Gå til innhold

Kan du sende meg saltet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

men det er vel bedre si, vær så snill send meg saltet? det er høflig og konkret.

mine barn svarer bare om man bruker ordet kan/ eller, vil, før spørsmål, de oppfatter de sjelden at det er noe de skal gjøre.

så jeg har lært meg tenke nøye igjennom og snakke konkrret.

jeg var nok sånn selv da jeg var liten antar jeg.

Jeg tror jeg har fått alle ting veldig nøye forklart i barndommen. Pappa er veldig flink til å forklare helt til jeg forstår.

Det med høflighet i språket tror jeg avhenger endel av hvor man har vokst opp. Jeg har lært å være høflig. Si takk for maten (noe jeg forresten hatet å gjøre da vi var på besøk hos folk. Ikke fordi jeg ikke var takknemlig for maten, men jeg visste aldri når jeg skulle si det uten å avbryte de voksne også likte jeg ikke si noe heller) og vær så snill dersom jeg ønsker at noen skal hjelpe meg med noe. Men hjemme sier jeg "gidder du sende saltet" eller "salt?" og da får jeg salt og da sier jeg takk :) Men jeg forstår at det blir anderledes hjemme hos dere :)

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

18

• Trine

12

• slabbedask

4

• Lillemus

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

i en slik jobbsituasjon er det sikkert ok å si bare send meg , en gang:-)

og videre og...og...og.... det er noe annet under en middag, mine barn svarer imidlertid bare og gjør ikke noe mer om man ikke spør direkte. men de lærer jo de også hvorrdan systemet er, jentene fortest i vertfall.

Ja, det er sant. Jeg vet egentlig ikke hvordan jeg var på det som liten. Man blir vel uansett "tvunget" til å lære fortere dersom man har diagnosen uten at noen vet det. Jeg merker at jeg kopierer andres talemåte veldig lett, det liker jeg egentlig ikke at jeg gjør, men ser ingen grunn til å bruke så mye energi på å ikke gjøre det. F.eks har du lært meg at ok er et helt greit svar. Men jeg har lagt merke til at du ikke skriver så mye "hei" lenger :)

Gjest Gargamel
Skrevet

Ok.

Her et teksten fra brevet:

Kjære....

Vi avtalte at du blir innkalt til en avsluttende time den siste uken i februar. I og med at vi da oppsummerer og (min manns navn)....kanskje har spørsmål, anbefaler jeg at han er med til timen.

Dagene som passer for meg er enten 23 eller 24 februar.

Min psykiater er veeeldig glad i min mann!!

Men de tar liksom heele timen de to:-( så uten at det er nødvendig vil jeg helst ikke ha han med.

Han kan jo være glad i min psykiater, men da kan han vel sende henne et brev? Og hun er glad i han, men det er jo min siste offisielle time!

Men jeg er jo gått fra å være en fortvilt autist til å bli en trygg autist.

Så hva betyr dette brevet?

Jeg synes nesten det virker som om du er sjalu, og vil ha psykiateren for deg selv den siste timen. Det kan jeg godt forstå siden dere har et spesielt forhold.

Men det kan vel ikke stemme, for autister føler ikke sjalusi, gjør de?

Skrevet (endret)

Det stemmer ikke.

Endret av slabbedask
Skrevet

Jeg synes nesten det virker som om du er sjalu, og vil ha psykiateren for deg selv den siste timen. Det kan jeg godt forstå siden dere har et spesielt forhold.

Dersom man ikke kan føle sjalusi om man har asperger så har ihvertfall ikke jeg det. Eller jeg vet ikke om jeg har følt sjalusi eller om jeg har følt urettferdighet og egoisme.

Skrevet

Nei gjør ikke det.

Ikke jeg i vertfall, men skal ikke uttale meg for alle.:-)

Men det stemmer jeg har mye jeg vil si den siste timen/skriver en del fortsatt, og det blir ikke tid, om min mann må være med.

Men er det slik hun ønsker det tar jeg han jo med, 

Sist gang han var med, snakket de to nesten alle ord!

Det er fordi de tenker omtrent like fort, er NT og har mye samme personlighet.

Skrevet (endret)

Dersom man ikke kan føle sjalusi om man har asperger så har ihvertfall ikke jeg det. Eller jeg vet ikke om jeg har følt sjalusi eller om jeg har følt urettferdighet og egoisme.

Hm

Jeg er ikke sjalu, vet ikke hvorfor. Min psykiater sa det hadde med autisme å gjøre, jeg tenker på en måte ikke så langt.

