Gå til innhold

Jeg er dum, mindre intelligent :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når nordmenn klager på læreren så handler det mest om at de syns undervisningen er kjedelig og lite motiverende.

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Caylee

15

• Madelenemie

13

• AnonymBruker

10

• laban

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Gargamel
Skrevet

En dårlig pedagog blir nok ofte frustrert over at elevene ikke forstår enkle ting.

Skrevet

En dårlig pedagog blir nok ofte frustrert over at elevene ikke forstår enkle ting.

Ja, du er inne på det. Du sier "pedagog". Jeg mener pedagogiske evner ikke trenes opp / læres ved å studere faget (matte etc.) på universitetet.

Skrevet

Verden trenger ikke bare mennesker som er flinke i matte og fysikk. Kanskje er det ikke meningen at alle skal være flinke i det? Man trenge også mennesker som kan gi omsorg til andre mennesker og har et hjerte for det. Det er heller ikke slik at mennesker som har en høy IQ som er kloke. De kloke menneskene er like viktige som smarte. :-)

Du er inne på noe viktig der. Første gang jeg la tydelig merke til noe ikke stemte med min oppfatning, var på videregående skole i faget projeksjonstegning. De aller fleste fikk 5 eller 6, bortsett fra noen få. De fikk det ikke til, ble for mye feil med dem. Da jeg begynte å studere fysikk og matte på universitetet, ble jeg overrasket, både over en del medstudenter og enkelte av de som underviste. Innenfor fagene kunne noen gjøre det rimelig skapt, men på andre områder var de rene katastrofene.

Oppfatningen jeg hadde av menneskelige evner var for primitiv. Man snakker om IQ som en slags generell læringsevne. Det er for upresist. I stedet burde man heller hatt en rekke indikatorer på ulike typer evner. F.eks. romforståelse (viktig i projektsjonstegning), logiske evner, ordforståelse og språklige evner, sosiale evner osv. Slik IQ-testene er utformet, fanger de ikke opp at noen på enkelte områder kan være veldig dyktige eller uvanlig svake.

Et eksempel: På TV viste de en gang et eksempel. En gutt som gjorde det veldig dårlig på de aller fleste områder, ble vist et bile av en stor og gammel bygning, mange vinduer og utsmykninger på fassaden. Så ble bildet tatt vekk og han skulle tegne ette minnet av bildet. Den tegningen ble mye bedre enn arkitektstudenter klarte.

Ta meg selv som eksempel. Jeg slet veldig med matte før videregående skole. Men på videregående skole fikk vi kjempegode bøker. Det ble et veldig løft for meg på matematikk.

Anonymous poster hash: 357e5...c94

Skrevet

Det eneste som gjør at du er litt dum er at du ikke rekker opp hånda og spør når det er noe du ikke forstår. Du er garantert ikke den eneste som ikke forstår, dessuten viser det at du er aktiv i timen dersom du spør om ting. Jeg spurte så mye at læreren måtte gå og snakke med læreren på trinnet over for å finne svar på det jeg spurte om. Om du vipper mellom 2 karakterer vil du gå opp dersom du har vist interesse i timen og gå ned dersom du ikke har vist interesse. Hvorfor er folk så redde for å spørre når det er noe man ikke forstår. Lærerens ansvar er undervise, ditt ansvar er å lære. Du tar ikke ansvar ved å gå hjem fra skolen fordi det er noe du ikke forstår. Hadde du heller brukt den tiden på å spørre og grave så hadde du kanskje kunnet det nå.

Jeg vil ikke dumme meg ut foran hele klassen. Jeg skjønte absolutt ingen verdens ting. Da er det bedre dra hjem. Jeg pleier vanligvis be om hjelp hvis jeg ikke forstår noe. Men dette var første gang på den skolen jeg var helt blank. Jeg fikk lekser til tema også, dette blir gøy. Ja, det er mitt ansvar prøve å lære. Men jeg liker ikke drite meg ut. Dårlige minner fra ungdomsskolen.

Skrevet

Du er mer enn nok inteligent for å stå nivået på vgs matte!

selvsagt må du stå på , jobbe, men klarer du det ikke skyldes det neppe inteligens,

Norske lærere er grvt regnet og oppsummert elendige i realfag! 

Det er deres feil og IKKE elevene!

I Asia er nesten alle på 6 nivå regnet ut i fra norsk mattestandard, dette skyldes ikke asiatiske gener, men norske læreres elendige kompetanse.

Om du ikke bor langt unna kan jeg hjelpe deg med matte, alt fra p til s til R matte!

Min fosterdatter flyttet inn til oss med 2 i matte på ungdomsskolen, etter vgs gikk hun ut med 6 i R2.

Så smart nok manglet det ikke akkurat på!

