Gå til innhold

Jeg er dum, mindre intelligent :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ingenting i naturfagen og ingenting i matten!! I mattetimen idag virket det som alle skjønte det mens jeg satt der som et spørsmålstegn.. Håpløsheten tok over..Jeg merket tårene holdte på å komme. Lærern sa ting når han forklarte " Dette må dere skjønne. Det er det minste dere må skjønne"...Jeg er dum. Jeg er ikke like smart som andre. Denne situasjonen etter jul minner meg om barneskolen og ungdomsskolen. Jeg var den dumme. Dårligste i klassen. Her har jeg strevd hele livet, og alt jeg får bekreftelse på er at jeg er dum.

Jeg tørte ikke si noe. Jeg pakket tilslutt sekken og dro hjem. Jeg sa jeg følte meg dårlig. Det gjorde jeg jo også.. Når jeg kom ut begynte tårene å renne. "Jeg er så dum jeg. Jeg er en idiot som ikke forstår noenting. Hva er vitsen å prøve? Jeg kommer aldri til å få til noe. Jeg har jobbet livet av meg siden 5 klasse uten resltateter. Alle skjønner noe borsett fra meg"

"Er livet verdt det? alt går imot meg"

Jeg er dum, jeg burde bare inse det.

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Caylee

15

• Madelenemie

13

• AnonymBruker

10

• laban

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg skjønner ingenting i naturfagen og ingenting i matten!! I mattetimen idag virket det som alle skjønte det mens jeg satt der som et spørsmålstegn.. Håpløsheten tok over..Jeg merket tårene holdte på å komme. Lærern sa ting når han forklarte " Dette må dere skjønne. Det er det minste dere må skjønne"...Jeg er dum. Jeg er ikke like smart som andre. Denne situasjonen etter jul minner meg om barneskolen og ungdomsskolen. Jeg var den dumme. Dårligste i klassen. Her har jeg strevd hele livet, og alt jeg får bekreftelse på er at jeg er dum.

Jeg tørte ikke si noe. Jeg pakket tilslutt sekken og dro hjem. Jeg sa jeg følte meg dårlig. Det gjorde jeg jo også.. Når jeg kom ut begynte tårene å renne. "Jeg er så dum jeg. Jeg er en idiot som ikke forstår noenting. Hva er vitsen å prøve? Jeg kommer aldri til å få til noe. Jeg har jobbet livet av meg siden 5 klasse uten resltateter. Alle skjønner noe borsett fra meg"

Du er ikke dum.

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg tror dette er grunnen til at mange har angst for det matematikk: Når man ikke forstår noen ting føler man seg virkelig totalt blank og dum. Når man ikke forstår noen ting er det ganske fort gjort å tenke at man aldri vil forstå noe heller.

Det er bare snakk om innsats. Du vil *garantert* klare å lære det med nok innsats.

Hva er temaet, forresten?

Skrevet (endret)

Hm

Du er ung og med ganske god, tidvis selvinnsikt, så jeg tror dette klarer du om du vil!

At norske elever er så dårlige ofte i matematikk og naturfag, er ikke fordi de er mindre inteligente enn asiatere!

Nivået på lærerne, kravet til dem, kompetansen er vannvittig dårlig i Norge.

(det var grunnen til at vi valgte privatskole, vi ønsket faglærere)

Vi mener man må ha faglærere fra første klasse, matte læres bort av realister ikke norsklærere!

Noe annet litt leit som min mann og jeg av og til kommer inn på er at ofte blir man lærer, ikke fordi man vil, men mislykkes, så ikke alltid de er så gode til å lære bort!

I Finland er læreres status høy, inntakskrav er høye, de er statusmessig på nivå med advokat og leger etc...

Så jeg syns du bør brette opp armene og tenke at så teite ord fra en lærer ikke skal knekke deg, alle, absolutt alle (unntatt de med mild PU), kan klare matematikken på vgs nivå, alle typer, alle handler om regneregler og ikke abstraksjon, den er såpass enkel, matematikk videre er mer avansert, da slutter regneteknsike ferdigheter og øker abstraksjon, det er da man må ha hode for matte.

