AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 Skrevet 11. januar 2015 Hvorfor er det slik at noen lykkes i livet og noen ikke? Prøver man ikke hardt nok, eller er man bare udugelig?Anonymous poster hash: d89b5...b23 0 Siter
DoleMari Skrevet 11. januar 2015 Skrevet 11. januar 2015 Det er noe jeg har tenkt mye på! Samtlige av mine barndosmvenner har lyktes veldig godt i livet. Da tenker jeg med utdanning, ektefelle og barn. Det felles er at dem aldri har opplevd sykdom eller å miste noen, og de har tette familiebånd som bryr seg om hverandre. Jeg er ganske sikker på at det har mye å bety for om man lykkes senere i livet. 0 Siter
ISW Skrevet 11. januar 2015 Skrevet 11. januar 2015 Hva betyr å lykkes i livet? Tjene mye penger? Finne drømmepartneren? Delta på reunion 20 år etter videregående og at alle er misunnelig på deg? Eller kanskje ikke? Jeg tror det ligger for den enkelte å finne ut hva som faktisk gir mening og lykke i livet. Det som "objektivt sett" burde innebære å lykkes i livet trenger ikke gjøre alle lykkelige. 0 Siter
skrevet Skrevet 11. januar 2015 Skrevet 11. januar 2015 Hva betyr å lykkes i livet?Tjene mye penger? Finne drømmepartneren? Delta på reunion 20 år etter videregående og at alle er misunnelig på deg?Eller kanskje ikke?Jeg tror det ligger for den enkelte å finne ut hva som faktisk gir mening og lykke i livet. Det som "objektivt sett" burde innebære å lykkes i livet trenger ikke gjøre alle lykkelige.Nå har ikke TS nevnt noe om hva han/hun mener med å "lykkes i livet", da, selv tenker jeg at vedkommende tenker på "å lykkes med de tingene i livet jeg selv syns er viktig". Mitt svar:Jeg tror det går mindre på hvor "hardt" man prøver, enn på _kvaliteten_ på forsøkene... 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 Skrevet 11. januar 2015 Hva betyr å lykkes i livet? Tjene mye penger? Finne drømmepartneren? Delta på reunion 20 år etter videregående og at alle er misunnelig på deg? Eller kanskje ikke? Jeg tror det ligger for den enkelte å finne ut hva som faktisk gir mening og lykke i livet. Det som "objektivt sett" burde innebære å lykkes i livet trenger ikke gjøre alle lykkelige. Det som nr 2 nevner. Ellers være en produktiv samfunnsborger som ikke snylter på andres.Anonymous poster hash: d89b5...b23 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 11. januar 2015 Skrevet 11. januar 2015 Det er vel en blanding av flaks og egen innsats. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 Skrevet 11. januar 2015 Det er vel en blanding av flaks og egen innsats. Takk for bekreftelsen. Det skyldes altså mye latskap og udugelighet.Anonymous poster hash: d89b5...b23 0 Siter
FGT Skrevet 11. januar 2015 Skrevet 11. januar 2015 Det å lykkes har ikke så mye med flaks å gjør men som du skriver innsats, eller egen vilje. Klarer du å takle utfordringer i livet å ha fred andre og deg selv, så har du lykkes godt så langt Det å ha fred, det å lykkes eller å oppnå suksess, har lite å gjøre med å tjene mye penger å få en god formell utdannelse å gjøre. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 Skrevet 11. januar 2015 Det å lykkes har ikke så mye med flaks å gjør men som du skriver innsats, eller egen vilje. Klarer du å takle utfordringer i livet å ha fred andre og deg selv, så har du lykkes godt så langt Det å ha fred, det å lykkes eller å oppnå suksess, har lite å gjøre med å tjene mye penger å få en god formell utdannelse å gjøre. Har ikke oppnådd noe av de du nevner. Er en fiasko.Anonymous poster hash: d89b5...b23 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. januar 2015 Skrevet 11. januar 2015 1. Personlighetsfaktorer. Den viktigste er "evnen til å utsette behovstilfredsstillelse der dette er hensiktsmessig". Dvs evne til ta på seg en belastning i dag for å få en fordel senere. Omvendt - ikke dra på ferie eller kjøpe julegaver på kreditt. 2. Psykososiale oppvekstvilkår. 2. påvirker i noen grad 1. 0 Siter
