Gå til innhold

Tilregnelig - Utilregnelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man har psykiske lidelser, og har vrangforestillinger men ikke psykose, og har alvorlig tvangslidelse, og andre psykiske lidelser, men ikke psykose. Kan man da bli dømt til fengsel? Jeg har saker på meg , og er bekymret. 

Jeg skal i en full judisuell observasjon. Jeg har en rar behandler som er psykiatrisk sykepleier, som mener jeg ikke har psykose, men samtidig sier jeg har paranoide vrangforestillinger.... får råttent hjelp jeg får

Skrevet

Det er vel mer hva du hadde i gjerningsøyeblikket som teller?

Skrevet

Ja, det kan du.

Tvangslidelse, uansett hvor alvorlig, gjør deg ikke strafferettslig utilregnelig. Og er du ikke psykotisk, så er du ikke det. Det er heller ikke slik at hvis man er psykotisk i form av å se rosa elefanter, at du bare kan gå og drepe folk uten å få straff. Det skal være en sammenheng.

Jeg setter det litt på spissen, men håper du skjønte litt hvor jeg vil.

Skrevet

En må skille mellom ulike psykosebegreper. En har en psykosediagnose, som schizofreni, og aktiv psykose. I gamle dager skilte man ikke på dette. Kanskje fordi det ikke var god behandling? Uansett holder det ikke å ha en psykosediagnose som schizofreni, du må ha vært aktiv psykotisk. Ja, og pluss kausalitet mellom aktiv psykose og lovbrudd.

Skrevet

Hvis man har psykiske lidelser, og har vrangforestillinger men ikke psykose, og har alvorlig tvangslidelse, og andre psykiske lidelser, men ikke psykose. Kan man da bli dømt til fengsel? Jeg har saker på meg , og er bekymret. 

Jeg skal i en full judisuell observasjon. Jeg har en rar behandler som er psykiatrisk sykepleier, som mener jeg ikke har psykose, men samtidig sier jeg har paranoide vrangforestillinger.... får råttent hjelp jeg får

En psykiatrisk sykepleier kan vel ikke sette diagnoser?

Anonymous poster hash: 32aa0...986

Skrevet

Ja, det kan du.

Tvangslidelse, uansett hvor alvorlig, gjør deg ikke strafferettslig utilregnelig. Og er du ikke psykotisk, så er du ikke det. Det er heller ikke slik at hvis man er psykotisk i form av å se rosa elefanter, at du bare kan gå og drepe folk uten å få straff. Det skal være en sammenheng.

Jeg setter det litt på spissen, men håper du skjønte litt hvor jeg vil.

hvordan kan en person med alvorlig tvangslidelse fungere i et fengsel? når friheten er et fengsel for han fra før? 

Anonymous poster hash: d4c2a...a6d

Skrevet

hvordan kan en person med alvorlig tvangslidelse fungere i et fengsel? når friheten er et fengsel for han fra før? 

Folk fengsles ikke fordi de skal få det bedre med helseproblemene sine...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. En judisiell observasjon vil avklare om du hadde en psykose. Straffeloven 3, kap §44: "Den som på handlingstiden var psykotisk eller bevisstløs straffes ikke".

Det er altså sinnstilstanden da handlingen skjedde som er avgjørende.

Tvangslidelse eller andre ikkepsykotiske lidelser har i denne sammenheng ingen betydning.

2. I Norge bruker vi "det medisinske prinsipp" (ikke det psykologiske): Det betyr at i Norge trenger det ikke være noen sammenheng mellom psykosens tankeinnhold og forbrytelsen for at en skal kjennes utilregnelig. Det er nok å være psykotisk.

Skrevet

Det behandlern din sier virker jo feil. Eksempelet der Ålesund mannen drepte hun jenta fra Oslo, stemmer ikke med at han mista seg selv. Han kjørte fra Ålesund til Oslo, og en som mister seg selv kan jo ikke kjøre bil? og holde vikeplikt regler osv? 

Så psykotise mennesker kan være oppegående, så jeg tror du må bli ordentlig utredet av en psykiater. NHD vet best om dette. 

Skrevet

Det behandlern din sier virker jo feil. Eksempelet der Ålesund mannen drepte hun jenta fra Oslo, stemmer ikke med at han mista seg selv. Han kjørte fra Ålesund til Oslo, og en som mister seg selv kan jo ikke kjøre bil? og holde vikeplikt regler osv? 

Så psykotise mennesker kan være oppegående, så jeg tror du må bli ordentlig utredet av en psykiater. NHD vet best om dette. 

Jeg vet ikke, men jeg kunne faktisk ikke kjøre bil da jeg var psykotisk. Jeg kunne ikke finne frem når jeg gikk i gatene en gang fordi jeg var for forvirret. På trikken satt mennesker, vilt fremmede, og ga meg tegn fordi jeg hadde vrangforestillinger/hallusinasjoner om at jeg kjente dem.

Skrevet

Jeg vet ikke, men jeg kunne faktisk ikke kjøre bil da jeg var psykotisk. Jeg kunne ikke finne frem når jeg gikk i gatene en gang fordi jeg var for forvirret. På trikken satt mennesker, vilt fremmede, og ga meg tegn fordi jeg hadde vrangforestillinger/hallusinasjoner om at jeg kjente dem.

Da ble jo denne mannen feil dømt. Jeg nekter å tro dette. Man kan jo være oppegående samtidig som man har vrangforestillinger og er psykotisk. Det vil si fungerer normalt, men tro på tankene sine og følge etter dem er jo psykose. NHD  kan vi få en kommentar fra deg her eller?

Skrevet

Da ble jo denne mannen feil dømt. Jeg nekter å tro dette. Man kan jo være oppegående samtidig som man har vrangforestillinger og er psykotisk. Det vil si fungerer normalt, men tro på tankene sine og følge etter dem er jo psykose. NHD  kan vi få en kommentar fra deg her eller?

ja ved paranoid psykose har jeg lest. jeg hadde manisk psykose

Skrevet

takk og lov at jeg aldri satt meg i en bil

tanken falt meg ikke inn en gang, var altfor forvirret

mistet lappen pga det også selv om jeg ikke kjørte :(

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

"Å miste seg selv" er ikke et psykiatrisk begrep, og har dermed heller ingenting med psykose eller tilregnelighet å gjøre.

Det er heller ingen klar sammenheng mellom dte å være psykotisk og evnen til å kjøre bil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...