Endret av Madelenemie
Skrevet (endret)

Jeg skjønte ingenting av matte jeg heller, ingenting i faget kom naturlig for meg, jeg måtte pugge og øve og øve. Det klarer du og. 

Om livet er "verdt det" skal ikke avgjøres av om man er flink i matte og naturfag eller ikke. Trekk pusten og skaff deg selv litt avstand, ta heller en pause når det blir for mye for deg.

Endret av XbellaX
Skrevet

Jeg har aldri skjønt noen verdens ting i naturfagen og matematikken.

Skrevet (endret)

Noe annet litt leit som min mann og jeg av og til kommer inn på er at ofte blir man lærer, ikke fordi man vil, men mislykkes, så ikke alltid de er så gode til å lære bort!

Absolutt alle (unntatt de med mild PU), kan klare matematikken på vgs nivå, alle typer, alle handler om regneregler og ikke abstraksjon, den er såpass enkel.

Jeg synes du skal være forsiktig med å påstå at man ofte bli lærer fordi man mislykkes med å bli noe annet.

Dessuten tror jeg ikke de som sliter med matte på vgs-nivå føler seg noe bedre av å lese at den er så enkel at man må være utviklingshemmet for å unngå å klare den.  Det er samme tonen som fysikklæreren min på vgs pleide å ta for nesten 40 år siden, og han var ingen stor pedagog. 

Endret av laban
Skrevet

Jeg skjønner ingenting i naturfagen og ingenting i matten!! I mattetimen idag virket det som alle skjønte det mens jeg satt der som et spørsmålstegn.

(...)

Alle skjønner noe bortsett fra meg.

Det tror jeg ikke.  Antakelig var det flere som skjønte svært lite, de bare taklet det annerledes.

Hvilket tema holder dere på med? 

Skrevet

Etter å ha lese en god del av dine innlegg her, vil jeg påstå at du tar feil - du er ikke dum.

Man trenger egentlig bare å huske reglene og følge dem. Så lenge man bare følger reglene slavisk, går alt greit. Noe dybdeforståelse trengs ikke på videregående skole-nivå.

Anonymous poster hash: 357e5...c94

Skrevet

Min matte-og naturfaglærer sa til meg at du har et problem: Du skal skjønne alt! Bare pugg til du KAN alt. 

Anonymous poster hash: da6e3...558
Skrevet

Tror det handler om din redsel for å ikke mestre; hvor viktig det er for deg. Samt at du kanskje er litt ustabil følelsesmessig (som du har skrevet om her tidligere), slik at selvbildet ditt fort kan bli veldig dårlig av "filleting" - og når du er "dum" kan du vel like gjerne gi opp?

Du må prøve å ha litt mer tolmodighet med stoffet, så klarer du det nok bra.

(Men hvis du skal ta høyere utdannelse så bør du kanskje velge noe som ikke involverer noe særlig matematikk.)

Skrevet

Min matte-og naturfaglærer sa til meg at du har et problem: Du skal skjønne alt! Bare pugg til du KAN alt. 

Din matte og naturfaglærer sa det om meg??

Skrevet

Du er ikke dum.

Takk for støtte. Jeg syns jeg er litt rar. Jeg mestrer norsk, samfunnsfag og slike fag ganske greit. Matte og naturfag... går rett i dass. Lurer på hva det kommer av

Skrevet

Til meg :) 

Skrevet

anonm mente å si dette "Min matte-og naturfaglærer sa til meg "du har et problem: Du skal skjønne alt! Bare pugg til du KAN alt. " " hvor du pekte på herr anonym

forøvrig, så er det mest pugging som hjelper på vgs,  og å ikke gi opp. Såklart har man litt ekstra evner eller litt ekstra interesse i området hjelper det litt men det er mest for høyere utdanning at evner kan være litt avgjørende (bortsett fra i svada studier da da spiller det ingen rolle noenting)

Skrevet

Takk for støtte. Jeg syns jeg er litt rar. Jeg mestrer norsk, samfunnsfag og slike fag ganske greit. Matte og naturfag... går rett i dass. Lurer på hva det kommer av

Syns du er flink jeg, meg selv derimot var dum med stor D på skolen. Skjønte ingenting jo, matte var gresk for meg og det er det i dag og. Kan ikke engang gangetabellen. Likte meg sletts ikke på skolen.

