Gå til innhold

Kan flere års fast bruk av sobril gi uro?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg brukte sobril hver dag i ganske mange år. Begynte å tenke om kanskje det har gjort at ikke alt fungerer som det skal og fører til at jeg sliter mye med uro.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brukte sobril hver dag i ganske mange år. Begynte å tenke om kanskje det har gjort at ikke alt fungerer som det skal og fører til at jeg sliter mye med uro.

Du bruker mye tid på å lete etter en årsak, kanskje vil du ha mer igjen ved å fokusere på hvordan du skal håndtere den.

Skrevet

Er det ikke mer sannsynlig at uroen din er en konsekvens av bipolar lidelse?

Eventuelt at den forsterkes litt av at du nettopp har startet med SSRI igjen?

Hva legger du forresten i uro? Er det rastløshet og kroppslige plager, eller psykisk?

Skrevet

Det *kan* det sikkert...

Du får sikkert "JA!" til svar for folk her elsker å hate benzo.

Skrevet

Det *kan* det sikkert...

Du får sikkert "JA!" til svar for folk her elsker å hate benzo.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Imidazenil

Hvis denne benzoen noen gang settes i produksjon, så lover jeg å ikke hate den. Merkelige greier, den kunne jo løst storparten av den lettere psykiatrien i hele verden.

Skrevet

Er det ikke mer sannsynlig at uroen din er en konsekvens av bipolar lidelse?

Eventuelt at den forsterkes litt av at du nettopp har startet med SSRI igjen?

Hva legger du forresten i uro? Er det rastløshet og kroppslige plager, eller psykisk?

Det kan skyldes BP. Det er noe jeg aldri hadde problemer med før jeg ble syk. Sobril var det første jeg fikk av legen.

Med uro mener jeg mest kroppslige plager. Strammer hele musklaturen, beveger bena, vrir hendene kribling i hele kroppen, stopper opp å puste innimellom. Vil krølle meg sammen. Det er grusomt ubehagelig. Det kan være så mye, og det kan variere litt. Jeg kan vel beskrive det som angst symtomer uten angst.

Skrevet

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Imidazenil

Hvis denne benzoen noen gang settes i produksjon, så lover jeg å ikke hate den. Merkelige greier, den kunne jo løst storparten av den lettere psykiatrien i hele verden.

Ble ikke den utviklet for mer enn tyve år siden?

Høres nesten for godt ut til å være sant. Og da er det jo gjerne det...

Skrevet

Det kan skyldes BP. Det er noe jeg aldri hadde problemer med før jeg ble syk. Sobril var det første jeg fikk av legen.Med uro mener jeg mest kroppslige plager. Strammer hele musklaturen, beveger bena, vrir hendene kribling i hele kroppen, stopper opp å puste innimellom. Vil krølle meg sammen. Det er grusomt ubehagelig. Det kan være så mye, og det kan variere litt. Jeg kan vel beskrive det som angst symtomer uten angst.

Så rart. De siste årene har jeg hatt det helt motsatt. Når jeg har hatt angst, så har jeg bare hatt psykisk angst (tankespinn, irrasjonelle bekymringer, trodd det verste, osv.) men ingen kroppslige symptomer foruten eventuelt svetting.

Skrevet

Ble ikke den utviklet for mer enn tyve år siden?

Høres nesten for godt ut til å være sant. Og da er det jo gjerne det...

Ja det er ganske rart. Rent økonomisk burde det jo vært et enormt marked for et angstdempende stoff som ikke var vanedannende og sløvende, og som faktisk virket. Men det har vel en årsak, selv om jeg ikke skjønner den.

Skrevet

Så rart. De siste årene har jeg hatt det helt motsatt. Når jeg har hatt angst, så har jeg bare hatt psykisk angst (tankespinn, irrasjonelle bekymringer, trodd det verste, osv.) men ingen kroppslige symptomer foruten eventuelt svetting.

Det er jo ganger at jeg har bekymringer, og det forsterker symtomene. Men da er det rasjonelle bekymringer. Så det er ikke først og fremst frykt og bekymring som gir meg de kroppslige symtomene. Da må det være noe underliggende bekymringer som jeg ikke selv er klar over. Jeg kan f.eks. få forsterket symtomer hvis jeg skal ringe legen selv om det ikke er noe jeg gruer meg til eller tenker bevisst på.

