Gjest ninni Skrevet 21. desember 2001 Del Skrevet 21. desember 2001 Sønnen min på 5 mnd har spist grøt i noen dager nå.Han får to smaksporsjoner om dagen.Når skal jeg gi mere?.Er det for tidelig å gi han litt middag.Han er veldig glad i grøt og når han har spist opp porsjonen sin vil han ha mere men jeg er redd for å gi han for mye. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 27. desember 2001 Del Skrevet 27. desember 2001 Hei ninni, Jeg synes det er litt tidlig å begynne med middag allerede. Han klarer seg fint med grøt og morsmelk ennå en stund. Pass på at du lar det gå 3-5 dager mellom hver gang du gir ham en ny type grøt (ikke bruk grøt av blandede korntyper før han har blitt introdusert til alle typene hver for seg). Det er best å begynne med ris, deretter bygg og havre, og hvete helt til slutt. Ved 6-8 måneder kan du introdusere grønnsaksmos, deretter fruktmos, og tilslutt proteinmat (kjøtt, cottage cheese, bønner etc). Som med grøten, pass på at alle mattyper introduseres hver for seg med 3-5 dagers mellomrom. På den måten kan du se om det er noe han reagerer på. Husk også at du ikke bør bruke noe form for salt eller krydder i maten ennå. Barn på denne alderen regulerer ofte selv hvor mye de trenger av mat, så han vil gi beskjed før han har fått ”for mye”. Hvor mye han spiser vil også variere basert på når han har vokseperioder. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.