Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Eh, jo. Google "kalorier". 

Overvektige underrapporterer dessuten kaloriinntak, undervektige overrapporterer.

Jeg vet hva kalorier er.

I artikkelen fra forskning.no står det at alle kropper ikke har samme utgangspunkt når det gjelder lagring av fett, forbrenning, respons på trening osv., og at noen ikke er disponert for å legge på seg noe særlig nesten uansett matinntak.  Dette er ikke tatt ut av luften.

Det betyr selvfølgelig ikke at man ikke kan påvirke vekten ved hjelp av aktivitet og kosthold.   

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403307-midjem%C3%A5l/page/2/#findComment-3598954
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

14

• laban

5

• Bella Dotte

4

• Kayia

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Gargamel

Eh, jo. Google "kalorier". 

Overvektige underrapporterer dessuten kaloriinntak, undervektige overrapporterer.

På en måte er det så enkelt, på en annen måte er det ikke det.

Jeg vil påstå at når en sjiraff er tynnere enn en elefant har det med gener å gjøre. Man kan også observere at elefanten spiser mer enn sjiraffen, men det betyr ikke at man kan avvise genetikk som forklaring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403307-midjem%C3%A5l/page/2/#findComment-3598956
Del på andre sider

Nettopp 

det leste jeg om i natt, et mye bedre mål enn BMI.

Fordi dette er mer satt i forbindelse med livstilsykdommer.

BMI sier langt mindre. Mange kan ha normal BMI, men for mye magefett.

Hos oss har vi et helt annet kosthold enn deres. Dvs uten helmelk, smør, sukker, fløte o.l. Vi bruker heller ikke light produkter som brus, syltetøy, saft m.m, men velger magre produkter som lettoster, kalkun, kylling, frukt og grønt som eksempler. Vi er alle slanke. Så dette tror jeg er veldig individuelt:)

Anonymous poster hash: c9bd7...29b

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403307-midjem%C3%A5l/page/2/#findComment-3598959
Del på andre sider

Mange faktorer kan påvirke evne til å utnytte matens ressurser- og det kan være individuelt/genetisk bestemt.

I tillegg er det mye forskning på hvorvidt bakterie-sammensetning i tarm har sammenheng med fedme.

http://www.stolav.no/no/Om-oss/Avdelinger/Obesitaspoliklinikken/rsso-forskning/Biologiske-perspektiver-pa-fedme/122104/

http://www.fedon.no/Sammenheng+mellom+tarmflora+og+vekt.9UFRHW05.ips

http://tidsskriftet.no/article/1501329/

Jeg har helt sluttet å tro på de "enkle" løsninger. Det er mange faktorer involvert. Det holder ikke bare spise mer fett og unngå lett-produkter, som noen synes å mene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403307-midjem%C3%A5l/page/2/#findComment-3599221
Del på andre sider

Hei!

Jeg driver og setter meg inn i nye ting pga av en konkret sak.

Så kom jeg over at midjemålkalkulator er en mye bedre måte å måle helseskadelig overvekt enn BMI.

Fordi midje/bukfettet, vet vi jo er det farligste i forhold til både kreft og en rekke livstilssykdommer.

Jeg leser at mange kvinner i dag feks ikke har midje, men helseskadelig magefett, noen har tynne ben og armer, men mage likevel. Derfor er midjefettkalkulatoren er mye bedre indikator på om man har en sunn helse. Alt dette leste jeg et sted på doktoronline, og 3 ulike leger, spesialister på overvekt og fedme uttalte seg.

Er man under 80 cm i midjen ingen fare, mellom 80 og 88, ikke bra, over 88 da er det helseskadelig.

Jeg er 71 cm, og altså sunn.Syns det der virker mer logisk.

Det er også lettere å motiveres hvis man bruker midjefettkalkulatoren sa den ene legen, fordi midjefettet er visst enklest å trene bort.

