stjernestøv Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Noen ide på hva som hjelper på forstoppelse? Har tatt mye dulcolax som ikke virker lenger, både piller og stikkpiller. Har brukt noen dråper som heller ikke virker så godt lenger, kan jeg ha blitt immun mot dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403372-forstoppelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Har du prøvd noe som heter frukt og fiber? Anonymous poster hash: 101af...d8f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403372-forstoppelse/#findComment-3600439 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammanito Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Noen ide på hva som hjelper på forstoppelse? Har tatt mye dulcolax som ikke virker lenger, både piller og stikkpiller. Har brukt noen dråper som heller ikke virker så godt lenger, kan jeg ha blitt immun mot dette? Det som er viktig når man tar slike midler, er å drikke masse, ellers virker de mot sin hensikt. Kjøp deg gjerne probiotika på helsekost, spis biola og lignende yoghurter, spis masse fiber, men viktigst av alt - drikk et par glass vann til hvert måltid! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403372-forstoppelse/#findComment-3600454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 18. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2015 Det som er viktig når man tar slike midler, er å drikke masse, ellers virker de mot sin hensikt. Kjøp deg gjerne probiotika på helsekost, spis biola og lignende yoghurter, spis masse fiber, men viktigst av alt - drikk et par glass vann til hvert måltid! Får drikke masse vann ja, den nonne teen hjalp i går...måtte springe på do flere ganger. Kjøpe noe pulver på apoteket som skulle være bra for magen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403372-forstoppelse/#findComment-3600456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 18. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2015 Har du prøvd noe som heter frukt og fiber?Anonymous poster hash: 101af...d8f Det har jeg prøvd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403372-forstoppelse/#findComment-3600457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ern.fysiol Randi Norheim Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Hei, For noen virker ikke Dulcolax, mens andre har god effekt av denne typen. Du kan forsøke deg frem med andre typer som Laktulose eller Movicol, men de viktigste endringene du gjør for tarmen er å prøve ut en kombinasjon av kostråd og fysisk aktivitet. Når det gjelder trening er det slik at for hver gang du beveger kroppen vil tarmene også få gymnastikk. Dersom du er mye stillesittende vil tarmen være prisgitt sin egen evne til å bevege tarminnholdet nedover, og da er du helt avhengig av å ha en myk konsistens på innholdet. For mange er yoga fin gymnastikk for magen (med øvelser der mageregionen er involvert), mens svømming, knebøy, løping, dansing osv også er supre treningsformer for en tett tarm. For å gjøre jobben lettest mulig for tarmen kan du tenke at det du fyller på av fiber, frukt og grønnsaker gir deg en stor gevinst når disse stoffene skal ut igjen. Fiber gir nemlig tarminnholdet en fin, myk konsistens, men for at ikke avføringen skal bli for hard er det viktig at du fyller på med vann! Om du kun øker fibermengden vil du få enda hardere avføring… Derfor er det viktigste rådet å drikke mye væske - minst 2 liter daglig. Drikk gjerne 1- 2 glass vann når du står opp om morgenen, da du over natten mister ca 0,5 l gjennom svette og pust. Spis grovt brød hver dag, dersom du er kvinne trenger du ca 70 g fullkorn hver dag, og om du er mann har du behov for ca 90 g daglig. Husk at ved overgang til å øke fiberinntaket kan du oppleve økt gassdannelse. Dette er ikke farlig, det er bare bakteriene som feirer at det kommer mer av det gunstige fiberet. Gassdannelsen normaliseres etter noen dager. Unngå loff, kaker, søte og fete kjeks, fin gjærbakst, bananer, pasta og ris når du er forstoppet. Begrens inntaket av søt bakst og loffvarer generelt. Unngå store måltider, spis heller små og regelmessige måltider for å unngå at du blir så sulten at måltidene blir for store. Matvarer som kan hjelpe mot forstoppelse er kaffe, svisker, surmelk, biola, linfrø, pære, avokado og papaya. Unngå å spise mye kjøtt eller proteinshaker. Et overskudd av protein kan skape forstoppelse. Spis heller mer fisk og bruk tran, omega 3 er gunstige fettsyrer for tarmen din. Til sist vil jeg minne om at det er lurt å gå på toalettet når du føler avføringstrang. Ikke undertrykk kroppens naturlige signaler! Blir avføringen for lenge i tarmen vil væske suges ut