Gå til innhold

Skjønner ingenting av vekten min..

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Siden du ikke går ned i vekt ville jeg byttet ut blandingsproduktene du spiser til middag med renere råvarer, dvs fisk i stedefor fiskekaker/ fiskegrateng (hjemmelagd eller halvfabrikata forresten?), rent kjøtt istedefor karbis (samme her; hjemmelagd el halvfabrikata?) etc. Videre; Er tomatsuppen hjemmelagd eller pose? Dersom du spiser mye halvfabrikata er det nemlig mye sukker og salt i dette, og du er tjent med å spise renere mat uten mye sukker og salt.

Ellers: Hvor store mengder spiser du til middag og hvordan er fordelingen kjøtt/ fisk og grønnsaker. Jeg ville satset på å drikke mye, innføre kveldsmat (du har få måltider) og ellers spise mer sammensatt og variert og ellers byttet ut brødlunsj til restematlunsj evt salat. Havregrøt (Igjen; Smørøye? Sukker og kanel?) er ikke mye til middag feks...

Endret av Kayia
Skrevet

hmm..

trudde ikke Zeldox hadde vektøkende bivirkning jeg. jeg fikk denne da jeg krevde å få en medisin uten vektøkning som bivirkning.

Anonymous poster hash: 7509f...d14

Jeg også

Skrevet

Jeg kan tåle ganske mye bivirkninger. Men ikke å være skadelig overvektig, hvis det er medisinene sin skyld.

Det bør vel nevnes at min diagnose er ganske mye mildere enn schizofreni. Jeg bruker jo AP mot en angstlidelse.

Vektøkning er ikke en bivirkning på Zeldox så tror ikke du kan skylde på dem. Du ligger ikke på "farlig overvektig" ifølge BMI heller så å si du er skadelig overvektig er en overdrivelse. Men det er jo så klart opp til deg om du vil slutte med medisinene eller ikke. Syns bare det var litt dobbeltmoralsk at du selv kan skylde på bivirkninger medisinen ikke engang har mens du mener andre, som faktisk har alvorlig bivirkning, ikke må slutte med medisinene.

Skrevet

En uke er altfor lite til å se noen reell endring i vekt. Vei deg hver dag om morgenen, på samme vekt, på samme sted, naken, etter å ha vært på do og før du spiser eller drikker noe.

Hvor mange kalorier per dag får du i  deg?

Du spiser veldig lite fett og frukt, og litt mye brødmat og blandingsprodukter, etter min mening, ikke for at det trenger å ha noe å si for vekta, men helse og trivsel henger sammen med et bra kosthold, og for de fleste betyr dette et variert kosthold. Men det viktige er jo at DU trives med det du spiser, ikke at jeg gjør det  :ph34r: 

Skrevet

Får han bare mage eller øker vekta også? Jeg tipper den magen han får av korn og poteter kun er luft og gasser, så han blir ikke feit av det, men magen eser ut.

Vekten øker også:-)

For hans del fort om han spiser brød og poteter, kost uten mye av det legger han ikke på seg av.

Jeg blir oppblåst av gluten, men har glutenallergi:-) så holder meg unna det.

Men jeg er ikke glad i brødmat.

Skrevet

Som jeg skrev i en annen post forrige uke, så hadde jeg levd sunt etter min mening, og likevel lagt på meg 0,4 kg. Uken som var nå, noterte jeg absolutt alt jeg spiste. Så kan det bedømmes selv om jeg burde ha gått ned i vekt.

Frokost mandag-lørdag: 2 knekkebrød (RugSprø) a 34 kcal hver + mager Cottage Cheese.

Frokost søndag: 1 brødskive + 1 egg + 2 skiver bacon

Lunch mandag-fredag: 2 skiver av det groveste brødet med ost, skinke og lettmargarin

Lunch søndag: ingenting pga ganske stor frokost

Mellommåltid mandag-fredag: 1 eple + 1 gulrot + 1 skive grovt brød.

Middag mandag: Fiskegrateng og grønnsaker

Middag tirsdag: Fiskekaker og grønnsaker

Middag onsdag: Hjemmelaget tomatsuppe med 2 egg.