Rart at kvinner nå for tiden blir til epler, altså fassongmessig? Det var legen som sa dette,

Jeg lurer på om det er at man spiser så mye raske karbohydrater, for mye planteoljer, for lite fisk, men jeg vet ikke. Han viste til at bestemødrene hadde slanke midjer, også var det bilder av tre typiske kvinner på 50-tallet. 

Jeg holder litt fast ved min egen tanke om at dette skyldes light produkter.

Hjernen blir lurt, tror den får kalorier, men neida, så insulinfrislippet fører ikke til glukose inn i cellene, men fedme/magefett istedet, pga av stadig insulinfrislipp..

Midjemål regnes å være et mer presist mål ift skadelig overvekt enn BMI ja, men det trodde jeg var allment kjent? Selv tror jeg ikke overvekt og eplefasong har med lightprodukter å gjøre (ut over det at mange spiser mye mer når de velger light fordi de tror at det "nesten ikke er kalorier i dem"). Jeg tror - som jeg har sagt før - at det handler om at veldig mange spiser mer enn de trenger/ forbrenner, har helgekos over mange dager og/ eller spiser altfor mye raske karbohydrater. Forøvrig har jeg alltid trodd at du var mye mindre enn meg:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403307-midjem%C3%A5l/page/2/#findComment-3599242
Del på andre sider

Jeg vet hva kalorier er.

I artikkelen fra forskning.no står det at alle kropper ikke har samme utgangspunkt når det gjelder lagring av fett, forbrenning, respons på trening osv., og at noen ikke er disponert for å legge på seg noe særlig nesten uansett matinntak.  Dette er ikke tatt ut av luften.

Det betyr selvfølgelig ikke at man ikke kan påvirke vekten ved hjelp av aktivitet og kosthold.   

Sånn vet jeg det er!

Jeg kan feks spise 5 ganger det en annen jeg kjenner kan spise, og vi er omtrent like aktive.

Så jeg har høyere forbrenning. Det er med andre ord litt av en kamp for det andre menneske å holde seg slank:-(

Noen ganger skjønner jeg ikke orker, for hvert måltid ser ut som en slankekur, mens jeg slipper å tenke.

Derfor er det høyst ulikt fra person til person, men at lightprodukter løser noe, det tviler jeg på.

Jeg har en venn nå, hun har "gitt opp" sa til meg sist at, hun aldri kan bli sylslank, hun ser likevel fin ut, kraftig, men sunn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403307-midjem%C3%A5l/page/2/#findComment-3599251
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg driver og setter meg inn i nye ting pga av en konkret sak.

Så kom jeg over at midjemålkalkulator er en mye bedre måte å måle helseskadelig overvekt enn BMI.

Fordi midje/bukfettet, vet vi jo er det farligste i forhold til både kreft og en rekke livstilssykdommer.

Jeg leser at mange kvinner i dag feks ikke har midje, men helseskadelig magefett, noen har tynne ben og armer, men mage likevel. Derfor er midjefettkalkulatoren er mye bedre indikator på om man har en sunn helse. Alt dette leste jeg et sted på doktoronline, og 3 ulike leger, spesialister på overvekt og fedme uttalte seg.

Er man under 80 cm i midjen ingen fare, mellom 80 og 88, ikke bra, over 88 da er det helseskadelig.

Jeg er 71 cm, og altså sunn.Syns det der virker mer logisk.

Man må også ta hensyn til høyden.

Anonymous poster hash: 9365e...fde

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403307-midjem%C3%A5l/page/2/#findComment-3599252
Del på andre sider

Midjemål regnes å være et mer presist mål ift skadelig overvekt enn BMI ja, men det trodde jeg var allment kjent? Selv tror jeg ikke overvekt og eplefasong har med lightprodukter å gjøre (ut over det at mange spiser mye mer når de velger light fordi de tror at det "nesten ikke er kalorier i dem"). Jeg tror - som jeg har sagt før - at det handler om at veldig mange spiser mer enn de trenger/ forbrenner, har helgekos over mange dager og/ eller spiser altfor mye raske karbohydrater. Forøvrig har jeg alltid trodd at du var mye mindre enn meg:)

Ja

Men det har vært så mye skriverier om BMI, jeg visste ikke om sånn midjemålkalkulator, men er jo logisk.

