AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 Skrevet 13. januar 2015 Lurer på hvor stor dose jeg må opp i for at den skal virke mot generell angst og panikkanfall? Går på 100 mg nå og den hjelper nå mot depresjonen. Anonymous poster hash: cddfb...518 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 Skrevet 13. januar 2015 Lurer på hvor stor dose jeg må opp i for at den skal virke mot generell angst og panikkanfall? Går på 100 mg nå og den hjelper nå mot depresjonen.Anonymous poster hash: cddfb...518 Hvor lenge har du brukt den? Anonymous poster hash: 6b4f7...bde 0 Siter
ISW Skrevet 13. januar 2015 Skrevet 13. januar 2015 Hyggelig at det virker mot depresjon Da kan det god hende du får noe effekt mot angst også etterhvert. Men, der AD i mange tilfeller kan kurere depresjon, så fungerer det ikke helt slik på angst, spesielt GAD. Panikken kan du så og si bli kvitt med SSRI men med GAD kan du nok i beste fall vente en demping av angsten. Bekymringstankene må du lære deg å håndtere annerledes i terapi. Jeg merker selv at SSRI har vært effektivt mot selve tvangstankene mine, men bekymringen måtte jeg lære meg at var formålsløs. Men ja. Det kreves oftere større doser SSRI mot angst enn depresjon. Eksakt hvor mye aner jeg dessverre ikke.. 0 Siter
Anonymesen Skrevet 13. januar 2015 Skrevet 13. januar 2015 Hyggelig at det virker mot depresjon Da kan det god hende du får noe effekt mot angst også etterhvert. Men, der AD i mange tilfeller kan kurere depresjon, så fungerer det ikke helt slik på angst, spesielt GAD. Panikken kan du så og si bli kvitt med SSRI men med GAD kan du nok i beste fall vente en demping av angsten. Bekymringstankene må du lære deg å håndtere annerledes i terapi. Jeg merker selv at SSRI har vært effektivt mot selve tvangstankene mine, men bekymringen måtte jeg lære meg at var formålsløs. Men ja. Det kreves oftere større doser SSRI mot angst enn depresjon. Eksakt hvor mye aner jeg dessverre ikke.. Du er veldig klok! jobber du i helsevesenet? 0 Siter
ISW Skrevet 13. januar 2015 Skrevet 13. januar 2015 Du er veldig klok! jobber du i helsevesenet? Takk Men nei, jeg er bare en vanlig mann med psykisk lidelse 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. januar 2015 Skrevet 13. januar 2015 Ikke sjelden må en opp i 200 mg eller høyere. Du har fått et spørsmål om behandlingslengde. Det er meget relevant, men du har ikke svart. Effekten på GAD er nok den som det tar lengst tid å få. Må støtte svaret til ISW. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 Skrevet 13. januar 2015 Ikke sjelden må en opp i 200 mg eller høyere. Du har fått et spørsmål om behandlingslengde. Det er meget relevant, men du har ikke svart. Effekten på GAD er nok den som det tar lengst tid å få. Må støtte svaret til ISW. Jeg har bare gått på 100 mg i en liten uke, så jeg er litt utålmodig. Har mye angst jevnt over, så jeg håper den har effekt på det. Legen sa at det holdt med 100 mg, men skjønner nå at jeg må mer opp i dose. Når kan jeg gå opp i dose og hvor mye? Jeg går også på lamictal totalt 600 mg per døgn. Jeg lurer på om det er vanlig dose når det blir brukt på eupf og hyppige svingninger. Jeg er fremdeles ganske ustabil. Ville du anbefale en doseøkning? Siste serum prøve viste innenfor nedre del av normalområde slik jeg husker det. Men så lurer jeg også på om det er slik at zoloft øker serumkonsentrasjonen av lamictal? Jeg sliter med tilbakevendende depresjoner også, men er sjeldent "langt oppe". Mange spørsmål dette, men håper det går greit Anonymous poster hash: cddfb...518 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 Skrevet 13. januar 