Hei,

Ja, og her ser du grunnen til at færre og færre vil bli lærere - at folk generaliserer om at ALLE naturfaglæerer er elendige synes jeg er helt utrolig og det fører i alle fall ikke noe godt med seg. Lærere på videregående har studert 7 år på universitetet for å bli lektorer. De fleste naturfaglærere på vgs kunne valgt yrker med langt høyere lønn, men velger å undervise barna dine i skolen. På skolen jeg underviser har også flere naturfagslærere doktorgrad og det er slett ikke uvanlig - det blir faktisk flere og flere av dem. Jeg tror ofte folk tenker på "lærere" som en samlebetegnelse for alle som underviser, men det er altså noen med 3-4 års lærerskole og en hel del av oss på vgs som har 7 år (mange av oss har mer). 

Anonymous poster hash: 847a7...0ad

Skrevet

Jeg vil ikke dumme meg ut foran hele klassen. Jeg skjønte absolutt ingen verdens ting. Da er det bedre dra hjem. Jeg pleier vanligvis be om hjelp hvis jeg ikke forstår noe. Men dette var første gang på den skolen jeg var helt blank. Jeg fikk lekser til tema også, dette blir gøy. Ja, det er mitt ansvar prøve å lære. Men jeg liker ikke drite meg ut. Dårlige minner fra ungdomsskolen.

Hva er værst, å få dårlig karakter fordi du ikke tør å spørre, eller å tro at du driter deg ut? Hvorfor spiller det noen rolle hva andre tror om deg? Jeg har spurt om usannsynlig mye på skolen, tror det er det eneste jeg aldri har blitt mobbet for. Hvorfor sitte der og være helt blank og ende med å dra hjem, bare fordi du ikke tør å spørre? Jeg var den eneste som spurte om noe på da jeg gikk på elektro og jeg var den eneste som fikk 5 på eksamen. Det viser at det ikke bare var jeg som ikke forsto, men jeg var kanskje den eneste som var interessert i å lære. Det er ikke noe poeng i å la andre mennesker styre ditt kunnskapsnivå.

Skrevet

Jeg tror ikke du var den eneste i klassen som ikke forstod dette - ikke tro det. Det satt helt sikkert flere der inne som ikke helt fikk med seg hva læreren forklarte, men som lot som om de forstod det likevel. Ingen liker jo å tape ansikt. 

Jeg er lærer og har en metode jeg pleier å bruke med ganske stort hell. Når jeg har forklart noe vanskelig ber jeg alle elevene lukke øynene hardt igjen. Deretter spør jeg om det nå er noen som ikke helt har forstått det vi har gått gjennom? Da rekker ofte noen elever opp, men det er ingen andre enn meg som ser hvem det er ;-) Det er veldig ofte ikke de samme personene som rekker opp hver gang, så alle kan dessuten ha en dag da de ikke helt har fått med seg stoffet eller er litt ukonsentrerte.

Prøv også å ikke tenke så mye på at lærer sier at "det er så enkelt". Det kan jo være han/hun sier dette for å muntre dere opp litt også, så dere skal lures til å tro det ikke er så vanskelig som det høres ut  ;)

Uansett tror jeg også - som de andre her - at du vil klare deg helt greit i matte hvis du gjør en god innsats selv. Les i boken selv, regn masse oppgaver. Kjøp gjerne en annen mattebok og regn oppgavene der også. Ikke gi deg  :)

Skrevet

Åh, kjenner meg så godt igjen!

Matte var såå gøy i det første kapitlet, deretter ga jeg opp. Jeg virkelig hatet matte, og følte meg som verdens dummeste.

Skjønte ikke vitsen med x-er og y-er osv. Faren min prøvde til sin store fortvilelse å lære meg, men det ble bare krangling og jeg ga opp. Det må ha vært til fortvilelse for han som hadde dette som fagområde (he-he).

Det eneste jeg husker og er god på er prosentregning ( når jeg skal kjøpe klær på salg:), og hoderegning. Ellers trenger jeg det ikke til noe som helst.

Nei, du er ikke dum. Gjør så godt du kan så kan du studere noe hvor du slipper matte;)

Skrevet

Jeg har hatt bruk for matten jeg lærte til og med ungdomsskolen. Pluss, minus, prosent....Etter det skjønner jeg egentlig ikke helt hvorfor alle må gjennom det. Hva skal vi som skal studere språk eller samfunnsfag med X og Y, grafer etc? Ville heller hatt mer av et av de mer allmenndannende fagene på skolen; historie, norsk, religion, fremmedspråks,samfunnsfag - alle de fagene føler jeg at jeg har hatt myyyye mer igjen for nå når jeg er voksen enn matte. Ikke misforstå, jeg synes matte er viktig å lære - men etter 10. klasse synes jeg det meste blir for sært. 

