Gå til innhold

Personlighet - Big Five

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Interessant,

Og gøy ;)

Jeg fant med en gang hvilken kategori jeg passer best i.

Skal se om min mann er enig :D

Skrevet

Interessant. Jeg skulle gjerne tatt en sånn test. Føler jeg hører hjemme under to kategorier. Har sett noen program med de psykologene.

Skrevet

Interessant,

Og gøy ;)

Jeg fant med en gang hvilken kategori jeg passer best i.

Skal se om min mann er enig :D

Interessant. Jeg skulle gjerne tatt en sånn test. Føler jeg hører hjemme under to kategorier. Har sett noen program med de psykologene.

Nå tror jeg dere misforstod litt, for det er ikke sånn at man "passer" i en eller flere kategorier. Det er mer sånn at man tenker at om man gjør en grovinnleding vil det vi kaller personlighet fordele seg i disse fem kategoriene. Det er like interessant å score lavt som høyt, og en lav score betyr ikke at man "ikke har dette trekket". Derimot betyr det at ens handlingsmønster og preferanser påvirkes av andre motivasjoner enn om scoren var høy, og de som bruker metoden anvendt (dvs i praksis) vil si at en person med den-og-den personlighetsscoren passer bedre eller dårligere til en del konkret beskrevne oppgaver, feks ledelse, men også dette vil variere over tid fordi synet på hva god ledelse er endres. 

Skrevet (endret)

Nå tror jeg dere misforstod litt, for det er ikke sånn at man "passer" i en eller flere kategorier. Det er mer sånn at man tenker at om man gjør en grovinnleding vil det vi kaller personlighet fordele seg i disse fem kategoriene. Det er like interessant å score lavt som høyt, og en lav score betyr ikke at man "ikke har dette trekket". Derimot betyr det at ens handlingsmønster og preferanser påvirkes av andre motivasjoner enn om scoren var høy, og de som bruker metoden anvendt (dvs i praksis) vil si at en person med den-og-den personlighetsscoren passer bedre eller dårligere til en del konkret beskrevne oppgaver, feks ledelse, men også dette vil variere over tid fordi synet på hva god ledelse er endres. 

Det var det jeg mente, grovinndelt.

;) kanskje jeg fikk det frem dårlig.

Jeg kjenner litt til det for min mann tok slike tester for noen år siden...så han forklarte det grundig for meg da.

Endret av Madelenemie
Skrevet

Det var det jeg mente, grovinndelt.

;) kanskje jeg fikk det frem dårlig.

Jeg kjenner litt til det for min mann tok slike tester for noen år siden...så han forklarte det grundig for meg da.

Mulig jeg misforstod hva du la i "Jeg fant med en gang hvilken kategori jeg passer best i". Mitt poeng var at man ikke "passer bedre" inn i noen av kategoriene, man scorer bare høyt eller lavt, dvs en lav score er ikke mindre beskrivende enn en høy.

Ta den som beskriver omgjengelighet/ sosialitet foreksempel: Lav score = introvert mens høy score = ekstrovert (grovt sagt). Man vil likevel aldri - om man scorer lavt - si at man ikke passer inn i kategorien?

Skrevet

Mulig jeg misforstod hva du la i "Jeg fant med en gang hvilken kategori jeg passer best i". Mitt poeng var at man ikke "passer bedre" inn i noen av kategoriene, man scorer bare høyt eller lavt, dvs en lav score er ikke mindre beskrivende enn en høy.

Ta den som beskriver omgjengelighet/ sosialitet foreksempel: Lav score = introvert mens høy score = ekstrovert (grovt sagt). Man vil likevel aldri - om man scorer lavt - si at man ikke passer inn i kategorien?

Det var formulert slik at det burde bli misforstått:-)

Det jeg fant interessant...om jeg klarer forklare det kort, er nettopp grovinndelingen,

At man ikke er enten det ene eller det andre, men at det er grader og vi er litt av alt:-)

Dette har jeg tenkt en del på, fordi mange mange har asperger trekk ;)  kult, uten å ha asperger,

det kule er at vi da har mye felles, det som gjør at jeg oppfyller kriteriene er at jeg er født med hjernefungeringen, likevel trekkene har mange av de mer introverte, eller også de ekstroverte, når de er i sitt introverte humør:-)

Min mann er feks mer ekstrovert, i blant ekstremt:-) men han har heldigvis andre sider også, mer introvert :-)

Lager middag må forte meg...