Skrevet

Hei!

Jeg har akkurat "rettet" mitt barns tentamen, opp fra en 4 til en 6, det er sjokkerende!!

Lærer trakk mitt barn for kjappe regnetekniske operasjoner, men matemstiske, så kan ikke trekkes:-(!!!

Skolen innrømmet at lærer er svak, og skal fjernes, bra!

Men hvem barn har foreldre som vil til bunns i saken??

Det er fordelen ved privatskoler, hvis ikke faglig god, er lærer borte.

Vi har med andre foreldre nå, innrapportert en annen lærer, heldigvis fordi privatskole, er skolen ikke glad, læreren skal fjernes pga av faglig udyktighet.

Skrevet

Jeg tror dette er grunnen til at mange har angst for det matematikk: Når man ikke forstår noen ting føler man seg virkelig totalt blank og dum. Når man ikke forstår noen ting er det ganske fort gjort å tenke at man aldri vil forstå noe heller.

Det er bare snakk om innsats. Du vil *garantert* klare å lære det med nok innsats.

Hva er temaet, forresten?

Problemet er at det virker som læreren tror det er så mye enklere enn det er.. Og når det virker som resten av klassen forstår får jeg panikk og føler meg dum. Og da tør jeg heller ikke be om hjelp.. Har vel angst mot det.. Mer det å ikke få det til. Jeg vil så gjerne få til noe.

Nei, det er ikke bare innsats. Men såklart noe er innsats. Men jeg er ikke så god som før pågrunnav konsetrasjon. Jeg lurer på hvordan jeg skal klare balansen..

Jeg taklet ligninger og slikt greit. Men nå er det om arv, lån osv i skjema. hater det

Skrevet

Hm

Du er ung og med ganske god, tidvis selvinnsikt, så jeg tror dette klarer du om du vil!

At norske elever er så dårlige ofte i matematikk og naturfag, er ikke fordi de er mindre inteligente enn asiatere!

Nivået på lærerne, kravet til dem, kompetansen er vannvittig dårlig i Norge.

(det var grunnen til at vi valgte privatskole, vi ønsket faglærere)

Vi mener man må ha faglærere fra første klasse, matte læres bort av realister ikke norsklærere!

I Finland er læreres status høy, inntakskrav er høye, de er statusmessig på nivå med advokat og leger etc...

Så jeg syns du bør brette opp armene og tenke at så teite ord fra en lærer ikke skal knekke deg, alle, absolutt alle (unntatt de med mild PU), kan klare matematikken på vgs nivå, alle typer, alle handler om regneregler og ikke abstraksjon, den er såpass enkel, matematikk videre er mer avansert, da slutter regneteknsike ferdigheter og øker abstraksjon, det er da man må ha hode for matte.

Håper du har rett. Jeg har blitt livredd for å stryke. Jeg vil så gjerne komme til sommeren og vite at jeg har klart alt sammen.

Skrevet

Jeg skjønte ingenting av matte jeg heller, ingenting i faget kom naturlig for meg, jeg måtte pugge og øve og øve. Det klarer du og. 

Om livet er "verdt det" skal ikke avgjøres av om man er flink i matte og naturfag eller ikke. Trekk pusten og skaff deg selv litt avstand, ta heller en pause når det blir for mye for deg.

Jeg skal ikke gi opp. Er bare så redd for å mislykkes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...