Gå til innhold

Hvis vi ikke hadde NAV

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er veldig vanskelig å si. Jeg tror neppe jeg hadde vært død. Antageligvis hadde samfunnet sett helt anderledes ut, slik at familie og slekt i større grad hadde hjulpet og tatt seg av hverandre. Min hadde sikkert funnet en eller annen slags "jobb" til meg, som udugelige og ustabile meg hadde mestret.

Eller kanskje det hadde snudd helt, og jeg ble frisk og veldig "sterk"...

Det er umulig å si. ;)

Før NAV og Folketrygden hadde vi begrenset offentlig velferd som f.eks. fattighus. I tillegg kom omsorg fra familie, slekt, venner, kirkesamfunn og ulike organisasjoner. Noen kirkesamfunn drev skoler og sykehus. Sykehusene Lovisenberg og Diakonhjemmet er eksempler på slike.

Det har i Norge igrunn vært lovpålagt å ta vare på de som ikke har evnet det helt siden Gulatingsloven fra 900-tallet. Etterhvert kom det fattighus. Mot slutten av 1700-tallet ble "de gale" sett på som en egen gruppe (av de som ikke evnet å ta vare på seg selv), og ble plassert i dollhus, senere i sinnsykeasyl.

Disse lovene og ordningene, som NAV føyer seg inn under, har nok gjort mye for å senke kriminalitet.

Funfact: dollhus kalles også dolhus. DOLhus. Morro.

Før jeg fikk trygd, bodde jeg gratis hos foreldrene mine. Så uten nav, ville jeg nok bodd der fortsatt.

Hvis det siviliserte samfunnet raser sammen og det blir anarki, har jeg planlagt å livnære meg på å lokke menn i en felle, drepe dem, og ta verdisakene deres. Når den sterkestes rett gjelder, vil vi gærne alltid vinne...

Anonymous poster hash: ffd38...ade

Annonse

Det har i Norge igrunn vært lovpålagt å ta vare på de som ikke har evnet det helt siden Gulatingsloven fra 900-tallet. Etterhvert kom det fattighus. Mot slutten av 1700-tallet ble "de gale" sett på som en egen gruppe (av de som ikke evnet å ta vare på seg selv), og ble plassert i dollhus, senere i sinnsykeasyl.

Disse lovene og ordningene, som NAV føyer seg inn under, har nok gjort mye for å senke kriminalitet.

Funfact: dollhus kalles også dolhus. DOLhus. Morro.

Fra wikipedia: "Begrepet «dollhus» kommer fra nedertysk dol, «tåpelig», «gal»; eller tysk toll, «gal»."

Med den betydningen av "dol", bør vi alle være stolte av å være "dol'ere", om ikke annet for å bekrefte betydningen.

Anonymous poster hash: ca50e...567

Fra wikipedia: "Begrepet «dollhus» kommer fra nedertysk dol, «tåpelig», «gal»; eller tysk toll, «gal»."

Med den betydningen av "dol", bør vi alle være stolte av å være "dol'ere", om ikke annet for å bekrefte betydningen.

Anonymous poster hash: ca50e...567

Er vi på dolhus? Her lukter jeg noe 'plot'.

Da hadde jeg vært død, Landsforeningen for ryggmargskadde har et senter for ryggmargskadde i Kambodja og der dør de som fluer. Mangel på kateter og urinveisinfekjoner gjør at de dør av sepsis eller sepsis fra sår fordi de blir liggende hele tida og får forferdelige liggesår. De høye skadene dør av lungebetennelse også fordi de har dårlig lungekapasitet. Jeg har sett film derfra flere ganger og griner hver gang jeg ser det og har sagt at jeg gjerne vil være med ned å hjelpe til og ikke bare gi penger.

Nå dør jo folk av de samme tingene her, men ikke i samme antall, nei.

Da hadde jeg vært død, Landsforeningen for ryggmargskadde har et senter for ryggmargskadde i Kambodja og der dør de som fluer. Mangel på kateter og urinveisinfekjoner gjør at de dør av sepsis eller sepsis fra sår fordi de blir liggende hele tida og får forferdelige liggesår. De høye skadene dør av lungebetennelse også fordi de har dårlig lungekapasitet. Jeg har sett film derfra flere ganger og griner hver gang jeg ser det og har sagt at jeg gjerne vil være med ned å hjelpe til og ikke bare gi penger.

