Gå til innhold

Er det en skam å "nave"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja mener jeg. Jeg skammer meg.

Anonymous poster hash: 803e6...6b5

• Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• skrevet

29

• AnonymBruker

21

• Madelenemie

12

• missmas

10

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Rent mentalhelse-messig så vll jeg påstå at det er svært mye sunnere og føles også bedre å motta en lønnslipp et par ganger i måneden framfor å motta et skriv ifra NAV.

Det som er så synd er at det er så få bedrifter som tar imot psykisk syke og andre med behov for ekstra oppfølging.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Med " nave" forstår jeg å velge å gå på trygd selv om en kunne vært i arbeid. I det tilfellet er det en skam.

For storparten av de som mottar ytelser fra NAV er det ikke et valg.

motorPrøysen
Skrevet

Oppfatter "naving" på samme måte som NHD.

Få vil vel si at de som mottar rettmessig trygd har grunn til å skamme seg, men desverre er det nok likevel skamfullt for mange. Jeg kan forestille meg hvor ubehagelig jeg selv ville synes det var å få spørsmål om hva jeg gjorde i en sosial sammenheng og måtte svare at jeg gikk på NAV. Slike situasjoner må være en ekstrabelastning for mennesker som allerede har det vanskelig.

Skrevet

"Å nave" er vel bare noe unge som sliter faglig og/eller sosialt sier de gjør når de mottar livsopphold fra NAV, når de skammer seg over å ikke "duge" eller være god/flink/bra.

Skrevet

Jeg "naver" ikke men nav- igerer dessverre fortiden . Ja det er skamfullt. Er ikke noe jeg skilter med :((

Skrevet

Jeg "naver" ikke men nav- igerer dessverre fortiden . Ja det er skamfullt. Er ikke noe jeg skilter med :((

Hva mener du med at nav ignorerer fortiden?

Skrevet (endret)

Navigerer... ;)

For tiden.

Nei jeg aner ikke.

Endret av skrevet
Skrevet

mislykket ordlek.., og taste tull
Skrevet

Opprinnelsen til nyordet nave er som NHD beskriver det. - Jeg tror likevel ordet har utviklet seg på folkemunne til å innebefatte alle som mottar ytelser fra NAV. De aller fleste har selvfølgelig ikke et valg ifht til dette, men pga fordommer og stereotypier, oppleves det av mange som skamfullt.

Skrevet (endret)

10 poeng til meg! ;)

du har tydeligvis kunnskap om språkets flertydighet :) Endret av En namnlaus
Skrevet

Opprinnelsen til nyordet nave er som NHD beskriver det. - Jeg tror likevel ordet har utviklet seg på folkemunne til å innebefatte alle som mottar ytelser fra NAV. De aller fleste har selvfølgelig ikke et valg ifht til dette, men pga fordommer og stereotypier, oppleves det av mange som skamfullt.

Etter hva jeg har lest er det unge folk som har funnet det opp, det hører man jo på formen og. Jeg tror det er noe de unge begynte å si fordi de ikke ville fremheve at de hadde problemer eller "svakheter" pga. samfunnets idealer. Men det har to andre betydninger etterhvert; "å motte livsopphold fra NAV", og "snylte på NAV". Tror jeg, da.

du har tydeligvis kunnskap om språkets flertydighet :)

Ikke rart det da, når jeg er geni... :P

Skrevet

Skammer meg egentlig ikke. Jeg navet da jeg var yngre. Det var ikke noe å leve av, det var en vond tid. Merkelig nok ble jeg bedre fungerende da navingen tok slutt og jeg fikk fast ung ufør. Jeg har en diagnose som er forbundet med uføretrygd hos mange av de som har diagnosen, nemlig schizofreni. Jeg ser ikke på å være ufør som å nave, kunne jeg velge så hadde jeg heller vært i jobb og hatt familie og ett a4 liv. Men det har jeg da ikke, da jeg har en alvorlig psykisk lidelse. De få gangene jeg føler skam, er da jeg tviler på om jeg schizofren, att jeg egentlig bare har noe annet, som jeg burde klare å jobbe med.

Skrevet

Me

Anonymous poster hash: d4dfe...3b8

Skrevet

Ikke rart det da, når jeg er geni... :P

Ikke for å drepe tankene dine om at du er et geni, men den nav-iger var ikke akkurat vanskelig å forstå :P

Skrevet

Ikke for å drepe tankene dine om at du er et geni, men den nav-iger var ikke akkurat vanskelig å forstå :P

:(

Men men.

Skrevet

Alle som får penger fra nav naver.

Anonymous poster hash: d4dfe...3b8

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...