Gå til innhold

NHD: Åndelighet eller psykdom - hvordan vurdere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Psykiatrien/helsevesenet er vel egentlig i utgangspunktet stort sett bare opptatt av å hjelpe folk til et bedre liv...

Ja? Det ser ut som de har det fint allerede

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Caylee

13

• AnonymBruker

11

• FGT

8

• Maglor

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

De fleste som skriver på nyhetsspeilet er i full jobb, forsørger seg selv og har aldri vært i kontakt med psykiatrien?

Anonymous poster hash: a0930...234

Skrevet

De fleste som skriver på nyhetsspeilet er i full jobb, forsørger seg selv og har aldri vært i kontakt med psykiatrien?

Hvorfor spør du meg om det? Jeg vet da ikke det. Jeg har aldri vært på siden før idag.

Skrevet

Husk at behandling stort sett er frivillig, og at en gren av medisinsk fag må si hva den mener uansett om noen føler seg såret...

Skrevet

Husk at behandling stort sett er frivillig, og at en gren av medisinsk fag må si hva den mener uansett om noen føler seg såret...

? Skjønte ikke hva du vil fram til

Skrevet

Hvorfor spør du meg om det? Jeg vet da ikke det. Jeg har aldri vært på siden før idag.

Du bør bruke litt mer enn 20 minutter på siden før du uttaler deg.

Skrevet

Du bør bruke litt mer enn 20 minutter på siden før du uttaler deg.

LES DETTE:

Sant. Leste en artikkel der nå... De mener krig er nødvendig. Jeg syns det er helt motsatt. Krig er det ondeste som finnes. Tar tilbake alt jeg har sagt om at det var spennende side. Jeg er helt imot hva de mener.

Jeg trodde det først var vanlig åndelig side, men ser ut som de sprer hat.. Som sagt. Jeg er helt imot hat.

Skrevet

? Skjønte ikke hva du vil fram til

"Sykdom" er et begrep fra helsevitenskap. Det har ingen absolutt betydning ellers.

Helsevitenskap mener dette dreier seg om sykdom.

Du kan kalle det hva du vil, men du kan ikke forandre vitenskapelige synspunkter uten å jobbe innad i vitenskap. Det kan jeg ikke se du gjør.

Hvilken rolle spiller det om en gren av vitenskapen mener det er psykt? Ingen utsettes for tvang basert på tanker alene, og behandling ellers er frivillig.

Skrevet

UTROLIG OND SIDE !!

Jeg syns det er trist de har så mye hat. Jeg tar tilbake alt jeg har sagt i tråden. De kan umulig være lykkelige når de hater så mye :-(

Håper de inser at kjærlighet er veien, ikke å hate

Skrevet

Dette oppfatter jeg som klar psykdom.

TS her. Takk for svar.

Mitt spørsmål var imidlertid "hvordan vurdere" om det er psykdom vs. åndelighet. Hvordan skille? Jeg kan i tillegg opplyse om at vedkommende forsørger seg selv og barn. Det er vanskelig som pårørende å ha en formening om hva som er psykdom og hva som er åndelighet da det jo er en egen verden, en egen kultur som kretser rundt nettsider som dem jeg nevnte. Når blir det psykt? Når er det bare naivt og uopplyst/uvitenskaplig?

Anonymous poster hash: a5337...011

Skrevet

TS her. Takk for svar.

Mitt spørsmål var imidlertid "hvordan vurdere" om det er psykdom vs. åndelighet. Hvordan skille? Jeg kan i tillegg opplyse om at vedkommende forsørger seg selv og barn. Det er vanskelig som pårørende å ha en formening om hva som er psykdom og hva som er åndelighet da det jo er en egen verden, en egen kultur som kretser rundt nettsider som dem jeg nevnte. Når blir det psykt? Når er det bare naivt og uopplyst/uvitenskaplig?

Du kan nok se det på personens funksjonsnivå hvis det er sykt og personen helt klart er dårlig, når jeg er syk kan jeg bli svært åndelig. Samtidig fungerer jeg ikke i det hele tatt.

Skrevet

Før jeg fikk psykose så ble jeg helt besatt av en viss religion og konflikter knyttet til. Jeg brukte all tid på å lese om dette og debattere dette på nett.

