Gå til innhold

Hjelp, jeg skal snart ut i arbeidslivet.

Anbefalte innlegg

Jeg er snart ferdig utdannet med støtte fra NAV. Husker ikke sist jeg skrev jobbsøknad, og har aldri vært på jobbintervju. CV'n er hullete, og etter kontakt med psykiatrien har fokuset i mange år vært på problemer og mine mindre gode sider. Her er det lite informasjon jeg kan bruke til å selge meg inn i jobb. Selvtilliten er der at jeg ikke ville ansatt meg selv hvis jeg satt på andre siden av bordet.

Bekymringene om jobb og jobbsøking og hvordan jeg skal håndtere en intervjusituasjon har meldt seg for fult. Hvordan henvende seg til potensiell arbeidsgiver. Hvordan skrive en god søknad. Hvordan presentere meg selv. Hvordan forklare bakgrunnen min hvis noen spør. Jeg er redd og på utkikk etter steder å søke støtte og råd til hjelp i prosessen.

Er det noen som har erfaring med jobbcoach? Burde jeg oppsøke et karrieresenter?

Alle råd mottas med takk!

Anonymous poster hash: 6c833...232
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403292-hjelp-jeg-skal-snart-ut-i-arbeidslivet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er snart ferdig utdannet med støtte fra NAV. Husker ikke sist jeg skrev jobbsøknad, og har aldri vært på jobbintervju. CV'n er hullete, og etter kontakt med psykiatrien har fokuset i mange år vært på problemer og mine mindre gode sider. Her er det lite informasjon jeg kan bruke til å selge meg inn i jobb. Selvtilliten er der at jeg ikke ville ansatt meg selv hvis jeg satt på andre siden av bordet.

Bekymringene om jobb og jobbsøking og hvordan jeg skal håndtere en intervjusituasjon har meldt seg for fult. Hvordan henvende seg til potensiell arbeidsgiver. Hvordan skrive en god søknad. Hvordan presentere meg selv. Hvordan forklare bakgrunnen min hvis noen spør. Jeg er redd og på utkikk etter steder å søke støtte og råd til hjelp i prosessen.

Er det noen som har erfaring med jobbcoach? Burde jeg oppsøke et karrieresenter?

Jeg trodde NAV tilbød slike kurs, merkelig om de bekoster en utdannelse og ikke bruker litt ressurser på å få vedkommende i jobb etterpå. Har du spurt?

Du vil antakelig ha stort utbytte av et kurs eller veiledning ved coach, både for å få skrevet en god CV, lært om søknadsskriving samt øvd på intervjusituasjonen.

Husk at dersom du kommer dit at noen ønsker å intervjue deg om en stilling er høyst sannsynlig dine formelle kvalifikasjoner (alt på CV'en) i orden, så da er det bare å forsøke å vise seg fra sin beste side, samt virke oppriktig interessert i den annonserte stillingen :).

Xtra: Takk :) Nav har tilbudet "jobbklubb" (kurs over noen uker på dagtid) som man kan søkes inn på, men først når man er registrert som arbeidssøker. Jeg trenger å starte jobbsøkingen godt innen datoen for avsluttet utdanning for å komme i jobb raskest mulig. Søknadsfrister begynner allerede i februar.

Hvis utdanningsstedet ditt har et karrieresenter, så synes jeg du skal benytte deg av deres tilbud.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...