Men noen har jo ekstremt lav forbrenning, selvom de trener, så likt fordelt er det ikke sånn sett.

Det der med lightproduktene skal jeg litt om litt sette meg inn i.

Nå har jeg syke barn, Yoga, er alene, må passe på behandlinger og ikke minst naboene, jeg rekker ikke.....

Labans linker har jeg enda ikke fått sett på, men det kommer andre tider.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403307-midjem%C3%A5l/page/2/#findComment-3599253
Del på andre sider

Hos oss har vi et helt annet kosthold enn deres. Dvs uten helmelk, smør, sukker, fløte o.l. Vi bruker heller ikke light produkter som brus, syltetøy, saft m.m, men velger magre produkter som lettoster, kalkun, kylling, frukt og grønt som eksempler. Vi er alle slanke. Så dette tror jeg er veldig individuelt:)

Anonymous poster hash: c9bd7...29b

Ja ok,

:-) det er nok mer komplekst:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403307-midjem%C3%A5l/page/2/#findComment-3599255
Del på andre sider

Men det har vært så mye skriverier om BMI, jeg visste ikke om sånn midjemålkalkulator, men er jo logisk.

Men noen har jo ekstremt lav forbrenning, selvom de trener, så likt fordelt er det ikke sånn sett.

Det der med lightproduktene skal jeg litt om litt sette meg inn i.

Nå har jeg syke barn, Yoga, er alene, må passe på behandlinger og ikke minst naboene, jeg rekker ikke.....

Labans linker har jeg enda ikke fått sett på, men det kommer andre tider.

Du er svært slank, veldig VELDIG aktiv og du lager mat fra bunnen av og spiser veldig sunt - du trenger IKKE tenke så mye på dette i grunnen. Dette mener jeg helt, helt alvorlig! Det du nok bør konsenterer deg om er at datteren din spiser tilstrekkelig og og godt greier å fri seg fra det problematiske forholdet hun har til mat nå - det er det viktigste når det kommer til mat og kalorier hjemme hos der nå. Ha flere koselige kvelder ala tacokvelden dere hadde foreksempel (uten at du må jobbe så mye for maten da, går fint å lage noe sunt og godt som ikke tar hele dagen også), jeg la merke til at du sa at også hun spiste godt den kvelden :) Jeg tror generelt at det er lurt å ikke fokusere på og snakke så mye om vekt og mål og forbrenning når datteren din sliter med spiseforstyrrelser jeg. Har du forresten tatt kontakt med hjelpeapparatet og fått noen gode råd? 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403307-midjem%C3%A5l/page/2/#findComment-3599263
Del på andre sider

Du er svært slank, veldig VELDIG aktiv og du lager mat fra bunnen av og spiser veldig sunt - du trenger IKKE tenke så mye på dette i grunnen. Dette mener jeg helt, helt alvorlig! Det du nok bør konsenterer deg om er at datteren din spiser tilstrekkelig og og godt greier å fri seg fra det problematiske forholdet hun har til mat nå - det er det viktigste når det kommer til mat og kalorier hjemme hos der nå. Ha flere koselige kvelder ala tacokvelden dere hadde foreksempel (uten at du må jobbe så mye for maten da, går fint å lage noe sunt og godt som ikke tar hele dagen også), jeg la merke til at du sa at også hun spiste godt den kvelden :) Jeg tror generelt at det er lurt å ikke fokusere på og snakke så mye om vekt og mål og forbrenning når datteren din sliter med spiseforstyrrelser jeg. Har du forresten tatt kontakt med hjelpeapparatet og fått noen gode råd? 

Det er ikke for min del jeg leser om midjemål:-(

For hennes del.

Hun er en aktiv sportsjente, kraftigere enn oss andre, men jeg vil si sunnere!

BMI er derfor noe lureri, hun har flott fasong, men mye tyngre beinbygning enn feks meg!Høyere enn meg, spiser veldig sunt.m.m.