Kanskje dårlig forklart, skal tenke på det. Skal forklare bedre mer senere, men nå må jeg rekke ganske mye før kontorene stenger for barna.

Det er et par ting til jeg ikke har, som er vanlig, som min psykiater sa hadde med autisme å gjøre, må tenke...

Kanskje jeg ikke har kommet i situasjoner enda der jeg har trengt å være sjalu, det kan jo hende, jeg vet ikke:-)

Men det er ikke vanlig å ha barn heller når man har autisme sies det:-) så ingen har alle symptomer ;)

(egentlig kjenner jeg mange med asperger som har barn, men de holder seg mest hjemme)

Endret av Madelenemie
Skrevet

Hm

Jeg er ikke sjalu, vet ikke hvorfor. Min psykiater sa det hadde med autisme å gjøre, jeg tenker på en måte ikke så langt.

Kanskje dårlig forklart, skal tenke på det. Skal forklare bedre mer senere, men nå må jeg rekke ganske mye før kontorene stenger for barna.

Det er et par ting til jeg ikke har, som er vanlig, som min psykiater sa hadde med autisme å gjøre, må tenke...

Kanskje jeg ikke har kommet i situasjoner enda der jeg har trengt å være sjalu, det kan jo hende, jeg vet ikke:-)

Men det er ikke vanlig å ha barn heller når man har autisme sies det:-) så ingen har alle symptomer ;)

(egentlig kjenner jeg mange med asperger som har barn, men de holder seg mest hjemme)

Jeg vet det er vanlig å ikke føle sjalusi ved autisme, men jeg tenker at det er jo bare mennesker det også så noen kan vel føle det. Men hva er egentlig sjalusi? Dersom jeg syns noe er urettferdig så er jo ikke det ensbetydene med sjalusi, eller er det det?

Skrevet

Jeg vet det er vanlig å ikke føle sjalusi ved autisme, men jeg tenker at det er jo bare mennesker det også så noen kan vel føle det. Men hva er egentlig sjalusi? Dersom jeg syns noe er urettferdig så er jo ikke det ensbetydene med sjalusi, eller er det det?

Hei!

Dette kan jeg egentlig forklare, fordi min psykiater forklarte det for meg.

Har dårlig tid men prøver litt:

Altså sjalu, ordentlig sjalu, er man feks når man tenker dårlig om andre feks når andre lykkes i livet, og lar det påvirke en så man er sur og trekker det så langt at man så at andre ikke fikk det til. Jeg mener at andre lykkes, eller om de vinner en bil, er heldig for dem, det hjelper ikke å være sjalu. Å ønske seg noe er ikke å være sjalu, sjalu er kun når man tenker dårlig om andre fordi de har noe man selv vil ha. Eks er mange. Det jeg ikke forstår er jo at det er tåpelig, at andre har hell, eller flaks osv... er jo bra for dem.

Jeg diskuterte dette en tid, skrev noe bedre om det, ikke tid å finne, men feks når mennesker sier, "jeg misunner deg den jakken", da er de ikke sjalu, de er glad du har den jakken, men de kunne selv tenkt seg en, det er mer et kompliment.

Gjest Gargamel
Skrevet

Sjalusi er ikke alltid en ulogisk eller "feil" følelse mener jeg. Det kan være en godt begrunnet frykt for å bli forlatt eller satt til side.

Skrevet

Hei!

Dette kan jeg egentlig forklare, fordi min psykiater forklarte det for meg.

Har dårlig tid men prøver litt:

Altså sjalu, ordentlig sjalu, er man feks når man tenker dårlig om andre feks når andre lykkes i livet, og lar det påvirke en så man er sur og trekker det så langt at man så at andre ikke fikk det til. Jeg mener at andre lykkes, eller om de vinner en bil, er heldig for dem, det hjelper ikke å være sjalu. Å ønske seg noe er ikke å være sjalu, sjalu er kun når man tenker dårlig om andre fordi de har noe man selv vil ha. Eks er mange. Det jeg ikke forstår er jo at det er tåpelig, at andre har hell, eller flaks osv... er jo bra for dem.

Jeg diskuterte dette en tid, skrev noe bedre om det, ikke tid å finne, men feks når mennesker sier, "jeg misunner deg den jakken", da er de ikke sjalu, de er glad du har den jakken, men de kunne selv tenkt seg en, det er mer et kompliment.

Ok, men da er heller ikke jeg sjalu :) Jeg syns det er bra når andre lykkes.

Skrevet

Sjalusi er ikke alltid en ulogisk eller "feil" følelse mener jeg. Det kan være en godt begrunnet frykt for å bli forlatt eller satt til side.

Men er det da sjalusi, eller frykt?