2015 Hyggelig at det virker mot depresjon Da kan det god hende du får noe effekt mot angst også etterhvert. Men, der AD i mange tilfeller kan kurere depresjon, så fungerer det ikke helt slik på angst, spesielt GAD. Panikken kan du så og si bli kvitt med SSRI men med GAD kan du nok i beste fall vente en demping av angsten. Bekymringstankene må du lære deg å håndtere annerledes i terapi. Jeg merker selv at SSRI har vært effektivt mot selve tvangstankene mine, men bekymringen måtte jeg lære meg at var formålsløs. Men ja. Det kreves oftere større doser SSRI mot angst enn depresjon. Eksakt hvor mye aner jeg dessverre ikke.. Rart at legen min sa at det holdt med 100 mg. Synes det var dumt han sa, fordi jeg vil gjerne bli kvitt angstanfallene. Kanskje jeg skal høre om å gå opp i dose. Det går nok greit. Går du på zoloft? Synes det er en utmerket medisin, den hjelper veldig mot depresjonen, jeg har blitt mye mer stabil også. Men bekymringene må jeg vel jobbe med ja. Leste at den skal ha seksuelle bivirkninger, men det har ikke jeg merket noe til ennå Anonymous poster hash: cddfb...518 0 Siter
ISW Skrevet 14. januar 2015 Skrevet 14. januar 2015 Rart at legen min sa at det holdt med 100 mg. Synes det var dumt han sa, fordi jeg vil gjerne bli kvitt angstanfallene. Kanskje jeg skal høre om å gå opp i dose. Det går nok greit. Går du på zoloft? Synes det er en utmerket medisin, den hjelper veldig mot depresjonen, jeg har blitt mye mer stabil også. Men bekymringene må jeg vel jobbe med ja. Leste at den skal ha seksuelle bivirkninger, men det har ikke jeg merket noe til ennå Anonymous poster hash: cddfb...518 Ja, jeg går på Zoloft. Det er en fin medisin. En fordel den har er at den har mindre av bivirkninger som det å føle seg "avflatet" enn andre SSRI. Det er også langt fra alle som får seksuelle bivirkninger. Jeg har ikke merket noe til dette og jeg står på høy dose. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. januar 2015 Skrevet 14. januar 2015 Jeg har bare gått på 100 mg i en liten uke, så jeg er litt utålmodig. Har mye angst jevnt over, så jeg håper den har effekt på det. Legen sa at det holdt med 100 mg, men skjønner nå at jeg må mer opp i dose. Når kan jeg gå opp i dose og hvor mye? Jeg går også på lamictal totalt 600 mg per døgn. Jeg lurer på om det er vanlig dose når det blir brukt på eupf og hyppige svingninger. Jeg er fremdeles ganske ustabil. Ville du anbefale en doseøkning? Siste serum prøve viste innenfor nedre del av normalområde slik jeg husker det. Men så lurer jeg også på om det er slik at zoloft øker serumkonsentrasjonen av lamictal? Jeg sliter med tilbakevendende depresjoner også, men er sjeldent "langt oppe". Mange spørsmål dette, men håper det går greit Anonymous poster hash: cddfb...518 Her blir det så mye rot fordi det kommer viktige opplysninger litt etter litt, at jeg må starte svarene helt på nytt. Du har depresjon, panikkanfall og GAD. Oppstart med Zoloft 100 mg er fornuftig. Så ser en det an i 3-4 uker før en evaluerer. På grunnlag av evalueringen vurderer en opptrapping eller ikke. Om en tarpper opp, kan dette være til 150 eller 200 mg. Det er ingen fasit på det. Som tidligere skrevet, er det GAD som vanligvis svarer sist på medikamentet. Om en ikke har tilstrekkelig effekt av 200 mg, måler en serumkonsentrasjon. Ut fra denne og klinisk effekt doserer en videre. Ved GAD kan en kun forvente symptomlette - ikke symptomfrihet ved behandling med medisiner. Om en får klar bedring, må en aldri trappe ned igjen. Til alle: Vennligst kom med alle relevante opplysninger allerede i første innlegg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.