Middag torsdag: Havregrøt

Middag fredag: Karbonader på grovt brød

Middag lørdag: Ingenting pga stor lunch siden jeg var på kurs

Middag søndag: Var i selskap, noe indisk mat med brun ris og salat til.

Har totalt spist 3 knekkebrød til kveldsmat (altså 1 knekkebrød 3 av dagene)

Ingen godteri, kaker, brus med sukker, osv. Drakk 2 glass tørr hvitvin på lørdag, ellers ingen alkohol.

Trening: Har gått rask tur 4 dager.

Fasit vekt: Uendret.

Jeg er ca 190 cm og veier i overkant av 100 kg. Jeg har en jobb hvor jeg beveger meg en del. Burde uansett ha brukbar forbrenning.

Står på Zoloft og Zeldox, samt 10 mg Tolvon ved behov. FT4 på 15.

Jeg begynner å bli kraftig demotivert av dette her. Hva i alle dager skal jeg gjøre når jeg ikke synes jeg gjør så mye galt? Har snakket med ernæringsfysiolog om dette som heller ikke skjønner noenting.

Dersom middagsporsjonene dine sånn ca følger "tallerkenmodellen", så synes jeg det er rart du ikke går litt ned i vekt med dette næringsinntaket.

Hvorfor poster du ikke spørsmålet til ernæringsfysiologen i stedet for her på psykiatriforumet? Kanskje hun vil ha noen konstruktive innspill.

Skrevet (endret)

Dersom middagsporsjonene dine sånn ca følger "tallerkenmodellen", så synes jeg det er rart du ikke går litt ned i vekt med dette næringsinntaket.

Hvorfor poster du ikke spørsmålet til ernæringsfysiologen i stedet for her på psykiatriforumet? Kanskje hun vil ha noen konstruktive innspill.

Det er klart at jeg er ganske sulten etter jobb, så middagene kunne vel vært mindre. Eksempelvis i dag spiste jeg vel nesten en hel pakke fiskegrateng, men ingen poteter. Spiste grønnsaker til. Og ja, jeg kjenner tallerkenmodellen og prøver å følge den :-)

Rent konkret gjør jeg følgende på egen hånd nå:

- Seponerer Tolvon 10 mg helt. Mistenker at denne mest gjør meg sulten og trøtt uansett, og jeg tror ikke de apetittfremmende egenskapene til denne medisinen er helt doseavhengige. Jeg ble overvektig av lav dose Remeron også

- Prøver Nutrilett shake som erstatning for noen måltider

- Erstatter fiskegrateng og fiskekaker med rene råvarer.

- Øker på rå grønnsaker som mellommåltid.

Hvis dette ikke skulle funke, så får jeg prøve Alli ved fettrike måltider i tillegg. Skulle heller ikke dette funke får jeg bare prøve medikamenter mot dette, men det vil jeg helst ikke.

Hørtes dette fornuftig ut?

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Vekten øker også:-)

For hans del fort om han spiser brød og poteter, kost uten mye av det legger han ikke på seg av.

Jeg blir oppblåst av gluten, men har glutenallergi:-) så holder meg unna det.

Men jeg er ikke glad i brødmat.

Jeg spiser brød fordi jeg ikke gidder lage noe annet hver gang jeg er sulten. Også er det så mye annet som jeg ikke kan spise, noe som egentlig er litt dumt for det er god mat som man blir mett av. Men jeg blir skikkelig dårlig. Må bake brød selv også for gjær er ikke bra for meg.

Skrevet

Jeg spiser brød fordi jeg ikke gidder lage noe annet hver gang jeg er sulten. Også er det så mye annet som jeg ikke kan spise, noe som egentlig er litt dumt for det er god mat som man blir mett av. Men jeg blir skikkelig dårlig. Må bake brød selv også for gjær er ikke bra for meg.

Jeg baker også,

Merker at selv om barna ikke har glutenallergi i den grad jeg har det, så blir de mer dårlige av kjøpesbrød, som jo innh. store mengder ekstra tilsatt gluten. Hjemmebakt er mye bedre.