Gjest Skrevet 11. januar 2015 Skrevet 11. januar 2015 Skjebnen og genene , vekselspillet mellom disse faktorene . Evnen til å være i åndelig vekst og utvikling , medvirke til å "gjøre" valg som driver oss i lykkelige retninger. Lykke er ikke entydig og trolig ingen konstant emosjon. 0 Siter
skrevet Skrevet 11. januar 2015 Skrevet 11. januar 2015 Nå er jo alt bestemt på forhånd uansett, så mest fundamentalt sett så er det bare naturen som går sin gang.Men hvis man ser på mer "høynivå", så handler det jo om ting som intelligens og andre kognitive og fysiske egenskaper, ærgjerrighet, utholdenhet, optimisme, moral og ønsker... 0 Siter
Gjest Skrevet 11. januar 2015 Skrevet 11. januar 2015 (endret) Nå er jo alt bestemt på forhånd uansett, så mest fundamentalt sett så er det bare naturen som går sin gang. Men hvis man ser på mer "høynivå", så handler det jo om ting som intelligens og andre kognitive og fysiske egenskaper, ærgjerrighet, utholdenhet, optimisme, moral og ønsker... bestemt på forhånd ? Alle fødes vi inn en type skjelne , men våre valg vil jo påvirke som du sier . Så var det å klare å gjøre de rette valg da. Tror dette er avhenger av om du hvordan du er konstruert og satt sammen , eks av følelser og fornuft og hvilke kilder som støtter /påvirker deg Endret 11. januar 2015 av En namnlaus 0 Siter
skrevet Skrevet 11. januar 2015 Skrevet 11. januar 2015 bestemt på forhånd ? Alle fødes vi inn en type skjelne , men våre valg vil jo påvirke som du sier . Så var det å klare å gjøre de rette valg da. Tror dette er avhenger av om du hvordan du er konstruert og satt sammen , eks av følelser og fornuft og hvilke kilder som støtter /påvirker degValgene vil påvirke "skjebnen", men valgene springer kun ut fra det forutgående, så egentlig er det bare et intrikat samspill i naturens gang. 0 Siter
Gjest Skrevet 11. januar 2015 Skrevet 11. januar 2015 (endret) Valgene vil påvirke "skjebnen", men valgene springer kun ut fra det forutgående, så egentlig er det bare et intrikat samspill i naturens gang. det var en defansiv måte å fortolke skjebnen på , du er aktør i eget liv. Skjebnen skaper noen forutsetninger som du gjør valg ut fra, bærekraftige valg el destruktive valg el no' midt i mellom. virkelighetsoppfatning påvirker vel og valg,på godt og vondt... Endret 11. januar 2015 av En namnlaus 0 Siter
skrevet Skrevet 11. januar 2015 Skrevet 11. januar 2015 det var en defansiv måte å fortolke skjebnen på , du er aktør i eget liv. Skjebnen skaper noen forutsetninger som du gjør valg ut fra, bærekraftige valg el destruktive valg el no' midt i mellom. Valg virkelighetsoppfatning påvirker vel og valg,på godt og vondt... Ja, nettopp, det er forhold som påvirker valgene... jeg mener valg er fullstendig bestemt ut i fra hvordan du er satt sammen og hva som har skjedd tidligere. 0 Siter
Gjest Skrevet 11. januar 2015 Skrevet 11. januar 2015 Ja, nettopp, det er forhold som påvirker valgene... jeg mener valg er fullstendig bestemt ut i fra hvordan du er satt sammen og hva som har skjedd tidligere.men din tro på vitenskapen vil jeg anta du selv ser det er mer komplekst enn som så, eller tror du på entydige sannheter? 0 Siter
skrevet Skrevet 11. januar 2015 Skrevet 11. januar 2015 men din tro på vitenskapen vil jeg anta du selv ser det er mer komplekst enn som så, eller tror du på entydige sannheter? Ja hvis noe ikke er entydig så er det feil formulert eller ugyldig som spørsmål (du kan bare spørre om ting det går an å vite svaret på). 0 Siter
Gjest Skrevet 11. januar 2015 Skrevet 11. januar 2015 Ja hvis noe ikke er entydig så er det feil formulert eller ugyldig som spørsmål (du kan bare spørre om ting det går an å vite svaret på).eksistensielle spørsmål er ikke ja el nei , dette er jeg uenig i.. Regner med dette må bygge på en bisarr spøk 0 Siter
skrevet Skrevet 11. januar 2015 Skrevet 11. januar 2015 eksistensielle spørsmål er ikke ja el nei , dette er jeg uenig i.. Regner med dette må bygge på en bisarr spøk Eksistensielle spørsmål er ikke spørsmål... det er bare grublerier... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.