Gå til innhold

NHD - BP, PF og depresjon - behanding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kjær slektning av meg, kvinne i midten av 50 årene, og hennes nærmeste familie har det veldig vanskelig nå i vinter. Hun har vært bipolær lenge og blitt medisinert for dette, og hatt det under kontroll (jeg visste ikke noe om BP før i jula). Hun har vært av typen som i årevis har stått på for andre, gitt og gitt, vært i fullt arbeid, i tillegg til å ta hovedansvar for fem barn og etter hvert barnebarn (mannen jobber mye i sin jobb).

I 2015 tårnet ting opp for henne, og utover høsten ble hun veldig deprimert. To selvmordsforsøk (tabletter). Innlagt på sykehus med etterfølgende opphold på noen dager på DPS, så hjem. Ble sykemeldt, mot sin vilje. Går til psykolog jevnlig (men tro ikke det er så ofte som hver uke). Hun har nå fått diagnose Personlighetsforstyrrelse. Slik jeg har forstått det, svinger hun veldig i løpet av en dag - fra himmel til helvete. Innleggelse på sykehus og DPS blir en kjærkommen pause både for henne og familien, men etter en stund hjemme, går alle på nåler for neste "anfall" - av sinne eller depresjon - eller selvmordsforsøk.

Hva er beste behandling for dette? Jeg vet ikke hva slags medisiner hun bruker, men det kan vel ikke være riktige medisiner/dosering når slike fæle episoder skjer igjen og igjen? Kan hun bli frisk? Kan hun komme i jobb igjen?

Anonymous poster hash: deda3...1f5
Skrevet

Mente selvsagt at dette skjedde utover i 2014, ikke 2015.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ikke sjelden ser jeg at pasienter har både BP og borderline pf. Når BP ikke er velbehandlet, får en også en oppblussing av pf-symptomer.

Første bud i behandlingen er å få skikk på behandlingen for BP igjen. Ofte faller også pf-symptomene til ro når BP igjen blir korrekt behandlet.

Om det ikke går slik, trenger personen i tillegg til god medikamentell behandling for sin BP også psykoterapi for sin pf.

Skrevet

Hun har vært innlagt på en behandlingsavdeling på DPS noen dager nå, fikk 14 dagers opphold. Veldig godt for den nærmeste familien, og forhåpentligvis godt for henne også. Orker bare besøk av nærmeste familie, en om gangen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...