Egentlig tåler de dårlig gluten, men så er det noen ting da som er veldig godt, feks pizza, det smaker best med gluten:-)

Men hjemmebakt går greit, det har mye med mengde å gjøre.

Jeg er mest glad i grønnsaker, tang, tørket fisk, ost (som jeg også tåler litt dårlig, men spiser likevel) frukt og tørket frukt,

og tangchips, kjøper mye chips av tang i Asiabutikker, også spiser jeg mye frukt hver dag. Samt kikerter valnøtter, hasselnøtter, mandler osv... nå ble jeg sulten:-)

Skrevet

Det er klart at jeg er ganske sulten etter jobb, så middagene kunne vel vært mindre. Eksempelvis i dag spiste jeg vel nesten en hel pakke fiskegrateng, men ingen poteter. Spiste grønnsaker til. Og ja, jeg kjenner tallerkenmodellen og prøver å følge den :-)

Rent konkret gjør jeg følgende på egen hånd nå:

- Seponerer Tolvon 10 mg helt. Mistenker at denne mest gjør meg sulten og trøtt uansett, og jeg tror ikke de apetittfremmende egenskapene til denne medisinen er helt doseavhengige. Jeg ble overvektig av lav dose Remeron også

- Prøver Nutrilett shake som erstatning for noen måltider

- Erstatter fiskegrateng og fiskekaker med rene råvarer.

- Øker på rå grønnsaker som mellommåltid.

Hvis dette ikke skulle funke, så får jeg prøve Alli ved fettrike måltider i tillegg. Skulle heller ikke dette funke får jeg bare prøve medikamenter mot dette, men det vil jeg helst ikke.

Hørtes dette fornuftig ut?

Jeg tror ikke du skal gå ned i mengde mat på dagtid, mulig at du kan ha ørlite å gå på når det gjelder middag, men mindre mat på dagtid vil snarere øke middagsporsjonene enn det motsatte, sannsynligvis. Jeg ville nok ha spist en noe større frokost om jeg var deg; det finnes en del dokumentasjon som tyder på at det å spise mer tidlig på dagen gjør at man spiser mindre sent på dagen.

Jeg hadde ikke brukt shakes, hadde heller spist f.eks. et knekkebrød med egg i stedet for brødskive som mellommåltid.

Jeg hadde snarere holdt meg unna fettrike måltider enn å introdusere Alli.

Også skjønner jeg ikke helt hva slags medikamenter du evt. tenker på.  Du er jo _langt_ unna å ha en helseskadelig overvekt, så fremt du ikke har veldig mye fett samlet rundt midjen?

Kanskje skyldes kroppens manglende vilje til å gi slipp på fett en kombinasjon av stress og medikamentelle virkninger?

Skrevet

Jeg merker at uten Tolvon så er matlysten en del redusert. Jeg mistenker at mye av problemet har ligget her.

Hvis jeg sover dårlig om natten så får jeg heller bruke kognitive teknikker, evt. Vallergan eller Atarax.

Skrevet

gud jeg savner melk... men går ned fortere uten melk føler jeg...

Skrevet

Jeg merker at uten Tolvon så er matlysten en del redusert. Jeg mistenker at mye av problemet har ligget her.

Hvis jeg sover dårlig om natten så får jeg heller bruke kognitive teknikker, evt. Vallergan eller Atarax.

Betyr det at du mener at du jevnt over har spist mer enn det du beskriver i denne tråden? Du bør neppe gå noe særlig ned i næringsinntak. Lavt inntak over tid ser ut til å kunne ha ganske negative virkninger for vektkontroll på litt lengre sikt.

Skrevet

Betyr det at du mener at du jevnt over har spist mer enn det du beskriver i denne tråden? Du bør neppe gå noe særlig ned i næringsinntak. Lavt inntak over tid ser ut til å kunne ha ganske negative virkninger for vektkontroll på litt lengre sikt.

Ikke i forrige uke, men det går nok litt på middagsporsjonene. Jeg spiste nok litt som en hest tidligere hva angår middag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...