Hun har fra hun var baby hatt lav forbrenning.

Fordi vekten sitter jevnt fordelt, hun er vakker. Nå er hun jo blitt ala modellene i paris:-(

Hun ser jo flott ut fortsatt, men ikke så sunn, blekere, mer hengslete og frossen.

Det pleide være hun som drev meg på skitur, i morgen er jeg jeg som drar henne med meg.

Hun har sagt ja og ok, og akkurat nå hjelper hun meg med skolebrød:-)

Det går myye bedre, hun har de siste dagene spist normalt, til å være henne, vært glad, ikke svimmel, og klart å komme seg på skolen selv!!

Jeg har kjøpt tredemølle til henne, så hun løper ca 45 min hver dag, og henger mye på meg, det er et godt tegn, hun og jeg er veldig glad i hverandre.

Vi ble virkelig forstått og tatt på alvor på barnehabiliteringen, en habilitering, kun for autister, det var spes. ped der, nevrolog og psykiater, og en til,  de sender en separat henvisning til Ullevål, jeg bad om det, og psykiateren, som var utrolig hyggelig, sa hun var helt enig, barn MÅ få hjelp FØR de blir livstruende syke.

Jeg bad dem ta med alt de kunne, familiehistorikk, autisme, tvang, spisevansker....

Følte at vi ble virkelig godt møtt. Min datter likte dem alle, følte dette var mennesker som stod på for henne, hun sa det i bilen hjem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403307-midjem%C3%A5l/page/2/#findComment-3599276
Del på andre sider

For hennes del.

BMI er derfor noe lureri, hun har flott fasong, men mye tyngre beinbygning enn feks meg!Høyere enn meg, spiser veldig sunt.m.m.

Fordi vekten sitter jevnt fordelt, hun er vakker. Nå er hun jo blitt ala modellene i paris:-(

Hun ser jo flott ut fortsatt, men ikke så sunn, blekere, mer hengslete og frossen.

Det pleide være hun som drev meg på skitur, i morgen er jeg jeg som drar henne med meg.

Det går myye bedre, hun har de siste dagene spist normalt, til å være henne, vært glad, ikke svimmel, og klart å komme seg på skolen selv!!

Jeg har kjøpt tredemølle til henne, så hun løper ca 45 min hver dag, og henger mye på meg, det er et godt tegn, hun og jeg er veldig glad i hverandre.

Vi ble virkelig forstått og tatt på alvor på barnehabiliteringen, en habilitering, kun for autister, det var spes. ped der, nevrolog og psykiater, og en til,  de sender en separat henvisning til Ullevål, jeg bad om det, og psykiateren, som var utrolig hyggelig, sa hun var helt enig, barn MÅ få hjelp FØR de blir livstruende syke.

Jeg bad dem ta med alt de kunne, familiehistorikk, autisme, tvang, spisevansker....

Følte at vi ble virkelig godt møtt. Min datter likte dem alle, følte dette var mennesker som stod på for henne, hun sa det i bilen hjem.

Nå skjønner jeg bedre hva du egentlig ville fram til i startinnlegget ja :) Utviklingen høres bra ut, godt å høre at det går bedre selv om hun nok står midt i det med begge beina fremdeles. Spiseforstyrrelser er en seig lidelse å endre, men ikke gi dere. Fint å høre at dere får god hjelp med dette!

Veldig bra at du greier å tenke nyansert på dette med mål, for slike mål er jo bare til hjelp i forhold til å gi en pekepinn. En person med BMI på 30 som ikke trener og spiser masse snop er jo i en helt annen fare-kategori enn en person med BMI på 30 som trener intenst og spiser sunt sant. Gjetter både Marit Bjørgen og Petter Northug ligger rundt 30 for å si det sånn. 

