Gå til innhold

Jeg er dum, mindre intelligent :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så hvis jeg klarer å få noen som holder på å stryke i sidemål og har lagt faget for hat, til å komme gjennom det med bra karakter, er det et bevis på at det er dårlig kvalitet på norsklærerne?

Hvis dette gjelder svært mange på landsbasis, så JA! ;)

Vet du, jeg er seriøs nå, min sønn har hatet to fag intenst, norsk og nynorsk, han går nå ut med 6 i alle norskfag!

Jeg VET det er takket være en lærer som så at denne gutten har potensialet, det er sånne lærere som burde fått en egen super-lærer pris!

Vel han har jobbet, men læreren hadde tro på han, oppmuntret han, sa ikke at 4, det er bra nok det gutten min, han sa, du greier bedre, du skriver godt, det fikk min sønn til å endre innstilling.

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Caylee

15

• Madelenemie

13

• AnonymBruker

10

• laban

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Da jeg gikk på ungdomsskolen spurte jeg læreren hva vi skulle med å kunne algebra. Vet ikke, svarte hun. Fint, hva er så poenget med å lære det. Da jeg begynte på elektro fikk jeg behov for algebra. Man får ikke flinke elever av å drepe motivasjonen dems. Samme var det da vi skulle lære ohms lov i naturfagen. Jeg forsto aldri hva ohms lov var. På videregående forsto jeg det med en gang. Forskjellen var at læreren på ungdomsskolen knapt visste selv hva det var, mens læreren på videregående var elektriker og hadde god greie på hva det var. Han var ikke spesielt pedagogisk, men jeg lærte veldig mye av han.

Skrevet

Da jeg gikk på ungdomsskolen spurte jeg læreren hva vi skulle med å kunne algebra. Vet ikke, svarte hun. Fint, hva er så poenget med å lære det. Da jeg begynte på elektro fikk jeg behov for algebra. Man får ikke flinke elever av å drepe motivasjonen dems. Samme var det da vi skulle lære ohms lov i naturfagen. Jeg forsto aldri hva ohms lov var. På videregående forsto jeg det med en gang. Forskjellen var at læreren på ungdomsskolen knapt visste selv hva det var, mens læreren på videregående var elektriker og hadde god greie på hva det var. Han var ikke spesielt pedagogisk, men jeg lærte veldig mye av han.

Dette du er inne på ER viktig og mye av mitt poeng.

Jeg rettet mitt barns tentamen opp to karakterer!!

Han hadde ikke gjort noen feil, han har bare en matematisk forståelse som er over der læreren de har nå er!

Han brukte andre beregninger og fremgansmåter som var MER matematisk korrekte enn det læreren forstod.

Nå har han egentlig en god mattelærer men pga av permisjon har de vikar, og hun, kan ikke matte!!:-(

Men jeg syns slikt ikke går an, og eksemplene er for mange.

Min mann er fra et land der de eksporterer Inginiører og matematikere, det er ikke fordi de er mer inteligente enn nordmenn, men de har høy kvalitet på lærere.

Så man må ikke sette en almenlærer til å lære førsteklassinger matte, de må straks inn i den matematiske formulering og tankegang, matematikk, bør de med matematikk som hovedfag formidle.

Skrevet

Dette du er inne på ER viktig og mye av mitt poeng.

Jeg rettet mitt barns tentamen opp to karakterer!!

Han hadde ikke gjort noen feil, han har bare en matematisk forståelse som er over der læreren de har nå er!

Han brukte andre beregninger og fremgansmåter som var MER matematisk korrekte enn det læreren forstod.

Nå har han egentlig en god mattelærer men pga av permisjon har de vikar, og hun, kan ikke matte!!:-(

Men jeg syns slikt ikke går an, og eksemplene er for mange.

Min mann er fra et land der de eksporterer Inginiører og matematikere, det er ikke fordi de er mer inteligente enn nordmenn, men de har høy kvalitet på lærere.

Så man må ikke sette en almenlærer til å lære førsteklassinger matte, de må straks inn i den matematiske formulering og tankegang, matematikk, bør de med matematikk som hovedfag formidle.