Skrevet

TS her. Takk for svar.

Åndelighet har ingen ting med å ikke være sine fulle fem, tvert i mot. En som er åndelig er bevisst sine handlinger å avgjørelser. et åndelig menneske tar kloke valg og lever et likevektig liv mellom sine behov og åndelig aktiviteter. Alt dette er styrt av  kunnskap og dermed visdom  som vedkommen har tilegnet seg over tid,  ikke en kort psykotisk opplevelse

Skrevet (endret)

TS her. Takk for svar.Mitt spørsmål var imidlertid "hvordan vurdere" om det er psykdom vs. åndelighet. Hvordan skille? Jeg kan i tillegg opplyse om at vedkommende forsørger seg selv og barn. Det er vanskelig som pårørende å ha en formening om hva som er psykdom og hva som er åndelighet da det jo er en egen verden, en egen kultur som kretser rundt nettsider som dem jeg nevnte. Når blir det psykt? Når er det bare naivt og uopplyst/uvitenskaplig? Anonymous poster hash: a5337...011

Forstår deg godt. Dette er vanskelig, fordi personens fungering er normal. Har selv et familiemedlem vi er i tvil om, og som er svært åndelig av seg. Hn har en sær og utnyttende adferd (men det er vel ikke sykt?).

Hvordan er hn ellers? Adferd?

Er det psykdom i familien?

Jeg mener å huske at nhd har skrevet at det som skiller sykdom fra normalitet er personens fungering i jobb/skole/, fritid og sosialt (Korriger meg om jeg hukser feil).

Endret av hww
Skrevet

Åndelighet har ingen ting med å ikke være sine fulle fem, tvert i mot. En som er åndelig er bevisst sine handlinger å avgjørelser. et åndelig menneske tar kloke valg og lever et likevektig liv mellom sine behov og åndelig aktiviteter. Alt dette er styrt av  kunnskap og dermed visdom  som vedkommen har tilegnet seg over tid,  ikke en kort psykotisk opplevelse

;)

Kjenner mange åndelige mennesker, de tar ikke klokere valg enn andre:-)

Skrevet (endret)

;)

Kjenner mange åndelige mennesker, de tar ikke klokere valg enn andre:-)

Da er det ikke sikkert at de er så åndelige da . Eller kan det være også slik at de kan se det som kloke valg. Hva mener du er kloke valg og ikke kloke valg ? ;)   

Endret av FGT
Skrevet

Da er det ikke sikkert at de er så åndelige da . Eller kan det være også slik at de kan se det som kloke valg. Hva mener du er kloke valg og ikke kloke valg ? ;)   

Tvinge barn på katekese og til messe hver uke, ikke gi sine barn frihet og rett på egne valg.

Videre og verre, baksnakke, lyve, mishandle barn, slå barn, finne smutthull i lovverket for å tjene mer penger, ikke ta seg godt av husdyr, la barna drepe feks frosker/leke med dyr, kjøpe torturerte griser, være lite opptatt av miljøvern, ta med barna på Mc Donald osv...mye med andre ord.

alt dette er eksempler på dårlige valg!

åndelige mennesker er som folk flest, full av feil, sånn jeg ser det.

Skrevet (endret)

Tvinge barn på katekese og til messe hver uke, ikke gi sine barn frihet og rett på egne valg.

Videre og verre, baksnakke, lyve, mishandle barn, slå barn, finne smutthull i lovverket for å tjene mer penger, ikke ta seg godt av husdyr, la barna drepe feks frosker/leke med dyr, kjøpe torturerte griser, være lite opptatt av miljøvern, ta med barna på Mc Donald osv...mye med andre ord.

alt dette er eksempler på dårlige valg!

åndelige mennesker er som folk flest, full av feil, sånn jeg ser det.

Nei her var det ikke mye åndelighet  i de mennesker du nevner her. Skjønner godt hvorfor du ser det slik da.

Endret av FGT
Skrevet

Feil har vi jo alle,det er ikke det åndeligheten måles av, men innstillingen, som kommer til uttrykk i  hvordan en er og oppfører seg , behandler andre mennesker og prioriteringer som viser åndeligheten hos mennesker

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...