Gjest Gargamel
Skrevet

Men er det da sjalusi, eller frykt?

Er ikke det det i grunnen det samme? Man kan bli sjalu hvis kjæresten danser litt for tett med en annen. Det bunner i en frykt for å bli forlatt.

Skrevet

Ok.

Mulig det,

Men min mann sier det er utrolig deilig at han har frihet til å reise, gå på fester osv... han sier mange kvinner er sjalu, og at det er deilig å være gift med noen som stoler på at man ikke er utro feks. Sikkert mange ulike eksempler. Og jeg ville jo selv blitt sur og sliten hvis jeg skulle tro min mann ikke kunne omgås andre kvinner uten å være redd for å miste han.

(gjelder sikkert det samme for menn andre vei)

Men er man gift med en som er utro, kan det jo hende man har en velbegrunnet frykt, men da er det vel frykt som Trine skriver heller enn sjalusi.

Skrevet

Er ikke det det i grunnen det samme? Man kan bli sjalu hvis kjæresten danser litt for tett med en annen. Det bunner i en frykt for å bli forlatt.

Sjalusi består ofte av en kombinasjon av følelser som sinne, sørgmodighet, og avsky. wikipedia.

Så det er mer enn frykt.

Sosiologer påpeker jo at det er kultur og som er avgjørende her, slik at derfor sikkert er mange autister annerledes fordi vi har jo absolutt vår egen kultur, pga av vår annerledes oppfatning.

Skrevet

Ok.

Mulig det,

Men min mann sier det er utrolig deilig at han har frihet til å reise, gå på fester osv... han sier mange kvinner er sjalu, og at det er deilig å være gift med noen som stoler på at man ikke er utro feks. Sikkert mange ulike eksempler. Og jeg ville jo selv blitt sur og sliten hvis jeg skulle tro min mann ikke kunne omgås andre kvinner uten å være redd for å miste han.

(gjelder sikkert det samme for menn andre vei)

Men er man gift med en som er utro, kan det jo hende man har en velbegrunnet frykt, men da er det vel frykt som Trine skriver heller enn sjalusi.

Jeg var sammen med en en gang som jeg ikke stolte på når han drakk fordi han gjorde dumme ting i fylla. Jeg vil ikke kalle det sjalusi at jeg ikke likte at han dro på by'n. Føler mer det var en reell frykt for hva han ville gjøre. Jeg ble også sur da han skulle på hyttetur og jeg ikke fikk være med fordi det var en guttetur også viste det seg at det var flere jenter der. Men jeg syns ikke det heller er sjalusi. Han var uærlig og burde heller sagt det som det var.

Kjæresten min kan gjøre hva han vil fordi jeg stoler på han, han har aldri gitt meg noen grunn til noe annet.

jeg er litt forvirra nå over begrepet sjalusi nå. Er man sjalu fordi man ikke stoler på noen? Jeg føler ikke at det er sjalusi så lenge frykten er begrunnet, eller man har hatt så mange dårlge erfaringer at man har problemer med å stole på noen.

Gjest Gargamel
Skrevet

Sjalusi består ofte av en kombinasjon av følelser som sinne, sørgmodighet, og avsky. wikipedia.

Alt dette kan være logiske følelser hvis man tror kjæresten er på vei over til noen andre.

Jeg synes stort sett sjalusi ikke er bra, og at man skal stole på partneren. Det er mange år siden sist jeg følte sjalusi.

Skrevet

Alt dette kan være logiske følelser hvis man tror kjæresten er på vei over til noen andre.

Jeg synes stort sett sjalusi ikke er bra, og at man skal stole på partneren. Det er mange år siden sist jeg følte sjalusi.

Ok.

Men da har man en reell grunn, altså noe har skjedd som gjør at man har grunn til å være sjalu, jeg ville vel heller kalt det mistenksom da.

Man trenger ikke føle avsky feks, men sånn er det med den saken, og jeg syns i vertfall det er merkelig at man er sjalu, når det er slik at man ikke liker andre som er bedre stilt, det er den vanlige formen for sjalusi.

Altså ikke like at andre er rikere, flinkere etc... det er det ulogisk. 

Å ønske seg ting er jo helt ok, enten det er helse eller noe annet, men man får det ikke selv om andre ikke får det,

det var det jeg mente med det ulogiske aspektet.

Skrevet

I følge setningen, " kan du sende med saltet?" så er det en mer upresis måte å si, " vær så snill send meg saltet"

Hva svarer du om noen spør - "Vet du hvor mange klokken er?" Svarer du bare "Ja" eller sier du hvor mye klokken faktisk er? :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...