De må ihvertfall ha interesse og forståelse for faget de underviser i. De beste lærerene jeg har hatt har vært fagarbeidere. De er ikke høyt utdannet, men de har en god forståelse for faget og det er viktig. Mulig jeg er sær, men jeg må få forklart ting grundig for å forstå og klare å huske det. Helst skal jeg gjøre det i praksis. Men når lærerene ikke sitter med en grundig forståelse selv og ikke klarer å svare på det jeg spør om så har jeg problemer med å lære det. Heldigvis fikk jeg god hjelp av pappa i matte.

Skrevet

De må ihvertfall ha interesse og forståelse for faget de underviser i. De beste lærerene jeg har hatt har vært fagarbeidere. De er ikke høyt utdannet, men de har en god forståelse for faget og det er viktig. Mulig jeg er sær, men jeg må få forklart ting grundig for å forstå og klare å huske det. Helst skal jeg gjøre det i praksis. Men når lærerene ikke sitter med en grundig forståelse selv og ikke klarer å svare på det jeg spør om så har jeg problemer med å lære det. Heldigvis fikk jeg god hjelp av pappa i matte.

Ja.

Problemet mitt på studieforberedende var at de gangene og som regel vi hadde en bachelor i feks fysikk, som hadde verken interesse eller kompetanse, redningen ble da en vikar med asperger, som hadde interesse, bedre kunnskap m.m..

Jeg MÅ forstå ting, gjerne ved å konkret ved øvelser få ting visualisert, eller få dem visulaisert selv ved youtube jeg brukte mye youtube for å forstå ting inni meg, litt mer kjenne dem.

Skrevet

Ja.

Problemet mitt på studieforberedende var at de gangene og som regel vi hadde en bachelor i feks fysikk, som hadde verken interesse eller kompetanse, redningen ble da en vikar med asperger, som hadde interesse, bedre kunnskap m.m..

Jeg MÅ forstå ting, gjerne ved å konkret ved øvelser få ting visualisert, eller få dem visulaisert selv ved youtube jeg brukte mye youtube for å forstå ting inni meg, litt mer kjenne dem.

Det var en av fordelene med yrkesfag. Vi ble forklart noe også fikk vi koble det og se hvordan det fungerte. Også tegnet vi masse skjemaer. Ikke at jeg er så god til å tegne, men her var det snakk om rette linjer og det skulle gjøres oversiktelig, og det klarer jeg.

Skrevet

Det var en av fordelene med yrkesfag. Vi ble forklart noe også fikk vi koble det og se hvordan det fungerte. Også tegnet vi masse skjemaer. Ikke at jeg er så god til å tegne, men her var det snakk om rette linjer og det skulle gjøres oversiktelig, og det klarer jeg.

Ok

Skjønner,

jeg er god på å tegne,

jeg kunne tenkt meg skogbrukslinje og noe mer jordnært, for strever fælt på UIO, mest med gruppearbeide.

Men det blir for langt for meg å reise tror jeg....

Men søker nå enten en spesielt tilrettelagt linje for data på høyskolen, jeg klarer ikke tenke i kor, og det må man ha en god evne til på universitetet. ( som Gro Dahle skrev, " glad jeg studerte før alt på UIO ble gruppebasert")

Jeg tenkte på mattelærer, men har lav frustrasjonsgrense for urolige barn, så tror ikke blir så lett, har fått noen timer på en skole i nærheten som vikar, men jeg tåler virkelig ikke uoppdragne barn :-( Det er jo ikke barna som egentlig er problemet, det er foreldrene, det er de som jeg mener burde få irettesettelse.

Under autoritære forhold, der alle er stille under mitt kritt, ville det godt fint, men sånn er det jo ikke lenger,

foreldre lærer barna sine mye rart for tiden, autoritet er et fremmedord for mange, så det blir mange urolige barn, som ikke har noen adhd, bare foreldre som ikke lærer bort høflighet og respekt til sine barn.

Selv om lærer tar feil, trenger ikke et barn å ødelegge for en hel klasse, og dette med velsignelse fra foreldrene.