For din datter er det sannsynligvis et dårlig mål (slik du beskriver det), og da kan det være kjekt å vurdere tilstanden både i forhold til forandring av utseende, allmenntilstand (som kvalitet på hud, hår, negler etc), energinivå og "livsgnist" - og som du gjør - magemål. Godt å høre at hun virker å være mer glad igjen nå :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403307-midjem%C3%A5l/page/2/#findComment-3599353
Del på andre sider

Annonse

For hennes del.

Godt å høre at hun spiser bedre. Jeg synes imidlertid det er lite klokt å oppmuntre henne til det som fort kan bli tvangsmessig trening. Greit nok med noe løping, men det bør være et mål med variasjon. Noen dager løpe, andre dager ikke trene.  Mange med spiseforstyrrelser har mye tvang, og svært mange ender opp med overdreven mengde trening.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403307-midjem%C3%A5l/page/2/#findComment-3599356
Del på andre sider

Som flere har sagt, midjemål må stå i forhold til høyde. Fant en artikkel på nrk, der sto det over 80 på damer og 94 på menn. Jeg mener fortsatt at det ikke er så enkelt, noen jenter er jo høye og noen gutter er lave.

Jeg ble nysgjerrig og måtte måle midjen. Jeg har mye å gå på før jeg blir farlig feit :P Det interessante da er at jeg omtrent aldri spiser fisk, jeg spiser lite fett, bortsett fra bacon noen ganger, jeg spiser knekkebrød eller brød uten gjær, noen ganger lager jeg havregrøt med honning, noen ganger drikker jeg mye cola zero, i jula ble det for mye kaker, spiser mest oksekjøtt og svin, spiser ikke vanlig pasta, men glutenfri, spiser mye ris, lite grønnsaker og frukt, drikker juice, vann og rismelk, og cola zero da og spiser yoghurt, og pølser, spiser altfor ofte pølser for jeg orker ikke bruke lang tid på mat, også spiser jeg sjokolade og chips. Alikevel er jeg i nedre sjikte på BMI og har et midjemål på 68. Ikke trener jeg heller, ikke det jeg forbinner med trening ihvertfall. gikk ned noen kilo etter at jeg ble sykemeldt, men det er kun muskelmasse og ikke noe som det nødvendigvis er positivt å miste. Det eneste jeg egentlig trenger å gjøre for å holde meg passe slank (jeg er ikke radmager, det har jeg uansett for kraftig benbygning til å bli) er å gå tur i skogen med hunden hver dag. Kanskje jeg går litt over en time til sammen, i varierende tempo. Og er ellers mye ute, mange timer i løpet av uka tilbringer jeg ute. Så det er klart det er forskjell på folk, moren min går like mye som meg og spiser sunnere, men veier fortsatt 10 kg mer enn meg. Jeg har arvet forbrenningen av pappa.

Det er ikke bare en faktor som spiller inn når det gjelder vekt. Kosthold, gener og aktivitet spiller inn. En del medisiner legger man også på seg av, medisiner de ikke hadde i gamledager. Jeg tror aktivitetsnivået er det mest vesentlige. De fleste sitter stille hele dagen, så kanskje de trener hardt i en time på kvelden. Jeg har mer tro på å være oftere i bevegelse, men nødvendigvis ikke så hardt. Også er det viktig å spise ofte, da unngår man at blodsukkeret flyr opp og ned og man holder forbrenningen oppe. Går det for lenge mellom måltidene så går kroppen over på sparebluss og det er ikke positivt for forbrenningen.

Min konklusjon (som ikke er vitenskaplig bevist) er:

Spis variert (dersom du ikke har et tarmsystem som meg som blir dårlig av altfor mange ting)

Gå tur hver dag

Sørg for å arve de riktige genene :P

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403307-midjem%C3%A5l/page/2/#findComment-3599359
Del på andre sider

Ikke så veldig viktig akkurat, men Marit Bjørgen har en BMI på 22,68 (1,68/64) og Petter Northug 24,25 (1,85/83).

Selv har jeg mindre muskler og noe høyere BMI...