Skrevet

Jeg har hatt bruk for matten jeg lærte til og med ungdomsskolen. Pluss, minus, prosent....Etter det skjønner jeg egentlig ikke helt hvorfor alle må gjennom det. Hva skal vi som skal studere språk eller samfunnsfag med X og Y, grafer etc? Ville heller hatt mer av et av de mer allmenndannende fagene på skolen; historie, norsk, religion, fremmedspråks,samfunnsfag - alle de fagene føler jeg at jeg har hatt myyyye mer igjen for nå når jeg er voksen enn matte. Ikke misforstå, jeg synes matte er viktig å lære - men etter 10. klasse synes jeg det meste blir for sært. 

Sikkert ikke politisk korrekt å si det, men helt enig. Det er så mye som er mye mer nyttig og kunne. Men kanskje det er noe jeg fortsatt ikke har forstått? :)

Skrevet

Sikkert ikke politisk korrekt å si det, men helt enig. Det er så mye som er mye mer nyttig og kunne. Men kanskje det er noe jeg fortsatt ikke har forstått? :)

Hva med alle timene man kastet bort på såkalt "sidemål"?

Skrevet

Hva med alle timene man kastet bort på såkalt "sidemål"?

Ja, det har du rett i. Jeg var så "heldig" at jeg bodde først på østlandet, så vestlandet, så østlandet igjen. Det medførte at jeg snakket bokmål, men skrev på nynorsk, så da fikk jeg beste karakter i nynorsk..juhu..

Skrevet

Som laban er inne på, jeg er nok ikke en god pedagog som forstår meg ihjel, jeg krever, så man får vondt i hjernebarken, men det er hun glad for i dag, vel utdannet ingeniør som hun er!

Hennes mattelærer er som jeg har vent meg til nå, ikke kvalifisert for undervisning på norsk ungdomsskole engang.

Jeg har vel ikke påstått at en god pedagog skal forstå elevene i hjel?  Jeg påpekte at det Caylee hadde mest bruk for når hun følte seg dum, kanskje ikke var en forsikring om at matte på hennes nivå er så lett at alle som ikke er psykisk utviklingshemmede, kan klare den.  Synes du det virker som problemet i Caylees klasse er at læreren forstår dem i hjel og krever for lite?

Med én eller noen få elever kan man henge over dem og "kreve så de får vondt i hjernebarken" med et opplegg tilpasset deres nivå og den måten de lærer best på.  Caylees lærer har kanskje 30 elever han skal ha med seg, så han kan ikke det.  Det at Caylee ikke forsto hva han forklarte i går, er ikke noe bevis på at han er inkompetent, i hvert fall ikke faglig.  Verden er full av lærere som har fagkunnskaper på høyt nivå, men som ikke klarer å formidle dem forståelig.  Det kan hende Caylee har en slik lærer, det kan også hende hun har en "norsklærer" som du så foraktelig kaller det, som helst vil slippe å undervise i matte.  Det at minst én elev har en dårlig opplevelse i en mattetime, forteller svært lite om verken eleven eller læreren.  

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg har vel ikke påstått at en god pedagog skal forstå elevene i hjel?  Jeg påpekte at det Caylee hadde mest bruk for når hun følte seg dum, kanskje ikke var en forsikring om at matte på hennes nivå er så lett at alle som ikke er psykisk utviklingshemmede, kan klare den.  Synes du det virker som problemet i Caylees klasse er at læreren forstår dem i hjel og krever for lite?

Med én eller noen få elever kan man henge over dem og "kreve så de får vondt i hjernebarken" med et opplegg tilpasset deres nivå og den måten de lærer best på.  Caylees lærer har kanskje 30 elever han skal ha med seg, så han kan ikke det.  Det at Caylee ikke forsto hva han forklarte i går, er ikke noe bevis på at han er inkompetent, i hvert fall ikke faglig.  Verden er full av lærere som har fagkunnskaper på høyt nivå, men som ikke klarer å formidle dem forståelig.  Det kan hende Caylee har en slik lærer, det kan også hende hun har en "norsklærer" som du så foraktelig kaller det, som helst vil slippe å undervise i matte.  Det at minst én elev har en dårlig opplevelse i en mattetime, forteller svært lite om verken eleven eller læreren.  

Leste nylig en artikkel om Singapore som er helt i verdenstoppen når det gjelder mattekunnskaper i skolen. De følger i alle fall  "politikken" til Madelenemie. En mattelærer er f.eks en matematiker med et kurs i pedagogikk. Sånn er det selv på lave trinn i grunnskolen. Jeg tror en lærer som har interesse og dyp forståelse for faget har et bedre utgangspunkt for å lære det bort. En lærer som bare har pugget regneregler uten å ha en dyp forståelse kan ikke være særlig inspirerende eller flink til å forklare.