Det er misforstått oppdragelse.

Det fins ikke særlig mange umulige barn, men det fins fryktelig mange umulige foreldre.

Skrevet

Ok

Jeg tenkte på mattelærer, men har lav frustrasjonsgrense for urolige barn, så tror ikke blir så lett, har fått noen timer på en skole i nærheten som vikar, men jeg tåler virkelig ikke uoppdragne barn :-( Det er jo ikke barna som egentlig er problemet, det er foreldrene, det er de som jeg mener burde få irettesettelse.

Under autoritære forhold, der alle er stille under mitt kritt, ville det gått fint, men sånn er det jo ikke lenger,

foreldre lærer barna sine mye rart for tiden, autoritet er et fremmedord for mange, så det blir mange urolige barn, som ikke har noen adhd, bare foreldre som ikke lærer bort høflighet og respekt til sine barn.

Selv om lærer tar feil, trenger ikke et barn å ødelegge for en hel klasse, og dette med velsignelse fra foreldrene.

Det fins ikke særlig mange umulige barn, men det fins fryktelig mange umulige foreldre.

Hvilken alder tenker du på her?  Barne- eller ungdomsskolen?

Skrevet

Ok

Skjønner,

jeg er god på å tegne,

jeg kunne tenkt meg skogbrukslinje og noe mer jordnært, for strever fælt på UIO, mest med gruppearbeide.

Men det blir for langt for meg å reise tror jeg....

Men søker nå enten en spesielt tilrettelagt linje for data på høyskolen, jeg klarer ikke tenke i kor, og det må man ha en god evne til på universitetet. ( som Gro Dahle skrev, " glad jeg studerte før alt på UIO ble gruppebasert")

Under autoritære forhold, der alle er stille under mitt kritt, ville det godt fint, men sånn er det jo ikke lenger,

Er du god på å tegne på frihånd, eller hva det nå heter? Tegne bilder tenker jeg. Jeg kan tegne skjemaer, men ikke bilder. Det er derfor jeg har ordentlig fotoapparat, så kan jeg ta bilder istedefor å tegne dem ;)

Vet ikke hvor de har skogbrukslinje, men de har ihvertfall noen linjer på landbrukshøyskolen i Ås som jeg tror kunne passet deg. Om jeg skulle studert noe måtte det vært dyreadferd (spesielt hundedyr) Det syns jeg er interessant. Men jeg har ikke studiekompetanse også tror jeg at jeg måtte gått på Ås og det er litt langt. Hørte noe om at de  skulle få en dyrelinje på vgs, men jeg tror ikke jeg orker mer vgs. Blir så sliten av mennesker, spesielt i den alderen. Det ville ikke vært langt å reise ihvertfall for skolen ligger i samme kommune som jeg bor i.

Om man må tenke i kor på universitetet så er ikke det noe for meg ihvertfall.

Jeg kunne aldri blitt lærer, kan heller ikke fordra uoppdragne barn. Eller noen av dem syns jeg synd på fordi jeg forstår at barnet ikke hadde vært vanskelig dersom foreldrene hadde tatt litt ansvar. Om jeg hadde vært lærer så tror jeg at jeg ville prøvd å gjøre undervisningen mest mulig praktisk slik at barna kunne gjort noe, eksprementert. Da tror jeg kanskje ikke de hadde blitt så urolige. Men jeg vet ikke hvordan jeg skulle fått det til.

Ja, det er veldig mange umulige foreldre. Det er det ingen tvil om. En fysioterapaut jeg gikk til for en stund tilbake fortalte at han hadde vært på en campingplass. Nå husker jeg ikke om en guttunge kom bort og tisset rett ved siden av teltet eller på teltet. Uansett så sa fysioterapauten ifra til foreldrene, men de gjorde ingenting med det, de var for fri barneoppdragelse. Litt senere går fysioterapauten bort og tisser på teltet dems. Foreldrene blir sure og spør hva faen han holder på med. Da svarer han bare "Et resultat av fri barneoppdragelse". Jeg lo godt da han fortalte dette, veldig modig gjort av han syns jeg. Skulle ønske jeg var så tøff.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...