Skrevet (endret)

Dette har jeg tenkt en del på, fordi mange mange har asperger trekk ;)  kult, uten å ha asperger,

det kule er at vi da har mye felles, det som gjør at jeg oppfyller kriteriene er at jeg er født med hjernefungeringen, likevel trekkene har mange av de mer introverte, eller også de ekstroverte, når de er i sitt introverte humør:-) Min mann er feks mer ekstrovert, i blant ekstremt:-) men han har heldigvis andre sider også, mer introvert :-)

Lager middag må forte meg...

:) Mange har nok asbergertrekk ja, og enda flere har nok asbergerkjennetegn uten at de i det heletatt har asberger syndrom.

Ha god middag! :)

Endret av Kayia
Skrevet

Jeg tok en sånn personlighetstest en gang, og den gang fikk jeg ekstremscore på noen faktorer. På den tiden hadde jeg en del angst, blant annet, og svarte vel i grunn det jeg følte og trodde stemte. Men saken var jo at angsten gjorde gjøn med meg (beklager, klarer ikke beskrive det på noen annen måte), og svarene ville ikke vært de samme idag.

Ta utadventhet f.eks. Av natur har jeg nok alltid vært ganske ekstrovert, (og jeg tror det er ett ganske grunnleggende trekk hos meg), men fordi jeg var så redd for å omgås folk, kom jeg ikke ut av testen som særlig utadvent. Men hos friske folk vil en sånn test kanskje måle mer korrekt, og være noenlunde jevn over år? For meg ville det blitt helt, helt feil å følge/bli fulgt opp utfra de personlighetstrekkene målt i den testen den gangen, jeg kan ikke skjønne at jeg ville fungert godt utfra de forutsetningene. 

Jeg har altså fått for meg at det er store forskjeller på da og nå, men at det ikke egentlig er selve personligheten som har forandret seg. Hvis det er riktig, i hvor stor grad har man sånt i bakhodet tro, når sertifiserte av en eller annen grunn utfører og analyserer en sånn test på noen? De som utførte den på meg, reagerte på resultatet, men det virket som de forutsatte at resultatet faktisk stemte. Man kan kanskje mene at en slik test ikke skal utføres på mentalt syke, men hva om man "bare" har dårlig selvtillit og selvfølelse, for eksempel, og ikke egentlig er helsetjenestemat?

Skrevet

Jeg leste ikke så nøye gjennom teksten. Men er det ikke sånn at siden man deler mennesker inn i 5 hovedgrupper av personligheters, så vil man jo til syvende og sist "passe" best inn i en av gruppene? Jeg mener, man kjenner eg jo igjen i litt av alt,men det man har mest av og hovedtrekkene vil til slutt falle under en av dem. '

Jeg får lese en gang til.

Skrevet

Enda flere båser vi skal presses inn i.

Skrevet

Enda flere båser vi skal presses inn i.

Enig. Hva er poenget med det?

Skrevet

Jeg leste ikke så nøye gjennom teksten. Men er det ikke sånn at siden man deler mennesker inn i 5 hovedgrupper av personligheters, så vil man jo til syvende og sist "passe" best inn i en av gruppene? Jeg mener, man kjenner eg jo igjen i litt av alt,men det man har mest av og hovedtrekkene vil til slutt falle under en av dem. '

Jeg får lese en gang til.

Ja da har du misforstått. Det er ikke mennesker som deles inn i fem grupper, men personligheten som beskrives via fem kjennetegn; Evne til åpenhet (som handler om kreativitet, nyskjerrighet, fantasi etc), kontroll (ambisjoner, behov for planlegging og kontroll etc), introvert vs ekstrovert, medmenneskelige evner (tillit, følsomhet, beskjedenhet etc) og nevrotisme (angst, depresjon, temperament etc)

Testen kartlegger individers score innenfor alle fem kategorer gjennom et sett spørsmål, og dette gir personen en samlet personlighetsprofil som feks kan være lav på nevrotisme, introvert, åpen, lav på medmenneskelighet og høy på kontroll. Testen brukes en del i ansettelsesprosesser foreksempel. 

