Gå til innhold

SSRI istedet for alkohol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg møter andre hender det ofte jeg tar en drink eller fler for å greie å prate. Ellers synes folk jeg er så stille og kjedelig... Avogtil lurer jeg på om jeg har en lett form for sosial fobi... og at det kan være verdt å prøve SSRI for å bli mere frempå. Brukte SSRI for noen år siden og mener jeg var mer frempå? Eller kan jeg ta helt feil her?

Anonymous poster hash: d7628...e90
Skrevet

Når jeg møter andre hender det ofte jeg tar en drink eller fler for å greie å prate. Ellers synes folk jeg er så stille og kjedelig... Avogtil lurer jeg på om jeg har en lett form for sosial fobi... og at det kan være verdt å prøve SSRI for å bli mere frempå. Brukte SSRI for noen år siden og mener jeg var mer frempå? Eller kan jeg ta helt feil her?

Hverken SSRI eller alkohol er spesielt lurt. Du må jobbe med angsten.

Anonymous poster hash: 4987a...63f

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Tullprat. SSRI kan gjøre det enklere å jobbe med angsten. Hva gjemmer du deg bak et anonymt nick for? Kan du ikke stå for det du sier? Du er den samme som skulle spore av min tråd om Seroquel-dosering med din ubegrunnet anti-medisin-"propaganda" her inne. Endret av YoplaitDouble
Skrevet

Føler ikke på angst, bare er for stille

Skrevet

Fikk resept på fontex :) nevnte ikke det med alkoholen, bare at jeg sover ekstremt mye og er tiltak å gå i dusjen

Skrevet

Tullprat. SSRI kan gjøre det enklere å jobbe med angsten. Hva gjemmer du deg bak et anonymt nick for? Kan du ikke stå for det du sier? Du er den samme som skulle spore av min tråd om Seroquel-dosering med din ubegrunnet anti-medisin-"propaganda" her inne.

Ssri har veldig lien effekt på angst (bortsett fra panikkangst). Ellers er du like anonym selv.

Skrevet

Ssri har veldig lien effekt på angst (bortsett fra panikkangst). Ellers er du like anonym selv.Anonymous poster hash: 4987a...63f

SSRI kan ha effekt på panikklidelse, OCD, forsåvidt også helseangst, litt mindre på sosial fobi og enda litt mindre på GAD. Den angsten SSRI er også rimelig bra på angst som kommer av depresjon. Men det er jo store forskjeller fra person til person.

Uansett blir det jo feil å si at det generelt har liten effekt

Skrevet

SSRI kan ha effekt på panikklidelse, OCD, forsåvidt også helseangst, litt mindre på sosial fobi og enda litt mindre på GAD. Den angsten SSRI er også rimelig bra på angst som kommer av depresjon. Men det er jo store forskjeller fra person til person.

Uansett blir det jo feil å si at det generelt har liten effekt

Varig ending kommer nok bare av hardt arbeid med seg selv. I forskning er det sannsynliggjort at monoterapi med SSRI har omtrent lik virkning som placebo i dobbeltblind-studier.  Men dersom en sammenligner gruppen "SSRI+samtaleterapi" med "kun samtalebehandling" ser man at den førstnevnte gruppe økt sjanse til forbedring. Litt billedlig kan en si det sånn at SSRI er gode som krykker mens man er i behandling. Uten annen terapi/behandling er det like greit å ikke ta noe synes jeg.

Skrevet

Varig ending kommer nok bare av hardt arbeid med seg selv. I forskning er det sannsynliggjort at monoterapi med SSRI har omtrent lik virkning som placebo i dobbeltblind-studier.  Men dersom en sammenligner gruppen "SSRI+samtaleterapi" med "kun samtalebehandling" ser man at den førstnevnte gruppe økt sjanse til forbedring. Litt billedlig kan en si det sånn at SSRI er gode som krykker mens man er i behandling. Uten annen terapi/behandling er det like greit å ikke ta noe synes jeg. Anonymous poster hash: 4987a...63f

Kunne jeg fått en link til disse studiene? Det skulle vært interessant å ta en kikk på det.

Skrevet

Kunne jeg fått en link til disse studiene? Det skulle vært interessant å ta en kikk på det.

Her er en: http://www.minnpost.com/second-opinion/2014/09/popular-antidepressant-paxil-offers-little-benefit-over-placebo-treating-anxi

The antidepressant paroxetine (Paxil) offers at best only a modest advantage over a placebo for the treatment of anxiety as well as depression, according to a new meta-analysis that looked at both published and unpublished clinical trial data.

The study, which appears in the journal PLOS ONE, found that the published data from paroxetine’s manufacturer, GlaxoSmithKline (GSK), overestimates the drug’s effectiveness.

“About 80 percent of the effect can be accounted for by the placebo effect,” said lead author Michael Sugarman, a doctoral candidate at Wayne State University"

The meta-analysis’ results have implications for other commonly used selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs), such as fluoxetine (Prozac) and sertraline (Zoloft).

“Previous analyses have shown that one SSRI is just about the same as another one,” said Sugarman. “There isn’t a lot of difference among the drugs.”

Det er bare å google. Så finner du masse info.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...