Gå til innhold

Reklameinntekter og AAP

Anbefalte innlegg

En person jeg kjenner har en nettside med reklameinntekter, som genererer inntekter på noen titusener (tipper det er mellom 40.000 og 100.000 kr) pr år. Disse inntektene oppgis gjennom et privat firma, og han betaler skatt.

Personen er i en periode utenfor vanlig arbeidsliv, og er under behandling for sykdom, og går da på AAP. Han nevnte dette for NAV en gang under sykemeldingsperioden, men etter ny kontaktperson i NAV og ny søknad på AAP, er det ikke nevnt mer.

Vedkommende er ikke komfortabel med å være usikker på om dette er lovlig. Han våger imidlertid ikke spørre NAV, da han er avhengig av denne inntekten for å kunne bo der han bor, selv med et meget lavt forbruk. Han har fått viet at det er lovlig å ha kapitalinntekter fra aksjer når en får AAP, men kan dette sidestilles?

Så derfor spør jeg dere: Er det lovlig  ha reklameinntekter fra en nettside (som ikke nødvendigvis krever mye arbeid å opprettholde) samtidig som en får AAP? Kan min bekjente slappe av og bruke av disse pengene med god samvittighet? Hvis det er noen som kan henvise til noen regler, hadde det vært flott.

Anonymous poster hash: 934ac...aab
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/403314-reklameinntekter-og-aap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En person jeg kjenner har en nettside med reklameinntekter, som genererer inntekter på noen titusener (tipper det er mellom 40.000 og 100.000 kr) pr år. Disse inntektene oppgis gjennom et privat firma, og han betaler skatt.

Personen er i en periode utenfor vanlig arbeidsliv, og er under behandling for sykdom, og går da på AAP. Han nevnte dette for NAV en gang under sykemeldingsperioden, men etter ny kontaktperson i NAV og ny søknad på AAP, er det ikke nevnt mer.

Vedkommende er ikke komfortabel med å være usikker på om dette er lovlig. Han våger imidlertid ikke spørre NAV, da han er avhengig av denne inntekten for å kunne bo der han bor, selv med et meget lavt forbruk. Han har fått viet at det er lovlig å ha kapitalinntekter fra aksjer når en får AAP, men kan dette sidestilles?

Så derfor spør jeg dere: Er det lovlig  ha reklameinntekter fra en nettside (som ikke nødvendigvis krever mye arbeid å opprettholde) samtidig som en får AAP? Kan min bekjente slappe av og bruke av disse pengene med god samvittighet? Hvis det er noen som kan henvise til noen regler, hadde det vært flott.

Ulovlig er det ikke, men man må oppgi inntekter. Når man ikke oppgir inntekter, risikerer man krav om mer eller mindre tilbakebetaling av støtte fra NAV. Så langt jeg vet vil reduksjon i AAP bli beregnet i forhold til hvor mange timer som er medgått, ikke i forhold til hvor stor lønnen er.

Reklameinntektene kan godt være at de kommer mer eller mindre uansett, selv om arbeidsinnsatsen er liten eller gjort for mange uker siden.Poenget da er at man trenger å finne en måte å sannsynliggjøre hvor lang arbeidstid som er medgått innenfor siste meldekortperiode. Det kan kanskje være vanskelig i dette tilfellet.

Jeg hadde en gang 1500 kr på en totimersjobb og oppga det. Tror ikke de gadd å gjøre noe med det. Jeg sa to timer til NAV fordi oppdragsgiver hadde sagt at det ville ta to timer før det startet. Det tok litt lenger tid enn de påstod, men da kunne jeg i det minste referere til dem hvor lang tid det gikk, altså ha en begrunnelse.

Anonymous poster hash: 4abb5...871

I den linken står det jo om utførte arbeidstimer i lønnet arbeid. Dette passer ikke i dette eksempelet fordi nettsiden er opparbeidet flere år før han ble sykemeldt, og reklameinntektene kommer selv om det ikke gjøres noe særlig med den.

Det at inntekten må oppgis - hva betyr det? Inntekten oppgis jo for å kunne betale skatt, så det er jo ikke snakk om svart arbeid. Ifølge min venn spørres det kun om utførte arbeidstimer.

I den linken står det jo om utførte arbeidstimer i lønnet arbeid. Dette passer ikke i dette eksempelet fordi nettsiden er opparbeidet flere år før han ble sykemeldt, og reklameinntektene kommer selv om det ikke gjøres noe særlig med den.

Det at inntekten må oppgis - hva betyr det? Inntekten oppgis jo for å kunne betale skatt, så det er jo ikke snakk om svart arbeid. Ifølge min venn spørres det kun om utførte arbeidstimer.

Kontakt NAV, og så et *skriftlig* svar.

Anonymous poster hash: a8fba...d77

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...