Gå til innhold

Skjønner ingenting av vekten min..

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Som jeg skrev i en annen post forrige uke, så hadde jeg levd sunt etter min mening, og likevel lagt på meg 0,4 kg. Uken som var nå, noterte jeg absolutt alt jeg spiste. Så kan det bedømmes selv om jeg burde ha gått ned i vekt.

Frokost mandag-lørdag: 2 knekkebrød (RugSprø) a 34 kcal hver + mager Cottage Cheese.

Frokost søndag: 1 brødskive + 1 egg + 2 skiver bacon

Lunch mandag-fredag: 2 skiver av det groveste brødet med ost, skinke og lettmargarin

Lunch søndag: ingenting pga ganske stor frokost

Mellommåltid mandag-fredag: 1 eple + 1 gulrot + 1 skive grovt brød.

Middag mandag: Fiskegrateng og grønnsaker

Middag tirsdag: Fiskekaker og grønnsaker

Middag onsdag: Hjemmelaget tomatsuppe med 2 egg.

Middag torsdag: Havregrøt

Middag fredag: Karbonader på grovt brød

Middag lørdag: Ingenting pga stor lunch siden jeg var på kurs

Middag søndag: Var i selskap, noe indisk mat med brun ris og salat til.

Har totalt spist 3 knekkebrød til kveldsmat (altså 1 knekkebrød 3 av dagene)

Ingen godteri, kaker, brus med sukker, osv. Drakk 2 glass tørr hvitvin på lørdag, ellers ingen alkohol.

Trening: Har gått rask tur 4 dager.

Fasit vekt: Uendret.

Jeg er ca 190 cm og veier i overkant av 100 kg. Jeg har en jobb hvor jeg beveger meg en del. Burde uansett ha brukbar forbrenning.

Står på Zoloft og Zeldox, samt 10 mg Tolvon ved behov. FT4 på 15.

Jeg begynner å bli kraftig demotivert av dette her. Hva i alle dager skal jeg gjøre når jeg ikke synes jeg gjør så mye galt? Har snakket med ernæringsfysiolog om dette som heller ikke skjønner noenting.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Kanskje det er din ideal vekt :-). Hvis du har dette kostholdet over lengere tid og ikke går ned så er det sikkert bare slik du skal være. Jojo slanking er det farligste for kroppen. Holder vekten seg noen lunde stabil så er nok det viktigst.

Skrevet

Som jeg skrev i en annen post forrige uke, så hadde jeg levd sunt etter min mening, og likevel lagt på meg 0,4 kg. Uken som var nå, noterte jeg absolutt alt jeg spiste. Så kan det bedømmes selv om jeg burde ha gått ned i vekt.

Frokost mandag-lørdag: 2 knekkebrød (RugSprø) a 34 kcal hver + mager Cottage Cheese.

Frokost søndag: 1 brødskive + 1 egg + 2 skiver bacon

Lunch mandag-fredag: 2 skiver av det groveste brødet med ost, skinke og lettmargarin

Lunch søndag: ingenting pga ganske stor frokost

Mellommåltid mandag-fredag: 1 eple + 1 gulrot + 1 skive grovt brød.

Middag mandag: Fiskegrateng og grønnsaker

Middag tirsdag: Fiskekaker og grønnsaker

Middag onsdag: Hjemmelaget tomatsuppe med 2 egg.

Middag torsdag: Havregrøt

Middag fredag: Karbonader på grovt brød

Middag lørdag: Ingenting pga stor lunch siden jeg var på kurs

Middag søndag: Var i selskap, noe indisk mat med brun ris og salat til.

Har totalt spist 3 knekkebrød til kveldsmat (altså 1 knekkebrød 3 av dagene)

Ingen godteri, kaker, brus med sukker, osv. Drakk 2 glass tørr hvitvin på lørdag, ellers ingen alkohol.

Trening: Har gått rask tur 4 dager.

Fasit vekt: Uendret.

Jeg er ca 190 cm og veier i overkant av 100 kg. Jeg har en jobb hvor jeg beveger meg en del. Burde uansett ha brukbar forbrenning.

Står på Zoloft og Zeldox, samt 10 mg Tolvon ved behov. FT4 på 15.

Jeg begynner å bli kraftig demotivert av dette her. Hva i alle dager skal jeg gjøre når jeg ikke synes jeg gjør så mye galt? Har snakket med ernæringsfysiolog om dette som heller ikke skjønner noenting.

Hei!

Min mann har det slik at bare noen brødskiver pr uke, så får han raskt antydning til mage.

Han spiser alt annet enn brød, dvs heller tre speilegg med bacon og litt grønnsaker, men uten brød,

Han spiser heller kjøtt/fisk og grønnsaker kun, og dropper poteter, litt ris tar han men lite,  hvis vi har indisk mat.

Du kan jo prøve å erstatte alt brød og knekkebrød med mer proteiner og grønnsaker av ulike slag.

