Gå til innhold

Angst eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er plaget med kroppslige symptomer som gjør meg veldig redd. Har i mange år, 15 ca, hatt episoder med hjertebank og ekstraslag. Har tatt ekg og ultralyd av hjertet, ingenting galt funnet. Nå er jeg inne i en svært stresse de tid, og opplever symtomer jeg tolker som angst, men er likevel redd det kan være hjertet. Er forresten 28 år, slank, røyker ikke, trener regelmessig. Ingen plage under trening. Episodene starter med en uro i kroppen, hvis jeg da ser meg selv i speilet kan jeg se at jeg er blek, spesielt tunga kan bli nærmest kritthvit. Samtidig som dette skjer, kjenner jeg hjertebank, økt puls og kraftige hjerteslag, samt en trykkende følelse helt nederst i halsen/ klumpfølelse Jeg ser at pupillene utvider seg, jeg føler meg ør og ustø, føler jeg vil besvime/ flykte. Dette står ikke på lenge, får raskt tilbake farge i ansiktet, lepper og tunge, men opplever skjelvende i ettertid og kalde hender. Opplevde det igår kveld, og i dag på jobb. Fikk tatt ekg like etterpå som var helt fint. Hvordan kan jeg jobbe mot disse følelsene? Kan jeg i beste fall besvime? Jeg har opplevd slike anfall med blekhet en del det siste året, litt forskjellig fra gang til gang. To ganger ved hyperventilering i bil, en annen gang ved smerter i arm som jeg tolket som hjerteinfarkt. Helt urasjonell tankegang, men vanskelig når man blir livredd. Er det normalt å bli hurtig blek ved angst? Hilsen jente 28

Anonymous poster hash: 3f618...636

Skrevet

Er plaget med kroppslige symptomer som gjør meg veldig redd. Har i mange år, 15 ca, hatt episoder med hjertebank og ekstraslag. Har tatt ekg og ultralyd av hjertet, ingenting galt funnet. Nå er jeg inne i en svært stresse de tid, og opplever symtomer jeg tolker som angst, men er likevel redd det kan være hjertet. Er forresten 28 år, slank, røyker ikke, trener regelmessig. Ingen plage under trening. Episodene starter med en uro i kroppen, hvis jeg da ser meg selv i speilet kan jeg se at jeg er blek, spesielt tunga kan bli nærmest kritthvit. Samtidig som dette skjer, kjenner jeg hjertebank, økt puls og kraftige hjerteslag, samt en trykkende følelse helt nederst i halsen/ klumpfølelse Jeg ser at pupillene utvider seg, jeg føler meg ør og ustø, føler jeg vil besvime/ flykte. Dette står ikke på lenge, får raskt tilbake farge i ansiktet, lepper og tunge, men opplever skjelvende i ettertid og kalde hender. Opplevde det igår kveld, og i dag på jobb. Fikk tatt ekg like etterpå som var helt fint. Hvordan kan jeg jobbe mot disse følelsene? Kan jeg i beste fall besvime? Jeg har opplevd slike anfall med blekhet en del det siste året, litt forskjellig fra gang til gang. To ganger ved hyperventilering i bil, en annen gang ved smerter i arm som jeg tolket som hjerteinfarkt. Helt urasjonell tankegang, men vanskelig når man blir livredd. Er det normalt å bli hurtig blek ved angst? Hilsen jente 28

Anonymous poster hash: 3f618...636

Det "høres" ute som panikkangst/angstanfall.

Skrevet

For å forklare litt, aksept er omtrent den eneste måten å komme over angst på.

Du må akseptere at det er en liten mulighet for at dette skyldes hjertet. At du kan få hjerteinfarkt, arytmier, hjertestans og at du som alle andre mennesker plutselig kan dø. Du skal selvfølgelig være klar over at hjertet ditt er undersøkt av kardiolog og at sjansen for at du er hjertesyk når du er en frisk jente i 20-årene som trener, er helt ubetydelig. Men du kan aldri få garantien du leter etter om at dette ikke er hjertet. Derfor må du akseptere den lille tvilen som er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...