Lærere i Singapore har samme startlønn som leger og advokater. Forresten mener jeg å ha hørt noe av det samme om Finland, altså at læreryrket har høy lønn og status.

Jeg tror ikke andre land har flere lærere per elev enn hva Norge har.  En annen sak er om denne informasjonen hjelper Caylee akkurat nå...

Det 

Skrevet

Leste nylig en artikkel om Singapore som er helt i verdenstoppen når det gjelder mattekunnskaper i skolen. De følger i alle fall  "politikken" til Madelenemie. En mattelærer er f.eks en matematiker med et kurs i pedagogikk. Sånn er det selv på lave trinn i grunnskolen. Jeg tror en lærer som har interesse og dyp forståelse for faget har et bedre utgangspunkt for å lære det bort. En lærer som bare har pugget regneregler uten å ha en dyp forståelse kan ikke være særlig inspirerende eller flink til å forklare.

Jeg leste også den artikkelen, og jeg benekter selvfølgelig ikke at mattelærerne bør ha tung faglig bakgrunn.  Men det er ikke sikkert at en som underviser i matte på det som for ham / henne er elementært nivå, er flinkest til å få med seg de som ikke tar det lett.

Mens det var 7-åring grunnskole, var lærerskolelærerne der, mens de som hadde studert på universitetet, var på "høyere skoler", dvs. realskole og gymnas.  Da ungdomsskolen ble innført, måtte lærerne med kortest ansiennitet flytte til ungdomsskolen, mens de mest erfarne ble igjen på gymnaset, som senere skiftet navn til vgs. 

Jeg hadde en sånn "nedflyttet" realfagslærer i 8. og 9. klasse. Han kunne selvsagt mye matte, men var ute av stand til å forstå at noen kunne ha problemer på ungdomsskolenivå.  For meg og de andre som tok ungdomsskolematten lett, var han en OK lærer.  Men mange av de andre gikk ut av ungdomsskolen med et sterkt hat mot både læreren og faget.

Dette beviser ikke noe som helst, jeg mener bare at det trenger ikke være lærerens dårlige matteforståelse som er årsaken til at Caylee ikke forstår hva han formidler.  Det kan også hende at han ikke klarer å forklare emnet på en måte og et nivå som "treffer".

Det er ingen tvil om at Norge mangler mange realfagslærere.  Men det blir ikke bedre av at man automatisk skylder på lærerens inkompetanse hver gang noen sliter.

Skrevet

Det er ingen tvil om at Norge mangler mange realfagslærere.  Men det blir ikke bedre av at man automatisk skylder på lærerens inkompetanse hver gang noen sliter.

*smask*

Skrevet

En faglærer behøver ikke være flink til å lære bort selv om hun har papirene i orden.

Anonymous poster hash: 8667c...500

Enig!

Skrevet

Jeg tror det er dårlig kvalitet på norske mattelærere spesielt!

Ikke de eldre, men de yngre, jeg har både egen erfaring og har med mine ikke-pedagiske, men matematiske begeistring hjulet noen helt gjennomsnittlige elever på vgs. Deriblant min egen fosterdatter som påstod hun hatet matte, nektet se på matte, og lagde dette til at hun ikke hadde intelligens for dette. Med økende karakterer våknet konkurransen i henne, og hun fikk 6 i både R1 og R2, for henne er det også tankevekkende. Hun har ikke utpreget matematisk sans, men hun har konkurranseinstinkt.

Problemet deres var et ikke ukjent problem spesielt i Norge, lav selvtillit på at de klarer, lite begreper om at matte er et fag som fremfor noe for de fleste krever betydelig innsats, og at ved forståelse av det, kan alle som ønsker det få 6 i vgs matte.

Så er selvsagt valget ens eget! hvor mye tid man vil bruke på det, men det er fult mulig å pugge seg til en 6 i R2, men

det er ikke mulig å pugge seg til en A på universitetsnivå, der får enkelt R2 stykker studentene til å stå på eksamen, men det er de som trenger matematikk snarere enn at de er  matematisk anlagt.

Skrevet

Jeg tror det er dårlig kvalitet på norske mattelærere spesielt!

Ikke de eldre, men de yngre, jeg har både egen erfaring og har med mine ikke-pedagiske, men matematiske begeistring hjulpet noen helt gjennomsnittlige elever på vgs. Deriblant min egen fosterdatter som påstod hun hatet matte, nektet se på matte, og lagde dette til at hun ikke hadde intelligens for dette. Med økende karakterer våknet konkurransen i henne, og hun fikk 6 i både R1 og R2, for henne er det også tankevekkende. Hun har ikke utpreget matematisk sans, men hun har konkurranseinstinkt.

Så hvis jeg klarer å få noen som holder på å stryke i sidemål og har lagt faget for hat, til å komme gjennom det med bra karakter, er det et bevis på at det er dårlig kvalitet på norsklærerne?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...