Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. januar 2015 Skrevet 23. januar 2015 Folk spør på dette forum om svært alvorlige saker som kan ha meget stor betydning for dem. Bør du svare om du bare "tror"? Eller bør du begrense deg til å svare til der du er rimelig sikker på at dette har du virkelig greie på? Jeg synes mange av spørsmålene er såpass alvorlige at jeg oppfordrer brukere til å ha en viss selvkritikk før de svarer. 0 Siter
ISW Skrevet 23. januar 2015 Skrevet 23. januar 2015 Unnskyld. Men jeg presiserte jo at jeg ikke visste. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. januar 2015 Forfatter Skrevet 23. januar 2015 Det er alltid de som har vært borte en korpsøvelse på tre år som tar det til seg når dirigenten oppfordrer til lavere fravær :-) 0 Siter
ISW Skrevet 23. januar 2015 Skrevet 23. januar 2015 Det er alltid de som har vært borte en korpsøvelse på tre år som tar det til seg når dirigenten oppfordrer til lavere fravær :-) Hehe. Ja, jo. Men jeg skal lage en regel for meg selv, og det er å ikke mene så mye om diagnoser og medisiner fra nå av. Det er jo din jobb :-) Det er vel bedre å bidra med støtte der jeg kan 0 Siter
frosken Skrevet 24. januar 2015 Skrevet 24. januar 2015 Jeg tror i tillegg det kan være greit at det minnes på ordtaket: "På seg selv kjenner man ingen andre". Det er f.eks. neppe slik at "alle" har Asperger, selv om noen synes man kan kjenne igjen enkelte ting fra seg selv. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 24. januar 2015 Skrevet 24. januar 2015 Folk spør på dette forum om svært alvorlige saker som kan ha meget stor betydning for dem. Bør du svare om du bare "tror"? Eller bør du begrense deg til å svare til der du er rimelig sikker på at dette har du virkelig greie på? Jeg synes mange av spørsmålene er såpass alvorlige at jeg oppfordrer brukere til å ha en viss selvkritikk før de svarer. Hei! Det er jeg enig i at man kan være seg litt bevisst. Imidlertid er noe som fremgår tydelig som et personlig svar, kun et personlig svar, det fremgår tydelig og ryddig. Jeg syns det er mer kritikkverdig når du som ekspert slenger ut av deg spørsmål til brukere, som kanskje gjør dem unødvendig usikre, når de ikke feks. får svar eller din mening om saken etterpå engang, slikt syns jeg er flåsete av deg! Og det stiller mange i en unødvendig tvil situasjon. Jeg syns også det er kritikkverdig at mange innlegg blir merket som ekspertsvar, uten at de er det, men så klart det gjør jo jobben din kanskje lettere Derfor burde en takk også være på sin plass, til alle disse ufaglærte men dog med egne erfaringer som du nyter godt av også. 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 24. januar 2015 Skrevet 24. januar 2015 Det er alltid de som har vært borte en korpsøvelse på tre år som tar det til seg når dirigenten oppfordrer til lavere fravær :-) Du mener kanskje de som *ikke* har vært borte på tre år? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 24. januar 2015 Skrevet 24. januar 2015 Jeg svarer etter beste evne, folk vil jo ha flest mulig svar. 0 Siter
frosken Skrevet 24. januar 2015 Skrevet 24. januar 2015 @Gargamel: Han mener nok de som har vært borte en gang, dvs. de som så vidt har gjort det man oppfordrer til å redusere, men som er de som best legger merke til oppfordringen;-) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 24. januar 2015 Forfatter Skrevet 24. januar 2015 @stjernestøv: Nei, folk vil ikke ha flest mulige svar. Folk vil ha gode og korrekte svar. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 24. januar 2015 Skrevet 24. januar 2015 Jeg tror i tillegg det kan være greit at det minnes på ordtaket: "På seg selv kjenner man ingen andre". Det er f.eks. neppe slik at "alle" har Asperger, selv om noen synes man kan kjenne igjen enkelte ting fra seg selv. Neida, men når det gjelder kvinner så har jeg oppdaget at det er en kunnskapsløshet og ikke annet som utgjør den ekstreme kjønnsforskjellen hva angår autismespekterforstyrrelser. (dette fins det mye dokumentasjon på) Det syns jeg man bør skrive seg bak øret, for mange kvinner med sosial angst, ekstrem introverthet, som ikke får hjelp i vanlig terapi, og gjerne når det strekker seg laaangt bak i tid...så langt at man må spørre dem, "hei hvordan hadde du det i barnehagen forresten?", har nettopp kanskje en utviklingsforstyrrelse som deres sosiale kjønn og ønske om å være flinke skjuler. Jeg tror det da kan være lurt å lese seg opp litt, mer spesifikk vitenskap er ikke psykiatri. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 24. januar 2015 Skrevet 24. januar 2015 @stjernestøv: Nei, folk vil ikke ha flest mulige svar. Folk vil ha gode og korrekte svar. Nettopp, så derfor følg oppfordringen å slutt å slenge ut av deg spørsmål, som bare gir ubegrunnet tvil i andre, i vertfall når du ikke gidder følge opp! Vær konkret, vær tydelig og ikke tro at andre forstår det du ikke skriver/sier. 0 Siter
