AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 Skrevet 16. januar 2015 Har i hvertfall i 15 år vært veldig opptatt av hvordan jeg ser ut i ansiktet. Jeg må sjekke flere ganger per time, redd for at noe er galt, om jeg har en kvise eller om sminken er feil. Hvis jeg er opptatt i en samtale eller er "distrahert" fra å kunne tenke på d går d ganske bra. Men noen ganger hvis jeg begynner å tenke på d i en samtale blir jeg urolig og venter bare på en anledning til å få sjekket i speilet. Greier ikke å la være. Er så lei av dette, men greier ikke å slutte! I det siste har jeg prøvd å få tankene over på andre ting, men da vet jeg ikke hva jeg skal tenke på, blir liksom et tomrom. Hvordan skal jeg få til å slutte med dette? Anonymous poster hash: eae6f...bb3 0 Siter
ISW Skrevet 16. januar 2015 Skrevet 16. januar 2015 Etter hva jeg forstår (jeg er imidlertid ikke helsepersonell) så er dette helt klart tvangstanker/tvangslidelse. Det finnes meget god behandling, både i form av medikamenter (SSRI) og eksponering/kognitiv terapi. Det er veldig typisk at du blir drittlei av sjekkingen, men du klarer ikke la være likevel. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2015 Skrevet 17. januar 2015 Har ikke vært til behandling. Hva er forskjellen på uvane og tvangstanke?? Ønsker virkelig ikke å snakke med legen min om dette. Ønsker innspill her. Noen tips til hvordan jeg skal få tankene over på andre ting? Anonymous poster hash: eae6f...bb3 0 Siter
lille_myyy Skrevet 17. januar 2015 Skrevet 17. januar 2015 Uvane er mer ting vi gjør som vi ikke legger merke til, eller bruker mye tid på å tenke over. I ditt tilfelle virker det som du bruker en del av hverdagen din til å tenke på dette? Og du blir oppslukt av det, at du ikke klarer å tenke på noe annet. Slik er det jo også hvis vi må på do, eller er skikkelig tørst. Da er det jo kun det vi tenker på. Hva skjer om du ikke skjekker speilet? Klarer du å motstå tankene? Det handler vel mye om eksponering med tvangstanker, gjøre seg bevisst de, og at det nettopp bare er tanker. Ville absolutt anbefale deg å prate med legen din om dette. Forstår du føler det blir flaut, men jeg tror det er viktig at du går ut av komfortsonen din i dette tilfelle. Da vil du få skikkelig hjelp til det du nettopp spør om, hvordan skal jeg få endret denne tankegangen. Og det kommer over tid, og med trening. Lykke til 0 Siter
Caylee Skrevet 17. januar 2015 Skrevet 17. januar 2015 Hadde det selv slik i flere år. Da jeg var 15 var det verst. Måtte skjekke speil konstant, ble skikkelig tvangstanker. Jeg aner ikke hvordan man kan få hjelp. Jeg har selv aldri fortalt det. Det eneste som hjalp meg for at det ble bedre var å tenke "Jeg er den jeg er" jeg er god nok. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 17. januar 2015 Skrevet 17. januar 2015 Har i hvertfall i 15 år vært veldig opptatt av hvordan jeg ser ut i ansiktet. Jeg må sjekke flere ganger per time, redd for at noe er galt, om jeg har en kvise eller om sminken er feil. Hvis jeg er opptatt i en samtale eller er "distrahert" fra å kunne tenke på d går d ganske bra. Men noen ganger hvis jeg begynner å tenke på d i en samtale blir jeg urolig og venter bare på en anledning til å få sjekket i speilet. Greier ikke å la være. Er så lei av dette, men greier ikke å slutte! I det siste har jeg prøvd å få tankene over på andre ting, men da vet jeg ikke hva jeg skal tenke på, blir liksom et tomrom. Hvordan skal jeg få til å slutte med dette?Anonymous poster hash: eae6f...bb3 Hei! Det virker komplisert, Du bør snakke med legen om det, jeg tror ikke man kan ordne opp i sånt selv. Tenker du logisk, kan du tenke deg ut av dette selv, rett og slett ved å sette ditt liv i perspektiv. kan du klare det? Er du ikke av den logiske typen, tror jeg du må få profesjonell hjelp, noen velger å ha det ille og aldri søke hjelp. det er bare dumt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.