Gå til innhold

Jeg forstår ikke hensikten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det tror jeg bare er et finere ord for tvang.

Anonymous poster hash: cb7a6...c1e

ja ok.

Men det der med at jeg ikke har tvang har jeg fra min psykiater, som har sluttet, hun sier jeg ikke har tvang, pluss ikke har mye annet, derfor har jeg nok ikke det.

Jeg blir i vertfall ikke sliten av orden, jeg blir frustrert over at ting ikke ligger på rekke og rad, men jeg har tilpasset meg rotet, så jeg takler det.:-)

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• skrevet

15

• Madelenemie

7

• Caylee

6

• Kayia

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet (endret)

Hvorfor er ikke tredemøller slik at man kan gå rett fremover, hvorfor må jeg gå/ løpe i opp overbakke?

Gå på gulvet i sirkel. Eller gå rundt huset (hvis hagen er flat).

Noe sånt.

Endret av slabbedask
Skrevet

ja ok.

Men det der med at jeg ikke har tvang har jeg fra min psykiater, som har sluttet, hun sier jeg ikke har tvang, pluss ikke har mye annet, derfor har jeg nok ikke det.

Jeg blir i vertfall ikke sliten av orden, jeg blir frustrert over at ting ikke ligger på rekke og rad, men jeg har tilpasset meg rotet, så jeg takler det.:-)

Asperger er ofte linket til tvang, har jeg lest.

Skrevet

Gå på gulvet i sirkel. Eller gå rundt huset (hvis hagen er flatt).

Noe sånt.

:)

Ok oppfinner.

Vel det er ikke så trivelig for andre om man bare går og går rundt, dessuten kan man gjøre det fortere på tredemølle man bare øker tempo på båndet.

Jeg får det dårlig til så vi får se hva det blir til, opp over bakke er i vertfall noe jeg ikke liker.

Skrevet

Asperger er ofte linket til tvang, har jeg lest.

Ok,

Heldigvis har jeg asperger uten tvang, som barna, unntatt en, men at den ene har tvang er åpenbart,

Vedkommende blir sliten av tvangen, må huske tall, skrive dem opp, og gjøre ting i et spesielt tallmessig mønster, noe jeg gjør helt uten å bli sliten. Det er forskjellen på tvang, om man jgør det av glede, eller blir sliten. i det siste tilfellet er det tvang.

Men jeg har tendenser til så ekstrem orden at det kan se tvangsmessig ut, men det er det ikke likevel.

Skrevet

Ok,

Heldigvis har jeg asperger uten tvang, som barna, unntatt en, men at den ene har tvang er åpenbart,

Vedkommende blir sliten av tvangen, må huske tall, skrive dem opp, og gjøre ting i et spesielt tallmessig mønster, noe jeg gjør helt uten å bli sliten. Det er forskjellen på tvang, om man jgør det av glede, eller blir sliten. i det siste tilfellet er det tvang.

Men jeg har tendenser til så ekstrem orden at det kan se tvangsmessig ut, men det er det ikke likevel.

Med tvang menes det ikke OCD. Nærmere tvangspreget personlighetsfortyrrelse (kjennetegnes ved perfeksjonisme og manglende fleksibilitet) enn tvangslidelse, altså.

Skrevet

Veldig glad du nevner døgnrytme, dette kan nesten ikke nevnes for ofte.

Jeg har skrevet og skrevet det på dol, men jeg tror du er en av få, som forstår betydningen, og den avgjørende helsen som ligger i jevn døgnrytme, stå opp med solen, så vil jeg legge til rutiner, daglige rutiner, det er viktig.

Jeg har vært litt det andre kaller nazi, på tidlig opp uansett. Dette ser vi fordelene av nå, vi har alle A-barn, som står opp og kanskje allerede før kl er 11 lørdag er hjemme fra skitur.  Og før 12.00 er gjøremål gjort, så vi står opp mellom kl 06.00 og 08.00 i helgene, spiser frokost og gjør det vi skal, først etter dette er det tid for avkobling og fritidsaktiviteter, feks PC eller besøk.

Vi setter også opp arbeidslister, der det er fritt og demokratisk opp til den enkelte ofte å velge arbeidsområde.

Alt må gjøres, men selvsagt kan noen ha et ønske om et spesielt arbeide.

Jeg gjør det som står igjen, det ingen vil.

Jeg hadde før det som ble betegnet humoristisk som psykopatlister, dette bare fordi jeg liker orden, så har de blitt ekstremt opptatt av orden selv, mer og mer, og ingen klarer sette seg ned om ikke alt er på sin plass,, det syns jeg er hyggelig:-)

Likevel i dag opplevde jeg uorden:-( jeg ble frustrert... jeg har problemer med å forstå at andre kan legge ting på feil plass, eller slenge noe...spesielt det siste, syns jeg er irriterende, at man legger fra seg  leker, starter med noe nytt og glemmer å rydde opp det første?? Eller genser, eller papirer osv...Dette er det en del av, og selv om dette nok skyldes barns spontanitet så syns jeg orden er viktig å minne om, og min manns rom, ser ikke ut som noe forbilde akkurat :wacko:

Interessant å lese. Jeg har forstått at mange med asperger kan ha atferd som minner om tvang og kan bli overopptatt av systemer og orden. Jeg ville da trodd at man som foreldre ville prøve å ikke oppmuntre til mer av dette, men heller prøve å få barna til å slappe litt mer av? Men dere har altså fått råd om å gjøre motsatte - altså ha veldig mye system og orden, mer enn normalt? 

Kan ikke barna bli litt slitne av alle disse systemene og listene dine? Eller er det slik at de tvert imot blir roligere av det? Jeg prøver jo å lære mine barn en del orden også, men tenker vel at de må få lov til å være barn og ha en viss spontanitet. Men kanskje er det helt anderledes for barn med asperger?

Anonymous poster hash: 698f6...6c3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...