Kjøpes fiskegrateng og kaker, innh. mye hvetemel, jeg lager feks fiskekaker kun med fisk og krydder og løk, helt uten mel.

Samme med fiskegrateng.

YoplaitDouble
Skrevet

Hadde jeg fulgt dette kostholdet hadde jeg rast ned i vekt, selv om jeg allerede veier mye mindre enn deg og står både på Seroquel og Tolvon. En uke er kanskje litt lite til å kunne avgjøre om du faktisk ikke går ned på dette. Men om du spiser dette i 2-3 uker til og du fortsatt ikke går ned - da er det noe som ikke stemmer. Både Zoloft og Zeldox er jo vektnøytrale (hvertfall på gruppebasis), og Tolvon 10mg er da helt ubetydelig.

Grovt overslag sier meg at du spiser under 2000kcal per dag, og med din vekt og høyde bør du vel forbrenner omtrent 2700kcal per dag uten fysisk aktivitet? Høres veldig rart ut at de medisinene der er i stand til å tukle såpass mye med forbrenningen(?).

Skrevet

Du har i alle fall høyeden på din side ;) Kunne ikke dy meg:)

Gjest Gargamel
Skrevet

Det er litt rart du ikke går ned, ja, selv om du ikke sier noe om mengden karbonader og fiskekaker.

Jeg savner ellers knallhard trening flere dager i uka på lista di.

Fordelen med trening er at man ser resultater fortere. Det kan være enklere å motivere seg til å slå egen rekord på 3000m enn å gå ned x antall kilo fordi kondisjonen forbedrer seg så dramatisk i starten. over lang tid vil treningen gi vektnedgang.

Skrevet

Håpløst å finne ut av dette. Middag? Fiskegrateng og grønnsaker. Hvor mange kalorier/mengde. Hvordan ser denne uken ut iforhold til forrige uke, kalorimessig? Hvar drikker du? 

For å gå ned må du gå i underskudd kalorimessig.

Anonymous poster hash: cb319...1b1
YoplaitDouble
Skrevet

Håpløst å finne ut av dette. Middag? Fiskegrateng og grønnsaker. Hvor mange kalorier/mengde. Hvordan ser denne uken ut iforhold til forrige uke, kalorimessig? Hvar drikker du?

For å gå ned må du gå i underskudd kalorimessig.

Anonymous poster hash: cb319...1b1

Dette er litt som kundesupport som spør om stikkontakten er i. Dette er da åpenbart noe ISW som den mest oppegående her forstår.

Skrevet

MM: Ja, jeg har vurdert om jeg egentlig burde gått over til lavkarbo. Problemet med lavkarbo er at det krever ganske mye både av planlegging og selve matlagingen. Pluss at det jo er litt omdiskutert om det er sunt eller ikke. Det var også litt rart, sist jeg gikk på det så fungerte det ikke. Men andre ganger har det fungert.

Kaprif: Nei, det er ikke min idealvekt. Ideelt sett ønsker jeg å veie 80 kg og det var det jeg veide før medisinene.

YD: Ja, jeg mener bestemt at da jeg slanket meg til 80 kg før medisinenes tid, så spiste jeg ikke færre kalorier enn jeg gjør nå. Da spiste jeg en Nutrilett-bar til frokost, salat med kidneybønner til lunch, en pose med nøtter (70 gram) til mellommåltid, samt en ordinær middag og noe kveldsmat. Og da raste vekten nedover. Jeg har lurt litt på om angsten i seg selv kanskje øker forbrenningen, fordi da denne angsten (for psykisk sykdom) startet, så var jeg livredd for å gå NED i vekt siden jeg tolket det som et depresjonstegn. Da husker jeg at jeg til tross for dårlig matlyst spiste marsipan og sjokolade på kveldene og vekten gikk fortsatt ikke opp..

Skrevet

MM: Ja, jeg har vurdert om jeg egentlig burde gått over til lavkarbo. Problemet med lavkarbo er at det krever ganske mye både av planlegging og selve matlagingen. Pluss at det jo er litt omdiskutert om det er sunt eller ikke. Det var også litt rart, sist jeg gikk på det så fungerte det ikke. Men andre ganger har det fungert.

Enig i det.

Men hvis man feks dropper fiskegratengen, og bare steker seg et fiskestykke istedet, så er man straks på proteinsiden, fremfor å lage fiskegrateng selv, som jo tar mer tid, . uansett er jo et kosthold med grønnsaker kun lavkarbo og ikke en av de ekstremdiettene, der man til og med kutter absolutt alt av karbo nesten.

Min mann har gått på dette kostholdet i mange år,. han er bare sunn og frisk på det, han er egentlig veldig glad i både foccacia og bakt potet, :-) men nå tar han det som bittelitt og ekstra kos i helgene. I hverdagen spiser han salater og fisk egg kjøtt av ulike slag, og ser han da har mer energi.

