Gå til innhold

Muslimer - bønn - hvordan ta hensyn til alle?

Anbefalte innlegg

Det gjelder et kommunalt kultursenter med flere ulike brukergrupper, der iblant en voksende gruppe muslimer. Til nå har vi latt dem be der det er plass, men nå er det mye folk og plassmangel, og etter terroraksjonene i Paris merker vi dessuten at noen blir mektig provosert av bønnestundene. Vi burde tatt tak i det for lenge siden, men gjort er gjort og nå må vi finne en løsning før det blir bråk. 

Hvordan ordner man sånt andre steder? Vi har ikke noe rom å avse til bønn og kan ikke ha så mange mennesker liggende på bønnematter i de andre rommene der de er i veien for andre, men vi ønsker  å beholde dem hos oss og vil ikke fornærme dem. Kom gjerne med forslag til hvordan dette kan løses. 

Anonymous poster hash: fd387...710

Fortsetter under...

Be kan man gjøre hjemme eller i moskéen. Jeg begynner å bli grundig lei av alle krav om tilretteleging og spesialbehandling fra muslimer.

Dette høres fornuftig ut. Religion/tro burde utøves på det private plan.

Det er snart ikke en ting som ikk diskuteres for denne spesielle "gruppen" om jeg får lov å kalle den det.

Det diskuteres alt fra hijab i politiet, til niqap i skolen, og det diskuteres sågar mat til muslimer i norske fengsler.

Ja, jeg blir mettet av denne stadig mere pågående religionen og deres tilhengere.

Anonymous poster hash: d6bc9...463

Vi legger til rette for andre grupper også. Ikke for andre religiøse grupper for det har ingen ytret ønske om, men for rusmisbrukere og flere andre grupper med spesielle behov. Vi pleier å gjøre det når vi kan få det til uten for mye organisering og det ikke går ut over noen, ikke for å gi muslimer spesialbehandling. Vi har tillatt bønn i lokalene fordi mange av disse tilbringer hele dagen hos oss og hevder det ikke lenger vil være mulig hvis de må reise hjem for å be. Jeg er enig i at religion bør utøves på det private plan, men de faste bønnetidene vil gjøre det vanskelig for dem å delta på aktiviteter hvis de må hjemom for å be. Er det noen av dere som vet hva som er regelen eller vanlig praksis når det gjelder religionsutøvelse, om det finnes noen? Gjør vi noe galt hvis vi foreslår at de ber i garderoben? 

Vi legger til rette for andre grupper også. Ikke for andre religiøse grupper for det har ingen ytret ønske om, men for rusmisbrukere og flere andre grupper med spesielle behov. Vi pleier å gjøre det når vi kan få det til uten for mye organisering og det ikke går ut over noen, ikke for å gi muslimer spesialbehandling. Vi har tillatt bønn i lokalene fordi mange av disse tilbringer hele dagen hos oss og hevder det ikke lenger vil være mulig hvis de må reise hjem for å be. Jeg er enig i at religion bør utøves på det private plan, men de faste bønnetidene vil gjøre det vanskelig for dem å delta på aktiviteter hvis de må hjemom for å be. Er det noen av dere som vet hva som er regelen eller vanlig praksis når det gjelder religionsutøvelse, om det finnes noen? Gjør vi noe galt hvis vi foreslår at de ber i garderoben?  Anonymous poster hash: fd387...710

Hva gjør de når de jobber?

Anonymous poster hash: b0689...8c1

Annonse

Er det noen av dere som vet hva som er regelen eller vanlig praksis når det gjelder religionsutøvelse, om det finnes noen? Gjør vi noe galt hvis vi foreslår at de ber i garderoben? 

Vi hadde en stund en utøvende muslimsk kvinne hos oss, hun trakk seg tilbake og ba nede ved boklagere/toalettet og gjorde ikke noe mer ut av det.

Jeg har også hørt at de kan samle opp og be alle bønnene på kveldstid eller en annen tid på døgnet det passer.

Gjest Gargamel

Jeg synes ikke man skal la være å legge til rette for en gruppe eller enkeltpersoner bare av prinsipp. Muslimer må tåle å se karikaturer og vi må tåle å se at de ber.

Kort sagt er dette bare et praktisk spørsmål om man klarer å finne en løsning som ikke går utover andre i urimelig grad.

Be kan man gjøre hjemme eller i moskéen. Jeg begynner å bli grundig lei av alle krav om tilretteleging og spesialbehandling fra muslimer.

Jeg også.

Jeg er sååå lei av det religiøse bråket at jeg syns tro bør privatiseres.

Rett og slett ha et samfunn, det religiøse symboler er forbudt, hijab, kors, kipa osv... Jeg er så lei!

(dette er ikke nøye gjennomtenkt, men noe jeg tenker på)

Det er leit, at en religion skal skape så mye trøbbel og ubehag.

Det fins ekstreme i enhver trosretning eller ideologi, men muslimske ekstremister overgår i antall, da øker jo trusselen.

Enten de føder barn eller gifter seg i midtøsten, skyter de jo i luften med kalasnikov:-(

Det er altså så vannvittig!

Tror mye hadde blitt løst med likestilling, vi trenger kvinner for å buffre opp mot volden, men de skal jo helst være hjemme:-( sukk.