Nå dør jo folk av de samme tingene her, men ikke i samme antall, nei.

Nå har Kambodsja 3 ganger så mange innbyggere som Norge, som har et bruttonasjonalprodukt som er 30 ganger høyere... har nok ikke så mye med NAV å gjøre.

Gjest Gargamel

Hvis vi ikke hadde noen offentlige velferdsordninger?

Det hadde vært som i USA, bare mer ekstremt. Ikke så ille for de fattigste som i et u-land fordi det er bedre mat  i søppeldynga her. Jeg tror privat veldedighet hadde blitt større, men det kunne ikke erstattet den offentlige velferden.

Det ville vært regnet som uetisk for en velstående person å ikke ansette hushjelp.

Jeg personlig ville hatt helseforsikringer og alt i alt hatt høyere levestandard.

Alt i alt et drittsamfunn.

Jeg får penger og hjelpemidler fra NAV, men ikke noe mer hjelp.

Ikke noe mer. Akkurat. NAV i et nøtteskall.

Før hadde vi en fungerende arbeidsformidling. Den er borte. Da kunne vi gå til arbeidsformidlingen og få jobb på dagen, hvert fall midlertidig.

Vi har da større behov enn akkurat å ha penger nok.

Anonymous poster hash: ee0ad...b61

Annonse

Men jeg hadde vært akkurat slik som de er i Kambodja uten NAV.  Jeg får penger og hjelpemidler fra NAV, men ikke noe mer hjelp.

Det vet du ikke. Det er bare mennesker som har skapt velferdsstaten, og holder den i gang. Disse menneskene vil fortsatt finnes, om man fjerner NAV. Om du derimot mener hva som skjer om man fjerner disse menneskene, kan jeg være enig. Men det er et helt annet spørsmål. Heldigvis for det.

Jeg hadde klart meg fram til nå, men så hadde det stoppet. Jeg hadde vel solgt alt jeg har og funnet en koie å bo i. Så hadde jeg måtte lære meg å leve av naturen. Det hadde vært litt fint på en måte. Det eneste man trenger tenke på da er å overleve. Men jeg kunne ha brukt litt av de oppsparte midlene mine. Helst til nødvendigheter som klær og utstyr man ikke kan lage selv. Når jeg tenker meg om så får jeg jo nok gratis mat til å leve fint, måtte bare lært meg å ikke være så kresen. Men jeg hadde vel ikke hatt råd til bil så noen måtte ha kommet med maten til meg. Det er ønsketankene jeg har klekket ut når jeg fantaserer om hvordan jeg skulle overlevd dersom jeg ikke fikk støtte av nav. Men det er vel mer sannsynlig at jeg hadde bodd hos noen i familien. Det hadde ikke vært bra for meg for jeg trenger altfor mye alenetid og blir irritabel dersom jeg ikke får det. Men kanskje jeg kunne gitt ut en bok og blitt rik på det :P Har lyst til å skrive bok og har egentlig begynt, men den kommer nok aldri til å se dagens lys ;)

Når jeg tenker meg om så får jeg jo nok gratis mat til å leve fint, måtte bare lært meg å ikke være så kresen. Men jeg hadde vel ikke hatt råd til bil så noen måtte ha kommet med maten til meg.

Det er ganske hardt å leve av naturen. For å komme seg gjennom en vinter må en jobbe hardt gjennom hele året, og ha ganske god peiling.

Det er ganske hardt å leve av naturen. For å komme seg gjennom en vinter må en jobbe hardt gjennom hele året, og ha ganske god peiling.

Ikke så ille dersom man ikke trenger å fange maten selv ;) Da trenger man bare masse ved så man holder varmen. Men å leve av naturen er vanskelig. Du må jo lese hele innlegget, jeg har tatt med de forbehold som trengs. Ved er det nok av, mat får jeg og jeg har mer enn nok oppspart til å ha til klær og utstyr resten av livet. Jeg har jo alt av klær og utstyr allerede så det må bare byttes ut når det blir ødelagt. Det blir jo ikke å leve av naturen, men i naturen og jeg har nok døgn i friluft til å vite at jeg hadde taklet det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...