DoleMari Skrevet 24. januar 2015 Skrevet 24. januar 2015 Du mener kanskje de som *ikke* har vært borte på tre år? Jeg tror han mente det ironisk. 0 Siter
Gjest Skrevet 24. januar 2015 Skrevet 24. januar 2015 Ikke verstingene som tar til seg ting, men de mest samvittighetsfulle ( de som tar forbehold / nyanserer.,) 0 Siter
Kayia Skrevet 24. januar 2015 Skrevet 24. januar 2015 (endret) Ikke verstingene som tar til seg ting, men de mest samvittighetsfulle ( de som tar forbehold / nyanserer.,) Slik tenker ikke jeg. De som er reflekterte, nyanserte og stabile vet at det ikke er dem det er snakk om. Ellers: Om noen prøver å antyde noe ubegrunnet som er ment å ramme dem, greier de dessuten å la slike hint og hentydninger prelle av også... Av den grunn er det neppe særlig hensiktsmessig å starte en tråd på psykiatri som lett får feil personer - de som i utgangspunktet bruker dagene sine til å gruble - til å gruble på om dette var en beskjed til dem eller ei... Jeg skjønner ikke valget - det burde vært bedre å ta det i en tråd der fenomenet er tydelig og godt eksemplifisert, evt i en pm om det ansees å være et problem. Endret 24. januar 2015 av Kayia 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 24. januar 2015 Skrevet 24. januar 2015 Jeg tror han mente det ironisk. Ikke akkurat ironisk, men de som tar til seg kritikk, er ofte ikke verstingene. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 24. januar 2015 Skrevet 24. januar 2015 Slik tenker ikke jeg. De som er reflekterte, nyanserte og stabile vet at det ikke er dem det er snakk om. Ellers: Om noen prøver å antyde noe ubegrunnet som er ment å ramme dem, greier de dessuten å la slike hint og hentydninger prelle av også... Av den grunn er det neppe særlig hensiktsmessig å starte en tråd på psykiatri som lett får feil personer - de som i utgangspunktet bruker dagene sine til å gruble - til å gruble på om dette var en beskjed til dem eller ei... Jeg skjønner ikke valget - det burde vært bedre å ta det i en tråd der fenomenet er tydelig og godt eksemplifisert, evt i en pm om det ansees å være et problem. Det er jeg enig med deg i. Derfor syns jeg feks dette føyer seg inn i rekken av andre ting som kan bli et strev for enkelte, og som jeg syns en psykiater, på et forum, som er nettopp ment for meningsutvekslinger ikke trenger å lage en egen tråd om. feks meg preller det av: men for andre setter det seg nok mer fast. Jeg møter vel og merke til alle.......øvelser da! 0 Siter
DoleMari Skrevet 24. januar 2015 Skrevet 24. januar 2015 Ikke akkurat ironisk, men de som tar til seg kritikk, er ofte ikke verstingene. Jeg leste svaret NHD ga til ISW igjen, og så at jeg har misforstått. Da er jeg med:) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 24. januar 2015 Forfatter Skrevet 24. januar 2015 @Kayia: Jeg kan gi deg et eksempel fra vår hverdag. Innad i et poliklinisk team kan antallet konsultasjoner per måned per behandler variere mellom 70 og 15 uten at det er noen objektiv grunn for denne variasjonen. Når vi tidligere tok opp i plenum at den gjennomsnittlige produksjonen var for lav, var det de høyest produserende som økte sin innsats. De lavest produserende fortsatte som før. Selvsagt har vi nå gått over til individuelle tilbakemeldinger. Til alle: Jeg finner det fortsatt riktig å gå ut med en generell oppfordring først slik at hver enkelt kan tenke seg om og evt endre kursen noe. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 24. januar 2015 Skrevet 24. januar 2015 @stjernestøv: Nei, folk vil ikke ha flest mulige svar. Folk vil ha gode og korrekte svar. Har jeg svart ukorrekt til noen da? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.