Skrevet

Det er vel ingen som skal presses inn i båser. Jeg skjønner ikke helt motviljen..? Å vite hvilke personlighetstrekk som preger en mest kan sikkert være nyttig i terapi, ifm selvhjelp og selvutvikling, og hvis man skal søke ny jobb såklart. Greit å se seg selv og ha tenkt gjennom styrker og svakheter da. Greit å gjøre det før man søker på en lederstilling om man er nevrotisk, stressfølsom og unnvikende, og sikkert ikke dumt å finne ut av det hvis man er svært introvert og skal velge studie. 

Skrevet

Jeg skåret høyest på Temperament, den som også kalles nevrotisisme. Faktisk skåret jeg 99 på den, og ca 50 på de andrre..

Neuroticism 5     99     Neuroticism is the tendency to experience negative emotions. Individuals who score high on neuroticism are more likely than the average to experience such feelings as anxiety, anger, envy, guilt, and depressed mood. They respond more poorly to stressors, and are more likely to interpret ordinary situations as threatening, and minor frustrations as hopelessly difficult. They are often self-conscious and shy, and they may have trouble controlling urges and delaying gratification. Neuroticism is a risk factor for the "internalizing" mental disorders such as phobia, depression, panic disorder, and other anxiety disorders, all of which are traditionally called neuroses

Tok testen her: http://personality-testing.info/tests/BIG5.php

Skrevet

Jeg skåret høyest på Temperament, den som også kalles nevrotisisme. Faktisk skåret jeg 99 på den, og ca 50 på de andrre..

Neuroticism 5     99     Neuroticism is the tendency to experience negative emotions. Individuals who score high on neuroticism are more likely than the average to experience such feelings as anxiety, anger, envy, guilt, and depressed mood. They respond more poorly to stressors, and are more likely to interpret ordinary situations as threatening, and minor frustrations as hopelessly difficult. They are often self-conscious and shy, and they may have trouble controlling urges and delaying gratification. Neuroticism is a risk factor for the "internalizing" mental disorders such as phobia, depression, panic disorder, and other anxiety disorders, all of which are traditionally called neuroses

Tok testen her: http://personality-testing.info/tests/BIG5.php

Extraversion: 1 (0)

Conscientiousness: 3.8 (66)

Neuroticism: 4.8 (99)

Agreeableness: 1.9 (1)

Openness: 1.9 (0)

Omtrent som forventet.

Men men.

Skrevet

Extraversion: 1 (0)

Conscientiousness: 3,9 (71)

Neuroticism: 4,3 (91)

Agreeableness: 3,1 (13)

Openness: 1,4 (0)

Jaja...sånn er det med meg.

Skrevet

Ja da har du misforstått. Det er ikke mennesker som deles inn i fem grupper, men personligheten som beskrives via fem kjennetegn; Evne til åpenhet (som handler om kreativitet, nyskjerrighet, fantasi etc), kontroll (ambisjoner, behov for planlegging og kontroll etc), introvert vs ekstrovert, medmenneskelige evner (tillit, følsomhet, beskjedenhet etc) og nevrotisme (angst, depresjon, temperament etc)

Testen kartlegger individers score innenfor alle fem kategorer gjennom et sett spørsmål, og dette gir personen en samlet personlighetsprofil som feks kan være lav på nevrotisme, introvert, åpen, lav på medmenneskelighet og høy på kontroll. Testen brukes en del i ansettelsesprosesser foreksempel. 

Skjønner:) Tok meg litt tid til å lese gjennom og ta testen.

Skrevet (endret)

Men som jeg prøvde å spørre om lenger opp, hvor sikker er man på at det man måler faktisk er personligheten, og hvor konstant er den?

Endret av Loft
Skrevet

Skjønner:) Tok meg litt tid til å lese gjennom og ta testen.

Jeg også, selv om jeg akkurat har tatt en lignende i forbindelse med jobb :) Scoren var ganske lik det jeg fikk i høst :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...