Gå til innhold

Når kommer effekten av pranolol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk prøve for å se om det kunne ha effekt med uroen jeg sliter med. Jeg glemte å si at jeg ønsket å prøve ved behov, så psykiateren skrev ut 20 x 2, som jeg forstår må være til fast bruk.

Nå tenker jeg litt slik som med sobrilen at jeg først skal prøve å se om jeg klarer meg uten å ta noe når jeg er plaget. Men hvis pranololen tar lang tid før den gir effekt som jeg hadde inntrykk av når jeg prøvde, så vet jeg ikke om det er rette måten å gjøre det på.

Jeg har nesten alltid lett uro. Så kommer den sterkere og noen ganger ganske uutholdelig innimellom.

Så jeg tenker frem og tilbake på om jeg skal prøve fast en periode. Jeg har en terskel for å begynne fast på mer medisiner enn jeg allerede bruker. Det stritter imot. Samtidig ønsker jeg ro.

Noen som har noen tanker? Hvilke ulemper er det med å bruke de fast? Eventuelt hvor lang tid tar det før effekten kommer ved behovs bruk?

Skrevet

Noen som har noen tanker?

Ja. Pranolol er ikke vanedannende og gir heller ikke spesielt mye toleranse. Det er bare å prøve, og fungerer de ikke så er det bare å slutte med de igjen.

Hvilke ulemper er det med å bruke de fast?

Du kan risikere å få litt lavere puls og bli litt mer andpusten ved hard trening. Du kan også få litt lavere blodtrykk.

Eventuelt hvor lang tid tar det før effekten kommer ved behovs bruk? 

30 minutter til 1 time.

Skrevet

Noen som har noen tanker?

Ja. Pranolol er ikke vanedannende og gir heller ikke spesielt mye toleranse. Det er bare å prøve, og fungerer de ikke så er det bare å slutte med de igjen.

Hvilke ulemper er det med å bruke de fast?

Du kan risikere å få litt lavere puls og bli litt mer andpusten ved hard trening. Du kan også få litt lavere blodtrykk.

Eventuelt hvor lang tid tar det før effekten kommer ved behovs bruk? 

30 minutter til 1 time.

Takk for svar.

Er ennå litt usikker på hva som er mest fornuftig av meg å gjøre. Fast eller ved behov.

Skrevet

Er vel bare å teste den og se om du har effekt først?

Skrevet

Er vel bare å teste den og se om du har effekt først?

Jeg har prøvd de en gang. Ventet i det lengste før jeg tok den. Følte den hjalp på noen av symtomene, men ikke på alle. Det tok lang tid før effekten kom, og da er jeg usikker på om det ville avtatt uansett.

Skrevet

1 tablett 2 ganger daglig står det på boksen. Mener kanskje at jeg kan ta opptil det ved behov?

Skrevet

1 tablett 2 ganger daglig står det på boksen. Mener kanskje at jeg kan ta opptil det ved behov?

Det kan du helt sikkert. Men du trenger ikke vente i det lengste med å ta det slik du gjør med Sobril.

Skrevet

Det kan du helt sikkert. Men du trenger ikke vente i det lengste med å ta det slik du gjør med Sobril.

Jeg kan jo det. Men jeg er usikker på effekten. Tok en tablett tidligere, men det tar ihvertfall ikke alt. Jeg ønsker bare så gjerne at det skal virke.

Skrevet

Jeg kan jo det. Men jeg er usikker på effekten. Tok en tablett tidligere, men det tar ihvertfall ikke alt. Jeg ønsker bare så gjerne at det skal virke.

Det er jo ingen vidundermedisin, og Sobril er helt sikkert mer effektivt på en del av angstsymptomene. Men som sagt, så er bivirkningslisten en del kortere og Pranolol er ikke vanedannende. Jeg synes den tar mye av uroen.

Skrevet

Det er jo ingen vidundermedisin, og Sobril er helt sikkert mer effektivt på en del av angstsymptomene. Men som sagt, så er bivirkningslisten en del kortere og Pranolol er ikke vanedannende. Jeg synes den tar mye av uroen.

Jeg får bare prøve å videre å se hvilke erfaringer jeg får med de. Tar de så pass mye av symtomene at det blir lettere å håndtere det, så kan det nok kanskje delvis erstatte sobrilbruken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...