Skrevet

Det er jo ganger at jeg har bekymringer, og det forsterker symtomene. Men da er det rasjonelle bekymringer. Så det er ikke først og fremst frykt og bekymring som gir meg de kroppslige symtomene. Da må det være noe underliggende bekymringer som jeg ikke selv er klar over. Jeg kan f.eks. få forsterket symtomer hvis jeg skal ringe legen selv om det ikke er noe jeg gruer meg til eller tenker bevisst på.

Ja det er rart. Jeg pleier å få angst selv om jeg skal gjøre noe hyggelig, f.eks å reise på ferie. Jeg greier ikke å forstå det, for jeg gleder meg, jeg har overhode ikke flyskrekk (sært nok er jeg egentlig skikkelig fly-nerd), osv. Det samme i jula, jeg gleder meg men får angst.

Det er visst ikke alt man skal forstå.

Skrevet

Du bruker mye tid på å lete etter en årsak, kanskje vil du ha mer igjen ved å fokusere på hvordan du skal håndtere den.

Det er sant nok det. Men jeg vil nok alltid lure på hvorfor jeg er blitt slik jeg er blitt. Jeg har nok lett for å gruble meg helt ned i alt.

Skrevet

Det er sant nok det. Men jeg vil nok alltid lure på hvorfor jeg er blitt slik jeg er blitt. Jeg har nok lett for å gruble meg helt ned i alt.

Jeg tror alle ville ønsket å finne en konkret årsak, jeg er bare ikke så sikker på om det er der fokuset bør ligge. Tok du opp denne uroen med behandleren nå sist?

Skrevet

Jeg tror alle ville ønsket å finne en konkret årsak, jeg er bare ikke så sikker på om det er der fokuset bør ligge. Tok du opp denne uroen med behandleren nå sist?

Forrige gang fikk jeg xanor og denne gangen fikk jeg prøve pranolol. Så jeg har tatt det opp.

Det er ikke alle som ønsker å finne konkret årsak. Jeg kjenner en som er totalt motsatt av det jeg er på det området.

Skrevet

Forrige gang fikk jeg xanor og denne gangen fikk jeg prøve pranolol. Så jeg har tatt det opp.

Det er ikke alle som ønsker å finne konkret årsak. Jeg kjenner en som er totalt motsatt av det jeg er på det området.

Da får du prøve dette til neste time og så ta en ny gjennomgang med din behandler.

Skrevet

Da får du prøve dette til neste time og så ta en ny gjennomgang med din behandler.

Xanor vil jeg helst ikke ta. Jeg prøver meg ut med pranolol. Det hjelper ingenting på anspentheten, og behovet for å bevege armer og ben, men jeg føler det er noe som ikke er der lenger og som gjør det litt enklere å komme igjennom. Men er usikker på effekten.

Skrevet

Jeg tviler egentlig på at det er sobril som har skylden. Jeg vet at jeg har mange symptomer som ligner på dine og de kom før jeg begynte med sobril. 

Skrevet

Er det ikke helt normalt å forsøke finne en årsak, det ville jo vært unaturlig om man bare godtok alle plager og lidelser man pådro seg uten å stille et eneste spørsmål. Hoved fokuset som jeg snakket om derimot, det er noe annet. 

Skrevet

Xanor vil jeg helst ikke ta. Jeg prøver meg ut med pranolol. Det hjelper ingenting på anspentheten, og behovet for å bevege armer og ben, men jeg føler det er noe som ikke er der lenger og som gjør det litt enklere å komme igjennom. Men er usikker på effekten.

Uansett om du ser en virkning eller ikke så ta medikamentet slik din lege har sagt (med mindre bivirkningene blir helt ulevelige selvsagt), deretter tar dere en ny vurdering når dere møtes. 

Skrevet

Uansett om du ser en virkning eller ikke så ta medikamentet slik din lege har sagt (med mindre bivirkningene blir helt ulevelige selvsagt), deretter tar dere en ny vurdering når dere møtes.

Når det gjaldt xanor så ble jeg skremt her på dol.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...