Det bekrefter at BMI er et dårlig måleverktøy. Jeg har en BMI på 21 og og har garantert mer fett enn Marit Bjørgen. Skal lete lenge etter noen sixpack her :P

Fettprosent tenker jeg må være det mest fornuftige å forholde seg til. Og kanskje kroppsfasong. Men vi er jo alle født forskjellig. Søsteren min har nok mer midje enn meg, relativt sett, men det er jo fordi hun også har mer fett over det hele. Jeg har ihvertfall fått høre av en sykepleier at jeg ikke kunne vært mindre rundt midjen for man skal jo tross alt ha plass til innvoller og tarmer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403307-midjem%C3%A5l/page/2/#findComment-3599425
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Ikke så veldig viktig akkurat, men Marit Bjørgen har en BMI på 22,68 (1,68/64) og Petter Northug 24,25 (1,85/83).

Selv har jeg mindre muskler og noe høyere BMI...

Jeg synes det at Northug har høyere BMI enn Bjørgen sier litt om svakheten til BMI-systemet. Også det at Northug er et par kg unna overvekt. Han er heller ikke en veldig muskuløs mann i samme grad som Marit Bjørgen er en veldig muskuløs kvinne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403307-midjem%C3%A5l/page/2/#findComment-3599428
Del på andre sider

Nå skjønner jeg bedre hva du egentlig ville fram til i startinnlegget ja :) Utviklingen høres bra ut, godt å høre at det går bedre selv om hun nok står midt i det med begge beina fremdeles. Spiseforstyrrelser er en seig lidelse å endre, men ikke gi dere. Fint å høre at dere får god hjelp med dette!

Veldig bra at du greier å tenke nyansert på dette med mål, for slike mål er jo bare til hjelp i forhold til å gi en pekepinn. En person med BMI på 30 som ikke trener og spiser masse snop er jo i en helt annen fare-kategori enn en person med BMI på 30 som trener intenst og spiser sunt sant. Gjetter både Marit Bjørgen og Petter Northug ligger rundt 30 for å si det sånn. 

For din datter er det sannsynligvis et dårlig mål (slik du beskriver det), og da kan det være kjekt å vurdere tilstanden både i forhold til forandring av utseende, allmenntilstand (som kvalitet på hud, hår, negler etc), energinivå og "livsgnist" - og som du gjør - magemål. Godt å høre at hun virker å være mer glad igjen nå :)

Ok :-)

Trodde det var tydelig i første innlegg jeg hva jeg mente, men mulig jeg ikke fikk frem grunnen til at jeg leser om natten om disse nye tingene.

Hun imponerer meg nå, med at hun feks spiste, frivillig et ferskt, om enn det minste hjemmebakte skolebrødet i går. Hun så glad ut etterpå, ingen gråt lenger når hun spiser, så jeg håper jeg gjør riktig mens vi venter...

Det er som du skriver en seig lidelse, men jeg snakket med en mor som har en datter med dette, det som reddet datteren var trening.

Nå er min datter veeldig motivert for å bli frisk, dette fordi hun forstår at stipender og fremtidsutsiktene blir dårlige om hun ikke spiser og holder seg fysisk frisk, jeg er glad hun er så motivert, det leser jeg ikke alle er.

Derfor har jeg grunn til å være ved godt mot.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403307-midjem%C3%A5l/page/2/#findComment-3599432
Del på andre sider

Godt å høre at hun spiser bedre. Jeg synes imidlertid det er lite klokt å oppmuntre henne til det som fort kan bli tvangsmessig trening. Greit nok med noe løping, men det bør være et mål med variasjon. Noen dager løpe, andre dager ikke trene.  Mange med spiseforstyrrelser har mye tvang, og svært mange ender opp med overdreven mengde trening.

Det kan du mene,

men det var altså måten å få henne til å spise og være glad.

Feks. i kveld skal vi på skitur, da dropper hun tredemølle, har ikke tid likevel, det er andre ting som tar mye tid for tiden.

Hun øver i vertfall 4 timer pr dag, det begrenser en hver form for trening, særinteressen har hun hatt fra hun var 3 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403307-midjem%C3%A5l/page/2/#findComment-3599433
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...