelige tankene om andre. Det betyr at jeg er en fryktelig person, og bør ikke være sammen med andre, siden jeg er slem og bør dermed isolere meg".

Dette er bare sånn jeg tenker, da. Kan jo ta feil.

Det høres normalt ut på meg, selv om det likevel høres verre / kraftigere ut enn det som er gjennomsnittlig...

Men det er jo selvsagt behandleren din som har det beste svaret på dette da.

Tror ikke du er en fryktelig person som må holde deg unna folk, det er jo bare tanker. Men tankene skaper jo endel av livet vårt. Psykologen mener jeg har tvangstanker da, det er ofte i forbindelse med katastrofetanker.

Skrevet

Psykologen mener jeg har tvangstanker da, det er ofte i forbindelse med katastrofetanker.

Men da er nok det riktig da.

Jeg tror ikke jeg kan ha tvangstanker, for jeg er ikke snill.

Skrevet

Men da er nok det riktig da.

Jeg tror ikke jeg kan ha tvangstanker, for jeg er ikke snill.

Er du slem da? Kan ha tvangstanker fordi.

Skrevet

Er du slem da? Kan ha tvangstanker fordi.

Ja. Kan man? Jeg vet ikke.

Skrevet

Ja. Kan man? Jeg vet ikke.

Du fremstår ikke som slem her inne iallefall, og du er ikke slem pga noen tanker. Det er handlingene dine som betyr noe.

Skrevet

Psykologen mener jeg har tvangstanker da, det er ofte i forbindelse med katastrofetanker.

Kan det være tvangstanker?

Anonymous poster hash: e13be...f84

Anonymous poster hash: e13be...f84

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...