Han reagerer utrolig fort på brød og poteter, får mage fort, enda han trener, er aktiv, står på jobb, er helsebevisst,

Skrevet

Jeg gikk ned 20 kg på lavkarbo, det gikk veldig fort ned og veldig enkelt. Du kan spise så mye du vil, og jeg måtte ta ekstra fett i kaffen for å holde ketosen på topp. Det er kanskje ikke det sunneste, men du når garantert idealvekten din. Jeg måtte slutte fordi jeg ble for tynn. Så nå spiser jeg normalt og holder vekten også :-). Jeg sverger til lavkarbo hvis jeg skal ned i vekt igjen. Du kan til og med drikke vin uten sukker :-).

Skrevet

AP gjør noe med kroppen, motor prøysen skrev noe om at det bandt fettet i kroppen. Det tror jeg nok.

Skrevet

Jeg går opp i vekt av vanlig brød, men proteinbrød gjør at jeg går ned

Så spiser jeg en veldidig LITEN middagsporsjon

litt frukt

ellers ingenting

er veldig lite mat egentlig.... :/

men nå er jeg endelig under 79 kg, og skal på big horn og feire. (skal egentlig ikke feire, bare at jeg endelig har litt penger til overs så det vil jeg bruke på biff)

det tåler jeg en dag av.

Skrevet

Hvor lenge har du spist sånn da? Av og til tar det en stund før kroppen vender seg til et nytt kosthold og den tviholder på vekten før den slipper taket.

Du burde nok legge til litt mosjon, aller helst tung styrketrening. Og hvis jeg skal pirke veldig ville jeg byttet ut noe av karbohydratene til sunn fett og proteiner.

Skrevet

Enig i det.

Men hvis man feks dropper fiskegratengen, og bare steker seg et fiskestykke istedet, så er man straks på proteinsiden, fremfor å lage fiskegrateng selv, som jo tar mer tid, . uansett er jo et kosthold med grønnsaker kun lavkarbo og ikke en av de ekstremdiettene, der man til og med kutter absolutt alt av karbo nesten.

Min mann har gått på dette kostholdet i mange år,. han er bare sunn og frisk på det, han er egentlig veldig glad i både foccacia og bakt potet, :-) men nå tar han det som bittelitt og ekstra kos i helgene. I hverdagen spiser han salater og fisk egg kjøtt av ulike slag, og ser han da har mer energi.

Han reagerer utrolig fort på brød og poteter, får mage fort, enda han trener, er aktiv, står på jobb, er helsebevisst,

Får han bare mage eller øker vekta også? Jeg tipper den magen han får av korn og poteter kun er luft og gasser, så han blir ikke feit av det, men magen eser ut.

Skrevet

Syns det høres ut som veldig lite mat. Du burde spise mer frokost ihvertfall. Du spiser jo mindre enn meg som er 1,65 høy og 56 kg. og sykemeldt så ikke i spes mye bevegelse heller, annet enn tur med hundene.

Om kroppen får for lite energi tilført går den over i sparebluss og forbrenningen blir elendig. Spis heller lite og ofte. Spis mye frokost. Ikke spis så mye på kvelden (vet ikke om du gjør det nå). Gå raske turere, gjerne hver dag. Jeg gikk ned 7 kg på 2 mnd da jeg fikk hund så det er ingen tvil om at det hjelper å gå tur.

Skrevet

Jeg får bare kutte videre på karbohydratene tror jeg. Men hvis dette blir umulig så får jeg bare trappe videre ned på Zeldox tror jeg. Det hjelper ikke å ha god psykisk helse hvis jeg får hjerteinfarkt om 10 år..

Skrevet

Jeg får bare kutte videre på karbohydratene tror jeg. Men hvis dette blir umulig så får jeg bare trappe videre ned på Zeldox tror jeg. Det hjelper ikke å ha god psykisk helse hvis jeg får hjerteinfarkt om 10 år..

I dag snakker du i mot deg selv gitt. Du er ikke garantert hjerteinfarkt om ti år selv om du veier 100 kg. Husk hva du har skrevet til andre som ønsker å slutte på medisiner pga bivirkninger.

Skrevet

I dag snakker du i mot deg selv gitt. Du er ikke garantert hjerteinfarkt om ti år selv om du veier 100 kg. Husk hva du har skrevet til andre som ønsker å slutte på medisiner pga bivirkninger.

Jeg kan tåle ganske mye bivirkninger. Men ikke å være skadelig overvektig, hvis det er medisinene sin skyld.

Det bør vel nevnes at min diagnose er ganske mye mildere enn schizofreni. Jeg bruker jo AP mot en angstlidelse.

Skrevet

Jeg kan tåle ganske mye bivirkninger. Men ikke å være skadelig overvektig, hvis det er medisinene sin skyld.

Det bør vel nevnes at min diagnose er ganske mye mildere enn schizofreni. Jeg bruker jo AP mot en angstlidelse.

hmm..

trudde ikke Zeldox hadde vektøkende bivirkning jeg. jeg fikk denne da jeg krevde å få en medisin uten vektøkning som bivirkning.

Anonymous poster hash: 7509f...d14

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...