av tarminnholdet, og avføringen blir tørr og hard. Lykke til, Hilsen Randi Vassbotn Norheim Klinisk ernæringsfysiolog www.matfordeg.no 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403372-forstoppelse/#findComment-3600833 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Jeg er ikke trådstarter, men jeg har et spørsmål til ernæringsysiologen ang i denne forbindelse: Er det det samme om man drikke te uten sukker eller vann? Jeg er ikke glad i "bare" vann, men drikker mye te. Vil det ha samme virkning mot evt. forstoppelse? På forhånd takk:) Anonymous poster hash: 5a7fe...192 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403372-forstoppelse/#findComment-3600852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 19. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2015 Hei, For noen virker ikke Dulcolax, mens andre har god effekt av denne typen. Du kan forsøke deg frem med andre typer som Laktulose eller Movicol, men de viktigste endringene du gjør for tarmen er å prøve ut en kombinasjon av kostråd og fysisk aktivitet. Når det gjelder trening er det slik at for hver gang du beveger kroppen vil tarmene også få gymnastikk. Dersom du er mye stillesittende vil tarmen være prisgitt sin egen evne til å bevege tarminnholdet nedover, og da er du helt avhengig av å ha en myk konsistens på innholdet. For mange er yoga fin gymnastikk for magen (med øvelser der mageregionen er involvert), mens svømming, knebøy, løping, dansing osv også er supre treningsformer for en tett tarm. For å gjøre jobben lettest mulig for tarmen kan du tenke at det du fyller på av fiber, frukt og grønnsaker gir deg en stor gevinst når disse stoffene skal ut igjen. Fiber gir nemlig tarminnholdet en fin, myk konsistens, men for at ikke avføringen skal bli for hard er det viktig at du fyller på med vann! Om du kun øker fibermengden vil du få enda hardere avføring… Derfor er det viktigste rådet å drikke mye væske - minst 2 liter daglig. Drikk gjerne 1- 2 glass vann når du står opp om morgenen, da du over natten mister ca 0,5 l gjennom svette og pust. Spis grovt brød hver dag, dersom du er kvinne trenger du ca 70 g fullkorn hver dag, og om du er mann har du behov for ca 90 g daglig. Husk at ved overgang til å øke fiberinntaket kan du oppleve økt gassdannelse. Dette er ikke farlig, det er bare bakteriene som feirer at det kommer mer av det gunstige fiberet. Gassdannelsen normaliseres etter noen dager. Unngå loff, kaker, søte og fete kjeks, fin gjærbakst, bananer, pasta og ris når du er forstoppet. Begrens inntaket av søt bakst og loffvarer generelt. Unngå store måltider, spis heller små og regelmessige måltider for å unngå at du blir så sulten at måltidene blir for store. Matvarer som kan hjelpe mot forstoppelse er kaffe, svisker, surmelk, biola, linfrø, pære, avokado og papaya. Unngå å spise mye kjøtt eller proteinshaker. Et overskudd av protein kan skape forstoppelse. Spis heller mer fisk og bruk tran, omega 3 er gunstige fettsyrer for tarmen din. Til sist vil jeg minne om at det er lurt å gå på toalettet når du føler avføringstrang. Ikke undertrykk kroppens naturlige signaler! Blir avføringen for lenge i tarmen vil væske suges ut av tarminnholdet, og avføringen blir tørr og hard. Lykke til, Hilsen Randi Vassbotn Norheim Klinisk ernæringsfysiolog www.matfordeg.no Takker for svar :-) Er mye jeg kan gjøre selv forstår jeg, skal prøve å legge om kostholdet og spise mer grove produkter. Og drikke mer vann. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403372-forstoppelse/#findComment-3600928 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesteleser Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Husk også at tarmen din blir vant til midlene du bruker. Prøv så godt du kan å få til endring med kosthold, vann og fysisk aktivitet(sistnevnte er utrolig viktig!). Om du er helt desperat prøv et middel du ikke har brukt før, Toilax osv. Jeg vet hvordan det er, min tarm har aldri normalisert seg etter at jeg i en lengre periode levde på iskaffe, pepsi max og bananer. Jeg har en kriseløsning i sukkerfrie drops med maltitol/sorbitol. Om jeg spiser en pakke med Fisherman's Friend raskt(spesielt om jeg drikker kakao samtidig, bonus er at mintsmaken passer supert med kakao) blir jeg raskt nødt å gå på do, jeg drikker mye vann samtidig. Det fører med seg litt gassplager men funker hver gang. Men ikke glem fysisk aktivitet! Prøv å gjøre squats flere ganger om dagen, begynn med to serier a fem squats og jobb deg oppover. Super for rumpa i tillegg;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/403372-forstoppelse/#findComment-3600934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.