Gå til innhold

Betablokkere ved sceneangst+diabetes, trygghet mtp diab.1/evne til å kjenne lavt bl.s?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager om jeg poster dette på et lite adekvat sted, men saken er den at jeg sliter med en sceneskrekk som manifisterer seg veldig fyisisk hos meg. Kognitiv tankegang er supert som metode, men kroppen sier sitt uansett. Verst er skjelvinger. Disse symptomene i seg selv skremmer meg ikke, for jeg vet absolutt hva de skyldes. Likevel har jeg ikke etter mange år i terapi klart å komme dette til livs. Det er absolutt verst om jeg skal spille tangenter eller synge. Men det lager også hindringer i utfoldelse på gitar og bass - som er hovedinstrumentene mine.

Når jeg får skjelvinger, blir det fysisk/teknisk vanskelig å spille. F.eks. et betydelig akkordskifte kan ende i full bom pga. skjelving.

Jeg vet godt at betablokkere kan dempe sånne symptomer når de blir så ille at de ødelegger hele moroa/utøvelsen av den.. Men så har jeg da diabetes 1. Betablokkere er noe jeg vet kan lette slike symptomer, men også medføre problemer med å kjenne for lavt blodsukker (føing), fordi det demper symptomene nettopp på dette. (som skjelvinger og hjertebank).

Vil det være trygt for en person med (i mitt tilfelle insulinavhengig) diabetes å bruke betablokker som behovsmedisin ved slike anledninger? Kan jeg risikere insulinsjonkk eller så lavt bls. at jeg trenger hjelp fra omgivelene?

Tradisjonelle beroligende som Sobril kan hjelpe, men da selvsagt i minst mulig doser og med sjelden bruksfrekvens. Uten disse forholdsreglene forsvinner effekten skremmende raskt.

Om noen andre med diabetes/erfaring eler NHD kan komme med innspill, setter jeg svært pris på dette :)

Ev. anbefalinger på type betablokker? Psykiateren min nevnte at han brukte Selo-Zok. Dette er jo en depotvariant av Seloken, og med 12 timer varighet om jeg ikke husker feil. Er det ikke unødvendig å bruke depotpreparater når det er snakk om f.eks. noen timer samme kvelld? Vil ikke depot bare medføre en forlenget effekt, worst case med lave bls. man ellers kunne unngått ?

Om du svarer  NHD, har du erfaring med betablikkere mot plager som mine? Når anser du det som trygdt å foreskrive denne typen medikament, og hvilket preparat? Spør så konkret, siden det er greit å ha noe konkret å vise psykiateren min.

Uansett hvem som svarer, mange takk :)

Skrevet

Hvis det er skjelvinger som er hovedproblemet, så hjelper Selo-Zok/Seloken lite. Det er en hjerteselektiv betablokker, det vil si at den har virkning nesten bare på hjertefrekvens/hjertebank og blodtrykk.

Mot skjelvinger er Pranolol bra. Den er ikke-selektiv og virker raskt, og har relativt kort halveringstid. Men problemet er litt det du skriver om diabetes; den demper også symptomene på føling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...