Min mann sa at da han gikk på kostskole, var det ekstremt mye vold blant guttene, da de startet med litt mer blandede klasser sank aggresjonen blant guttene:-) De puttet to jenter i klassen og det ble rolig:-)

Bra. Bønn er noe personlig, og den skal ikke ikke-troende ha innsyn i.

Men du, når du beder, da gå inn i ditt lønnkammer og lukk din dør og bed til din Fader, som er i lønndom, og din Fader, som ser i lønndom, han skal lønne dig i det åpenbare. (Matt. 6,6.)

Når dette er greit for kristne, burde samme gjelde for muslimer. Ellers skulle jeg ønske at Den norske Kirkes tilknytning til staten ble avviklet. Det vil være til fordel for alle.

Endret av ecbole

Annonse

Du er helt på bærtur! Sefførgelig må man ta hensynn til Muslimer og dems behov for å be. Er dette mye å kreve? å få et sted å be?

Anonymous poster hash: 826a7...b79

Forde dere tilber samme gud?

Nei, ikke samme gud, men vise at det er ikke noe i vanlig trosoppfatning som skulle tilsi sånne ønsker om lokale på skolen. Synes den særbehandlingen virker utidig og gir skolen unødvendige utgifter.

Kravet/ønsket om eget lokale på skolen for bønn, kommer kun på grunn av at bokstavtro muslimer vil samles til bønn 5 ganger om dagen. Det kolliderer med normale skolerutiner også. Så vil de ha rett til å bruke ansiktsdekkende plagg. Ikke så lett å føre en kommunikasjon med de elevene da. Er læreren hørselshemmet og avhengig av munnavlesning, blir det umulig.

Jeg synes ikke man skal la være å legge til rette for en gruppe eller enkeltpersoner bare av prinsipp. Muslimer må tåle å se karikaturer og vi må tåle å se at de ber.

Enten må alle grupper få tilrettelegging eller ingen. På skoler med svært mange etniske grupper, kan sånt bli veldig vanskelig og dyrt, mange ulike rom trengs.

Tåle å _se_ at de ber? Helt greit. Men jeg vil i slippe å høre og vite hva de ber om. Å høre noen man ikke er trosfelle med, be høyt, er som å bli ufrivillig tilhører av en høyst privat telefonsamtale. Jeg vil gjerne ha sluppet opplevelsen av å være inntrenger på privat område.

Har du bodd i et muslimsk land, ville du visst hvordan muslimsk bønnesamling kan foregå. På høytaler i minaretene ropes ut innkalling til bønn. Første tidligst på morgenen, 0445 der jeg bodde. Veldig skingrende, nesten syngende og desparat for en som ikke kan språket. Første gang i halvsøvne tok jeg feil, trodde det var mordforsøk.

Tenk deg nå hvordan det ville blitt på skolene: skulle de fått mulighet til bønneinnkalling over skolens høytaleranlegg?

Trosfrihet har litt med å slippe å bli dradd inn i en sfære man ikke kjenner seg hjemme i også. Den friheten må ateister og kristne få beholde.

Du er helt på bærtur! Sefførgelig må man ta hensynn til Muslimer og dems behov for å be. Er dette mye å kreve? å få et sted å be?

Anonymous poster hash: 826a7...b79

Hvis hele lokalet blir omgjort til bønnerom er det et problem.

Anonymous poster hash: 0636b...079

Nei, ikke samme gud,

Alle de tre abrahamittiske religioner har samme gud.

Islam oppstod på et senere tidspunkt og hevder at Muhammed fikk den siste profetien fra Allah, som tilhengerne regner som den samme guden som kristne og medlemmer av Jødedommen tror på.

Anonymous poster hash: 0636b...079

Dette høres fornuftig ut. Religion/tro burde utøves på det private plan.

Det er snart ikke en ting som ikk diskuteres for denne spesielle "gruppen" om jeg får lov å kalle den det.

Det diskuteres alt fra hijab i politiet, til niqap i skolen, og det diskuteres sågar mat til muslimer i norske fengsler.

Ja, jeg blir mettet av denne stadig mere pågående religionen og deres tilhengere.

Anonymous poster hash: d6bc9...463

Enig når det gjelder pågåenhet. Grensene må trekkes på rett sted for hva som er akseptabelt. Det har med toleranse å gjøre. Toleranse er anerkjennelse av andres rett til å mene noe annet enn man selv eller flertallet gjør og anerkjennelse av andres rett til å leve i samsvar med egne meninger når det ikke har negative konsekvenser for andre.

Man kan godt akseptere at muslimer velger å leve annerledes enn oss. Men jeg synes det er urimelig å måtte betale gjennom skatteseddelen for de spesielle tingene som er nevnt og få egne rettigheter innskrenket på grunn av deres særbehandling.

Tenk deg en konvertitt fra islam som møter en dommer kledd i hijab. I islam er dette blasfemi, men fullt lovlig etter norsk lov. Skulle ikke konvertitten være redd? Skulle ønske vi fikk en lov som gav konvertitter spesiell rettslig beskyttelse i stedet, at trusler mot disse til å konvertere tilbake ble sanksjonert strengt.

Religion og tro er et offentlig anliggende siden det nødvendigvis vil prege hvordan vi ter oss i det offentlige rom. Vi utøver jo tro alle sammen, når vi forteller om eget livssyn! Bønn derimot er strengt privat, noe som ikke angår utenforstående.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...